Nové Volvo ...Škoda KodiaqČasopis RoadLife - predplatnéV90 CCMercedes-AMG GLC 43 CoupeChlapi majú radi beštie!Európsky Mustang ...Ebajk TestUrban lumberjackCaravelle Family Test
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Suzuki S-Cross 1,0 Boosterjet 4WD

Suzuki S-Cross 1,0 Boosterjet 4WD

Pozrieš spredu a povieš si, „Kriste“. Podídeš bokom a zvoláš „Bože!“ Na konci auta sa otočíš ako Lótova žena, ale neskamenieš, iba zvýskneš „Ježiši!“

Takto biblicky by sa dal opísať prvý dotyk s novou Suzuki S-Cross 4WD, ktorá sa pýši niekoľkými optickými aj mechanickými vylepšeniami. V každom prípade treba uznať, že tak, či onak, už na prvý pohľad je zaujímavá a spomínané kresťanské zvolania na začiatku nemusia nutne znamenať pohoršenie.

Mám rád značku Suzuki. Jednoducho preto, že je svoja. Razí cestu s vlastnou ideou. Nie je to zrovna prípadová štúdia pre školu európskeho dizajnu, ale pokiaľ viete nebyť povrchní, pochopíte jej myslenie. Osobne sa mi nový S-Cross nepáči. Jednoducho mi chýba vyváženie a zmysel pre vizuálnu rovnováhu. Typickí, efektívni japonci. Budú sa pokojne voziť v bubnovej práčke, pokiaľ je to v súlade s pragmatickým riešením ich mobility. Ale ok, beriem, dizajn je vec osobného vkusu a na inom kontinente môže národ s inou mentalitou nový S-Cross pokojne vnímať ako auto so sexuálnou invenciou. Čo ja viem?!
 
Suzuki S-Cross sa však predáva aj u nás. A preto by tento crossover mal zaujímať aj nás európanov. Jeho prednej časti jasne dominuje výrazná maska chladiča, ktorú každý hneď označí za „džípovskú“. Ale v poriadku, aspoň je tam odkaz na offroadové schopnosti. Okrem toho Suzuki komunikuje aj ďalšie, nazvime to vylepšenia, ktoré posunuli nový S-Cross smerom k náročnejšiemu zákazníkovi. Hlavné vývojové témy sú výrazný dizajn a inovácie pohonnej jednotky a vylepšenia komponentov. Tak sa pozrime, čo japonskí chirurgovia „starej“ SX-4 teda S–Cross vyviedli. Masku chladiča som už spomínal, jednoznačne patrí medzi, doslova veľké novinky v dizajne. Robustnejší a výraznejší vizuál prednej časti auta zabezpečujú ešte - nová kapota, nárazník a LED svetlá (v základnej verzii sú dostupné aj klasické halogény, ale kto by už chcel zastaralú techniku, ktorá je naviac menej bezpečná?). Rovnako nové sú aj zadné kombinované LED svetlá, profilu dodajú väčší lesk nové hliníkové disky a rozhodnutie, či k optickému vzrušeniu prispeje aj o 15 mm väčšia svetlá výška (zo 16,5 cm na 18 cm), ponechám na každého zvlášť.



Interiér dostal v propagačnom materiáli tri riadky, ktoré opisujú vylepšenie kvality interiéru, nové poťahy látkových sedadiel a nové rámovanie centrálneho displeja. V reči ľudí – toto si všimne iba ten, kto vlastnil predošlý variant S-Cross a vie porovnať. Ostatní sa budú cítiť jednoducho dobre vďaka príjemnejším materiálom. Ja viem porovnať a vravím, áno, je to lepšie. Ale, ... neodpustím si pá drobností:

  • mám široký zadok alebo je značne úzky sedák predných sedadiel – dávam hlas úzkemu sedáku, pochopiteľne
  • ovládanie palubného počítača tenkou, nemotornou paličkou medzi budíkmi vytiahli snáď z tanku v prvej svetovej vojne. Tento druh ovládania je extrémne nepohodlný. Na druhú stranu, nastaviť sa dá, tak si nastav a buď pokojný
  • pokiaľ zamknete auto zvnútra, tlačítkom na dverách,  zamknete auto so všetkým, čo k tomu patrí. Neviem, či mi rozumiete, ale zamknete!! Teda, nedá sa otvoriť. Nedá sa otvoriť zvnútra!! Darmo budete v panickom strachu pred strašnou smrťou uhorením lomcovať kľučkou, nie,  S-Cross vás nepustí von. Riešenie samozrejme existuje. Jednoducho opäť stlačte tlačítko na dverách pre odomknutie a všetky zámky povolia a môžete slobodne vystúpiť. A so stoickým pokojom sa obďaleč kochať spektakulárnou hrou ocele, plastu, ohňa a apokalyptickej arómy.



Testovací S-Cross mal nový motor a riadil sa veľmi dobre. Poloha vodiča je na crossover vyhovujúca, volant sa drží veľmi príjemne a keďže je multifunkčný, má aj tlačítka na ovládanie hlasitosti a adaptívneho tempomatu ACC (mimochodom, tiež novinka), ktoré sú vyhotovené až v prémiovej kvalite. Nový 1,0 l benzínový Boosterjet má výkon 88 kW (112 k) a spolu s pohonom oboch náprav 4WD vie auto na asfalte vcelku svižne rozpohybovať. Aj vďaka jazdným režimom, voliteľným kruhovým ovládačom vedľa manuálnej ručnej brzdy sa S-Cross vie prispôsobiť podmienkam. V režime Normal je to normal, neviem to opísať inak. Snow/Mood pre jazdu na snehu, či v blate, reguluje reakcie plynu a záber tak, aby ste sa nezaborili hlbšie a Sport je citeľný na asfalte, kde auto priostrí reakcie, Suzuki spraví, booost a letí ako jet.


 
Existuje však jedna pravda. Ten motor je malý a slabý, v teréne. V rámci povzbudivých rečí o downsizingu je jeho spotreba udávaná číslami 5,9/4,9/5,3. Pre jazdu v meste, mimo a zmiešane. Moja spotreba bola 8,1 litra benzínu. Manuálna 5 stupňová prevodovka sa v teréne trápi, pretože nevie nájsť motor, respektíve jeho výkon, ktorý potrebuje preniesť na kolesá. Zastaňte v prudkom kopci a jednotka „zhasne“, pretože nevie auto rozpohybovať. Pokiaľ nechcete zničiť spojku, musíte sa rozbehnúť. Dvojka nemá žiadnu šancu auto niekam vytiahnuť a o rýchlostiach vyšších sa baviť nemusíme.. Ale vlastne, musíme pretože S-Cross síce nepatrí do ťažkého terénu, ale v tom ľahšom je ako doma. Prašná cesta vedúca cez polia a priľahlé lužné lesy ukázala, že Suzuki S-Cross je stále kus poctivého auta. Podvozok tlmí a funguje výborne, 4WD pracuje zodpovedne, na zadok sa dá spoľahnúť aj pri vyššej rýchlosti na nespevnenom povrchu. Riadenie poslúcha, príliš citu v ňom nie je, ale na šotoline je to aj tak jedno, proste len mykáte volantom a snažíte sa auto udržať v smere jazdy. Paráda! 

Práve vďaka veľmi potentnému podvozku a poslušnému riadeniu, som ochotný jej odpustiť ten litrový motor. Toto rozhrešenie podporuje aj fakt, že S-Cross ponúka aj silnejší variant v objeme 1,4 l s výkonom 103 kW (140 k) a to už bude úplne iná pesnička. Všeobecne je Suzuki S-Cross kus dobrého, fungujúceho auta s pár vylepšeniami, ktoré spríjemnia život s ním. Prekvapivo nedotiahnuté detaily musíte vedieť prijať za svoje, ale vďaka spôsobu akým S-Cross jazdí, budete vo výsledku spokojní. Optimálna kombinácia je Suzuki S-Cross do rodiny a k tomu ... nejakú tú motorku.


Autor: Marek Varga, Foto: autor