Sports TourerKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster NSanta1000 kilometrový testKodiaq RSProject CToto auto s vami pohne!Baby AMGRS245Sandman 2V ako...SandmanKia XCeed 1,6 T-GDIRozhodnutieCeed GTNáčelníkFocus STToto nečítajte!
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Škoda Superb – Valná Hromada

Škoda Superb – Valná Hromada

Bratislava 20.3.2012 – RoadLife, Testovacia 2.0/TSI, Superb City

Valné zhromaždenie zvolané za účelom analýzy a implementácie produktu do denných procesov

Zúčastnení
Marek Varga – predseda a hlavný analytik
Pavol Gemeiner - člen fotografickej rady - MVS (Main Visual Setter)
Matúš Bajbar – špecialista na módne trendy

Body programu valného zhromaždenia

1. Predstavenie produktu
2. Optická analýza a zhodnotenie vizuálnych vnemov
3. Rozbor výbavy a poukázanie na využitie detailov
4. Technicko-emotívny a jazdný prejav produktu
5. Záverečné hodnotenie

Rozpis bodov programu VZ

1. Škoda Superb 2.0 TSI s benzínovým 4-valcom a kultivovaným turbom v tmavom kabáte s bledým interiérom vo výbave Elegance. Uhladený maxi sedan, prípadne liftback pre stredný manažment, českú vládu alebo komfortne založenú rodinu. Alebo pre kohokoľvek, kto ocení „dvojitú tvár“ Superb kufra, extra veľa miesta pre zadných pasažierov a nenútenú eleganciu

2. Profilová línia Superb-a neprináša nič netradičné. Klasicky strihnutý sedan s kapotou a kufrom, ktorý skrýva dvojité využitie pomenované Twindoor. Veko kufra sa štandardne otvára iba ako plechová časť bez okna.  Ale po stlačení vedľajšieho madla, vám blikne na pozdrav brzdovým svetlom a otvorí pred Vami jaskyňu. Mechanizmus spojí plechové veko s oknom, vytvorí plnohodnotné piate dvere a 595 litrový priestor, ktorý sa pred vami zjaví je obdivuhodný. Zbaliť kohokoľvek na akúkoľvek cestu nebude žiadny problém. Ani pokiaľ by sa mu zrovna nechcelo, pretože v kufri si nájdu pohodlie aj dvaja omráčení dospelí.

Spredu je Superb vážnou limuzínou. Kombinácia veľkých priehľadných plôch svetiel a hmloviek spolu s dominantnou maskou a chrómovou linkou pôsobia elegantne a draho. Členitá  a relatívne dlhá kapota vyvoláva dojem mocného sedanu, ktorý znásobujú 4 koncovky výfukov. Každá na jeden valec? Nie, sú iba ozdobou a podstatne viac by im svedčal zvukový doprovod 8 valca, alebo aspoň 6 valca, ktorý Superb ponúka ako svoju najsilnejšiu motorizáciu v objeme atmosférického 3,6l FSI o výkone 191kW.



Zadok Superb-a je bez diskusie praktický a účelový. Ale z niektorých uhlov vyvoláva pocit, že ho vymysleli v pondelok po náročnom víkende. Kašlať na proporcie a vyváženosť tvarov, ale nedá sa nevšimnúť ten smútok zadných svetiel. Pokiaľ by im dizajnér otočil garde, podstatne viac by sa hodili k inak vydarenému predku. Superb zozadu nemá vážnosť a pri tomto pohľade bude na začiatku podceňovaný.

3. To že je Superb veľkým a dospelým autom vieme na prvý pohľad. To že sa radí do vyššej kategórie zistíme hneď po usadnutí do jeho vnútra. A to kamkoľvek. Pokiaľ za volant, obklopí nás množstvo funkcíí, ktoré prináša prístrojová doska a miesto pre vodiča celkovo. Pokiaľ dozadu budeme si uživať luxus, pohodlie a telocvičňový priestor. Nie spotený ale veľký.

Na palube vás privíta Columbus. Nie práve ten, čo objavil Ameriku ale inteligentný ovládací systém nesúci jeho meno. Columbus sa bude s vami rozprávať aj v českom jazyku, znaviguje vaše potreby niekam sa dostať a postará sa o bezpečnosť napríklad pri telefonovaní. Prehrá vám CD, MP3 či DVD, pokiaľ si priplatíte, tak aj TV stanice a teletext. Hlasové ovládanie systému je ultra ľahké, stačí poznať 30000 slovných príkazov a zvratov, ktoré je systém schopný uložiť na svojom HDD. V praxi pochopiteľne využijete iba niektoré a po krátkom tréningu prestanete pre isté úkony používať manuálne tlačidlá. Teda do chvíle, kým sa s navigáciou nepohádate kvôli tomu, ako sa správne vyslovuje Bratislava. Po dlhých minútach neúspešných verbálnych pokusov mi to "pani Columbus" jednoducho zložila a na monitore zobrazila klávesnicu pre manuálne zadanie mesta. Vôbec by som sa v tej chvíli nečudoval, pokiaľ by mi rovno vytočila logopéda a nezaznamenala ma ako disfunkčný element. Drzaňa! Umelá inteligencia nemá pocity, hľadá iba efektívne riešenia, takže sa mojej snahe neučinilo zadosť.



Interiér testovaného auta bol veľmi príjemným miestom na cestovanie. Béžová, po žensky maslová alebo smotanová farba vždy pôsobí luxusne, hlavne v kontraste s čiernymi prvkami ovládania. Od volantu, cez páku automatickej prevodovky DSG až po 6,5 pakcový displej v tlačítkami posiatom stredovom paneli. Kožené sedačky sú jednoznačne vyrábané na pohodlie a ich elektrické vyhrievanie a ovládania vo všetkých smeroch je žiadúcou súčasťou. A tá vodičova si ešte aj pamätá. Má 3 pamäťové miesta na uloženie pozície sedadla a spätných zrkadiel. Vodič, manželka a pes. Zadná lavica však pocit usadnutia do kresla v obývačke nevyvoláva a to vďaka krátkemu sedáku. Na to, koľko je vzadu miesta by sa ďalších 5 cm bez problémov stratilo.

Spleť funkcií a možností palubného systému netreba opisovať do detailov, každý budúci majiteľ má možnosť prečítať si tlstý manuál. Niektoré vtipné drobnosti, ktoré v návode nenájdete, môžeme vyzdvihnúť. Valček hlasitosti na multifunkčnom volante vám prudkom zmenou hlasitosti audia vždy pripomenie, že volant neotáčame dlaňou ako vodič autobusu, ale oboma rukami. Na druhú stranu vôbec nefunguje pokiaľ nie je naštartovaný motor. Zrejme aby sa k slovu dostalo aj ovládania priamo na stredovom paneli. Basy Sound System-u vedia rozvibrovať dvere a lacné rezonancie zrovna nekorešpodujú s draho sa tváriacim vnútrom auta. 



Ovládanie farebnej dotykovej obrazovky je prehľadné a intuitívne, užívateľ sa nestratí a navigácia v menu je veľmi prehľadná. Chod tlačítok a celkové spracovanie ovládania je bez námietok a lahodiaci nemecký poriadok len podčiarkuje kultúru auta. Pádla automatickej prevodovky pod volantom sú príjemným spestrením dynamickej jazdy, ale pre klaviristov (rozumej ľudí s dlhými prstami) sú príliš blízko páčiek stieračov a smeroviek. V zápale pretekárskeho nadšenia sa niekedy stane že si ostriekate čelné sklo alebo nezmyselne vyblikujete diaľkovými svetlami na oprotiidúce autá. A nečakane dostať do tváre dávku z xenónovej výbojky je podobný pocit ako zvárať bez ochranného štítu. Bi-xenónové svetlomety s funkciou AFS (Adaptive Frontlight System), kopírujú cestu pred vami a natáčajú sa do zákrut, čo je fantastickou pomôckou hlavne pri svižnej jazdy tmavými okreskami. No a pokiaľ zapnete diaľkové stojí v hypnotickom pozore celá miestna fauna. 

Pokiaľ prší a máte vodiča, cestujte vzadu vľavo, pretože po zastavení si z dverí vytiahnete štýlový Škoda dáždnik a pri vystupovaní vám nenavlhne nálada. Pokiaľ je krásne a svieti slnko, vezmite rodinu a choďte sa bicyklovať. Alebo len tak parkujte. Pre zábavu. Parkovací asistent za vás pri pozdĺžnom parkovaní prevezme krútenie volantom a na neuverenie, zaparkuje absolútne presne. Stlačíte tlačítko napravo vedľa radiacej páky. Pomaly prejdete okolo medzery medzi autami, kým si senzory nezmapujú možnosti. Hneď ako vám centrálny displej pokrútenou šípkou oznámi úspech, zaradíte spiatočku a pustíte volant. S jemným dobrzďovaním sa len usmievate nad tým, ako auto samo parkuje a ako nás ľudí pomaly nahradzuje technika.



4. 1984 cm3, turbo, 147kW a 280Nm od 1700 ot./min. pri pohotovostnej hmotnosti 1555kg aj s vodičom neznie zle. Výkon 200 koní dokáže v spolupráci so 6-stupňovou automatickou, dvojspojkovou prevodovkou DSG s autom príjemne zacvičiť. Superb je 4,83m dlhý, takže jeho pohyby sú plavné a majestátne, trochu však prekvapilo drsnejšie tlmenie nerovností pri prejazdoch mestom. Pokiaľ s autom jazdíte spôsobom na aký bolo postavené nedá sa mu nič vytknúť. So zaradeným „D-čkom“ radí veľmi citlivo a pokojne už pri 2000 ot./min. a motor sa odmieňa spotrebou 8,2l v meste a 6,1l na okresných cestách. Písmeno „S“ na kulise radiacej páky znamená zostrené reakcie, otáčky poskočia k 4000 ot./min. a prevodovka sa prepína do športového režimu. Úprimne, zvláštny spôsob vykonávania príkazov „športovej automatiky“ mi trochu rozhadzoval tempo. Aj pri polovičnom plyne nechala prevodovka motor vytáčať do vysokých čísiel a pri prudkom ubratí a brzdení podradila niekedy neskôr ako si to vyžadovala situácia. 

Ideálnym stavom bolo prepnutie do manuálneho režimu ovládania pádlami pod volantom. Potom si vodič vie presne diktovať kedy a koľko a DSG poslúcha na jednotku. Efektné medziplyny pri každom podradení vás nenechajú chladným a ani zvuk 4-valca nie je úplne na zahodenie. Jednoducho, pokiaľ je potrebné sa poponáhľať, máte zároveň možnosť si to za volantom užiť. Väčšinu kilometrov bude však Superb kultivovaným spoločníkom v režime „Drive“.



Svižná jazda po kľukatých cestách sa nesie v rytme samby, kde máte pocit, že sa auto vlní ako gymnastická stuha. Tu cítiť jeho dĺžku a ostrejšie zákruty s horizontom mali tendenciu ho roztancovať. Už keď sa zdalo, že uhne zadkom a narovná sa do stopy, kľakol na vonkajšie predné koleso a dal najavo, že to má rád cez nos. Superb je na limite nedotáčavý, čo je bezpečnejší variant korekcie šmyku, ako volantom naháňať tak dlhú karosériu po úzkej ceste. Stači ubrať, pneumatika sa chytí a na výjazde vám turbo pomôže pod plynom vytiahnuť auto so zákruty. A to aj bez toho, aby posádka konfrontovala obedné menu s útulným béžovým interiérom. Stabilizácia dáva pozor aj keď ju vypnete. Displej palubného počítača vtedy napísal „Jízdní stabilita omezena“ a ono naozaj bola. Omezena. Nie vypnutá. Neviem prečo som mal z tejto hlášky pocit, akoby si zo mňa niekto robil srandu. Omezena. Aká nedôvera.

Samba na okreskách sa pýši spotrebou 15,1 – 18l a dokazuje, že sa tu nehráme o fazuľky. Superb je kus auta a pokiaľ chceme s limuzínou jazdiť na hrane, treba ju riadne napojiť. Diaľnica je miesto, kde je Superb doma. Dlhé roviny v húpavom pohodlí s dobrou hudbou a vyhrievaným pozadím. Plavne hltá kilometre, maskuje rýchlosť a presuny s ním sú rýchle a neúnavné. V rámci slovenských rýchlostných limitov potrebuje na 100km 6,8l paliva pri rýchlosti 110km/h alebo 8,5l paliva pri 130km/h. Pokiaľ zablúdite napríklad do Nemecka a budete sa držať okolo 180km/h a sem tam to zvýšite na 230km/h bude tento rýchly presun vyžadovať 16,4l na každých 100 kilometrov.

5. Škoda Superb je elegantný sedan a skrytý liftback. S istotou plní funkciu manažerského, reprezentačného auta, ale rovnako dobre uspokojí náročnejšiu rodinu. Páni v oblekoch zvolia sedan, pozorní otcovia a vášniví dovolenkári verziu kombi. Superb robí presne to, na čo bol vytvorený a robí to dobre. 


Autor: Marek Varga
Foto: Pavol Gemeiner

Pozn.: za sprístupnenie priestorov pre fotenie ďakujeme správe Digital Park-u Bratislava
Advertisement