Porsche Panamera STMercedes-Benz S400dRolls-Royce CullinanTlačený časopis 2018i30 Fastback TestMX-5 RF TESTMitsubishi Eclipse Cross TestEčko je vraj droga radosti?Honda Jazz TestLand Rover DiscoveryT-Roc on the Rock"Hello"Karoq vs KaroqSeat Arona – TransshowMazda CX-3 testKTM 1090 Adventure Test
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Škoda Karoq Style: 2,0 TDI 4x4 DSG vs 1,5 TSI DSG - Pustili Karol(q)a

Škoda Karoq Style: 2,0 TDI 4x4 DSG vs 1,5 TSI DSG - Pustili Karol(q)a

Vysvetlenie prečo sa nepriamy nástupca obľúbeného Yetiho volá Karoq je rovnako krkolomné, ako neuveriteľné* a tak sme si ho pomenovali po svojom. Karolqo. Pôvodne malo byť v titulku „pustite“ ako priamy odkaz na výročný album kapelky Horkýže Slíže a pocit krivdy pre zhora oklieštenú paletu motorov, ale po druhom testovacom týždni (a druhom Karoqu) som dospel k záveru, že Karoqa už pustili... medzi špičku triedy nielen v rámci koncernu, ale tuším to zatiaľ tak, že sa dostal aj na špičku celého segmentu crossoverov. Vysvetlím.

Pri pohľade do redakčného kalendára testov mám pocit, že náš magazín budeme tento rok môcť premenovať na RoadLife CrossOver Magazine. Všetci chcú SUV, alebo aspoň ich ľahkú verziu, od malých transsexuálnych crossoverov po skutočne ultimátne stroje naozaj schopné aj v teréne. Marketingom vytvorený dopyt trhu sa odráža aj v testovacích flotilách slovenských importérov a tak sa k nám dostáva veľa áut tejto, podľa mnohých, nezmyselnej kategórie. Pre ostatných majú crossovery svoju príťažlivosť a aj keď ich pridaná hodnota je skôr subjektívnym vnímaním toho ktorého jedinca, nemožno záujem kupujúcich len tak odsudzovať. Nakoniec, v rozumnej veľkosti sa tieto autá cítia ako doma aj v meste a že majú obvykle vyššiu spotrebu (na diaľnici kvôli vyššej stavbe karosérie) a nie tak dobré jazdné vlastnosti ako, povedzme, klasický hatchback, nie je dôležité. Páči sa mi to, je to pohodlné, mám na to peniaze, obrubníky sú vysoké, potrebujem crossover. A kritici majú jednoduchú možnosť inej voľby.

Škoda po väčšom modeli Kodiaq dôkladne naplánovala aj vstup o kategóriu nižšie a Karoq postavila tak, že dokáže vzbudiť záujem širokého okruhu záujemcov. V tých lacnejších verziách s trojvalcom (o to viac keď pribudne základný stupeň výbavy Active) bude svojou priestrannosťou konkurovať tým menším autám (napr. už spomínanej Arone), naopak v tých vyšších môže smelo bojovať o zákazníkov áut o triedu vyššie (Kodiaq). Tento medzitriedny presah platí samozrejme aj vo vzťahu k mimo koncernovej konkurencii a je pre Škodu charakteristický, zásah cez tri kategórie však považujem za jedinečný. 



Tento môj záver je výsledkom dvoch testovacích týždňov, kedy sa ku mne dostali dva takmer identické Karoqy. Červená farba. Výbava Style. Zadné sedadlá VarioFlex. Stopäťdesiat koní. Sedemstupňové DSG. To všetko mali spoločné. Zásadný rozdiel bol v pohone, nafta verzus benzín, pohon všetkých kolies kontra predokolka. Dá sa jednoznačne určiť,ktorý z nich je lepšia voľba?

Naftový dvojliter s parametrami 150 koní a 340 Nm v rozpätí 1750-3000 otáčok za minútu má na prvý pohľad výrazne viac sily, keď benzínová jednapäťka poskytuje rovnaký výkon, ale len 250 Nm (pri 1500-3500 ot./min.). Na strane benzínu je však výrazne nižšia pohotovostná hmotnosť, 198 kg v neprospech nafty (!) je cítiť. Aj keď čísla nehovoria tak jednoznačne (z 0 na sto za 8,6 s a Vmax 203 km/h vs. 9,3 s a Vmax 195 km/h), benzínová predokolka je pri štarte z miesta subjektívne výrazne živšia, svoj part zohráva aj trochu neuroticky reagujúca prevodovka. Ak nechcete z miesta skackať pod nedostatočným prísunom výkonu, treba na akcelerátor zatlačiť silnejšie a nezriedka to končí pretáčanými prednými kolesami a zásahom systému s príslušnou skratkou (nie, nie je to WTF...). 



Diesel sa rozbieha ťažkopádnejšie a to aj v športovom režime prevodovky. Naopak, raz v pohybe, najmä v diaľničných rýchlostiach sa prejavuje sila nafty. Benzínový motor má obrovskú výhodu v kultúre chodu, aj keď tdíčko je slušne odhlučnené, chod benzínu niekedy vôbec nepočuť. Ak by ste chceli rozlúsknuť otázku, ktorá verzia je lepšia podľa spotreby, sklamem vás, nie je to možné paušalizovať. Vždy záleží na prostredí a konkrétnom vodičovi. Obidve autá som v rámci testovacieho okruhu s prevažným podielom mesta, krátkym, ale rýchlym diaľničným presunom a malého podielu okresných ciest pohyboval so spotrebou okolo 9,0 litrov na 100 km. Len pre úplnosť, šetrenie paliva vypínaním dvoch valcov benzínového motora naozaj funguje, na okreske, ale pokojne aj v meste. Predpokladom je jazda s veľmi ľahkou nohou a odmenou spotreba, podvečerným mestom som preplachtil s počítačom vypočítanou hodnotou 6,4 litra. S ohľadom na výkonové parametre a hmotnosť je takmer identická spotreba v porovnateľnom jazdnom režime pochopiteľná. Spotreba paliva teda nebude tým rozhodujúcim faktorom pri výbere motorizácie.

Čo samotná jazda? Našťastie v prípade Karoqu sa automobilka vyhla nezmyselnej tvrdosti smerujúcej k, vopred na neúspech odsúdenému, pokusu o „športový podvozok“. Práve naopak, jedinečnou vlastnosťou je komfort a to aj na devätnásť palcových kolesách ťažšieho nafťáku, osemnástky v kombinácii s benzínom nie sú oveľa pohodlnejšie. Paradoxne, veľké kolesá fungujú v spojení s klasickými tlmičmi (adaptívne sú za príplatok zatiaľ len pre verziu 4x4) lepšie ako v komfortnom režime adaptívneho podvozku väčšieho Kodiaqu. Toto sa naozaj podarilo. Druhou stranou mince je, že ani jedna motorizácia nebude (a ani nemá byť) vymetačom okresiek. V priamom porovnaní však benzín pôsobí agilnejšie, napriek jednoduchej zadnej náprave (oproti viacprvku nafty), nižšia hmotnosť je jednoducho znateľná. Obidve autá sú ale pri prehnane vysokej nájazdovej rýchlosti, prirodzene, nedotáčavé.



Hodnotenie dizajnu je čisto subjektívnou kategóriou a každý si urobí názor sám, ak nie na základe fotiek, určite naživo. Mne osobne sa veľmi páčia vyvážené proporcie (primeraný rázvor a krátke previsy) a vyhovuje mi konzervatívny dizajn Karoqu, s drobnými výstrelkami v podobe predných delených a zadných svetiel. Nepatrným dizajnovým detailom odlišujúcim naftovú verziu (ako jedinú v aktuálnej ponuke s pohonom 4x4) sú plastové lemy podblatníkov. Malý detail, bez ktorého vyzerajú predokolky trochu nahé a štvorkolke poskytujú viac vážnosti. Interiér opäť môžeme označiť za konzervatívny, avšak ergonomicky zvládnutý na jednotku (snáď s výnimkou plne dotykového ovládania displeja multimediálneho systému). Prístrojová doska, v oboch prípadoch v kombinácii s vrcholným navigačným systémom Columbus s uhlopriečkou 9,2 palca na mňa pôsobí až prémiovo, škoda, že celkový dojem trošku kazí lacnejšie vyhotovenie výplní a madiel dverí. Naopak, absolútnu pochvalu zasluhujú výnimočne pohodlné (a výborne vyzerajúce) predné sedadlá s dostatočným bočným vedením. V oboch testovaných Karoqoch boli vzadu tri samostatné príplatkové sedadlá VarioFlex, ktoré na rozdiel od základnej lavice (s objemom batožinového priestoru 521 litrov) umožňujú individuálny pozdĺžny posun na dráhe 150 mm (s objemom batožinového priestoru 479 – 588 litrov) a možno ich aj úplne vybrať, čím vznikne nákladný priestor s objemom až 1.810 litrov. Variabilné sedadlá však majú kratšie operadlá, na druhú stranu sedáky sú umiestnené vyššie a lepšie budú podopierať stehná. Štandardné rodinné využitie, teda ak vzadu budú sedieť deti, favorizujú sedadlá Varioflex, a to aj vďaka praktickej rolete krytu batožinového priestoru namiesto pevného plata.



Na prvý pohľad zhora limitovaná ponuka motorov je logickým krokom pre zjavnú diferenciáciu od sesterského modelu Ateca, ktorá, v podobe novej verzie Cupra dokonca poskytne až 300 koní. Karoqu by svedčali aj silnejšie, 190 koňové zážihové a vznetové dvojlitrové motory, to by už ale výrazne zasahoval aj do teritória krátkeho Tiguanu. Nuž, možno sa časom dočkáme aj silnejších motorizácií. 

Takže akú verziu by som vám mal odporučiť? Ja by som chcel akýkoľvek crossover s pohonom všetkých kolies a každému kto má potrebný rozpočet by som odporúčal rovnakú voľbu, ideálne so silným benzínovým motorom (ktorý zatiaľ nie je v ponuke). Že či potrebujem štvorkolku? Nie nevyhnutne, ale keď dvakrát do roka potrebujem vyliezť neupravenou zasneženou cestou k horskej chate... poznáte to sami, je to dobrý pocit, môcť, ale nemusieť. Ak túto hypotetickú potrebu ale ponecháme stranou, pre väčšinu bežných užívateľov musím z testovanej dvojice odporučiť benzínovú verziu s poháňanou prednou nápravou. Kultivovanejší prejav motora, podstatne nižšia pohotovostná hmotnosť (ešte raz, rozdiel je podľa katalógu výrobcu nepochopiteľne vysokých 198 kg!) a z toho prameniaca vyššia agilita a podobná spotreba ako nafta jednoznačne prevažujú nad výhodami pohonu štyroch kolies. Nezanedbateľnou poznámkou je údaj o cene, s ohľadom na bohatšiu výbavu naftovej verzie vychádzajme zo základných cenníkových verzií výbavy Style. Benzínová predokolka s rovnakou prevodovkou DSG stojí s cenou 25.270,- EUR o zásadných 4.200,- EUR menej ako naftová štvorkolka. Očakávaná verzia 1,5 TSI s pohonom všetkých kolies už naftovej verzii nedá žiadnu šancu.


Autor: Miro Vilím, Foto: Pavol Gemeiner

* Vítězslav Pelc, hovorca Škoda Auto:„Inšpiráciu k pomenovaniu modelu Škoda Karoq poskytli obyvatelia ostrova Kodiak. Ich popis nového SUV modelu im pripomenul slovo „uyowoq“, čo v ich tradičnom jazyku znamená „malý brat“. Slovo „qarruk“ odkazuje na šíp, ktorý tvorí ústredný prvok loga značky Škoda. A finálny podnet pochádza z hlavy jedného dvanásťročného chlapca, ktorý prišiel s termínom kaaraq – ten v jazyku ostrovanov znamená „automobil“. Takto teda slová „kaaraq“ (automobil) a qarruk“ (šíp) dala základ názvu Škoda Karoq. Jedna legenda dokonca hovorí o tom, že pôvodnú inšpiráciu k použitiu okrídleného šípu v logu Škoda poskytli artefakty patriace pôvodne domorodým Američanom, ktoré boli privezené z USA, konkrétne potom šíp, ktorý bol jedným z dovezených predmetov. Trojuholníkový hrot šípu inšpirovaný domorodými Američanmi sa objavuje vo všetkých dizajnových a komunikačných formátoch značky Škoda. Teraz sa toto dedičstvo stalo taktiež súčasťou stratégie Škody pre pomenovanie modelov SUV.“ (zdroj: www.auto.cz)