E-lienBMW X7 M235i xDrive Gran CoupéBaby RaptorCompetitionMustang a MarilynCAPS LOCKSports TourerKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster NKodiaq RSBaby AMGV ako...Ceed GTFocus ST
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Nová Škoda Octavia Combi 2,0 TDI EVO – Revolučná evolúcia

Nová Škoda Octavia Combi 2,0 TDI EVO – Revolučná evolúcia

Štvrtá generácia Octavie prináša evolúciu podvozkovej a motorovej techniky a revolúciu dizajnu a infotainmentu. Podrobné predstavenie novej Škody nájdete v našich predchádzajúcich článkoch, v nasledujúcom texte sa budem venovať výlučne praktickým poznatkom z nášho krátkeho testu. 

Exteriér pokračuje v novom dizajnovom jazyku českej automobilky, nízko položená maska chladiča a nové predné úzke svetlomety Full LED Matrix (séria pre výbavu Style) pôsobia dynamicky a zlepšujú aerodynamiku karosérie. Výrazné bočné prelisy v nami testovanej čiernej Magic metalíze zanikajú, rovnako ako čierne orámovanie masky chladiča. Novej Octavii budú z môjho pohľadu viac svedčať svetlejšie, resp. výraznejšie farby. Zadné svetlá s výraznou grafikou sú najkrajším dizajnovým prvkom celého auta. Napriek nenápadnej farbe a relatívne malým sedemnásťpalcovým diskom kolies ROTARE Aero budila nová Octavia zaslúženú pozornosť publika.    

Vďaka najvyššej možnej konfigurácii svetelnej techniky vpredu a vzadu (s dynamickými ukazovateľmi smeru) pôsobí vizuál auta veľmi hodnotne, v noci je dosvit predných Full LED Matrix svetlometov výborný. Automatické prispôsobovanie svetelného výkonu pracovalo spoľahlivo, ani raz sa mi nestalo, že by protiidúce vozidlá boli oslňované.   



Interiér a jeho novú architektúru poznáme z modelu Scala, stredová časť palubnej dosky vystúpená do priestoru umožňuje pohodlné ovládanie cez dotykovú desaťpalcovú obrazovku multimediálneho systému Columbus. Veľmi príjemným detailom je látkové čalúnenie palubovky, aj vďaka nemu pôsobí interiér hodnotným dojmom. Úplne nový dvojramenný volant s multifunkčným ovládaním takmer všetkých podstatných funkcií palubného systému vyzerá výborne a vďaka optimálnej hrúbke a mäkkému koženému poťahu sa skvele drží. Nové tlačidlá na volante pôsobia oproti predchodcovi ako z prémiovej triedy, majú veľmi príjemný chod a vyhotovenie. 

Volič automatickej prevodovky využíva prenos povelov elektronicky a na jeho používanie si okamžite zvyknete. Podobne ako ostatné ovládače má veľmi akurátny chod a jeho vyhotovenie nenecháva priestor na kritiku. Vďaka voliču prevodovky a elektrickej parkovacej brzde pôsobí stredový tunel veľmi vzdušným dojmom, veľkú pochvalu zasluhuje krycia roletka držiakov na nápoje. Octavia má ako jediná z koncernových súrodencov v danej triede takéto prekrytie. 



Sedadlá sú jedným slovom excelentné. Okrem tradične mimoriadne širokého nastavenia polohy posedu sú dostatočne dimenzované aj pre vysoké postavy, sú veľmi pohodlné a ponúkajú optimálnu bočnú oporu aj pri svižnejšej jazde. Drobné výhrady mám k riešeniu bočných výplní dverí, hoci ide o výrazný pokrok oproti tretej generácii, neviem sa celkom stotožniť s chrómovým prevedením dekoračnej lišty a vyhotovením krytu reproduktorov. 

Priestorová ponuka je v oboch radoch sedenia výborná, rekordná hodnota základného objemu batožinového priestoru (640 litrov) je už tradične silnou vlastnosťou všetkých modelov Octavie. Výborným detailom sú výklopné „ušiaky“ zadných opierok hlavy (spací paket pre kombi). 

Podvozok a jazdné vlastnosti štvrtej generácie Octavie profitujú z podlahovej plošiny MQB Evo. Špecifické naladenie umožňuje nielen komfortnú jazdu (aj vďaka triezvemu, sedemnásťpalcovému rozmeru kolies), ale aj dynamické prejazdy na zakrútených okreskách. Áno, vzadu je aj v našom prípade torzná priečka, výhrady k tomuto riešeniu však nie sú nevyhnutné. V našom prípade neboli vo výbave adaptívne tlmiče, ktoré by som po skúsenostiach z nového Golfu predbežne odporúčal priplatiť. 



Riadenie je tradične presné, aj od Mareka dostalo na kopci hodnotenie „áno“, rovnako ako podvozok, ktorému so zatáčaním pomáha na brzdách a po uvoľnení akcelerátora v zákrute zadný previs karosérie. 

Motor a prevodovka sú výborne zladeným celkom. V našom prípade mal motor 2,0 TDI výkon 150 koní (v širokom pásme od 3.000 do 4.200 ot/min.) a silu 340 Nm (od 1.700 do 2.750 ot/min.). Vďaka priebehu výkonu je subjektívne vnímaná dynamika závislá od zvoleného jazdného režimu, v normálnom a komfortnom je dobrá, v športovom režime veľmi dobrá. Výrobcom udávané hodnoty zrýchlenia z nuly na 100 km/h za 8,7 sekundy a maximálna rýchlosť 227 km/h radia Octaviu s touto motorizáciou medzi tie rýchlejšie autá. 

Zvuk motora je s výnimkou jazdy pod plným plynom príjemne mäkký a utlmený, zladenie so sedemstupňovou automatickou prevodovkou (DSG), ktorá je k zatiaľ najvýkonnejšiemu naftovému motoru v ponuke jedinou voľbou je výborné. Platí to nielen pre športový režim, ale ani tie ostatné neobťažujú príliš nízkymi otáčkami. Pochopiteľne, odozva na stlačenie akcelerátora je lepšia v športovom režime. Radenie pádlami pod volantom nepovažujem za potrebné, ale je fajn, že aj táto možnosť je k dispozícii. 



Parádnou disciplínou pohonného ústrojenstva je spotreba. Minimálna spotreba na trase zo sedla Pezinskej Baby cez Pernek do Bratislavy pri dodržiavaní rýchlostných limitov dosiahla podľa palubného počítača hodnotu 2,9 litra na sto kilometrov, v meste sme sa pohybovali so spotrebou 4,2 litra (aj keď s ohľadom na menej hustú premávku ako dôsledok epidemiologickej situácie). Celkový priemer na trase takmer päťsto kilometrov, vrátane dvadsaťpercentného podielu svižnou jazdou ukázal palubný počítač hodnotou 5,4 litra na 100 km. Vozidlo bolo pritom na zimných pneumatikách, pričom vysoké vonkajšie teploty zodpovedali jarnému obdobiu. Aj pri 45 litrovej nádrži to znamená reálny dojazd na plnú nádrž na úrovni viac ako 800 km, pri troche snahy nie je problém posunúť sa až na 1000 km na jedno tankovanie.

Nová Škoda Octavia Combi je skvelým autom na každý deň, vďaka jej priestrannosti, jazdným vlastnostiam a vynikajúcej spotrebe má veľkú šancu ukrojiť z predajného koláča aj tak veľmi obľúbeným SUV. Majitelia si budú chvíľku zvykať na novú štruktúru ovládania palubného systému a staromilcom (teda aj mne) bude chýbať hardvérové ovládanie klimatizácie. 

Cena? Motorizácia 2,0 TDI s výkonom 150 koní a automatickou prevodovkou vo výbave Style začína v cenníku na sume 30.300,- EUR, naša slušne dovybavená testovačka sa zastavila na cene 34.991,- EUR. Základná cena novej Škody Octavia vo výbave Active dostupnej od júla 2020 štartuje na sume 18.760,- EUR. Kompletný cenník, katalóg a technické údaje nájdete na stránkach importéra: TU.    

Autor: Miro Vilím, Foto: Pavol Gemeiner

Advertisement