Stinger GTKonzultantLet na drakovi#HotHatch Track TestIndiánske letoKia Sportage 2018Nová Honda CR-VHra o tróne(N)mancipátorV12 od AMGTemný prízrakFiesta ST 2018 Srdcová sedmaKráľ horyHaute Couture
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Škoda Octavia RS TDI 4x4 – Ústredná požičovňa názorov

Škoda Octavia RS TDI 4x4 – Ústredná požičovňa názorov

Ústřední půjčovna filmů (UPF) bola štátna filmová distribučná spoločnosť v Československu, ktorá existovala v rokoch 1957-1991. Nebudem rozoberať detaily prečo, čo predtým vyviedol prezident Edo Beneš a ako to dopadlo. V skutočnosti mi táto inštitúcia, kontrolovaná štátom, ktorá roky riadila všetky aktivity filmového priemyslu v našej, vtedy ešte spojenej krajine, vnukla titulok nedávneho testu, ktorého predmetom bola rovnako česká, povedal by som až celebritne známa, ikona národného motorizmu. Škoda Octavia. A aby toho bolo dosť, zamerali sme sa na variant, ktorý by vďaka, snáď najširšiemu verejnému záberu, mohol pokojne spôsobiť vznik ľudového hnutia za liberalizáciu názorov. Nenávidená a milovaná Škoda Octavia RS TDI 4x4.

V redakcii sme už v testoch mali obe jej benzínové sestry vo verziách kombi aj edícii RS 230. Okolo mladoboleslavskej RSy bolo vždy viac popuku, ako pri športovo ladených modeloch iných značiek. Jednoducho sa čitatelia zapájali viac, zrejme v dobre mienených komentároch v diskusiách k článku. Akoby bola Octavia reálnejšia ako iné autá, dostupnejšia, ľudskejšia. Alebo zohrala rolu národná hrdosť, ktorá vďaka veľmi úzko previazanej, spoločnej histórii, Slovákov ešte neopustila. Ale veď to je veľmi pekné! A s touto filantropickou myšlienkou som uverejnil na našej facebook stránke fotografiu z testu dieslovej Octavie RS a o pár hodín sa na príspevok pozeral s otvorenými ústami a očami plnými nepochopenia.

Okrem nadpriemerného zásahu ľudí na facebooku sa diskusia pod príspevkom rozprúdila tak ostro, až sa začali používať tvrdé vulgarizmy a vznikali osobné útoky (samozrejme virtuálne) medzi diskutujúcimi, ktoré mali upevňovať nadradenosť názoru väčšieho internetového hrdinu. Nadsamci spoza klávesnice bili Octaviu hlava nehlava, urážali jej pôvod, tvrdo kritizovali smerovanie značky a nechutne prezentovali opak trávenia pri predstave, že čerpajú do svojej Octavie RS naftu. Táto opozícia svojimi vyjadreniami demoštrovala presvedčenie, že je vrcholom potravinového reťazca. Koaliční umiernenci, pokojne ich nazvime kinematograficky, umelci, zostávali v úzadí a sociálne akceptovateľným spôsobom oponovali srdnatým demolátorom úbohej Octavie. Pokiaľ by som mal na chvíľu osprostieť a vyjadriť sa slovníkom týchto internetových géniov, povedal by som: „Vy hovno viete priatelia!“



Je to tak. Škodovka postavila RS so štvorkolkou v diesli. Prečo tu však zaznieva toľko kritiky? Chce niekto naznačiť, že benzínová Octavia RS je čistokrvný športiak a nafta je hanba? Po 1000 kilometroch na cestách vrámci jedného dňa absolútne bez hanby vyhlasujem, že Octavia RS TDI 4x4 má význam. Rýchle, úsporné a pohodlné auto na cestovanie aj v zlom počasí, kde rátate s obmedzenou priľnavosťou. Jedna zásadná vec však musí zaznieť. Škodu Octaviu RS nesmiete považovať za športové auto, inak sa bude debata o jej existencii vyvíjať zlým smerom. Ja ju vidím ako Ustrednú Požičovňu Názorov (UPN). Jediné auto, ktoré dokáže tak vášnivo ovplyvniť masy a zozbierať tak rôznorodú vzorku ľudských vyjadrení. Podobne ako UPF kedysi, dnes Octavia RS TDI 4x4 ako UPN, vzniká za účelom posilnenia spoločenského významu značky Škoda. A pokojne to dajte do učebnice!

Možno v tomto článku nečakane, ale premostím k samotnému autu. Nevšednosť našej Octavie umocňovala červená farba Corrida uni a pekné, antracitové, 18 palcové disky kolies Gemini s nízkym profilom pneumatiky (225/40). Doplňujúce detaily ako spojler piatych dverí, či emblém označujúci športovo ladenú Škodovku – VRS, utvrdia znalca, že sa naozaj jedná o špeciálnu Octaviu. Laik nerozozná nič, pretože uhladenosť a neutralita Octavie je priveľká. Vyhodnotí iba, že vyzerá dobre, pretože ona vyzerá dobre. Príbuzenstvo s VW koncernom sa prejaví hlavne vo vnútri, pretože posed za volantom je výborný a ergonómia nemecká, rozumej veľmi úhľadne a efektívne rozmiestnené ovládače a ukazovatele. Veľmi pekné, športovo formované sedadlá dokážu vašu telesnú schránku udržať v kondícii aj počas dlhých presunov a hromada funkcií zo základnej aj doplnkovej výbavy vám spríjemní pobyt na palube.



Motor, ktorý bol predmetom sváru na našom facebooku, je silné, dvojlitrové, štvorvalcové TDI s výkonom 135 kW (184 k) a krútiacim momentom 380 Nm. Spotreba mi v celkovom priemere vyšla 5,8 litra nafty. Tento priemer by som rád vyzdvihol, ako jeden zo základných dôvodov obstarania si práve Octavie RS v diesli. Zopakujem, že Octavia RS všeobecne, nie je športové auto. Je to dobre strihnutý liftback alebo kombi so športovými prvkami po dizajnovej aj mechanickej stránke. Inteligentný pohon 4x4 fungoval výborne hlavne pri vyšších rýchlostiach na mokrom, šmykľavom povrchu. Rýchlosti, ktoré Octavia zvládala na diaľnici v daždi, boli pôsobivé. Skúste však s touto štvorkolkou športovať a inteligencia prerozdeľovania hnacej sily, výrazne zaostane za príkazmi vašej pravej nohy. Výjazdy pod plynom boli oneskorené, ale masívne. Pre internetových pretekárov – tlaky to má ako krava! Pri prudších zmenách smeru pod plynom je nedotáčavá a nepomôže ani pokus o prenesenie výkonu dozadu, aby sa auto podšmyklo a narovnalo do zákruty. Na zadok ide sila až vtedy, keď predná náprava stratí adhéziu a zadné kolesá vás surovo vytlačia von zo zákruty. Neviem prečo som si v tej chvíli spomenul na motoristickú akciu Kiss The Wall. Automatická dvojspojka DSG je chorá v režime Normal, brble si niečo o neocenenej užitočnosti a problémoch sa sústrediť, ale nepočúvajte ju a prepnite do režimu Sport, tam je to v poriadku.



Škoda Octavia RS TDI 4x4 je dobré auto. Pokiaľ tvrdíte, že nie, zle ste si vybrali. Je komplexne lepšia ako benzínový variant, ktorý vás však viac poteší prejavom a modulovaným, športovým zvukom motora. A samozrejme vyšším výkonom vo vyšších otáčkach, čo je bez diskusie bližšie k športovému zážitku. Osobne Octaviu RS vnímam ako veľmi užitočného, denného spoločníka, s dobrým vkusom, bez teatrálnch giest a márnych hesiel o svojej nebeskosti. Pokiaľ si primyslím úspornejší variant TDI a pohon všetkých kolies, okrem vizuálnej odlišnosti ešte ušetrím na prevádzke a získam istotu štvorkolky. To je dobrá dohoda. Záverom pre tých, ktorí sedia doma pred otvoreným facebookom v spotenom tielku, v mori sáčkov od čipsov rozhádzaných po miestnosti: „Prajem vám, aby ste raz našli odvahu vstať zo stoličky, vypnúť počítač a ísť si k najbližšiemu predajcovi značky Škoda vyskúšať naftovú Octaviu RS 4x4. Pochopíte a uľaví sa vám!“


Autor: Marek Varga, Foto: Adam Plesník