Avantissimo!Shooting BrakeSEAT Tarraco FRZOE znamená životPiaty elementAudi Q7 60 TFSIeAudi A6 PHEVOriginálRaptor AirlinesE-lienBMW X7 Mustang a MarilynM235i xDrive Gran CoupéCAPS LOCKSports TourerKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster N
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Škoda Kamiq Style 1,5 TSI 110 kW 7AP - Kamzíq

Škoda Kamiq Style 1,5 TSI 110 kW 7AP - Kamzíq

Toto je najmenší z druhu SUV od Škodovky. Kodiaq je najväčší medveď, Karoq je menší crossover vhodný aj do mesta s potrebou volať ho Karolko a najmenší z nich je autom, ktorého názov okamžite evokuje terénnu kozu z Tatier. No a čo spraví slušný redaktor, keď potrebuje odfotiť kamzíka? Zabalí si lepeňák, pol kila odvahy a vyberie sa tam hore, na skaly … autom!


Ten drevený dekor palubovky na domácej stránke Škoda mi imponuje. Registrujem ho primárne z elektrických áut, kde posilňuje dojem zdravšieho vozenia. V mojom testovacom aute bola verzia Latice Grey s dekoračnou medenou lištou, ktorá pôsobí moderne, ale chladno. Snaha o zistenie názvu onej drevenej palubovky bola úprimná, ale neúspešná. V materiáloch Škoda som tento druh povrchovej úpravy nenašiel. Najviac sa podobal Dekor Tabora Brushed, ale k tak vernému zobrazeniu skutočného dreva, akoby palubovku niekto vystrúhal z masívu, sa to nepriblížilo.


Škoda Kamiq má naozaj istú paralelu so skutočným, živým kamzíkom. Párnokopytník, fungujúci na strmých zrázoch našich hôr naozaj nevyzerá ako saténový jednorožec s trblietavou hrivou. Kamzík je, … proste akrobaticky nadaná koza s rohami (presnejšie, krátkym parožím). A Kamiq je, … proste crossover perfektne zvládajúci prostredie, v ktorom sa vyskytuje.


Testovaný Kamiq v metalízovanom laku Titan Blue so 17” kopytami menom Braga sa hodí skôr na mestský bulvár ako do hory. Tak ale buďme racionálni. Auto s pohonom prednej nápravy v tejto veľkosti a s týmto poslaním, sa do terénu pozrie naozaj iba v núdzových prípadoch. Vo mne táto Škodovka síce nevyvolala vizuálny puč, ale samozrejme pripúšťam, že mnohým ďalším sa toto auto páči. Malý crossover však má pre mňa podstatne väčší význam v tom ako funguje, nie len ako vyzerá. Preto ďalšou paralelou s tatranským kamzíkom je práve jeho agilita a schopnosť predierať sa tou našou, civilizovanou divočinou.




Benzínová jednapäťka (1.498 cm3) zhromažďuje stádo 150 tatranských koní a prívlastok tatranský som nepoužil len tak. Na auto týchto rozmerov je 150 celkom porcia a smelo potvrdzujem, že Kamiq sa hýbe ako kamzík - rýchlo a obratne, teda tie jeho kone sú ešte smelšie a drsnejšie, … tatranské. Na plyn mnohokrát reagoval s takou razanciou, že som po chvíli nevedel, či zápach v interiéri pochádza zo spálených, pretočených pneumatík alebo spojky, ktorá nedokázala skrotiť 7 stupňový automat (pozn.: spojka to nebola).




Miestami bolo zas milé pozorovať hádku elektronickej kontroly trakcie a samotnej mechaniky, ktorú som opäť vnímal kamzíkovsky, ako obdobie ruje, kedy samce zápasia o samičky. V podaní Kamiqu to bol súboj čipov, železa a gumy o priazeň asfaltu. Odpoveďou na tieto dynamické vstupy bola relatívne nízka hmotnosť - iba 1357 kg, s ktorými 150 koní nemalo žiaden problém. Naozaj mi počas tohto testu napadlo, či by Kamiq-u nestačil aj menší, slabší, 1 litrový motor s výkonom 90, 95 alebo maximálne 110 koní? A za ušetrené peniaze radšej dohnať cenu vyšším stupňom výbavy?




Neviem ako jazdia slabšie motory, ale táto polodrzá 1,5-ka výborne ladila s posedom za volantom a celkovým ovládaním auta. Strop je vysoko a sedák nízko, čo evokuje mierne dodávkový efekt, ale poloha a úchop volantu boli viac pretekárske. Takže aj s horou miesta nad hlavou “skákal” Kamiq mestskými uličkami ako kamzík po skalnatých hrebeňoch. Riadenie príjemne presné, ale registroval som miernu námahu tlmičov, ktoré sem tam do volantu pustili nepríjemné vibrácie. Celkovo pôsobil Kamiq vyvážene a pevne a v niektorých momentoch až športovo divoko! 250 Nm krútiaku vedelo zatlačiť do sedadla a pokiaľ by ste veľmi chceli, Kamiq vyšprintuje na stovku za 8,4 sekundy a dokáže aj maximálku rovnajúcu sa rýchlosti voľného pádu kamzíka z Lomničáku - 212 km/h.




Veľmi dobre fungoval tzv. zápchový tempomat, ktorý klasicky dodržoval vzdialenosť a pohyboval sa v tempe dopravnej špičky. Nezvyčajná na tom však bola veľmi pekne vyladená, jemná korekcia rýchlosti, či brzdenia. Senzory naozaj citlivo vyhodnocovali okolie a auto sa pohybovalo hladko a nerušivo. V tejto triede som zvyknutý na trhavé pohyby a rozpaky elektroniky, ale Kamiq to zvládal vynikajúco. A vcelku dobre zvládol aj ekonomickú stránku svojej prevádzky a to celkovou priemernou spotrebou 7,7 litra benzínu počas 500 km, ktorých väčšina bola odjazdená v prirodzenom prostredí Kamzíqa - v meste.



26.064€ je cena mnou testovaného Kamiqu. Suma, za ktorú sa dá vyberať zo širokého portfólia rôznych značiek. Prečo teda voliť práve Škodu? Z tej prvej ruky asi preto, že Škoda je stále tak nejak naša a rolu by mohol zohrať vrodený slovanský patriotizmus. Z tej druhej preto, že Škoda je akýmsi symbolom praktickosti a rozsiahleho užívateľského komfortu, čo z praxe svedomito potvrdzujem. A z ostatných končatín už sú to samotné subjektívne vnímania jej výhod. A preto si myslím, že je dôležité to jedno, aby sme si vybrali podľa toho, čo naozaj chceme a nemuseli si svoje rozhodnutia neskôr vyčítať.



Autor: Marek Varga, Foto: autor



Advertisement