E-lienBMW X7 M235i xDrive Gran CoupéBaby RaptorCompetitionMustang a MarilynCAPS LOCKSports TourerKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster NKodiaq RSBaby AMGV ako...Ceed GTFocus ST
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Škoda Octavia RS245 – Rozlúčková Story

Škoda Octavia RS245 – Rozlúčková Story

Zajtra oficiálne spoznáme tú novú, ale dnes si dáme ešte jeden rozlúčkový príbeh. Akákoľvek Škoda s označením RS je autom, ktoré v našich končinách polarizuje viac než Honda Civic Type R. Jedni ju milujú, druhí sa do nej navážajú. Prečo? Možno si označenie RS prekladajú nesprávne, možno nepoznajú jeho skutočný pôvod a možno majú iné dôvody. 

Označenie RS sa na rýchlych škodovkách objavilo už v roku 1974, skutočne znamenalo rely sport a dva súťažné špeciály mali dokonca rovnaký objem ako stále aktuálny model RS245. Škoda 200 RS mala nad zadnou nápravou motor 2,0 OHC s výkonom až 163 koní a s hmotnosťou len 720 kilogramov a vďaka päťstupňovej prevodovke od Porsche (!) dokázala uháňať rýchlosťou až 210 km/h. Treťou do partie bola Škoda 180 RS s motorom 1,8 OHC. 

Pre chýbajúcu medzinárodnú homologizáciu autá jazdili len na domácich tratiach, ale stali sa základom pre vývoj kultového špeciálu 130 RS. Stavebným základom pre eReSu bolo, rovnako ako pre modely 180/200 RS, kupé 110 R a „československé porsche“ bolo úspešné nielen na domácich, ale aj medzinárodných súťažiach (v roku 1977 získala 1. a 2. miesto vo svojej kategórii do 1300 cc na Rally Monte Carlo) a dokonca aj na okruhoch.

Označenie RS má teda skutočnú a úspešnú motoršportovú tradíciu, na ktorú v novodobej histórii nadviazal práve model Octavia RS. V civilnom živote nešlo o žiaden súťažný špeciál, hoci práve Octavia sa stala základom pre Octaviu WRC a v roku 2001 sa bojové farby mladoboleslavského WRC dostali ako súčasť špeciálnej edície na oslavu 100. výročia Škody v motoristickom športe na sto kusov civilnej verzie Octavie RS WRC Edition 100. 



Tretia generácia Octavie RS dozrela ako víno a ku sklonku kariéry je z nej nielen to praktické auto, ktoré každý deň potrebujete, ale aj to rýchle auto, pre prípady, keď môžete. 

Nastaviteľné tlmiče sú v režime Comfort pohodlné, v režime Sport presne tak tuhé, aby obmedzili pohyby karosérie bez toho, aby ničili chrbtice pasažierov. Výkon 245 koní a maximum krútiaceho momentu 370 Nm prenáša na predné kolesá sedemstupňová DSG prevodovka a trakcii pomáha známy elektronicky riadený diferenciál s obmedzenou svornosťou. Napriek podstatne vyššiemu výkonu ako v prípade skôr testovanej Octavie Combi 2,0 TSI a zimným podmienkam mala eReSa dostatok trakcie aj pri ostrom výjazde z utiahnutých zákrut.     



Dynamické parametre majú hodnotu 6,6 (sekundy to trvá na 100 km/h) a 250 (km/h maximálnej rýchlosti), brzdy vydržia aj skutočne ostré jazdy na kopci, ale priznajme si to, viac ako dynamickú jazdu si budete užívať jej každodennú použiteľnosť (škrabka na ľad vo veku palivovej nádrže je simply clever!). K nej patrí aj, bez preháňania, fantastická spotreba. Celkový priemer po najazdení viac ako 1100 kilometrov predstavoval hodnotu 7,8 litra na 100 km, ako minimum na okresných cestách sa mi podarilo dosiahnuť len 6,5 litra.  

Veľkorysý vnútorný priestor je doplnený výbavou typickou pre rad RS, výborné športové sedačky potiahnuté kombináciou alcantary a kože sú pohodlné aj na niekoľkých stovkách kilometrov a červené kontrastné prešívanie spolu s ambientným osvetlením dotvára celkový dojem absolútnej útulnosti. Výborným prvkom výbavy je nastaviteľná lakťová opierka.





Octavia RS má ako liftback, pre tých ktorí nechcú kombíky, obrovskú výhodu oproti klasickým ostrým kompaktom vo formáte päťdverového hatchbacku. Batožinový priestor s objemom 590 litrov som s radosťou využíval každodenne. Nemusel som riešiť úlohy kam a čo uložím, „kufor“ bez problémov pohltil aj tradičný piatkový náklad školských, športových a pracovných tašiek (osem kusov). Jedinou logistickou výzvou tak bolo dočahovanie batožiny z konca obrovského nákladného priestoru.  



Veľkorysá výbava sa podpísala na konečnej cenovke testovaného exempláru. Takmer 40 tisíc EUR (39.984,- EUR) rozhodne nie je málo, ale je to veľa? K tomu mal trefnú odpoveď môj dobrý kamarát Juraj (inak fanúšik japonských áut), ktorý na otázku, či sa mu to nezdá veľa jednoducho odpovedal: „Predstav si, že si za túto cenu chceš nakonfigurovať Mercedes CLA s podobnými jazdnými výkonmi a výbavou... Nie, na tejto cenovke ani len nezačneš...“ 

Tým je povedané všetko. Škoda Octavia RS tretej generácie to dotiahla ďaleko a nová generácia bude musieť túto latku posunúť ešte vyššie.

Autor: Miro Vilím, Foto: Pavol Gemeiner
Advertisement