"Hello"Seat Arona – TransshowT-Roc on the RockLand Rover DiscoveryTlačený časopis 2018Svartpilen 401N testMazda CX-3 testBaby M2Ford Mustang GT Convertible TestKTM 1090 Adventure TestMercedes-AMG GLC 43 Coupei8 Protonic test
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Seat Leon X-PERIENCE - Terárium

Seat Leon X-PERIENCE - Terárium

Vezmite deti do záhrady, ideálne zoologickej a postavte ich pred voliéru obohnanú sklom a nechajte pozorovať ako si vtáčiky nabíjajú zobáky o „neviditeľnú“ stenu. Bude ich to baviť asi 4 minúty a potom odbehnú provokovať opice.
 
Čo som chcel úvodným odsekom naznačiť? Len toľko, že Seat postavil veľmi dobré auto, nazval ho Leon a dal mu prívlastok X-PERIENCE, ktorý vo voľnom preklade môžeme pomenovať ako zážitok s pohonom 4x4. Aj keď s najslabšou motorizáciou 1,4 TSI je dostupný iba s predným náhonom – aké pohoršujúce! Seat sa však za tie roky posunul a veľmi priblížil charakteru značky Volkswagen a podľa môjho názoru stratil podstatnú časť zo svojho sloganu „auto emoción“. Dnes je to zážitok cez sklo. Možno v plnom rozlíšení, možno s celkom zaujímavým dejom, ale cez sklo. Bez možnosti ovoňať, či sa dotknúť.

Seat Leon ST X-PERIENCE 2,0 TDI 4Drive 7-DSG 110kW je celé meno ponemčeného španiela a znamená, že hráme vysokú hru. 150 koňový diesel, dvojspojkový automat, štvorkolka, balíky výbav Exclusive, Comfort, Full LED svetlá, imidžové disky kolies (18“), žiarivá farba (oranžová Eclipse), Driving Assistance Pack 3 (adaptívny tempomat a asistenti v pozore - traffic jam assist, lane assist, emergency assist, asistent diaľkových svetiel, systém rozpoznania chodcov), Media system Plus aj Full link. Jednoducho náklad za 31689 EUR s DPH. Pokiaľ by ste chceli najlacnejší X-PERIENCE, jeho cena aktuálne začína na 19990 EUR s DPH.

Leon kombi je pekné auto. Verzia X-PERIENCE má naviac pár gramov sebadôvery vďaka zvýšenému podvozku a plastami obohnaným blatníkom. Áno pôsobí odhodlanejšie a slabšie povahy by toto auto mohli považovať za terénne. Leon má krásne krojené svetlá a hlavne zadné partie vďaka nim vyzerajú draho a moderne. Vo vnútri sa vraciame k Seatom požehnaným tvarom palubnej dosky s displejom infotainmentu na najvyššej pozícii, ale napríklad fontom písma sme opäť bližšie k Volskwagenu. Interiér je vo výsledku krajší a útulnejší. Palec hore.


 

Posed za volantom je pre tento typ auta nečakane športový, hlboký, nohy ďaleko pod volantom, ale vhodne pokrčené a chrbát a ruky na správnom mieste pre perfektnú kontrolu auta. Výborné! USB vstup – kapitola pre černokňažníkov a filipínske ženy s drobnými ručičkami. Dostať kábel do USB vstupu je nadľudské úsilie, vyžadujúce železnú trpezlivosť a nízky prah bolesti. Umiestnenie portov je tak nešťastné, že každému nadšencovi Apple CarPlay alebo Android Auto (k dispozícii v infotainmente) radím, kúpiť si druhý USB kábel, vydržať útrapy spojené s jeho prvotnou aplikáciou a navždy ho tam ponechať.


 
2 litrový naftový motor (150 k) znie ako ranený jeleň, ale auto sme dostali nové, nezabehnuté, takže verím, že si po pár tisíc kilometroch sadne. Odvďačil sa však spotrebou 7 litrov, čo je na surové auto, zaťažované bratislavským štýlom jazdy veľmi pekné číslo. Trochu ma vyrušoval podvozok v kombinácii s kvalitou ciest hlavného mesta. Na čistom rovnom povrchu to bol balzám na zadok a vodenie auta za volantom bolo príjemné a presné. Akonáhle sa zmenil povrchový štandard, veľké disky kolies unavili tlmiče natoľko, že nestíhali brzdiť kolesá padajúce do dier na ceste. Na môj vkus veľký buchot od podvozku degradoval presvedčenie, že sa o Leon nemusím báť. Moja rada znie – pokiaľ sa chcete páčiť, trpte! A pokiaľ fandíte účelu, voľte menší,  17 palcový variant a vyššie pneumatiky.



Seat Leon ST X-PERIENCE je auto, ktoré poskytne zvýšenú dávku praktickosti klasického kombi a v našich zemepisných šírkach podporí teóriu o vyššej bezpečnosti zastierajúcu masáž vlastného ega. Faktom však zostáva, že vyššie autá sú pohodlnejšie na prevádzku a vytvárajú menej stresu pri prejazde nerovností napríklad v ľahšom teréne alebo nejakom slovenskom meste. A to je fajn, pretože sa môžete namiesto úzkostlivého sledovania potenciálneho nešťastia, zaoberať pozorovaním okolia. Síce cez sklo, bez výraznej chuti, ale v teple. Ako v teráriu.


Autor: Marek Varga, Foto: autor