OsemIndian FTR 1200T5 Focus STX4 M40dProjektil!Najlepšie Tarraco?e-tronCB650R Neo Sports CaféAfrikaCupra Ateca
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Seat Tarraco 1.5 TSI FWD MT – Skala

Seat Tarraco 1.5 TSI FWD MT – Skala

Už nejaký čas v našej redakcii testujeme a porovnávame rôzne SUV-čka, ktoré sú akýmsi fenoménom našej doby. Priznám sa, stále nie som ich veľkým fanúšikom. Som však rozhodne zástancom (pre mňa) dobrých a pekných riešení. Nové Tarraco má ostrý a uhladený dizajn. To, čo sa mi páči asi najviac, sú predné svetlomety. Z vnútornej strany zapustené do masky, štíhle a ostré hrany. To je naozaj niečo môjmu oku lahodiace. Tie ostré hrany môžeme vidieť na mnohých miestach, na aute je skutočne málo oblých tvarov. Až mi to trochu pripomenulo staré dobré japonské časy – nejaké tie Mitsu alebo tak. Rozhodne za tento dizajnový počin môžem Seat len pochváliť.

 

Po veľmi príjemnom usadnutí za volant vidím na dverách to isté – madlo ostrých tvarov a ďalšie podobne pekné prvky. Veď posúďte sami na fotkách. Volant a všetky ovládacie prvky sú koncernovo konzervatívne a všetko nájdete na tých správnych miestach takmer okamžite. Malú páčku pod volantom, ktorá ovláda adaptívny tempomat, používajú viaceré automobilky a dá sa na ňu rýchlo zvyknúť. Osobne mám však radšej tempomat na volante. Sedadlá sú veľmi príjemné a majú výborné bočné vedenie. Plne grafická prístrojovka má 3 možnosti zobrazenia: klasické kruhové budíky, budíky kopírujúce hranaté priehľadné sklo s väčšími číselnými údajmi v strede a tretia je bez budíkov s veľkým digitálnym rýchlomerom.

 

Štartujem tlačidlom na stredovej konzole, radím manuálom za jedna, trochu plynu, púšťam spojku a motor mi kvôli mojej nešikovnosti a rozmaznanosti z automatu hneď skapal. Než som stihol vysloviť vulgárne slovo na svoju vlastnú osobu, motor znovu naskočil. Tomuto hovorím inteligencia. Výborné! Tento krát vyslovujem podobné slovo, ale v tom najlepšom zmysle. Systém Start/Stop bežne vypínam, ale kvôli testu ho najskôr nechávam zapnutý. A tu prichádza ďalšie príjemné prekvapenie. Keď prídete ku semaforu a pred vami stojí auto, motor je po vypnutí automaticky aktivovaný nie len spojkovým pedálom, ale tiež vzdialením sa auta pred vami. A to aj pri úplne deaktivovanom tempomate. Radar teda sleduje auto pred vami stále. Tento znak inteligencie môžem tiež iba pochváliť. Trošku otravné bolo, že pri každom novom naštartovaní sa aktivuje aj udržiavanie v pruhu, ktoré treba zakaždým vypínať. Nie je to ani tak chyba Tarraca, ako skôr tých našich čiar na cestách. Veľmi často jednoducho musíte v meste prekrížíť nejakú tú čiaru a auto sa vás hneď snaží vrátiť naspäť.



 

Radenie rýchlostných stupňov je presné, príliš rýchle preraďovanie, najmä nižších rýchostí (2,3), vo vyšších otáčkach však Tarraco nemá v obľube. Treba na neho pekne slušne a pomalšie. To však nepovažujem za žiadnu chybu. Skôr za výchovný prostriedok. Vyššia hmotnosť (vo vyššej výbave a s 20-kami diskami je to nad 1600 kg) v kombinácii s motorom 1,5 TSI, ktorý má 150 k 250 Nm, spôsobuje občas vrásky na čele. V meste je to úplne v poriadku a Tarraco stačí bežnej pulzácii dopravy aj na svižnejšiu jazdu. Diaľnice, či predchádzania mimo mesto sú už trochu trápením. Rozhodne by som si do Tarraca vybral skôr jeden zo silnejších dvojlitrov, či už TDI, alebo TSI, ktoré majú zhodne 190k a krútiaku tiež o poznanie viac.

 

Dosť bolo teórie a poďme na reálne cesty, okúsiť reálny život. No dobre, nie tak celkom denný reálny, ale treba vyskúšať všetko. Ja som sa rozhodol pre tri druhy podmienok: bežné denné mestské jazdenie, či už v ranných a poobedných špičkách, alebo aj večer v riedkej premávke. Zaťažkávajúca skúška v podobe rýchleho presunu diaľnicou, ostrý prejazd okreskami, ktorý končí na našom najbližšom horskom priechode. A eco jazda zo Záhoria do Bratislavy, ďalej na juh do Čunova a naspäť do hlavnej dediny. 



 

1.    Mestské jazdenie: 

Tie naše parkovacie domy nie sú na väčšie SUV-čka stavané. Takže aj s Tarracom som musel vchádzať a vychádzať z garáží veľmi opatrne a natesno. To isté platí aj v nákupných centrách, na to sme si však už zvykli. Keď už som na mestských cestách, jazdenie je veľmi príjemné. Tiché, výborne odhlučnené Tarraco aj na spomínaných 20-kach hravo kopíruje priečne nerovnosti a pritom drží v rámci možností ako prikované – preto ten titulok Skala. A to som nemal v testovanom aute adaptívny podvozok, ktorý iste popíše kolega Miro. K riadeniu Tarraca by som priradil iba jediné slovo: EXCELENTNÉ. Áno, ešte aj veľkými písmenami. Seat ako jediný z, nami testovaných, SUV má naozaj presné a strmé riadenie. Na vytočenie predných kolies na jednu, či druhú stranu stačí jedna obrátka volantu. Do ostrých zákrut v meste je tak jedna radosť vhupnúť ako ruka do rukáva. Tiež to poteší pri parkovaní a otáčaní. Moja spotreba čisté mesto sa dostala na hodnotu 9,5 litra na 100 km.

 

2.    Zaťažkávacia skúška:

V sobotu poobede vyrážam na obľúbenú záhorácku trasu a teším sa. Motor už spomínať nebudem, nie je to žiadny športovec, avšak v pomalších zákrutách sa s ním trochu zabaviť dá. Najmä vďaka podvozku a tým 20-kám kolesám. V zákrutách, na hranici adhézie, sa auto dosť nakloní, ale opäť drží! Ako skala. Brzdy nevädnú ani pri častom maximálnom spomaľovaní. Znovu musím iba chváliť. Test prebiehal pri zachovaní maximálnej bezpečnosti, takže nešlo o bezhlavé bláznenie sa. Skúšať však takéto auto na uzavretej pretekárskej dráhe naozaj zmysel nemá. Ja som bol každopádne príjemne prekvapený ako sa Tarraco dobre a neutrálne chová počas rýchleho prejazdu každou zákrutou. Všetko bolo čitateľné, žiadne náhle utrhnutie. Spotreba v tejto časti testu sa dostala na 13,3 litra. 



 

3.    Eco jazda:

Teraz pekne pomaly dolu kopcom všetko dochladiť, v obci pod kopcom vynulovať počítadlo, prepnúť Drive Profile na ECO a ideme na to. Moje Tarraco malo tri režimy jazdy: Sport, Normal a Eco. Nešlo o žiadne brzdenie premávky, iba som zrýchľoval a spomaľoval pomaly a plynulo. Snažil som sa tiež pred obcou podraďovať a maximálne využiť brzdenie motorom pri nulovej spotrebe. Jazdil som takto v obciach aj mimo nich približne 100 km a spotreba sa dostala na veľmi príjemnú hodnotu 5,8 litra. Ktoré veľké benzínové auto toto dokáže?

 

Či už budete potrebovať 7-miestne auto, ako to moje testovacie, alebo klasické 5-miestne, s Tarracom rozhodne nešliapnete vedľa. V tomto segmente je to môj osobný favorit. Cenovo začína na sume 27 560 EUR, ja som ho mal vo výbave Xcellence (29 940e) a príplatkovou výbavou, ktorá zahŕňala mnou ospevované fešácke 20-ky disky, sklenenú panoramatickú strechu, a vymakané nezávislé kúrenie, ktoré v zimných mesiacoch a parkovaní vonku naozaj oceníte. To je súčasťou tzv. Winter Pack-u, ktorý tiež obsahuje vyhrievané sedadlá. Týmito príplatkovými príjemnosťami sa dostanete na cenu niečo málo nad 35 tisíc eur.

 

Hodnotenie: Tarraco má u mňa 4 a 1/2 obrubníka (z možných 5) najmä za celkový dojem, výborné riadenie a skvelý podvozok.

 

 

Autor: Hamlet, Foto: Filip Damé

 

 

 

Advertisement