Avantissimo!Shooting BrakeSEAT Tarraco FRZOE znamená životPiaty elementAudi Q7 60 TFSIeAudi A6 PHEVOriginálRaptor AirlinesE-lienBMW X7 Mustang a MarilynM235i xDrive Gran CoupéCAPS LOCKSports TourerKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster N
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Toyota GR Yaris - Návrat do budúcnosti

Toyota GR Yaris - Návrat do budúcnosti

Sedel som ako na ihlách a nedočkavo pozeral na telefón. Konečne! Správa určila čas a miesto stretnutia a ja som sa tešil, ako keby som si išiel prevziať vlastné auto. Po dlhých mesiacoch čakania si jeden z prvých zákazníckych GR Yarisov našiel cestu k svojmu majiteľovi. Igor si auto objednal naslepo, len na základe oficiálnych informácií a bezprostredne po zverejnení slovenskej ceny. Nebudem zapierať, jeho voľbou som bol nadšený. Urobil však dobré rozhodnutie? 

Papierové parametre zneli skvelo a ja som už v čase písania prvého článku tušil, že Toyota postavila niečo výnimočné. Aké sú prvé jazdné dojmy? Veľmi opatrné, „náš“ Yaris má na budíkoch doslova len niekoľko desiatok kilometrov. Na zistenie, že ide o špeciálne auto však úplne postačuje prvých 4 tisíc otáčok, obrovský potenciál je cítiť v končekoch prstov zvierajúcich príjemne tenký veniec volantu po pár kilometroch jazdy.

Riadenie okamžite reaguje už od stredovej polohy, bez toho, aby bolo zbytočne rýchle. Prevod riadenia 13,6:1 znamená 2,36 otáčky volantom od dorazu k dorazu. Už som spomínal dokonalé nastavenie posilňovača a perfektný volant? 

Chod manuálnej prevodovky je doslova famózny. Nádherne mechanický, dráhy sú krátke a presné. Keďže prirodzené otáčky motora pri pokojnej jazde (a pri slovenskej diaľničnej rýchlosti) sú na úrovni troch tisícov, na hranie máme necelú tisícku. Neustála a predovšetkým rýchla práca s prevodovkou je teda nutnosťou, motor okamžite reaguje na povely akcelerátora a ručička otáčkomera rýchlo šprintuje smerom k zakázanej zóne. Prácu uľahčujú presné automatické medziplyny, túto funkciu (IMT) však môžete deaktivovať a vďaka vynikajúcemu rozloženiu pedálov si ich môžete dávať podľa vlastného uváženia a... schopností. 



Posed za volantom je prekvapujúco vysoký (s prilbou to bude natesno), ale napriek tomu vás dokonale spojí s autom, aj vďaka o 50 milimetrov (oproti štandardnému Yarisu) vyššie umiestnenej hlavici radiacej páky. Prekvapujúci je limitovaný výhľad z auta, nielen smerom dozadu (to vás nakoniec nemusí veľmi zaujímať...), ale predovšetkým z miesta vodiča doprava dopredu. Medzi obrazovkou multimediálneho systému a spätným zrkadlom je minimálny priestor. Línia strechy je totiž oproti klasickému Yarisu nižšia o 45 milimetrov, v záujme aerodynamiky a zvýšenia prítlaku je vo svojej najzadnejšej časti nižšia dokonca o 95 milimetrov. Ako jediný Yaris je verzia GR trojdverová, ale dozadu si prekvapujúco sadne aj dospelý človek. S výškou nad 178 cm sa už hlavou bude dotýkať stropu. To samozrejme vôbec nevadí, rýchlu jazdu vzadu by žiadny dospelák bez použitia istých, ehm... papierových sáčkov nevydržal. 



Príjemným prekvapením bola pre mňa svižnejšia jazda po diaľnici, smerová stabilita je vynikajúca, žiadne nervózne poskakovanie sa nekonalo a nebyť zvýšeného hluku od motora a kolies by som takúto jazdu pokojne označil za veľmi komfortnú. Podvozok je síce nekompromisne tuhý, ale aj vďaka ľahkým kovaným kolesám som nemal pocit, že by na našich rozbitých cestách trpel a kolesá poctivo kopírovali povrch. Takmer neexistujúce previsy (hoci dlhšie ako v klasickom Yarise) a excesívne použitie ľahkých materiálov sprostredkúvajú pocit skutočnej ľahkosti a motokárovej obratnosti. Predná kapota, dvere a zadná výklopná stena sú z hliníka, strecha je z plastu vystuženého uhlíkovými vláknami. 



V záujme lepšieho rozloženia hmotnosti je motor posunutý bližšie ku kabíne a batéria je umiestnená vzadu, pod miniatúrnym batožinovým priestorom (206 litrov). Motor má objem 1,6 litra a tri valce, výkon 261 koní vrcholí pri 6.500 otáčkach za minútu, hodnota maximálneho krútiaceho momentu 360 Nm je dostupná od 3.000 do 4.600 otáčok za minútu. Vďaka hmotnosti len 1.280 kg (bez vodiča) zrýchľuje GR Yaris z nuly na 100 km/h za 5,5 sekundy, maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaných 230 km/h.      



S motorom je spojená výfuková sústava a pre niekoho môže zvuk vychádzajúci z koncoviek výfuku predstavovať určité sklamanie. Žiadna kanonáda sa nekoná, napriek slušnému priemeru koncoviek výfukov. Určitý spôsobom to nahrádza motor, ktorý o sebe dáva vedieť, pre mňa, veľmi pekným zvukom.  

Brzdy vzbudzujú rešpekt už v kľude, vpredu majú kotúče priemer 356 milimetrov a štvorpiestikové strmene, vzadu sú kotúče s priemerom 297 milimetrov a dvojpiestiky. S ohľadom na hmotnosť auta musia vydržať čokoľvek.



Pohon všetkých kolies má tri režimy, základný Normal preferuje prednú nápravu (60:40), režim Track prenáša výkon na obidve nápravy v pomere 50:50 a konečne, režim Sport uprednostňuje zadnú nápravu (30:70) a bude ideálnym pre dynamickú jazdu na okresnej ceste. Technickou lahôdkou je ručná brzda, ktorá v prípade, že ju zatiahnete v pohybe odpojí pohon zadnej nápravy. Hashtag rallystyle.

Toyota GR Yaris je formálne trojdverový ostrý hatchback, v skutočnosti je to plnokrvný športiak novým spôsobom interpretujúci civilnú verziu auta pôvodne určeného pre súťaže rely. Pohon všetkých kolies s nastaviteľným pomerom prenosu výkonu na jednotlivé nápravy, výkonová hmotnosť 4,9 kg/PS manuálna prevodovka a manuálna ručná brzda, ktorá pri zatiahnutí odpojí pohon zadnej nápravy? Áno, prosím!



Ak by som to mal zjednodušiť, GR Yaris je presným opakom toho, čím je dnes Volkswagen Golf R. Malé auto nekompromisne spájajúce všetky ingrediencie, ktoré si fanúšik hot hatchov mohol doteraz želať len vo sne. Každodenné použitie? Pri správnom nastavení mysle určite áno, ale pozor, rozhodne to nie je kabelka, ktorú by ste mali šoférovať jednou rukou, robiac si selfíčka za volantom. 

Mnohí GR Yaris porovnávajú s minulými rely ikonami pre bežnú premávku (test STI vs. EVO pod týmto linkom), ale z môjho pohľadu ide o zbytočnú nostalgiu. Keď si spomeniem na zatiaľ poslednú generáciu STI... Toyota GR Yaris je, našťastie, súčasné auto a myslím si, že aj budúca ikona. 



Mali by ste si ho kúpiť? Ak ste fanúšikom ostrých kompaktov ukrývajúcich obrovský dynamický potenciál, máte vysoko posunutý prah (ne)komfortu a chcete mať doma v garáži niečo výnimočné, Toyota GR Yaris je vynikajúca voľba. 

A keď si uvedomíte, že za základnú cenu 33.200,- EUR dostanete jedinečnú karosériu z drahých materiálov, nastaviteľný pohon všetkých kolies a výkonný motor, musíte uznať, že ide o výhodnú kúpu. V každom prípade však odporúčam príplatok za PAKET SPORT obsahujúci športový podvozok a riadenie, dva samosvorné diferenciály Torsen (pre každú nápravu jeden), spodný ochranný kryt motora, kované osemnásťpalcové disky kolies s pneumatikami Michelin Pilot Sport 4S a červenou farbou lakované strmene s logom GR. 



Na záver niekoľko slov k dizajnu. Auto vyzerá už na fotografiách úžasne, ale v skutočnosti je to absolútna pecka, naživo GR Yaris vyžaruje neskutočnú charizmu. Agresívny predný nárazník budí rešpekt, predné svetlá s LED technikou vyzerajú veľmi dospelo. Rozšírené blatníky pôsobia v tejto kategórii až nezvykle mohutne, zadná časť svojim tvarovaním pripomína Godzillu. 

Verím, že Toyota GR Yaris sa na našich stránkach neobjavuje naposledy a teším sa na ďalšie dojmy po zábehu... 

Autor: Miro Vilím, Foto: autor

Advertisement