Audi A6 PHEVSEAT Tarraco FRZOE znamená životPiaty elementAudi Q7 60 TFSIeShooting BrakeOriginálRaptor AirlinesE-lienBMW X7 M235i xDrive Gran CoupéMustang a MarilynCAPS LOCKSports TourerKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster N
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Škoda Superb Scout 2,0 TSI AP 4x4 – Náčelník

Škoda Superb Scout 2,0 TSI AP 4x4 – Náčelník

Prezradím vám malé tajomstvo. Superb vôbec nepotreboval modelové osvieženie, no napriek tomu som veľmi rád, že sa po tri a pol roka od uvedenia prvej generácie uskutočnilo. Skutočne príjemné sú malé vizuálne zmeny exteriéru a interiéru s veľkým účinkom, doplnenie nových technológií, ďalších asistenčných systémov a nových prvkov výbavy zvyšujúcich bezpečnosť a pohodlie posádky. Pre mňa osobne je však podstatnou novinkou modernizácie zavedenie výbavy Scout. Konečne!

Každá automobilka má svoju vlajkovú loď a napriek aktuálne veľkej obľube kategórie SUV je ňou pre automobilku Škoda stále model Superb. A práve Scout rozširuje dôvody, pre ktoré je Superb vrcholom ponuky. 

Model Scout ponúka česká automobilka výlučne v karosárskej verzii kombi. O dobrodružnejší vzhľad sa postarali štandardne dodávané osemnásťpalcové kolesá Braga, ktoré vidíte aj na fotkách, paket pre zlé cesty obsahujúci kryt pohonného ústrojenstva, zvýšenú svetlú výšku o 15 mm, pohon všetkých kolies a plasty chrániace podbehy, prahy a sporné časti dverí. Špecificky sú tvarované aj predné a zadné nárazníky, vďaka novému prednému nárazníku je celková dĺžka Scouta 4863 milimetrov, teda o 1 milimeter viac ako v bežnej verzii. 

Ak by som našiel miesto na kritiku, zastavím sa práve pri tvarovaní predného nárazníku. Áno, vyzerá skutočne výborne, dokonca si viem predstaviť, že poskytuje lepšiu aerodynamiku ako by tomu bolo v prípade tvarovania, ktoré by zväčšovalo nájazdový uhol. Nie je však pre verziu Scout ako model určený aj na nespevnené cesty potrebný práve čo najlepší nájazdový uhol? Áno, ale vlastne nie... 



Viac ako nájazdové uhly vpredu a vzadu limituje schopnosti v teréne obrovský rázvor 2841 milimetrov a z toho vyplývajúca nie veľmi priaznivá hodnota prejazdového uhla. Predný nárazník je akýmsi sonarom, upozorňujúci vodiča na terén, ktorému sa už musí vyhnúť. A povedzme si otvorene, do skutočného terénu zablúdia nielen majitelia modelu Scout, ale aj akýchkoľvek SUV skutočne zriedka. Podstatne dôležitejšia je priechodnosť na nespevnenej ceste, prípadne v hlbšom snehu. 



Počas nášho testu sme snehovú nádielku nemali možnosť vyskúšať, nuž sme popri nespevnených cestách preverili offroadové kvality nového Scouta v hlbokom piesku. Vedomý si nielen schopností auta, ale aj toho, že neďaleko je nám k dispozícii vyprosťovacia technika som sa po predchádzajúcej pešej ohliadke pustil do terénu, ktorého priechodnosť, trúfam si tvrdiť, ani len nenapadne majiteľov nového Scouta skúšať. To ako sa len symbolicky zdvihnutý Superb vysporiadal s hlbokým pieskom aj pri provokovanej, úmyselne nevhodne zvolenej pomalej jazde si zasluhuje skutočný aplauz. Myslím si, že úvodná fotka hovorí za všetko. 



Ako je toto vôbec možné? Svoju úlohu nepochybne zohrali aj veľmi kvalitné zimné pneumatiky, ale podstatou úspechu je vynikajúce nastavenie podvozku a jeho elektroniky. V menu voľby jazdného režimu Driving Mode Select pribudol režim Offroad, ktorý v našom prípade doplnil príplatkový adaptívny podvozok DCC, teda tlmiče s nastaviteľnou tuhosťou. Režim Offroad špecificky upravuje nastavenie odozvy akcelerátora a systému jazdnej stability.      



Ďalším podstatným prvkom úspechu v teréne je výkonný motor. Superb Scout sa dodáva výlučne v dvoch najsilnejších motorizáciách, teda s naftovým motorom 2,0 TDI s výkonom 190 koní a silou 400 Nm alebo, ako tomu bolo v našom prípade, so špičkovým benzínovým motorom 2,0 TSI s výkonom 272 koní pri 5.500 až 6.500 otáčkach za minútu a hodnotou krútiaceho momentu 350 Nm, ktorá je dostupná od 2.000 až do 5.400 otáčok za minútu. V spojení s pohonom všetkých kolies a automatickou sedemstupňovou prevodovkou má vodič nielen zjednodušený pohyb v náročnejšom teréne, ale predovšetkým je pohonné ústrojenstvo maximálne komfortné pre bežné jazdenie... po cestných komunikáciách. 



Preferovaným teritóriom užívania nového Scouta určite budú spevnené cesty. Viac ako skvelá hodnota zrýchlenia z nuly na 100 km/h za 5,7 sekundy, ktorá pri štarte z križovatky prekvapí majiteľa nejedného auta, hoci aj prémiovej značky je dôležitá správa... o komforte. Superb Scout obúvajúci osemnásťpalcové kolesá poskytuje takmer dokonalý komfort aj na slovenských cestách. Spolu s mimoriadne pohodlnými, veľkoryso dimenzovanými sedadlami predurčuje Scouta nielen na dlhé cesty, ale aj každodenné cestovanie v dopravných špičkách. 



Druhou stranou mince vrcholnej motorizácie je samozrejme otázka spotreby. S ohľadom na jazdné výkony, spôsob využívania (veľmi svižné presuny mimo mesto, hlboký piesok a veľký podiel mestskej premávky) je celková spotreba 9,8 litra na 100 km počas takmer 1000 km testu... akceptovateľná. Hodnota minimálnej spotreby dosiahnutá na okresných cestách pri adaptívnom prediktívnom tempomate nastavenom na maximálnu povolenú rýchlosť a vyjadrená číslom 6,9 litra na 100 km je veľmi príjemná. Ak by vás však tieto čísla mali vyrušovať, nepochybne bude lepšou voľbou druhá, naftová motorizácia. 



Rovnako ako skutočný terén zažije nový Scout aj svižnú jazdu na zakrútených cestách zriedka, aj v tomto prípade je však príjemné vedieť, že ju zvláda s prehľadom. Nielen vďaka výkonu, ale aj zásluhou agilných jazdných vlastností a zatáčaniu, ktoré podporuje dlhý zadný previs najmä pri úmyselnom prudkom ubratí alebo na brzdách s vykrúteným volantom.



Už len z rýchlika spomenieme veľmi dobrý virtuálny prístrojový panel (hoci ja som zástancom analógových prístrojov), výbornú 9,2 palcovú obrazovku multimediálneho navigačného systému Columbus a špecifický dekor imitujúci drevený obklad. Verím, že nemusím pripomínať gigantický batožinový priestor, ktorého základná hodnota začína na vynikajúcich 660 litroch a končí na sťahováckych 1950 litroch.  



Škoda Superb Scout je ideálne, reprezentatívne, auto pre ľudí žijúcich aktívny, športom naplnený život. V exkluzívnej oranžovej metalíze Tangerine navyše vzbudzuje pozornosť ako pérová čelenka náčelníka. Obrazne povedané, Superb Scout s najsilnejšou benzínovou motorizáciou je skutočnou vlajkovou loďou automobilky a nielen náčelníkom všetkých scoutov, ale aj všetkých Superbov.

Autor: Miro Vilím, Foto: Pavol Gemeiner
Advertisement