Top zábavaKia XCeed 1,6 T-GDIQueen of DustRozhodnutieSandokanTaké normálne autoElektrický rytierŠťastné a Mercedes!Ceed GTNáčelníkFocus STToto nečítajte!2,0 TSI DSGElektroMechanikSky-G vs. Sky-DRečnícka otázkaMs. MercedesOsem
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Škoda Octavia Combi Style 2,0 TSI DSG – Prvá medzi rovnými

Škoda Octavia Combi Style 2,0 TSI DSG – Prvá medzi rovnými

Cesty osudu bývajú nevyspytateľné..., viem, veštci sa nad touto frázou len pousmejú. A my ostatní si pomyslíme, že každý si je pánom svojho osudu. Nech je to akokoľvek, riadením osudu, či mojim pričinením, tretia generácia Škody Octavia Combi sa mi do testu dostala až na úplnom sklonku svojej kariéry. Plánovací kalendár importéra totiž svedčal o veľkom záujme novinárskej obce. Dôvod?   

Pôvodne som si myslel, že boli vlastne dva. Oranžová Tangerine, fotogenická príplatková farba za 1003,- EUR, ktorá okoliu jasne dávala najavo, že toto nie je Octavia s cenou už „od 18.320,- EUR“ a motor, skrývajúci sa pod prednou kapotou. 

V dnešných časoch je štvorvalcový benzínový motor s objemom dvoch litrov v bežnom kombíku nižšej strednej triedy niečo ako päťlitrový osemvalec Mustangu. Jednoducho jedinečný luxus. V aktuálnej ponuke konkurencie nájdete len jediné auto, ktoré má rovnako objemný motor ako Octavia Combi. Uhádli by ste, že je to Toyota Corolla Touring Sports Combi (ako hybrid)? 

Výkon motora v našom prípade prenášala sedemstupňová automatická prevodovka DSG výlučne na predné kolesá (takúto konfiguráciu už v oficiálnom cenníku nenájdete, dvojlitrový benzín je spárovaný výlučne s pohonom všetkých kolies) a v určitých prípadoch to znamenalo drobné problémy s prenosom výkonu na studenú jesennú vozovku. 



Výkon 190 koní (pri 4.200 až 6.000 otáčkach za minútu) a sila 320 Nm dostupná v rozpätí 1.500 až 4.100 otáčkach za minútu už vyžadujú rozumné narábanie s pedálom akcelerátora. Odmenou dokáže byť zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 7,4 sekundy a maximálna rýchlosť 230 km/h. Aby sme to dali do súvislostí, Škoda Octavia Combi RS 245 s výkonom 245 koní a silou 370 Nm zrýchľuje na stovku za 6,8 sekundy a maximálku má 244 km/h. Inými slovami, Octavia Combi s motorom 2,0 TSI ponúka aj vďaka nahor bleskovo radiacemu DSG nadpriemernú dynamiku, ktorá konkuruje aj niektorým dynamickejšie zameraným modelom konkurencie.

Druhou stránkou je samozrejme otázka spotreby a tá dokázala prekvapiť ešte viac ako sila motora. Na okresných cestách nebol žiadny problém jazdiť za 6,1 litra, minimálna spotreba 5,8 litra na 100 km bola veľmi príjemná. Celkový priemer s hodnotou 7,2 litra na 100 km konkuruje spotrebe 6,75 litra na 100 km, ktorú sme namerali Mazde 3 hatchback s atmosférickým motorom 2,0 a výkonom 122 koní (!). 



Ponúkne Octavia Combi okrem výborného motora a príťažlivej farby ešte niečo? Samozrejme, už takmer legendárnu prepravnú kapacitu. Batožinový priestor má základný objem 610 litrov, sklopením zadných operadiel vznikne priestor s objemom postačujúcim na veľký nákup v švédskom nábytkovom dome (1740 litrov). 



Miestom sa nešetrilo ani pre pasažierov, dostatok priestoru a rozsiahle možnosti nastavení sedadla vodiča a volantu vyhovejú každej postave a na triedu veľkorysý priestor nájdete aj v druhom rade sedadiel. Predné sedadlá vyzerajú napriek kombinácii látky a umelej kože úplne obyčajne, sú však neobyčajne komfortné aj na dlhé cesty. 

Komfortu jazdy samozrejme prospievali aj sedemnásťpalcové kolesá s rozumným rozmerom pneumatík (225/45 R17) a štandardné tlmiče, ktoré opäť potvrdili moje presvedčenie, že dobre odladený podvozok s rozumným obutím nepotrebuje príplatkovú adaptibilitu. 

Koniec modelového cyklu je na testovanej Octavie vidieť najmä v dizajne interiéru, virtuálny kokpit (digitálne ukazovatele) predstavujú moderný kontrast k tradične jednoduchému tvaru palubnej dosky. Použité materiály a spracovanie je však stále úplne v poriadku s jednou výnimkou. Ak si na Octavii niečo zaslúži kritiku, rozhodne to budú výplne dverí. Príliš jednoduché, príliš lacno pôsobiace.



Určite ste si stihli všimnúť, že s výnimkou farby som sa vôbec nevenoval dizajnu exteriéru. Napriek spočiatku kontroverznému štvorokému dizajnu predných svetlometov, ktoré priniesol facelift na začiatku roka 2017 vnímam tvary Octavie Combi ako konzervatívne a trvácne. Ich hodnotu zvyšuje full LED svetelná technika vpredu a vzadu. Toľko kritizované predné svetlá dodávajú autu potrebnú dávku jedinečného charakteru a hoci som aj ja patril medzi ich odporcov, medzičasom som si zvykol.  

Škoda Octavia je obľúbeným autom, o čom svedčí nielen plný testovací kalendár importéra, ale predovšetkým jej predaje. A skutočný dôvod? Škoda Octavia Combi je nielen na území Česko Slovenska úplnej jasnou odpoveďou na otázku, „aké auto potrebujem?“

Nová, štvrtá generácia Škody Octavia Combi prinesie výraznejší, dynamický dizajn, ďalšie nové technológie, ale už teraz vieme, že si zachová aj to dobré z tretej generácie. A jednou z tých dobrých vecí je samozrejme motor 2,0 TSI a tiež veľkorysý priestor a každodenne použiteľný komfort. 



Ak si nepotrpíte na najnovší model auta, Škoda Octavia Combi tretej generácie je stále príjemnou ponukou a teraz môžete využiť zaujímavé cenové zvýhodnenia. Nech Vás pri úvahách o novom aute nevyrušuje cenovka nami testovanej mandarinky, ktorá sa so všetkými príplatkami vyšplhala na 32.929,- EUR. Jej výška však zodpovedá farebnej a motorickej výnimočnosti, ktorá našu Octavia Combi postavila na vrchol jej bežnej modelovej ponuky. 

Autor: Miro Vilím, Foto: Pavol Gemeiner
Advertisement