Projektil!Najlepšie Tarraco?e-tronQ3 45TFSICB650R Neo Sports CaféPani MamkoAfrikaCupra AtecaAlienAudi Q3RWD = FUN
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Škoda Rapid 1,0 TSI DSG Style – Veľké finále

Škoda Rapid 1,0 TSI DSG Style – Veľké finále

Mali sme tú česť zúčastniť sa derniéry odchádzajúceho modelu. Rapid končí a náš test bol ten úplne posledný, finálny. Prihliadnuc na výbavu a cenu testovaného liftbacku, záverečné predstavenie bolo štýlové a hodnotné. 

Bude nám za ním smutno? Marek svoju odpoveď už našiel, ja vám práve teraz ponúkam päť dôvodov prečo je Rapid stále veľmi dobrou voľbou.

Dizajn

Ostrý, hranatý a dynamický, tak to tvrdí katalóg a ja súhlasím. Jednoduché krivky, ostré hrany, vyvážené proporcie. Na prvý pohľad nekonfliktný, pre niekoho príliš konzervatívny je práve vďaka absencii štylistických výstrelkov trvácny a nadčasový. 

Z auta vyžaruje ľahkosť a v ére veľkých a opuchnutých vozidiel je to príjemné osvieženie. Nepotrebujete dvadsaťpalcové disky, aby vyvážili masu plechu, úplne postačia šestnástky. 

Najkrajší detail? Zadné svetlá a ich vloženie do karosérie. Jednoducho pekné a kvalitne spracované.

   
Priestor

V interiéri je miesta dostatok, nielen vpredu, ale aj na zadných sedadlách. Jediným parametrom, ktorý je len dostatočným je šírka. Dvaja tuční chlapi vpredu sa budú cítiť príliš intímne, ale tradičná rodina (nie, nemyslím tú „tradičnú“ istého pána poslanca) bude priestor považovať za veľkorysý. 

Samozrejme, víťaznou disciplínou je batožinový priestor. Objem 550 litrov (po zložení operadiel zadných sedadiel 1490 litrov) a veľkorysý nakladací otvor pôsobil na niektoré osoby nepochopiteľne príťažlivo. Jednoducho mi tam, dnu, vliezli, aby sa presvedčili, že to nie je optický klam. Rodinný ideál.    



Prívetivosť

Interiér je rovnako konzervatívny ako exteriér, dominujú priame línie. Prevedenie a umiestnenie ovládacích prvkov je užívateľsky dokonalé. Zmätene môžu pôsobiť ľudia zvyknutí na japonské komplikácie – budú hľadať dôvod, prečo je všetko také jednoduché a samo vysvetľujúce. 

Rozsah nastavenia sedadiel a volantu vyhovie komukoľvek od trpaslíka po obra, nie je potrebné robiť žiadne kompromisy. Sedadlá sú dostatočne dimenzované a pohodlné, bez toho aby obťažovali prílišným bočným vedením. Kvalita spracovania je príjemná, materiálové vyhotovenie sa zbytočne nehrá na falošnú prémiovosť, prioritou je trvácnosť a jednoduchá údržba.  



Ľahkosť

Jediným motorom v dosluhujúcej ponuke je prepĺňaný litrový trojvalec, v našom prípade bol výkon 110 koní prenášaný na predné kolesá prostredníctvom sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovky. Základná pohotovostná hmotnosť 1234 kg nepredstavuje pre 200 Nm dostupných od 2000 do 3500 otáčok žiadny problém. 

Nastavenie jazdných režimov budete hľadať márne, určitým spôsobom ho suplujú dva režimy prevodovky. Ten základný sa snaží dosahovať minimálnu spotrebu aj za cenu podtáčania motora, pri jazde ustálenou rýchlosťou je však takéto nastavenie v poriadku. Ak chcete viac dynamiky a lepšie reakcie na pohyb akcelerátora, stačí krátky pohyb radiacej páky a máte k dispozícii športový režim, ku ktorého logike radenia som nemal žiadne výhrady.



Dynamické parametre sú priemerné a plne dostačujúce. Z nuly na 100 km/h za 10 sekúnd (presne 10,2 s) budete subjektívne vnímať, vďaka prevodovke, svižnejšie, maximálna rýchlosť dosiahne na prestížnu hodnotu 200 km/h takže si hanbu nevyrobíte ani na nemeckej diaľnici.

Konzumácia paliva je až prekvapujúco striedma, celkový priemer 6,8 litra počas takmer deviatich stoviek testovacích kilometrov je výborný. Na okresných cestách sa pri troche snahy budete vedieť pohybovať aj pod mojim minimom (5,2 litra!).

Malý a ľahký motor má pozitívny vplyv aj na jazdné vlastnosti, aj pri jazde je cítiť ľahkonohosť. A keď aj Jakub, náš fotograf, po svižnej jazde v rakúskych kopcoch skonštatuje, že zadok mu pomáhal zatáčať viete, že všetko je v poriadku, dokonca aj brzdy boli.      

Aby nedošlo k omylu, napriek významu mena Rapid to nie je športové náradie, naopak významnou vlastnosťou je komfort (opäť vďaka hmotnosti a triezvej veľkosti kolies).



Tradícia

Rapid nepriamo nadviazal na prvý novodobý model Škody, ktorý položil základ pre neuveriteľný rast produkcie a komerčný úspech značky. Presne tak, prvá nová Octavia toho má so súčasným Rapidom veľa spoločného. Okrem obrovského batožinového priestoru si určite spomeniete, že to výkonnejšie TDI malo rovnaký výkon ako benzínový motor s polovičným obsahom v Rapide.

Škoda Rapid je v podobe liftbacku pragmatickým dopravným prostriedkom, ktorý vyhovie obrovskej škále potrieb. Vídavam ich často a stále ma to neomrzelo. Za ich volantom registrujem nielen mrzutých taxikárov a zodpovedných otcov, ale v čase môjho testu som príjemne prekvapený vnímal aj vysoký podiel mladých žien. 

Škoda Rapid je jednoducho univerzálny vojak, červenú v edícii Monte Carlo si ju viem predstaviť aj ako auto do mojej garáže. Ak je vám súčasná Octavia príliš veľká a tá prvá dosluhuje, Rapid ešte stále nájdete v ponuke. Poponáhľajte sa však... a konfigurujte rozumne. Cena nášho Rapidu totiž dosiahla nemalých 20.210,- EUR.    

Hodnotenie: Škoda Rapid je príjemné auto zo starej školy, v tom najlepšom zmysle. Vyslúžila si u mňa 3 a 3/4 obrubníka (z možných piatich).  

Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko

Advertisement