E-lienBMW X7 M235i xDrive Gran CoupéBaby RaptorCompetitionMustang a MarilynCAPS LOCKSports TourerKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster NKodiaq RSBaby AMGV ako...Ceed GTFocus ST
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Škoda Kodiaq RS – Jeden z dvoch

Škoda Kodiaq RS – Jeden z dvoch

Majú výborne spracovaný katalóg, páči sa mi. Počas jeho prezerania v rámci štúdia materiálov pred testom, som mal chuť kúpiť si nejaké príslušenstvo, napriek tomu, že Kodiaq nevlastním. Chválim Škodu za spracovanie svojich propagačných materiálov a odporúčam všetkým záujemcom o tieto autá, aby si klikli na link a nestrácali čas čítaním testu, ktorý žiaden rozsiahly zoznam doplnkov uvádzať nebude. Ale, ...ale pokiaľ by niekto chcel sprostredkovať realitu spoza volantu a intenzívne osobné skúsenosti s Kodiaqom RS, sadnite si vzpriamene, zaprite nohami a užite si silu 500 Nm, ktorá vás zatlačí do sedadla.

 

To že je Kodiaq SUV vieme, to že nejak vyzerá vieme tiež a každý máme svoje preferencie pre subjektívne vnímanej krásy. Mne sa ohromne páči predok, ktorému čierna dodala dynamiku a prvky RS citeľný nadštandard. Profil nestojí za rozsiahly komentár, je to klasicky veľké auto, tak pokiaľ chcete, aby dobre vyzeralo, kúpte mu najväčšie 20“ kolesá – na výber je niekoľko typov. V zadnej časti sa mi nepáči to podseknuté čelo a zarezané svetlá, u ktorých stále očakávam, že ich nejaký grafik konečne dokončí. Páči sa mi však spodná červená linka a koncovky výfuku na oboch stranách, ... skúste si tipnúť, ktorá z nich je fejk?

 

Vo vnútri mi Kodiaq RS oveľa viac korešponduje s jeho základnou cenou 50.460 EUR s DPH. Dominantné sú, vizuálne aj funkčne výborné, predné sedadlá, ktoré pôsobia draho a elegantne a zároveň reálne podržia v zákrute. Nečakajte žiaden farebný, pretekársky cirkus, farby sú pokojné a mierne ich korení červené prešívanie. Kokpit je pre vodiča rezervoár pokoja a ergonómie, Škodovka je predsa zo skupiny Volkswagen a tí jednoducho interiér vedia. Na palube je dobre a preto ma teší predstava o bezstarostnom užívaní rodinného auta, spokojnej manželke a deťoch, ktoré sú šťastné, že rodinné auto volajú „náš maco“. Kodiaq všeobecne poskytuje veľmi silnú dávku užívateľského komfortu, ktorý je v rámci rodinného života tak dôležitou súčasťou. A pokiaľ sa vám podarí zafinancovať RS, pridanú hodnotu získava aj vodič vďaka výkonu 239 koní a celej 500-ke Nm, ktoré s váhou 1880 kg nemajú zásadný problém.



 

Nedá mi, aby som nespomenul aj momenty, ktoré ma počas testu trápili najviac – seriózne. Nešlo však o žiadne zlyhanie elektroniky, infotainmentu, či nejakej mechanickej časti. Nešlo o žiadne zlé riešenia ergonómie ani o funkcie alebo dokonca jazdné vlastnosti. Vlastne vôbec nešlo o auto v jeho funkčnej existencii, pretože to čo ma trápilo, sme boli my  ... ľudia. 

 

Tešia ma 2 veci! Prvá, že nás sleduje a číta výrazne väčšie množstvo uvedomelých ľudí, ktorým aj keď sa Kodiaq RS nepáči, zdieľajú svoj názor a argumenty v korektnej a konštruktívnej diskusii. Druhá vec je fakt, že Kodiaq RS je naozaj dobré auto a všetky nezmyselne arogantné a posmešné komenty na jeho adresu, som vnímal ako veľmi plytké a neopodstatnené. Tým však netvrdím, že neexistuje človek, ktorý by s Kodiaqom RS nemal problém alebo by ho auto nejak nesklamalo, ale uvedomelý majiteľ nešíri nezmyselné a neoverené informácie, hrdinsky spoza klávesnice. 



 

Rozumiem aj tomu, že na každé auto sa niečo nájde, ľudia sú rôzni, majú rôzne skúsenosti a názory a aplikujú rôzne formy prejavu, ktoré my ostatní nemusíme vždy vnímať ako kultúrne. Píšem o tom však preto, že značka Škoda, nebodaj s prívlastkom RS dostáva najväčšie čitateľské facky, aké som kedy za 10 rokov testovania áut zažil. Preto by som veľmi rád požiadal, poprosil ľudí, ktorí nenávidia Škodovku iba z princípu, skúste aspoň pripustiť, že výskyt a funkčnosť modelov RS by niekto iný, mohol vnímať inak a možno lepšie. Možno sú ľudia, ktorí v prívlastku RS nehľadajú súťaživosť, preteky na čas, neanalyzujú a nepripodobňujú presný preklad tejto skratky (Rallye Sport) k súčasným autám a chcú sa len potešiť špecifickým prevedením a motorizáciou svojho auta. Som jeden z nich.



 

Odznak RS automaticky neznamená, že vám volant poláme palce, že vás podvozok nakope do zadku a zlúči stavce v jednoliaty celok. RS nemusí znieť tak, že vám krvácajú uši a okolití seniori klesajú k zemi, keď okolo preletíte na vytočenej trojke. RS nemusí výhradne likvidovať rodinnú ekonomiku a každých 100 km stresovať rodinu oranžovou kontrolkou rezervy paliva v nádrži. A dnes, predstavte si, RS už nemusí znamenať, že váš motor spaľuje iba kerozín či nitrometán. Dnes Kodiaqu RS buble pod kapotou 2 litrový diesel a vzadu pri výfuku je inštalovaný reproduktor, ktorý pomáha dodávať zvukovú kulisu. Ste už ochotní pripustiť, že toto je súčasnosť?

 

K jazde! Uznávam, že mnohí, čo máte problém so súčasnými RS, to s volantom viete. A že na svojich poctivých rallye RS-ách by ste Kodiaqu RS ušli v tej prvej zákrute, ktorú všetci používate ako výhražný príklad pre opis ultra zlých jazdných vlastností tohoto SUV v kontraste s vašou zručnosťou. Veď dobre, nedbám, ... kde je to teda tá prvá zákruta prosím? 



 

Nejdem sa pasovať za skúšobného pilota Škody, ale rád by som potvrdil, že Kodiaq RS nie je jazdecky stratený. Má váhu aj vysoké ťažisko, ale rovnako silný motor, príjemne ostré riadenie a vcelku dobre odladený podvozok. Na pokyny volantom reaguje poslušne a na veľké SUV je dostatočne agilný a obratný. Dynamická jazda vôbec nie je prúser a ja si myslím, že by mnohých z vás, ktorí mu nedôverujete, výrazne prekvapil. No a pokiaľ by ste si išli po hodine prekvapovania sa niekde na kopci natankovať, vaša spokojnosť by bola korunovaná. Kodiaq RS je jedno pragmaticko-prakticko-vizuálno-účelovo-šťastné auto, ktoré prispieva k všeobecnej mobilnej spokojnosti rodiny. 



 

Kodiaq RS je aktuálne jeden z dvoch mojich kandidátov na rodinné auto. Áno, pretože je to RS a ja mám rád menej frekventované elementy. Pretože sa mi páčia predné sedačky, v ktorých sa skvelo sedí za volantom aj mimo neho. Pretože deti k nemu mali počas testu vrúcny vzťah. Pretože sa dobre riadi žene. Pretože veľa odvezie. Pretože veľa nežerie. Pretože by som na ňom chorobne neľpel a pokojne ho požičal švagrovi, keď pôjde na dovolenku a on mi za to nechá svoje Porsche. Pretože mi nevadí, keď deti okopú sedačky. Pretože ma teší, koľko užívateľsky príjemných riešení mi poskytuje. Pretože vie dynamicky jazdiť a pretože má dobrý reprodukovaný zvuk. Pretože mi jeho budúce vlastníctvo evokuje spokojnosť prameniacu z bezstarostnosti. Pretože je naozaj veľmi fajn. Kodiaq RS je jeden z dvoch. A možno bude ten jediný!

 

 

Autor: Marek Varga, Foto: Pavol Gemeiner

Advertisement