Sports TourerKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster NSanta1000 kilometrový testKodiaq RSProject CToto auto s vami pohne!Baby AMGRS245Sandman 2V ako...SandmanKia XCeed 1,6 T-GDIRozhodnutieCeed GTNáčelníkFocus STToto nečítajte!
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Škoda Superb Laurin&Klement

Škoda Superb Laurin&Klement

Pokojne môžete byť kníhkupec alebo zámočník, aby ste si splnili sen o vlastnej automobilovej značke. Myslíte, že nie? Mýlite sa! V 1895 roku ešte za čias Rakúsko-Uhorska sa dvaja nadšenci dohodli a založili, v dnešnej Mladej Boleslavi, spoločnosť, ktorá sa podujala vyrábať ... bicykle. No dobre, nie vždy to začne tak, ako by ste práve chceli, ale všetko má svoj význam a postupnosť. Takže bicykle Slávia od pánov Václava Klementa a Václava Laurina.

O 3 roky neskôr už montovali na svoje „bajky“ prídavný motor a o ďalší rok vznikali prvé motocykle. Výroba áut začala až v roku 1905 na mieste, kde prebieha dodnes a v 1907 sa spoločnosť stala akciovou. No a potom to celé malo veľmi rýchly spád. Bicykle a motocykle išli do zabudnutia, v 1912 prevzali libereckú automobilku RAF a v 1925 to celé kúpil koncern Škoda. Laurin zostal technickým riaditeľom a Klement si užíval niekde na kolkách a zostalo po ňom iba meno gravírované v kožených sedadlách automobilov Škoda v tej najluxusnejšej verzii.
Ak by Škoda Superb nedostala verziu Laurin&Klement bol by to neodpustiteľný hriech. Vlajková loď značky predsa musí reprezentovať a všetci potrebujú vidieť, čo automobilka dokáže. Alebo nie?

Testovaný Superb bol vo váženej, príplatkovej, metalickej hnedej Magnetic vo verzii kombi, ktorá mu pravdupovediac svedčí viac ako verzia sedan. Alebo liftback ak chcete. Dlhá silueta deklaruje dotyk s triedou vyššou ako je skutočné zaradenie auta a kolesá s diskami Sirius o veľkosti 18 palcov sa mi nepáčili, ale v globále sa autu, farbe, aj triede presne hodili.

Škoda Superb L&K nepotrebuje detailný opis výbavy ani rozoberanie všetkých technických faktov. L&K je top, takže výbavu Executive si viete naštudovať v našom predošlom teste Superb-u a dekoratívne doplnenia ako exkluzívny, hnedý, kožený interiér, ozdobné lišty prahov, gravírovanie loga L&K na sedadlách a jeho lesklý variant na karosérii si pozriete na fotkách. Škoda Superb Laurin&Klement nie je len o technickom popise a faktickom teste auta. Laurin&Klement je zároveň historickým odkazom.



Tvrdím, že nemôže byť zlé niečo, čo pretrvá celé storočie. Značka Škoda vzala pod krídla vytrvalosť a entuziazmus ľudí, ktorí na zelenej lúke postavili svoj sen. Pragmatickí realisti tvrdia, že sa jednalo iba o bohapustý, bezemočný biznis, ale to ako edícia L&K vplýva na jednotlivca nikomu vziať nemôžu. Netvrdím, že sme sa od úžasu posadili na zadok a s otvorenými ústami civeli na dokonalosť obrazu Mony Lisy, ale časť poctivej histórie sme cítili. Preto sme so Superbom cestovali časom a postavili ho do doby, keď bol ešte „obyčajným“ bicyklom.

Interiér je ako starý anglický klub. Dýcha dôstojnosťou a komfortom a radi sa tam vraciate. Hnedá koža, hnedý dekor, hnedá palubová doska, hnedá pleť vodiča, ehm, pokiaľ ho máte. Pokiaľ nie, posed za volantom nájdete relatívne ľahko a je zbytočné dolaďovať si nejakú pretekársku pozíciu. Elektrické nastavenie sedadiel uložíte do pamäti a ak by sa vám potili stehná a zadok, zapnete ich odvetrávanie. Ak vám je naopak zima, vyrieši to 3-stupňové elektrické vyhrievanie, dvojzónová klimatizácia, prípadne nezávislé prídavné kúrenie s diaľkovým ovládaním. Bixenónové svetlomety s funkciou AFS hľadia aj do zákrut a pokiaľ by pasažieri na zadných sedadlách chceli mať v tme ešte väčšiu tmu, využijete mechanické, výsuvné clony zadných okien, ktoré Škoda nazýva naozaj vtipne – slnečné rolo.



Na palube žije navigačný systém Columbus, ktorý vás zavedie na zvolené miesto a pokiaľ chcete, vie sa porozprávať. 10 reproduktorov a digitálny equalizér podá operu relatívne čisto a pokiaľ máte to šťastie a sedíte na zadných sedadlách, vychutnáte si ju s nohami na vystúpených, semišových podložkách. Aké starodávne! Moderné sú však 2 obrazovky DVD prehrávača umiestnené na predných sedadlách priamo v zornom poli cestujúcich vzadu.

Kessy znie ako meno pre psa, ktorý sa vracia, ale v skutočnosti ide o bezkľúčové zamykanie, odomykanie a štartovanie auta. Štart motora tlačítkom na stĺpiku riadenia má rovnako svoju vážnosť. Žiadna krátke, hektické stlačenie, nech motor naskočí a vy si zatiaľ zapnete pás a rýchlo odchádzate. Pokojne a s rozvahou typickou pre gentlemanov. Stlačiť, podržať, kým si systémy načítajú dáta, následne riadiačka naštartuje motor. Až potom tlačítko pustíte a v pokoji si zapnete pásy, mrknete do spätného zrkadla, či je pomáda na hlave v poriadku a vyrazíte. Nie, nevyrazíte, pretože to je príliš rýchle slovo. Noblesne sa rozpohybujete.



1998 ccm, TDI, 125 kW (170 koní), 350 Nm a maximálna rýchlosť 218 km/h so 6 stupňovým dvojspojkovým automatom DSG. No a čo teraz? Hodnoty vcelku postačujúce na rýchle presuny v pohodlí veľkého auta. Na začiatku sa mu nechce a pokiaľ sa plynového pedálu ledva dotýkate, auto je viac majestátne ako dynamické. Pôsobí ťažkopádne a lenivo. V meste bolestne dopadá do nerovností, dáva najavo nevôľu a chce von. Mimo mesto na rovné diaľničné úseky. Napriek tomu je mestská spotreba príjemným zistením. Dlhodobé húpanie sa po rozbitých cestách hlavnej dediny ukázalo 6,8 litra, pokiaľ sa posnažíte, dá sa získať výsledok 5,5 litra.

Na okresných cestách klesáte ďalej a 4,5 litra nafty v rýchlostným limitoch nie je problém. Snažiť sa o nejaké svižne prejazdy zákrutami, jazdou na čas niekde do vrchu nie je adekvátne. Podotknem však, že motor má vo vyšších otáčkach zaujímavý zvuk, ktorý nie veľmi pripomína dieslový prejav. Je to také, veľmi malé športové zadosťučinenie.



Škoda Superb vo verzii Laurin&Klement je jedinečné vozenie. Nie vo výbave, nie v spracovaní ani v jazdných vlastnostiach. Je jedinečné pre vás. Pre tých, ktorí si vyberiete Škodu, pretože ju máte radi, pretože máte prostriedky na to, aby ste zaplatili takmer 44 tisíc EUR za priestor, historický odkaz a jedinečnosť v podaní značky Škoda. Mám otázku. Ste takí ľudia?


Autor: Marek Varga
Foto: Pavol Gemeiner
Advertisement