Sport TurismoS batohom bokomN lightTechnokratLord of the RingStinger GTKonzultantIndiánske letoKia Sportage 2018Nová Honda CR-VHra o tróne(N)mancipátorV12 od AMGTemný prízrakFiesta ST 2018 Srdcová sedma
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Seat Toledo FR Line 1,0 TSI - Agravio rapido

Seat Toledo FR Line 1,0 TSI - Agravio rapido

Prečo som začal práve odkazom na Rapid? Seat Toledo je multinárodné auto. Pod hlavičkou nemeckého koncernu české vozidlo odeté do španielskej róby. Jednoducho povedané Rapidka s príchuťou salsy a flamenca (iba exteriér). Nie je to na škodu, čo sa vám budem snažiť sprostredkovať v mojej recenzii a hlavne poukázať na fakt, že eMBéčka v tomto prípade hrá druhé husle. 

Model Toledo prišiel na trh v roku 1991 a bol to celkom hukot nakoľko v tomto čase sa sedan v nižšej strednej triede až tak nenosil. Obrovský kufor bol s porovnaním vtedajšieho VW Jetta, či u nás známeho ako Vento jednoznačne paráda. A to tento Seat bol prvým počinom vývoja čisto pod hlavičkou koncernu. Keď prišla na rad druhá generácia, tak sa postupovalo v overenom scenári a to pozliepať komponenty čo má na sklade ľudové auto a škodovka, ale aj Audi (!). Šok nastal pri tretej alternácii, kde inžinieri kompletne vyhodili do koša športový charakter predchádzajúcich dvoch verzií a ukázali svetu paškvil, ktorý bol jednoznačne infikovaný vtedajšou predstavou čo je luxusnejšie auto. Ukázal nám to Renault s modelom Vel Satis a Opel s nepodarkom Signum. Tak úžasne modely, že už po pár rôčkoch ich výrobcovia stiahli z trhu. Asi kasové trháky...



Našťastie najnovšia generácia dostala iba tie lepšie gény do svojej DNA a pridala zaujímavú cenovú politiku. Pekná línia vozidla doplnená príplatkovým stylingom FR line robí divy. Ak sa k tomu pridajú zaujímavé 17 palcové hliníkové disky v šedom odtieni a výrazná modrá metalíza, je radosť sa na Toledo pozerať. Keďže som fanúšikom sedanov, tak mne dizajn sadol ako zadok na šerbel. Priestor pre batožinu je nadpriemerný a využiť ho môže aj s prižmúreným okom 5 členná rodina záhradných trpaslíkov. Problémom je úzka kabína, kde sa traja vzadu odvezú nie veľmi komfortne a aj pasažieri vpredu sa budú handrkovať ako v kine Hviezda kto si oprie lakeť. Kufor má ale jeden veľký problém a tým  je  vysoká nakladacia hrana a nízke dno. Naložiť ťažké predmety tým pádom nie je až tak jednoduché a bude to vyžadovať trochu cvičenia vo fitku. Samozrejme, že hatchback so svojím praktickým kufrom má navrch, ale ja oželiem využiteľnosť na úkor tvaru karosérie.  

Spomeniem okrajovo aj cenu, no ako všetci vieme, vždy sa nájde nejaká akcia, predvádzačka či zľava priamo od dealera. Momentálne je nižšia než má konkurenčné škaredé káčatko Rapid a Toledo má bohatšiu výbavu. 

Tak a aby som iba nechválil, tak nech sa páči. Interiér je bez akéhokoľvek nápadu či výstrelku a nepomáha tomu ani LED podsvietené logo FR na palubke pred spolujazdcom. Oko sa skrátka nemá na čo zapozerať a už po pár kilometroch som iba šoféroval ako cvičená opička. Je to veľká škoda, lebo Seat by si zaslúžil trocha temperamentnejší prístup od koncernu. Inžinieri si mohli hrknúť trochu sangrie a v tom stave navštíviť sklad dielov vo fabrike. Určite by sa dal vyskladať zaujímavejší, či aspoň hodnotnejší interiér. Použité plasty si snáď ešte pamätajú dobu Sovietskeho zväzu a jednoznačne sa tu viac pozeralo na cenu ako na ostatné veci. Po presadnutí z modelu Leon FR som bol doslova šokovaný tým, že sem sa skoro žiadne flamenco nedostalo.



Naschvál píšem skoro, nakoľko hneď po naštartovaní sa ozve zvuk kastanetov, čiže klepotanie trojvalca 1.0 ECO TSI. 110 španielsko-nemeckých žrebcov sa rozcvála a ich kopytá je počuť už od nízkych otáčok. Mne osobne sa to vcelku páči a dodáva to vozidlu charakter. Spotreba sa mi počas testu pohybovala od 5,6 až po 8,7 litrov a na konci testu bola priemerka 6,4. Ja som spokojný a nepotrebujem ani o deci menej. Vcelku lineárny nástup výkonu je ľahko využiteľný, ale trhača asfaltu tu nehľadajme. Na to má automobilka svoju novú značku Cupra. Podvozok by mohol poskytovať viac komfortu pri prejazde priečnych nerovností, ktorý určite ako ja v tomto vozidle hľadajú aj jeho potenciálni záujemcovia. 

A čo na to jeho hlavný sok? Ten by mal mať seriózne plné gate, či sa na cestu vôbec dostane aj keď vieme, aká je skutočnosť. Rapidka je oproti Toledu jednoznačne menej pútavá, ba priam škaredšia. Žiaden náznak šmrncu či charizmy z nej robí pre mňa určite druhú voľbu a po porovnaní ceny možno až tretiu. Prečo ich teda na cestách behá o toľko viac je mi záhadou. O toľko príťažlivejšie auto si zaslúži byť videné častejšie. Kombinácia koncernovej techniky s prikrášlením exteriéru sa vcelku podarila a je jednoznačne alternatívou pre ľudí, ktorí si aspoň trochu potrpia na dizajn.

Plusy: dizajn exteriéru, batožinový priestor, cena po zľave

Mínusy: dizajn interiéru, tvrdší podvozok, miesto v kabíne, cena pred zľavou

Autor a foto: Filip Damé