Sport TurismoS batohom bokomN lightTechnokratLord of the RingStinger GTKonzultantIndiánske letoKia Sportage 2018Nová Honda CR-VHra o tróne(N)mancipátorV12 od AMGTemný prízrakFiesta ST 2018 Srdcová sedma
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Suzuki Vitara 1,4 Boosterjet AllGrip - Vyvolená

Suzuki Vitara 1,4 Boosterjet AllGrip - Vyvolená

Začnem trochu od konca. Iste viete, že v našej redakcii sa na nič nehráme a píšeme o autách, či motorkách ... chcel som napísať „pravdu“, ale to by nebolo to správne slovo. Píšeme o svojich pocitoch z daného vozidla, čiže tú svoju – subjektívnu pravdu. Rovno z voleja: Vitara na mňa zapôsobila veľmi pozitívne. Dokonca viac ako to. Ak vás zaujíma prečo, čítajte ďalej.


Iste, testujeme mnohé väčšie, silnejšie, rýchlejšie, aj pohodlnejšie SUV-čka. Musíme sa však na každé pozrieť aj s ohľadom na jeho cenu. A to je, v tomto prípade, kľúčové. Ja som testoval štvorkolku (ALLGRIP) vo výbave ELEGANCE so 140 koňmi z prifúknutej jednaštvorky, so silou 220 Nm od 1500 ot./min. a 6-stupňovým manuálom. Je to naozaj skvelý motor, prakticky mu nemám čo vyčítať. Ak si do rovnice dosadíte hmotnosť Vitary, ktorá je cca 1200 kg, výsledkom je velice živé auto s vyšším podvozkom, vyšším nastupovaním a priaznivou spotrebou.


Takže nasadáme. Vlastne, ešte pred nasadnutím treba spomenúť bezkľúčové otváranie, ktoré aj pri odomykaní vyžaduje stlačenie štvorcového tlačidla na dverách, či na kufri. Osobne som zvyknutý na iný spôsob: buď sa iba dotknúť kľučky, alebo kľučku potiahnuť. Na to sa však dá zvyknúť rýchlo. Nasadanie je úplne priame a veľmi pohodlné. Aspoň pri mojej výške (190 cm). Ani hore, ani dolu na podlahu. Skvelé. Materiály použité na dverách zvnútra a na palubovke nie sú oslnivé, skôr pôsobia lacnejším dojmom. Mne to však vôbec nevadí, pripomínajú mi staršie – veľmi kvalitné japonské autá. Spojka, neutrál a štartujem tlačidlom. Motor na voľnobeh takmer nie je počuť. Radím za jedna a vyrážam vpred do mesta. Vitara má niekoľko jazdných režimov, ktoré sa ovládajú otočným ovládačom vedľa radiacej páky. Zatiaľ ju nechávam v režime „auto“, aby sme sa trochu zblížili v tomto neutrálnom nastavení. Aj v tomto režime sa pripojí zadná náprava, pokiaľ by chceli prešmyknúť predné kolesá. Rozjazd z miesta je teda skvelý, až katapultujúci. Dvojka, rýchlo trojka a tachometrových 60 tam máte takmer okamžite. Na dvojke cítim mierne turbokopance, to však nie je nič na škodu! Skôr naopak, príjemná explózia výkonu. Vitara je skôr menšie SUV, mestom sa teda prepletá a kľučkuje ako ryba vo vode. Polomer otáčania je tiež v praxi menší, ako som čakal. Volant treba točiť na jednu stranu až o 1,5 otáčky, osobne by som opäť prijal strmšie riadenie. To je však skôr len moja úchylka.




Všetky ovládacie prvky nachádzam presne tam, kde ich očakávam a nič nemusím hľadať. Predné sedadlá sú pohodlné a ľahko (manuálne) nastaviteľné. Pri mojej výške, resp. mojom nastavení sedadla vodiča, je vzadu miesta pomenej. Už som však veľakrát spomínal, že ja nie som reprezentatívna vzorka obyvateľstva :-). Do kufra sa tiež väčšia rodina na dvojtýždňovú dovolenku nezbalí úplne ľahko, ale na rovinu: toto nie je auto primárne na tento účel. Ak ale máte chatu niekde v kopcoch, je to auto presne pre Vás, štvorkolka sa bude najmä v zime hodiť. 


Otravný stop/start, ktorý takmer vždy vypínam, som nechal jeden deň zapnutý kvôli testu a prekvapilo ma, že motor vypína ešte keď sa auto hýbe. Síce veľmi pomaly, ale hýbe. Trochu zvláštny pocit. Jedného dňa som išiel zaparkovať cúvaním a stalo sa toto: po zastavení motor vypol, zaradím spiatočku, púšťam spojku a nič. Motor nenaskočil. Pozerám, čo sa deje, zisťujem.. Na prístrojovke sa objavilo niečo v zmysle, že mám zaradiť neutrál a pustiť spojku. Zaujímavé. Neviem, či nejaká elektronika vyhodnocuje synchróny v prevodovke, alebo to bolo niečím iným. Druhý krát sa mi to už nestalo, aj keď som sa pokúšal túto situáciu zopakovať. Tempomat je adaptívny a funguje výborne. Vo výbave Elegance tu máme LED stretávacie svetlá, ktoré sú naozaj silné a účinné. Brzdy sa „nezahryznú“ hneď, ale sú výborne dávkovateľné a účinok je dostačujúci. Ľahkú Vitaru zastavia bez problémov.




Teraz sa vrátim k ostatným jazdným režimom. Okrem „auto“ tu máme ešte „sport“, „snow“ a pri tom poslednom spomenutom môžeme použiť ešte tlačidlo „lock“ pre uzávierku. Kým „auto“ využíva primárne pohon predných kolies, „sport“ a „snow“ využívajú pohon všetkých kolies. „Lock“ je určený na vyprostenie auta zo snehu, či blata a medzi nápravami je rozdelená sila v pomere 50/50. Na nespevnených cestách som sa povozil a poviem vám, že to naozaj funguje a pohon je účinný a zábavný. Tak ako u väčšiny áut, v ktorých sa zadná náprava pripája, zadné kolesá zaberú s malým oneskorením, a to aj v režime Lock. Čiže toto označenie je trochu zavádzajúce. Trvalý pohon všetkých kolies s okamžitou odozvou tu nie je možné aktivovať. Priemerná spotreba počas testu, ktorá obsahovala väčšiu časť mesto, kus diaľnice, kus mimomesto a pár km nespevnených ciest sa mi ustálila na hodnote 7,5 litra, čo je údaj zodpovedajúci hodnote podľa WLTP, ktorý udáva výrobca na svojej stránke.


Na záver moje hodnotenie a vysvetlenie názvu článku v úvode. Vitare dávam 4 a pol obrubníka (z možných 5) a Vyvolená je preto, lebo za cenu niečo málo nad 20 tis. EUR vo výbave, ktorú považujem za „nepotrebujem viac“ by som si iné SUV s pohonom všetkých kolies nevybral. Je to skvelé auto, ktoré mnohými detailami a pocitom zo šoférovania pripomína staré dobré časy a to celé dopĺňa modernými technológiami. Palec hore!


 

Autor: Hamlet, Foto: Filip Damé