Avantissimo!Shooting BrakeSEAT Tarraco FRZOE znamená životPiaty elementAudi Q7 60 TFSIeAudi A6 PHEVOriginálRaptor AirlinesE-lienBMW X7 Mustang a MarilynM235i xDrive Gran CoupéCAPS LOCKSports TourerKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster N
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Škoda Superb Combi Style 1,4 TSI iV - Svet nie je čiernobiely

Škoda Superb Combi Style 1,4 TSI iV - Svet nie je čiernobiely

Kto si kúpi Superb Combi? Na denné užívanie s vysokou dávkou praktickosti by som radšej volil Octaviu. Aj preto, že žijem v meste a manévrovanie s obratnejším, menším autom je … opäť len praktickejšie. A v neposlednom rade je to cena, ktorú Slovák jednoducho rieši, veď nie všetci sa voláme Norbert. 


Môj testovací Superb vo výbave Style má základnú cenovku 39.080€. Octavia v kombíku s iV odznačikom na zadku začína na 34.860€, ale má o 44 koní viac, je modernejšia s novým infotainmentom a bezplatnou možnosťou nasrať závistlivého suseda. A ešte jeden údaj, ktorý pri Škodovkách riešime, prekvapivé hodnoty veľkosti kufrov 450/1405 vs 485/1610 litrov. Octavia bez nadváhy (elektromotora a bateriek) má luxusných 640/1700 litrov. To len tak na okraj, aby sme vedeli o koľko kompótov menej si môžeme vziať na dovolenku, pokiaľ sa obetujeme pre čistejšie ovzdušie (emisie CO2 pod 40 g/km).


Ale späť k otázke, kto si kúpi Superb Combi a ešte k tomu v hybride? Odpoveď má každý z nás priamo v sebe, pretože na svete neexistujú systémové riešenia ako si kupovať auto. Ale popri tom existuje pestrá pravda, že svet nie je čiernobiely. Nie je predsa len jeden názor, jediné vnímanie pravdy, jeden smer, nedajbože hlas! A nemali by existovať vyhranené postoje osočujúce iných s rozdielnym pohľadom na svet. Pripustime, že existuje aj iná ako biela a čierna. Jednoducho to iba pripustime a pokojne si ďalej majme ten náš, vlastný názor.


Tak, či onak, moja testovacia Škoda Superb v bielej Moon metalíze veľmi dobre farebne korešpondovala s verziou hybrid, pretože ako celok naživo aj ako dáta na papieri, pôsobíla veľmi čisto. Biela sa Superbu hodí, už len preto, že podporuje majestátnosť samotného auta a biela všeobecne krásne dominuje v prostredí, čo by potvrdilo až 9 z 10 moletov. Klasický Superb všeobecne pôsobí ako vznešená limuzína od Škodovky, ale ani verzia kombi nestráca na dôstojnosti. 




Vo vnútri ide Superb ešte “po starom” a ťaží z dobrej ergonómie, pohodlného sedenia za volantom, všadeprítomného priestoru a ľahkého ovládania menu palubného počítača a infotainmentu. Jediné s čím mala elektronika problém, bolo prepojenie telefónu cez Apple CarPlay, ktoré sa len počas testovacieho týždňa rozhodlo niekoľkokrát uraziť natoľko, že bol potrebný reštart celého auta. Veľmi dobre hral audiosystém a navigačný systém s príznačným menom Columbus s 9,2” displejom rovnako dobre, … objavoval. Trojzónová klimatizácia Climatronic má, vďaka veľkorysému priestoru pre zadných pasažierov, význam a tí zadní si môžu svoje vetry a teploty regulovať po svojom.




Výbava menom Style s čalúnením Alcantara/koža má toho už v základe dostatok a všetko je možné naklikať priamo na úhľadnej stránke výrobcu. Spomeniem preto iba, dnes tak pertraktované, bezpečnostné systémy, pretože ako sa vraví, spoločnej zodpovednosti nikdy nie je dosť. A možno preto tak nekonečne dlho po štarte motora nabiehal (načítaval sa) palubný informačný systém - zrejme, aby som mal čas si to všetko uvedomiť.




Full LED svetlá sú základ, vidieť v neustále sa zahusťujúcej premávke a dnes aj oveľa skôr nastupujúcej tme je veľmi fajn. Superb svieti dobre, neunavuje oči a do zákrut prisvecuje hmlovkami s funkciou Corner. Adaptívny tempomat je prítomný do rýchlosti 210 km/h, inak, to už mohli potiahnuť k maximálke 223 km/h - jednoducho len tak, aby sa tempomat nedourážal, že by tých zvyšných 13 km/h nezvládol. Systém bezkľúčového prístupu Kessy nie je Lassie, ale majú spoločné, že pokým sa Lassie vracia sama, Kessy reaguje až keď sa vrátite k autu vy a šiahnete na kľučku. Front, Lane a Side asistenti sledujú okolie v spolupráci s doplnkovým systémom priestorového výhľadu Area View 360 a Pedestrian Monitor a Traveller Assist chránia chodcov a čítajú dopravné značky.


 


Zhrnuté - bezpečnostné systémy fungujú vcelku dobre a nepanikária vďaka nedokonalému naprogramovaniu ako u niektorých iných značiek, ale reálne ma štvalo urputné dodržiavanie rýchlosti! Superb extra dobre videl aj tie dopravné značky, ktoré som ja prehliadal a počas aktívneho tempomatu tvrdo rešpektoval vyhlášku. Technicky si za to zaslúži potlesk, ale v bežnom živote mi dočasne liezlo na nervy, neintuitívne ovládanie a možnosť vypnutia tejto funkcie. Ale pokiaľ sa raz naučíš, viac už nezúriš.




Adaptívny podvozok vrátane výberu jazdných režimov Driving Mode Selection existoval, ale k jeho využitiu som sa počas testovacieho týždňa, dostal … len 2 krát. Superb iV je tažší a komótnejší, má oveľa tuhšie riadenie aj v režime Normal/Comfort a s volantom je potrebné, hlavne počas parkovacích manévrov, zápasiť. V režime Sport ešte prituhne spoločne s odozvou na plyn a tlmenie, čo je vhodné na dynamickú jazdu, ale pozor, opäť iba po možnosti takmer 1900 kg vážiaceho auta. Škodovka bola vždy tuhá a ladená viac do športova, dnešný Superb Combi iV je viac na komfort a príjemné pohupovanie veľkého auta poteší hlavne pokiaľ v ňom trávite veľa času.




Systémový výkon benzínovej 1,4 TSI a elektromotora je 160 kW (215 k) a krútiaci moment 400 Nm. Z praxe potvrdzujem, že sa to nezdá, ale je to dosť a Superb iV zrýchľuje veľmi citeľne. Rovnako dobre tlmí vysoké rýchlosti, takže si ani nestačíte všimnúť a už vás na Račianskej v Bratislave “sťahujú z obehu”, aby ste dostali výprask za nezodpovednosť - ideálne vatovou tyčinkou po holom zadku. Auto sa dá prepnúť aj do samostatného elektrického módu, čo osobne považujem za veľmi príjemné, hlavne počas parkovania, či pomalých prejazdoch napríklad obytnou štvrťou. No a k záveru, pre tých, čo si neprečítajú návod - nabíjací port je umne ukrytý pod vekom, ktoré je súčasťou prednej masky a otvára sa jemným potlačením priehlbiny v plaste o veľkosti lentilky. To len na okraj, aby ste pri prvom nabíjaní nebehali bezradne okolo auta nadávajúc na vlastnú lenivosť.




Kto si teda kúpi Škodu Superb Combi iV? Kto len chce! A aj keď sme schopní si vypočuť množstvo racionálne znejúcich úvah, pretože priestor, pretože ovzdušie, pretože value for money a pretože podobne, tak sme rovnako schopní na chvíľu zapochybovať o farebnosti sveta. Vo vnútri však predsa všetci do jedného vieme, že svet nie je iba čiernobiely!




pozn. autora: mimochodom priemerná spotreba bola 6,4 litra počas celého testu



Autor: Marek Varga, Foto: autor


Advertisement