TechnokratLord of the RingStinger GTKonzultantIndiánske letoKia Sportage 2018Nová Honda CR-VHra o tróne(N)mancipátorV12 od AMGTemný prízrakFiesta ST 2018 Srdcová sedmaKráľ horyHaute Couture
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Škoda Octavia RS 230 – Pojem, dojem, objem!

Škoda Octavia RS 230 – Pojem, dojem, objem!

„Osedlajte čistú silu. Zošliapnite plynový pedál a vychutnajte adrenalín, keď vypustíte spod kapoty silu dvesto tridsiatich koní. Pripravte sa na raketové zrýchlenie z 0 na 100 km/h už za 6,7 sekundy a začnite si užívať športovú jazdu.“

Takto začína Škoda na internetovej stránke svoju marketingovú story o rodinnej Octavii s vyšším výkonom. Osobne nemám rád teatrálne prejavy vyzdvihujúce prehnanú výnimočnosť. Ale rozumiem. Rozumiem potrebám automobilky predať svoj produkt ľuďom. Škoda Octavia RS 230 je bez debaty dobré auto, ponúkajúce, oproti štandardu modelu Octavia, nadštandardné jazdné zážitky. Ale raketové zrýchlenie za 6,7 sekundy? Adrenalín? Šelma? Nebláznite!

Škoda Octavia RS 230. 2,0 TSI, 169kW (230k). 4 valcovýbenzínový motor. Elektronicky riadená, aktívna uzávierka diferenciálu prednej nápravy (VAQ - v prípade potreby môžete 100% výkonu presmerovať na vybrané predné koleso, čím vozidlo získa vyšší ťah a záber na výjazd zo zákruty). 19 palcové disky z ľahkých zliatin. Čierne detaily vrátane mriežky chladiča, spätných zrkadiel a čiernych koncoviek výfuku. Športové sedadlá s logom VRS. Toto sú špecifiká, podľa ktorých rozoznáte novú Octaviu RS230 oproti bežnej Octavii. Ako rozoznáte RS od RS230 neviem. Veľmi mi pre túto špeciálnu sériu chýba aspoň malé, jednoduché označenie 230 niekde na vhodnom mieste interiéru aj exteriéru. Nevadí, jazdiť sa dá aj bez odznačiku.

Škoda Octavia RS 230 vyzerá dobre. Žiadna šelma ako opisuje samotná automobilka, ale dobre. Na druhý a ďalší pohľad vidno, že je to iná, špeciálnejšia a športovo založená Octavia. Byť športovo založený neznamená byť vrcholový športovec. Znamená to, že máme radi šport a sem tam si hodíme značkové tepláky a skočíme do telocvične na jonťák. Biela farba ostro kontrastovala s čiernymi časťami, takže odlišný predný nárazník a znak VRS na maske bolo vidieť dostatočne. Zadným partiám vizuálne pomáha malý spojler na dverách kufra, čierne koncovky výfukov a červená linka nad nimi. Ok, pekné, spokojné. Markantné disky kolies Extreme majú podľa mňa nevhodný rokokový dizajn a prial by som si niečo, čo pôsobí naozaj športovo a podporí jazdné zážitky už len pri pohľade na auto.



Vo vnútri je nová RSa veľmi príjemná. Škodovka vraví, že okrem športu chceli posádke dopriať aj potrebný komfort a ja súhlasím – podarilo sa im to. Veľmi pekné predné športové sedadlá s červeným prešívaním zvýrazňujú tmavý interiér. Pohodlie a ergonómia koncernu je očakávaná a funguje výborne. Priestor dostatočný pre jazdný komfort 4 člennej posádky. Dvaja dospelí a dve deti je ideálny stav na rodinnú dovolenku s vhodnou porciou radosti pre otca-vodiča. Octaviu stále považujem za výborné rodinné auto pre konzervatívnych, racionálne rozmýšľajúcich ľudí a verzia RS 230 prináša do tohto šedivého, účelového sveta viac farebnosti.
 
Nafúkaný turbo motor spoločne so systémom  Performance Mode Selection a manuálnou 6 stupňovou prevodovkou a onou aktívnou uzávierkou predného diferenciálu znie ako recept na niečo ostré so skvelou chuťou exotiky Južnej Ameriky. No skoro ... Jazdiť s Octaviou RS 230 je ako konzumovať argentínsky steak zabalený v igelite. Uvedomujete si jeho podstatu a viete oceniť, že je dobre pripravený, ale na konci necítite žiadnu chuť. Vlastne cítite, sterilnú a nesmrteľnú chuť plastu. Octavia RS 230 je rýchla. Silný motor to pokojne vyženenie na maximálnu rýchlosť 250km/h, progresívne riadenie vám uľahčí prejazdy zákrutami a budete ešte rýchlejší. Modulovaný zvuk motora, či výfuku (vyberte si čo preferujete) vás vtiahne do hry a pokiaľ zvládnete medziplyny technikou heel and toe, dobre poskladané pedále vám dovolia sa hrať.



Argentínsky steak je pre mňa ten najlepší. Preto porovnanie s Octaviou je jej obrovská pochvala. Škodovka už dávnejšie spravila jeden obrovský skok a jej produkty sú naozaj dobrými riešeniami pre obyčajných ľudí. A osobne veľmi fandím tomu, že popri tom všetkom praktickom a Simply Clever vznikajú aj jedinečnosti v podobe modelu RS 230. Igelit je tu však preto, že napriek veľkej spokojnosti s prevedením a servisom okolo môjho argentínskeho steaku, mi chýba jeho prenikavá chuť a vôňa, necítim teplo, ktoré z neho vychádza a nevidím ako pulzuje jeho blue rare. Mne to však nevadí. Nie pri Octavii. Toto auto slúži inému účelu a aj preto som v úvode trochu nahnevane spomenul afekt marketingu na úvodnej internetovej stránke značky. Pokiaľ by to takto nepreháňali, tak to celé chválim hneď od začiatku. Výnimočnosť sa dá podať aj inak.

Škoda Octavia RS 230 je super. V celkovom hodnotení so zameraním na jej poslanie a zaradením do správnej cieľovej skupiny, jej nemám čo vytknúť. RS je už známy pojem pochádzajúci z motoršportu a je zároveň prvým lákadlom pre uvedomelých, ktorí tajne túžia po skutočnom tetovaní, ale zvládnu maximálne hennu na dovolenke v Chorvátsku. RS 230 vyzerá akurát a spraví na budúceho majiteľa, racionálneho fanúšika značky výborný dojem. A v neposlednom rade, prečo je vlastne tak zaujímavá a žiadaná vo svete rozumu a praktických riešení, je objem. Speleológ by sa po otvorení kufra Octavie zbalil na týždňový výskum a radostne zmizol v hlbinách.


 
Verziu liftback alebo limo ako to volá sama Škoda môžete mať už od 29 490 EUR. Kombi začína na 30 340 EUR a osobne si myslím, že sa jej táto karosárska verzia hodí viac. Pri štandardných RS môžete vyberať benzín alebo naftu a od nedávna aj pohon prednej nápravy alebo 4x4. Okrem múdrych riešení je to aj trochu nadšenia z inovovaného dizajnu modelu RS. Kone pod kapotou potešia nejedného otecka a osobne odporúčam prevodovku DSG – hodí sa viac k charakteru auta v rámci jeho celkového využitia.


Autor: Marek Varga, Foto: Pavol Gemeiner