Q3 45TFSICB650R Neo Sports CaféPani MamkoAfrikaCupra AtecaAlienAudi Q3RWD = FUNBlack is backSport TurismoTechnokratLord of the RingHra o tróne(N)mancipátorV12 od AMGTemný prízrak
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Škoda Octavia Combi RS - Ježiško existuje!

Škoda Octavia Combi RS - Ježiško existuje!

Pred viac ako rokom, počas testu predošlej Octavie RS, som sedel s deťmi v škôlke pri desiatovej pomazánke a písal list Ježiškovi. Bolo to presne 15 mesiacov, počas ktorých sa vyvíjalo a nedávno narodilo nové dieťa do rýchlej rodiny Škodoviek.

Milý Ježiško,

Celý rok som sa snažil poslúchať, robiť dobré skutky, ľúbiť ženy a dal som si záväzok prestať fajčiť a viac trénovať. Mám iba jediné skromné prianie. Keď budeš vyrábať novú Octaviu RS, verím, že anjelskí vývojári až to majú pripravené, takže keď budeš vyrábať, prosím si takú, ktorej zostanú všetky tie praktické veci. Zostane všetko príjemné, pekné, úhľadné a pohodlné. Ale prosím si aspoň jeden RS „gombíček“, ktorý priostrí riadenie, otvorí výfuk a dá mu zvuk, pritvrdí podvozok a prikáže diferenciálu viac svornosti. A prosím si najkrajšiu zelenú. 

Ďakujem

Ako dieťa som veril v Deda Mráza. Neskôr, so sklamaním zistil, že darčeky kupujú rodičia a veriť prestal. Kresťanský Ježiško mi veľa nehovoril a listy som písal iba kvôli deťom. Ale ten jeden, ten s prosbou o vylepšenie novej Octavie RS, ten zdá sa, niekam dorazil.

Nová Škoda Octavia RS, podstúpila mnoho kladných zmien vďaka istému nadprirodzenému spoločenstvu „Jesus tuning“ a naozaj to vyzerá, akoby si môj list niekto prečítal, hlboko sa zamyslel a vydal opravné príkazy. Faktom je, že moja žiadosť nebola vybavená na 100%, ale z veľkej časti upokojili potreby všetkých budúcich tatko-majiteľov. Som o tom presvedčený. Nová generácia rýchleho rodinného kombi je skutočne výborná.

K nám dorazil testovací variant vo vábivej modrej s manuálnou prevodovkou a benzínovým motorom 2,0 TSI s výkonom 162kW (220 koní) a krútiacim momentom 350Nm. Veľmi dobré. Modrá jej neskutočne pristane a vo verzii kombi je dokonca krajšia ako štandardný liftback. Lesklé, antracitové, 18 palcové disky Gemini vyzerajú ako lopatky turbíny a dávajú autu jednoznačný, športový imidž. Okrem priameho pohľadu z profilu pôsobia veľmi jedovato. Disky vypĺňajú veľké a funkčné brzdy s červeno lakovanými strmeňmi, ktoré sa nezľaknú ani vašich provokačných pokusov o ich unavenie. Dlhší rázvor pridal na vážnosti, auto má rozhodnejší postoj a už nevyzerá ako vyrastený teenager v malých nohaviciach. Agresívnu eleganciu zvýrazňuje čierny dizajn paket, ktorý zahŕňa čierny rámik prednej masky, kryty spätných zrkadiel a čierny strešný nosič. Jednoduché a vkusné riešenie. 



Celá je vlastne úplne iná, podstatne dynamickejšia, elegantnejšia a krajšia. Oveľa krajšia ako predchodkyňa. Predné bixenónové svetlá s denným LED svietením a zvedavou šošovkou vďaka funkcii AFS pozerajú do každej zákruty a tie zadné rovnako nezaostávajú. Samozrejme sa nenatáčajú, ale rovnako pyšne svietia vďaka svojim výrazným LED diódam. Z profilu aj vďaka širokouhlému objektívu vyzerá ako pripravená na rodinné preteky, ale nech si ju obzeráte odkiaľkoľvek, zbadáte to. Tú chuť jazdiť. Naozaj je to kus pekného kombi a tá modrá je výnimočná. Kto by to bol na Škodu povedal? Nenájdete žiadne premrštené výstrelky dizajnu, žiadne zbytočnosti, falošnosti, ani, ehm, eehhmm ... človek sa trochu nadchne a hneď mu zabehne. Áno, esteticky snažiace sa koncovky výfukov po oboch stranách zadného narázníka sa ... nepodarili. Ich tvar by sa pochopiť dal, ale to, že cez ne krížom-krážom vidno skutočné rúrky výfukov jednoducho rešpekt nevzbudí. Zostávajú lesklou ozdobou zadných partií a iba zhodou okolností sú na miestach, kde ústia výfuky. Nevadí, zadný RS spojler vhodne ukončí vizuálny, výfukový rozpor a vy sa pokojne usaďte za volant.

Vo vnútri sa menilo tiež. Minimálne sedadlám konečne patrí označenie RS a svoje športovú úlohu zohrá aj trojramenný, multifunkčný volant. Padne dobre do ruky a výhodou koncernu je, že vedia umiestniť komponenty tak, aby sa vám dobre sedelo. A sedí sa. V Octavii RS si nájdete miesto veľmi rýchlo a ostatné jazdenie bude už len o vnímaní jazdy cez vaše oddýchnuté kríže. Ostatný interiér je vkusný, ucelený, čistý a prehľadný. Ono nie je veľmi čo opisovať, klasická koncepcia koncernu sa vlastne opakuje stále dookola a je na vás akým spôsobom, v rámci voľby príplatkovej výbavy, ju zmeníte.


 
Ježiško vypočul aj moje jazdné požiadavky. Onen „gombíček“ doplnil v podobe tlačítka pre aktiváciu jazdných profilov, ktoré si následne volíte na displeji stredového panelu a pomenoval ich Performance Mode Selection. Tieto zmeny jazdných profilov zabezpečujú ďalšie požiadavky z listu. Riadenie je ostré, od dorazu k dorazu je to tesne cez 2 otáčky. Reaguje strmo a nos auta triafate presne tam kam potrebujete, bez akéhokoľvek zaváhania. Aj podvozok prešiel očistou a teraz je tuhý a o 13mm nižší od štandardnej Octavie. Nepôsobí už tak rozhúpane a jazda s RS jednoznačne vraví, že sa jedná o rýchle auto. Nerovnosti filtruje relatívne dobre, ale je cítiť, že komfort nebol prioritou číslo jedna. Nevadí, tak sme to chceli. A preto v kombinácii s riadením, stačí v zákrute riadne skrútiť volant a zadok sa mení na družicu obežnicu. Viacprvková zadná náprava funguje a vy sa len tešíte z malých náznakov driftu.

Motor je drsnejší, živelnejší a je ho počuť. V kombinácii s manuálnou prevodovkou je to taký štekajúci polorocker. Je to na neuverenie, ale prejavy zrýchlenia, radenia prevodových stupňov sú sprevádzané emóciou. Verte, či nie, s novou Octaviou RS je možné sa celkom slušne zabaviť. Pri radení hore sebou trhne v malom proteste, prečo ste otáčky nenechali ešte stúpať? Radenie by mohlo byť ešte tuhšie, ale inak pôsobí hrubo mechanicky a pridáva skutočný pocit zo silného, športového auta. A to všetko za 7,8 litra benzínu v dlhodobom priemere.



Na 100-ke je za 6,8 sekundy a dokáže 248km/h. Pri plnej akcelerácii to už nie je s prstom v nose, ale bude dobré ak pevne chytíte volant. Stabilizačný systém ESP dokáže v režime Sport zasahovať až v momente kedy sa zábava mení na strach a nechá vám priestor na poznanie ako sa prejaví auto v situácii, ktorú ste mu pripravili. Ak to nezvládate, zasiahne a s malým upozornením vás nechá bezstarostne pokračovať. Pedále sú dobre rozmiestnené a ich ovládanie je výborne kompromisné. Pri parkovaní oceníte ich citlivosť a s dlhším autom sa pohybujete po milimetroch. Pri svižnej jazde majú dostatočný odpor na to, aby ste šoférovanie nevnímali ako šliapanie vo vate. Celé je to dobré!

Mystický svet zrejme funguje. Možno trochu inak, ako si predstavujeme, ale existujú momenty, ktoré vám spravia radosť a preto ste schopní im uveriť. Nová Škoda Octavia Combi RS je konečne tým, čím mala byť od začiatku. Rýchlym a praktickým rodinným autom s dostatočnou dávkou radosti z jazdy a všetkým komfortom denného cestovania. 



Napísal som list a niečo sa zmenilo. Som dospelý a preto si myslím, že to nebolo len tým listom. Ale, čo ak je to inak? Čo ak existuje?


Autor: Marek Varga
Foto: Pavol Gemeiner
Advertisement