Nové Volvo ...Škoda KodiaqČasopis RoadLife - predplatnéV90 CCMercedes-AMG GLC 43 CoupeChlapi majú radi beštie!Európsky Mustang ...Ebajk TestUrban lumberjackCaravelle Family Test
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Toyota Hilux Executive 2,4D-4D 6A/T 4x4

Toyota Hilux Executive 2,4D-4D 6A/T 4x4

Už som mnohokrát písal o strácajúcej sa poctivosti súčasných áut. V minulom roku akoby zasiahol automobilový boh spravodlivosti a priniesol mi do testov zopár naozaj poctivých áut. Niektoré z nich som zaradil aj do našej redakčnej ankety ČoTy? 2016. Nový rok začal v oslavnom duchu skutočnej mechaniky a ako prvá a najodvážnejšia, vstúpila do testu nová Toyota Hilux.

Keď bezduché miss-ky stáli v rade na krásu, Toyota sa práve pokúšala preliezť strom, ktorý padol krížom cez cestu. Okrem toho mala tendenciu ho naložiť a odviezť na vysokohorskú chatu, veď v krbe dobre poslúži. Hilux vnímam ako dievča do voza aj ... do voza. Aj z voza a na voz. Popri voze, okolo voza, poza voz. Vie sa aj nahodiť v podobe jednej z deviatich ponúkaných farieb, prípadne krytu nákladného priestoru a hneď je z nej dievča aj ... do voza. Nie, nezmením to, nepodarí sa mi to. Hilux je od prvého pohľadu, po posledný liter nafty najpoctivejší a najpriamejší pickup na trhu. Tento rok začal výborne!

Vulkanická červená jej pristane a moja predstavivosť ju v tejto farbe okamžite situovala na úbočie aktívnej sopky na ceste smerom hore ku kráteru. Pri Toyote Hilux mám totiž pocit, že môže. Že je to jej prirodzené prostredie. 

Je to na naše pomery veľké auto. Aj technický preukaz definoval jej zaradenie ako „nákladné auto“, takže 5330 mm dĺžky a 1815 mm výšky „rodinnej“ verzie Double Cab, nebolo zas až tak veľkým prekvapením. Pocitovo je to však naozaj veľké auto. Už prvé metre dajú najavo akúsi neokrôchanú odolnosť vo forme istej dávky technickej neuhladenosti. Všetko funguje ako má, ale zároveň cítite ako mechanické časti pracujú, ako sa auto ohýba, krúti, ako pracuje pohon vzadu, prípadne vpredu ak sa vodič rozhodne ho pripojiť. Svoju majestátnosť dôvodí aj veľmi ťažkopádnymi zmenami smeru a pokiaľ chcete zatočiť prudko s prívlastkom športovo, môže sa vám stať, že si ruky zapletiete do vianočky a napriek tomu zákrutu nevyberiete. Toyota Hilux je o veľmi presnom uvedomení si, načo tento typ auta potrebujete. A pokiaľ to odhadnete správne, budete s Hiluxom štastní.

Vo vnútri je nečakane pekne. Takmer útulne a nepracovne. Skôr domácky príjemne. Skoro ako v bežnom SUVčku. Tento pocit je však miernený veľmi pracovne vyzerajúcimi madlami na A stĺpikoch, ktoré pochopiteľne nemajú za úlohu strašiť, či špatiť, ale pomôcť udržať sa posádke na predných sedadlách pri jazde v tvrdšom teréne (pozdravujem našeho fotografa). Sedadlá sú veľmi pohodlné a posed za volantom naozaj pracovný, vysoký s veľmi dobrý rozhľadom a orientáciou okolo vozidla. Na margo tej orientácie – mal som vtipný úvodný zážitok. Hilux som vyzdvihol s kompletne zamrznutými oknami. Po naštartovaní, zapnutí automatickej klimatizácie a vyhrievania zadného okna som čakal na prvé rozmrazené priezory. Predné okno začalo reagovať, zadné nič. Dopredu sa bez výhľadu vzad jazdiť dá, tak som šiel.


 
Po polhodine bolo zadné okno stále kompletne zamrznuté a ja som si zapisoval poznámku, že toto Toyota nedomyslela, pretože si zrejme zvykla žiť iba na miestach, kde sa slovo mráz vyskytuje len v ľudových povedačkách. Už o 5 minút neskôr som s jemným rumencom na tvári prepisoval poznámku a dopĺňal, že som blbec. Hilux samozrejme má funkčný systém vyhrievania zadného okna. Ale zadného okna kabíny pre pasažierov, nie zadného okna krytu nákladného priestoru, ktoré (mohli by na tom zapracovať) žiadne elektrické vyhrievanie nemá. Najvyššia výbava Executive je viac užívateľským štandardom ako pracovným nástrojom a Toyota sa prispôsobila aj náročnejšiemu zákazníkovi. Snaha o vytvorenie príjemnejšieho prostredia pre posádku je zjavná a vcelku podarená. Skutočné kvality Hiluxu sa však prejavia až po prvých kilometroch, nebodaj prvom vstupe do skutočného terénu. Používam podmienku „však“, čo by mohlo podivne kontrastovať s príjemným interiérom a je to tak. Kontrastuje! Jazda novým Hiluxom je stále spôsob akým si dokázať odvahu, odolnosť, výdrž a svoje ultimatívne schopnosti.



Testovaný Hilux mal naftový motor s objemom 2393 cm3, výkonom 110 kW (150 k), 6 rýchlostnú automatickú prevodovku, štandardne pohon zadnej nápravy a elektronicky ovládané pripojenie prednej nápravy, zamknutie zadného diferenciálu a redukcie. Toyota vo svojom pracovnom nástroji nepozná význam slov „lenivý európan“ a napriek piktogramom na tlačítkach ovládajúcich pohon auta, neuvádza postupnosť ich použitia. Takže, zadný diferenciál, prípadne redukciu nezapnete len tak, kedy chcete, stlačením tlačítka. Hilux má svoje rituály. Pripojenie prednej nápravy je jednoduché, otočným ovládačom prepnete do prvej polohy smerom doprava a kontrolka na stredovom paneli oznámi, že ste štvorkolka. Už v tomto režime pri otáčaní, či rozbiehaní sa, jasne cítite prácu mechaniky a Hilux už teraz potrebuje dávku plynu, aby sa rozhýbal. Redukciu nastavíte rovnakým otočným tlačítkom ako štvorkolku, ale auto musí stáť a prevodovka mať zaradený neutrál. Až po zaradení redukcie je možné doplniť zamknutie zadného diferenciálu, rovnako v pokoji s neutrálom. Toyota nepovoľuje zábavu na zasnežených horských cestách s nastaveným iba zadným náhonom a zamknutým diferenciálom. Nie, táto funkcia slúži vyslovene pracovným účelom.



Celoročné pneumatiky, ktoré mal Hilux obuté, mali tendenciu ma vizuálne presvedčiť, že sú letné. Dolu kopcom, prípadne pri brzdení na aktuálne zľadovatelých a zasnežených cestách verne zastávali zistené výsledky praktických testov, ktoré uvádzali, že tieto celoročné pneumatiky sú na vode zlé a na snehu smrteľné. Je to skvelé auto, tak mu dovoľte skvelo jazdiť a využiť svoj potenciál naplno. Doprajte mu v zime zimné pneumatiky a v lete letné, prípadne s terénnym vzorom. Dynamická jazda neexistuje! Motor nedovolí, prevodovka uverila prísloviu „pomaly ďalej zájdeš“ a všeobecná ťarbavosť auta zruší akýkoľvek pokus o športovú jazdu. Samozrejme jazdiť s Hiluxom na Tommiho Mäkinena je číry nezmysel, ale skúsiť som to v rámci testu musel.

Toyota Hilux vo svojej jednoduchej podstate jazdí ako auto, ktoré vám neustále poskytuje informácie o svojej nezničiteľnosti a vytvára tým príjemný pocit bezpečia. Trvá na tom, aby ste s ním pracovali a vyžaduje si, aby ste to vedeli. Bežný terén nie je prekážkou, dokonca sme zvládali aj miesta, na ktoré sa vydá len skutočný offroad a nagélované SUV si cvrkne od strachu. Účinnosť Hiluxu je veľmi výrazná a pokiaľ to človek vie, dovolím si tvrdiť, že za sebou nechá všetku konkurenciu. Nie je úplne vhodná na denno denné používanie v rámci života mestského človeka. Najvyššia výbava žitie s Hiluxom veľmi spríjemní, ale postoj a funkčnosť celého auta zostávajú tvrdo pracovné. A preto si treba uvážiť, čo naozaj chcete? Od 20830 EUR bez DPH máte kus poctivého a účelového auta, ktoré vás prežije. Za 31750 EUR bez DPH získate to isté a luxus „po hiluxácky“.