Sport TurismoS batohom bokomN lightTechnokratLord of the RingStinger GTKonzultantIndiánske letoKia Sportage 2018Nová Honda CR-VHra o tróne(N)mancipátorV12 od AMGTemný prízrakFiesta ST 2018 Srdcová sedma
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / SUV Premium Test Vol. 2 - BMW

SUV Premium Test Vol. 2 - BMW

Štvorvalec s objemom dva litre? V novom BMW X5? Spotreba 5,8 l/100 km? Na prvé počutie ide skutočne o základnú motorizáciu, ktorá nároky na dynamiku patriacu bavorákom nebude môcť uspokojiť. Základný podvozok. Bez adaptívnych tlmičov a s pneumatikami runflat. Naozaj nájdeme radosť z jazdy?

Dvojstupňové prepĺňanie s variabilnou geometriou lopatiek turbín umožňuje dosahovať výkon 160 kW / 218 koní pri 4400 ot/min. a maximálny krútiaci moment 450 Nm je k dispozícii od 1500 do 2500 ot/min. Výkon motora je tak totožný s trojlitrovým šesťvalcom prvej generácie BMW X5. Pohotovostná hmotnosť tretej generácie je dokonca o čosi nižšia ako hmotnosť prvej generácie (2115 kg vs. 2180 kg). Tomu zodpovedá aj jazdná dynamika s udávaným zrýchlením z 0-100 km/h za 8,2 s (vs. 8,8 s) a maximálna rýchlosť 220 km/h (vs. 210 km/h). Prvé starosti týkajúce sa kultúry chodu motora miznú po zavretí dverí. Aj po naštartovaní je v kabíne pokoj a ticho. Chod motora negatívne nevnímate ani pri zrýchľovaní na plný plyn. Základnú motorizáciu však okamžite odhalíte posluchom zvonku. To vás však nemusí za volantom trápiť.

Nové BMW X5 posúva jazdný prejav na asfalte na novú úroveň. Očakávanú dynamiku blížiacu sa dobre odladenému podvozku sedanu strednej triedy dopĺňa nečakaná miera komfortu. Základný podvozok s príplatkovými devätnásťpalcovými kolesami skutočne prekvapuje šírkou svojich schopností. Na jednej strane poskytuje doposiaľ nevídanú mieru pohodlia a na druhej strane vás neizoluje od všetkých vnemov umožňujúcich cítiť cestu. K dynamike jazdného prejavu určite prispieva aj rozloženie hmotnosti 49/51 v prospech prednej nápravy. Auto ochotne zatáča a pri rozumnom dávkovaní plynu nepozná nedotáčavosť. Keď sa budete veľmi snažiť, na vlhkom asfalte vyčarujete aj jemný sklz cez všetky štyri kolesá. Základný podvozok umožňuje prirodzené náklony v zákrutách, čím prispieva k čitateľnosti podvozku a lepšie pomáha odhadovať stratu priľnavosti.



Z vyššie popísaného ste už museli vytušiť, že nová X5ka sa dobre cítila aj na Slovakia Ringu. Zajazdený čas síce nezodpovedal ambíciám autora textu, ale s ohľadom na spokojnosť Maťa Homolu to pripisujem len nie úplne ideálnej motorizácii. Viac ako výsledný čas je rozhodujúci pocit z jazdy a ten bol jednoducho výborný. Z majiteľov SUV asi máloktorý zablúdi na okruh, ale ak áno, na tomto aute sa ani tu nebude cítiť nepatrične. Okruh navyše ponúka bezpečné miesto na skúmanie limitov auta, ktorým sa v bežnej premávke pri dodržiavaní dopravných predpisov nemáte možnosť priblížiť.

Ďalšie prekvapenie nám nová X5ka pripravila v teréne. Bez problémov zvládla stredne ťažký pieskový terén. Spolu s Jeepom Grand Cherokee, Mercedesom ML a Volkswagenom Touareg sme ju pustili do slovenských pieskových dún. V takomto teréne aj svetlá výška 225 mm bola dostatočná. Handicapom neboli ani malé uhly nájazdu, prejazdu a odchodu, dôkazom čoho bol bezchybný stav oboch nárazníkov po skončení testu. Jediným limitujúcim faktorom jazdy v teréne som tak zostal ja. Uviaznutie pri prechode pieskovej duny všetkých prebudilo z podvečernej letargie a poskytlo nečakanú zábavu. Výjazd na kopec som síce zvládol, ale po skĺznutí do koľají vyjazdených vojenským Defenderom som už ďalej nemal šancu. Emil, touto cestou Ti ešte raz ďakujem za vyslobodenie. Na otázky ako dopadli jazdy v teréne, teda naša redakcia odpovedá výlučne: „Dobre... Miro tradične zapadol.“ 


 
Náš SUV test nevnímam ako klasický porovnávací test s potrebou určenia jednoznačného víťaza. Na to sme jednoducho nemali porovnateľné konfigurácie vozidiel. Naším cieľom bolo preveriť rozsah schopností dnešných prémiových SUV a poukázať na rôznorodosť výberu v danej kategórii. Napriek uvedenému je vhodné zodpovedať otázku: „Ktoré z nich chcem mať doma?“ 

Jeep Grand Cherokee je napriek ostatným zlepšeniam stále príliš americké auto a rovnako ako Infiniti FX30d s výzorom namosúrenej veľryby a nepoužiteľným objemom batožinového priestoru (410 litrov!) tak zostane voľbou individualistov. Volvo XC60 s ohľadom na svoj vek, veľkosť a sebavedomú cenovku u mňa tiež nepostupuje do užšieho výberu. Zostávajú nemeckí rivali BMW, Mercedes a Volkswagen.

Mercedes Benz ML 350 CDI Bluetec
Vzduchový podvozok Airmatic poskytuje najvyššiu mieru jazdného komfortu. Iný druh komfortu ako cítite v BMW X5. Je to komfort, ktorý vás izoluje od vozovky a pôsobí pocitom lietajúceho koberca. Môžete zvoliť aj režim Sport, ale načo by ste to robili. Podvozok neprirodzene stuhne, na nerovnostiach cítite údery, ktoré sa cez kolesá prenášajú ďalej do karosérie. Výmenou za nepohodlie nezískate viac jazdnej dynamiky. Čo je podstatné, Airmatic umožňuje reguláciu svetlej výšky až na maximum 300 mm, čím sa podstatne zlepšujú schopnosti autá v teréne. Ak ich potrebujete, toto auto musí mať prioritu. 



Volkswagen Touareg 3,0 TDI BMT
Vďaka cene modelu Mountain začínajúcej na sume 39.900,- EUR sa VW paradoxne v kategórii prémiových SUV najviac približuje významu „ľudového auta“. Napriek najnižšej cene (53.698,- EUR) v teste nemusíte mať obavy. Zásluhou príplatkových bixenónov, veľkej navigácie a komfortným sedadlám potiahnutým kombináciou kože a Alcantary sa budete cítiť luxusne. Volkswagen ako základnú motorizáciu ponúka výlučne šesťvalec s objemom tri litre a v tejto verzii umelo zníženým výkonom z bežných 245 koní na 204 koní. Napriek najnižšiemu výkonu však Touareg odjazdil na okruhu najrýchlejšie. Určite je to zásluha naladenia základného podvozka, ktorý svojou tuhosťou na osemnásťpalcových kolesách pôsobí aj subjektívne veľmi rýchlo. Najnižšia svetlá výška 201 mm nepochybne pomáha ovládateľnosti znížením ťažiska, napriek tomu pociťujete vyššiu mieru nedotáčavosti ako v BMW. V teréne bol Touareg rovnocenným súperom Mercedesu, Jeepu a BMW.

Ktoré z uvedených troch áut chcem mať doma? Ktorékoľvek z nich. Veľmi by som však uvažoval, či za cenu testovaného BMW X5 xDrive 25d (79.655,00 EUR) nekúpiť Volkswagen Touareg 3,0 TDI BMT a súčasne Golf GTI (26.750,00 EUR) alebo za cenu Mercedesu Benz ML 350 CDI Bluetec (89.058,00 EUR) nekúpiť Volkswagen Touareg 3,0 TDI BMT a súčasne Golf R (36 470,00 EUR)... Takže?
 
PS: Radosť z jazdy sme našli.


Text: Miro Vilím
Foto: Pavol Gemeiner
Partneri: AC AutoclubSlovnaft a.s.Translata, spol. s.r.o.Boat a.s.Exprestech s.r.o.Homola spol. s.r.o.