Shooting BrakeMadam M.Raptor AirlinesE-lienBMW X7 M235i xDrive Gran CoupéCompetitionMustang a MarilynCAPS LOCKSports TourerKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster NKodiaq RSBaby AMGV ako...
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Subaru Forester e-Boxer – Steampunk

Subaru Forester e-Boxer – Steampunk

Čo sa stane, keď termixu z 80-tych rokov minulého storočia pozmeníte obal a k nápisu doplníte niečo ako „eko“ alebo „bio“ ideálne „ekobio“? Dohromady nič, napriek tomu, že celý tento úkon smeruje k získaniu širšej cieľovej skupiny konzumentov. Čo sa však mne na dnešných termixoch páči je fakt, že si zachovali pôvodnú chuť. Esenciu poznateľnej jedinečnosti, ktorá ich sprevádza už desaťročia. A nový Forester od Subaru s inovatívnym mild hybridom, ... je presne ako ten termix – je svojský, iný ako ostatné „mliečne výrobky“ a chutí stále rovnako výborne!

 

Z potravinového odstavca premostím priamo  k štandardom a začnem hneď z ostra, dizajnom. Japonci si ani v súčasnej generácii neodpustili prejaviť vášeň k výrobe supermečov z kalenej ocele a Forester napriek svojím čiastkových oblinám vyzerá ako Maserati Levante obsekané katanou. Ohromne sa mi páči predná časť, ktorá vo mne evokuje odolnosť a odhodlanie. Profil ma neruší, je to SUV, som s tým v poriadku. Ale veľmi rád sa zastavujem pri časti zadnej, ktorá akýmsi zvláštnym spôsobom ukrýva takú porciu dynamiky, že pokiaľ si Forester obzerám zo zadoboku a predstavujem si na ňom širšie disky kolies a terénne pneumatiky, vyslovene sa mi páči.

 

LED svetlá s funkciou regulovaného dosvitu a schopnosťou sa natáčať tam, kam smeruje cesta fungujú veľmi dobre a nesú klasickú linku denného svietenia, na základe ktorej sa dá značka Subaru vcelku rýchlo identifikovať a subaristi sa tak môžu smelo zdraviť. Zadné svetlá prešli vizuálnym detoxom a dnes vyzerajú ako klepetá veľkého kraba. Na druhú stranu sú lepšie viditeľné a pekne objímajú stredovú linku dverí kufra s logom súhvezdia Plejád v strede. 

 

Interiér Forestera v hnedej koži sa mi veľmi páči na katalógových fotkách a interiér tohoto Subaru v skutočnosti sa mi, ... viem sa s ním stotožniť! Realita je taká, že Subaru si stále ide starosvetský trend, ale potvrdzujem, že na palube Forestera som sa cítil príjemne, hlavne kvôli veľkému priestoru a výbornému výhľadu, čo je pri jazde v teréne veľká devíza. Rozsiahle, pochopiteľne elektricky ovládané, okná majú doslova prémiové dovieranie a tento malý detail príjemne dotvára spomínanú palubnú spokojnosť. Prehlásiť, že ergonómia a prehľadnosť interiéru sú výborné na verejnom zhromaždení fanúšikov minimalizmu, by znamenlo okamžité ukameňovanie. Forester vládne mnohými displejmi na mnohých miestach, mnohými farbami mnohých tlačítok a ako bonus pridáva nápady malajského think tank-u, ktorého hlavnou náplňou je boj proti synergii.



 

Subaru Forester je autom sebe vlastným a aj jeho vnútorné usporiadanie tlačítok, displejov či ovládačov je v absolútnom poriadku. Mnohí zákazníci tejto značky totiž vítajú, že Subaru svoje zvyklosti a užívateľské riešenia nemení a pokiaľ svoje staré vymeníte za nové, okamžite ste doma a nemusíte si takmer na nič zvykať. Testoval som najvyššiu výbavu Premium, teda tlačítok a informácii na displejoch bolo požehnane, ale páčilo sa mi ich grafické usporiadanie. Rovnako som si hovel pri počúvaní kvalitne znejúceho audia a chválil ostrosť obrazu zadnej parkovacej kamery. Všetko pod taktovkou infotainmentu Subaru Starlink na 8 palcovom dotykovom displeji.

 

Dnešný Forester je vďaka svojím bezpečnostným funkciám a asistentom (napr. EyeSightSRVDSRHRABHBA a ďalšie) v podstate najbezpečnejším Subaru a ako vychytávku hodnotím systém monitorovania vodiča, ktorý keď zachytí vašu mimiku správne, prikáže autu, aby nastavilo všetko presne podľa vašej úvodnej konfigurácie. Táto funkcia síce znie ako skratka nejakej choroby (DMS), ale dokáže si „naskenovať“ až 5 vodičov, ktorým počas jazdy robí bezpečnostné a komfortné garde. Potvrdzujem, že si ma Forester chytil celkom dobre, pretože mi často oznamoval, že sa nepozerám dopredu na cestu a akosi neviem trafiť jazdný pruh. Či chcem alebo nie, tu ma konzervatívne Subaru naozaj veľmi príjemne prekvapilo a rád odporučím klik na tento link, kde sa o bezpečnostných systémoch nového Forestera dozviete všetko potrebné! 



 

2,0i e-Boxer je benzínová klasika s výkonom 150 koní, silou 194 Nm a nízkym ťažiskom s doplnením elektromotora, ktorý má v tejto, dobou si žiadajúcej kombinácii, zabezpečiť hladký, tichý a komfortný chod, ale aj dynamickú akceleráciu a športový nádych vašej jazdy. Elektromotor zvláda rozjazdy z miesta s nízkym zaťažením samostatne na čistú elektrinu, stredné zaťaženie už zapojí aj motor spaľovací a pokiaľ na to dupete ako starý drevorubač, spotreba benzínu je úctyhodná. Môj testovací priemer bol 9,1 l, ale pri vyššej snahe o regulovaný a efektívny pohyb som dosahoval aj 7,8 l. Náš eko kolega Vlado, to na trase 35 kilometrov, mestom, mimo neho aj cez kopec, zvládol za neuveriteľných 5 litrov na 100 kilometrov.

 

Podvozok je topka! Mäkký, poddajný, absolútne krásne žehlí nerovnosti a tento moment je podľa mňa tým, kedy sa Forester stáva obľúbeným rodinným autom. Tá pohoda za volantom na bežných, ale aj nespevnených cestách je veľmi návyková a symetrický pohon všetkých kolies doslova lahodný. Automatická prevodovka CVT, vznešene nazývaná Lineartronic, je pri prepnutí do režimu Sport nemožná a jazdiť s ňou ostro je ako priviazať si na pás betónový panel a snažiť sa preplávať Jadran. Ale, pozor, veľké ale! Akonáhle sa auto dostane do svojej role – komfort, pohodlie, kontinuálna jazda s rodinou, jazda v teréne - funguje prevodovka absolútne bravúrne, možno práve pre to, že si jej činnosť takmer nevšimnete. 



 

Osobne som s Foresterom vyhľadával hlavne cesty nespevnené a často prepínal X-Mode, regulátor jazdy v teréne, kde si elektronika a štvorkolka spoločne krásne poradili so všetkým, čo som im pripravil. Nie, že by som liezol niekam na skaly, ale bežné aj nebežné cesty priľahlých lúk, lesov, vinohradov, či prepadnutých zvážnic boli dostatočným dôkazom, že Forester sa terénu nebojí. So svetlou výškou 22 cm som pri zvýšenej opatrnosti ani raz nechytil podvozok a vystrčený z veľkého okna osobne monitoroval ako sa darí bežným letným pneumatikám na hline, blate, piesku a tráve. Zvládali to perfektne!

 

Subaru Forester je výborné auto. Zrejme pre ľudí, ktorí uprednostnia funkčnosť pred imidžom. Alebo pre ľudí, ktorí vnímajú historické odkazy ako prejav kvality. Možno pre tých, ktorým konzervatívny prístup vyhovuje. Ale pokojne aj tým ďalším, ktorí vnímajú nové technológie zabalené do starého šatu ako symboliku stratenej existencie a radi si vizuálne pripomínajú aké zaujímavé to bolo kedysi. Pointa je v tom, že vyznavači steampunku nechcú žiť po starom, so starými zvykmi. Chcú historicky vyzerajúcu prítomnosť. Nechcem tým napísať, že súčasný Forester vyzerá alebo pôsobí staro, naopak. Subaru Forester s moderným e-Boxerom je dnes predstaviteľom súčasnosti s funkčnými aj vizuálnymi prvkami minulosti. 

 

 

Autor: Marek Varga, Foto: autor

 

Advertisement