Nové Volvo ...Škoda KodiaqČasopis RoadLife - predplatnéV90 CCMercedes-AMG GLC 43 CoupeChlapi majú radi beštie!Európsky Mustang ...Ebajk TestUrban lumberjackCaravelle Family Test
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / PickUp Test 2017

PickUp Test 2017

V septembri minulého roka nás informovali média o obligátnej predpovedi britských meteorológov o nezvyčajne tuhej zime v celosvetovom meradle, akú sme už dlho nezažili. Niečo podobné hlásali minulú zimu aj ich ruskí kolegovia, takéto signály a predpovede sa opakujú už niekoľko rokov. Na základe predchádzajúcich, jemne povedané nepresných, či až zavádzajúcich predpovedí som predal po troch rokoch márneho hľadania snehu svoj voz Subaru Impreza GT a začiatkom decembra som si priviezol domov Mazdu MX-5. Jasné, jasné, teraz ste všetci múdri ako Martin Jakubec v anonymnej diskusii o plánovanom rodičovstve, ale nejaký rok dozadu som nenašiel sneh v januári ani na Štrbskom Plese, jednoducho som rezignoval. V duchu daného prešľapu som vnímal šancu pozdvihnúť zimnú sezónu na jej dôstojnú úroveň trojtestom pickupov ako dar z nebies. 

Plne vybavené modely nám vnukli myšlienku otestovať ich každodennú použiteľnosť a cestovateľský komfort posádky v extrémne zimných podmienkach. Pracovno-úžitkovo-terénne možnosti tejto triedy vozidiel sú bezkonkurenčné, ak to chceme porovnať buď s SUV alebo kombíkmi, dokonca sme zaregistrovali rastúci trend ich používania aj ako rodinných vozidiel. Dá sa žiť s týmto typom vozidla v rodinnom prostredí? Je únosné cestovať niekoľko sto kilometrov bez nejakých zdravotných komplikácií? 

Aby sme na nastolené otázky dostali plnohodnotné odpovede, rozdelili sme test do troch fáz. Najskôr sme sa snažili v rámci týždňa používať vozidlá v normálnom režime každodenných situácií, teda realizovali sme dochádzanie a pohyb po meste za účelom plnenia si pracovných a rodinných povinností. Ďalšou fázou bola povinná terénna disciplína vo Vojenskom obvode Záhorie, ktorej sme sa nakoniec nevyhli, predsalen sú to terénne zamerané vozidlá. Nakoniec autá i vodičov preverila dlhšia cesta do Žiliny za ušľachtilým cieľom v teplotných podmienkach pod –20 stupňov Celzia.



Technika, ktorá bola k dispozícii, ako som už spomenul, mala predstavovať vrcholy výbav v danej modelovej rade. Po prebehnutí náhodného a objektívneho výberu vozidiel jednotlivými redaktormi, ktorý bol na úrovni štátnych tendrov na nákup zdravotníckej techniky pre nemocnice, to dopadlo nasledovne. Miro sa dostal k jedinému šesťvalcu v teste, k VW Amarok a Marek sa začal cítiť bezpečne v pickupe používanom rôznymi gerilovými odbojovými skupinami po celom svete, teda v Hiluxe. Keďže smiech kolegov na moju adresu bol až príliš zjavný, začal som cítiť, že mám v ruke "Čierneho Petra".

FORD RANGER /Laco/
Nebol to čierny, ale ružový Wildtrak. Koho napadlo zakomponovať do výberu farieb v katalógu ružovú metalízu? A zájsť ešte ďalej, ešte si ju aj objednať na prezentačné účely? Je to silná profesionálno-sexuálna výzva voziť sa v tejto konfigurácií, ale test a výstup si žiada obete. O externých proporciách taktne pomlčím, výber farby dehonestuje všetko chlapské, čo v pickupe malo byť. V duchu najmodernejších trendov sa toto veľké detské lízatko hýbe pomocou preplňovaného trojvalcového motora 1.0 EcoBoost, ktorý je spriahnutý s trojstupňovou automatickou prevodovkou EcoShift, pôvodne vyvinutou pre Škodu 120 LS, takže jej spoľahlivosť a robustnosť je doslova overená časom. Je to unikátna technológia, v priamej úmere s opotrebovaním motora a s tým spojeným úbytkom konských síl koroduje obal prevodovky, čím odľahčuje vozidlo, takže na dynamike vozidla vodič rozdiel nepocíti ani po rokoch. Interiér vozidla je útulný, nechýba stôl a štyri stoličky. Volant je pochopiteľne iba pred jednou z nich.



TOYOTA HILUX /Marek/
Vulkanická červená je jednoznačne krajšia ako pedofilne pôsobiaca ružová Rangeru. Nebesky modrý Amarok, v poriadku, páčil sa mi, ale Hilux v červenej mi do terénneho prostredia pasoval viac. Pôsobí viac surovo ako načesaný Amarok a ... nejaký Ranger. Vo verzii DoubleCab má 5 aktívnych miest na sedenie, teda expedičný základ. Krytý nákladný priestor disponuje v zime funkciou mrazáku, ale aspoň vám nezmokne batožina. Toyota Hilux mala počas testovacieho týždňa hovoriť pane Lacovi, ale som vďačný, že to nakoniec dopadlo takto. Opäť auto, ktoré mi spravilo naozaj pekný vstup do Nového roka 2017. Poctivé, priame, dostatočne surové, odhodlané, nezničiteľné. Pokiaľ ste pragmatik, vyberiete si Hilux pretože ho potrebujete a on sa vám potom nadpriemerne odvďačí. Pokiaľ sa chcete hrať na mestského kovboja, berte Amarok, inak z vás Hilux vytrasie dušu. Ak ste submisívny introvert, berte Ranger, v ňom si vás nikto nevšimne.

Veľmi sa mi páči ako auto dokáže diferencovať svoju cieľovú skupinu. Hilux sa na nič nehrá, je svoj, pripravený pracovať a doplniť k tomu aj vysoký stupeň dnes už štandardnej výbavy pre rozmaznaného Európana. Naozaj, najvyšší stupeň Executive zahŕňa okrem komfortných funkcií aj nové dekoračné prvky, ktoré vizuálne zušľachťujú exteriér aj interiér. Z testovanej trojice mala Toyota najslabší a najmenší motor. 110kW z 2,4 litrového naftového 4 valca pohodlne stačilo na jazdenie, prechádzanie terénom aj sem tam zrýchlenie, ale ničím sa nevyrovnalo 6 valcovému Amaroku. Ranger má síce valcov 5, ale nevedel som sa zbaviť pocitu, akoby tam motor ani nebol. Žiadny záchvev, žiadny zvuk, žiadne auto.  Toyota Hilux je ďalšie auto, ktoré vám nedovolí zabudnúť šoférovať a pokiaľ budete chcieť, veľa vás naučí. Nie ako Amarok, ktorý spraví všetko za vás, pretože je múdrejší ako celá jeho posádka. Nie ako Ranger, pretože ten pokým sa niekam dostane, vyjde jeho nový model. Iba pri Toyote Hilux som totiž nadobudol presvedčenie, že pokiaľ si ju raz novú kúpite, budete si ju odovzdávať z generácie na generáciu.



VOLKSWAGEN AMAROK /Miro/
Môj prvý! Test pickupu! Až do januára 2017 si všetkých pracantov užívali Marek a Laco, ktorý mal najviac testovacích zárezov a teda aj skúseností s touto kategóriou vozidiel. Pôvodne som sa tešil na to, ako budem môcť kritizovať Ford Ranger pre volant nastaviteľný len v jednej rovine, hlučný motor a váhavú prevodovku, ale nakoniec sa Laco obetoval a ružového Rangera si vzal na starosť sám. Týmto ešte raz ďakujem chalanom, že moja cesta vlakom z Vysokých Tatier do Bratislavy, na Nový rok, za účelom prevzatia si testovacieho pikapu, nakoniec skončila testom toho najlepšieho, čo je v danom segmente dostupné. Ups, prezradil som výsledok porovnávacieho testu? Ten bol predsa jasný už zo základných údajov a technických špecifikácií testovačiek. Amarok sa po facelifte stal SUVčkom, Hilux je nákladniak na rozbité alebo nespevnené cesty a Ranger? Kde je vlastne Ranger? 

Volkswagen nám pripravil Amarok vo vrcholnej verzii Aventura, marketingom značky určenej pre mestských kovbojov. Bez ohľadu na rozšírený obsah sériovej výbavy, ktorá okrem iných prvkov vyniká predovšetkým dvadsaťpalcovými diskami z ľahkých zliatin Talca, hlavným lákadlom faceliftovaného modelu bola nová motorizácia. Dvojlitrový biturbo štvorvalec predchodcu ustúpil vidlicovému šesťvalcu 3,0 TDI s výkonom 224 koní (v rozpätí 3000 až 4500 otáčok za minútu), ktorý disponuje funkciou overboost poskytujúcou po dobu 10 sekúnd v rýchlosti 50-120km/h pri stlačení plynového pedálu aspoň na 70% ďalších 20 koní navrch. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne Amarok za 7,9 sekundy, čo je priepastný rozdiel oproti akejkoľvek konkurencii v danej triede. Silu motora, celých 550 Nm dostupných v rozpätí 1400 až 2750 otáčok za minútu je cítiť v každej jazdnej situácii. Prebytok výkonu harmonicky ladí s prácou osemstupňovej automatickej prevodovky, ktorá v bežnom režime nemá potrebu zbytočne podraďovať ani pri zrýchľovaní a otáčky motoru pri okreskovej rýchlosti udržiava okolo hranice 1500. Jedinečným v tejto triede pickupov je aj spôsob permanentného pohonu všetkých štyroch kolies, na rozdiel od pripájateľného pohonu predných kolies konkurencie (ktorý však neskôr bude dostupný aj v Amaroku, s manuálnou prevodovkou), riešený samosvorným stredovým diferenciálom Torsen. V základnom jazdnom režime posiela diferenciál na zadnú nápravu 60% výkonu, podľa potreby sa ale prenos sily môže meniť aj v prospech prednej nápravy. 



FÁZA PRVÁ: MESTO

Ranger /Laco/
Laco sa odmietol voziť po meste v kožených nohaviciach a s ružovým Rangerom, ale vzhľadom na charakter vozidla je predpoklad, že jeho úžitková hodnota v týchto priestoroch je podobná ako pri ostatných dvoch.

Hilux /Marek/
Nevhodné. Zakážte to! Osobne by som všetky autá typu pick-up v meste zakázal. Nestačia nám SUV obludy v centrách? Treba sa tam napchať s ešte väčšími autami? Iba preto, že sa pick-up stáva trendom? Mám rád Hilux v jeho rovnej podobe. Len si s ním skúste manévrovať mestom. Na prvý, druhý krát žiaden problém, previezť sa uličkami centra je príjemné a relatívne bezstresové, pretože dobrá viditeľnosť a veľké spätné zrkadlá a cúvacia kamera pomôžu. Ale nie denne! Hilux nie je autom na nezmyselné jazdenie po meste a dá to našťastie patrične najavo. Hilux vie kam patrí. Na farmu, do lesa, do púšte, či reálnej džungle. Nie pod Michalskú bránu preboha! Amarok vám v tomto smere vyjde maximálne v ústrety. Jazdiť s ním denne je absolútne bezproblémové. Opäť sa raz Volkswagen dostal zákazníkovi na koreň a postavil presne také auto, ktoré zákazník chce. Stáva sa trendom, dobre vyzerá a jazdí ako osobák. A Ranger? Ten by som chcel na denné jazdenie asi najviac. Vždy ma prekvapí ako si postaví hlavu a nikam nejde. Takže vlastníctvo Rangera vám prinesie zdravie a plusové body za podporu enviromentu. Jednoducho pôjdete na bicykli.

Amarok /Miro/
Nezdieľam Marekov názor na plošný zákaz využitia pick-upu v meste. Vo vzťahu k Amaroku musel uznať, že ide o bezproblémovú záležitosť a teda nevidím dôvod na rozhorčenie. Áno, s dĺžkou 5321 mm DoubleCab verzie je manévrovanie v podzemných garážach náročnejšie a aj výška je na hranici možností vjazdu do niektorých z nich, ale inak zvládne jazdu mestom bez problémov aj vaša mama. Amarok sa svojimi vlastnosťami a komfortom interiéru môže rovnať aj vozidlám kategórie SUV, ktoré sú bežným zjavom v mestskej premávke. Krátka jazda ranným mestom za volantom Hiluxu síce moje presvedčenie o bezproblémovej využiteľnosti pickupu v urbánnom prostredí naštrbila, ale stále je tu možnosť voľby vhodnejšieho vozidla, aj v danej kategórii.

FÁZA DRUHÁ: ZÁHORIE

Ranger /Laco/
Laco sa odmietol voziť po lese v maskáčovom outfite a s ružovým Rangerom, ale vzhľadom na charakter vozidla je predpoklad, že jeho úžitková hodnota v týchto priestoroch je podobná ako pri ostatných dvoch.



Hilux /Marek/
Sú momenty kedy ste šťastní za to,  že naoko nevýhodná ponuka sa nakoniec prejaví ako najlepšie riešenie. Pôvodne som mal mať na test Amarok, Miro to zamotal a zostala mi Toyota, ktorú mal mať Laco, pretože toto zas zamotal Ford so svojím hanblivým Rangerom. Čakal ma deň testu v teréne vo vojenskom priestore, kde trénujú BVPčka, OTčka, dakarové Tatry, tanky a iná offroadová háveď. Proste absolútne dokonalé prostredie na využitie potenciálu Hiluxu. 

Na našom facebooku sa objavila fotka, ktorej popis oznamoval víťazstvo Amaroku pri štveraní sa do strmého, zasneženého kopca. Pyšný Amarok vtedy hlásil stav nepremožiteľnosti, ale vo svojej pyšnosti nevidel pokoru a poctivosť Hiluxu. Zlyhal som ja ako medzikus medzi sedadlom a volantom, nie auto samotné. S takmer letnými pneumatikami, bez redukcie, bez uzávierky (nenaštudoval som si postup aktivácie týchto, v teréne extrémne dôležitých pomocníkov) som to proste na Hiluxe nedal. Nebola to chyba auta a napriek nezdaru som presvedčený, že pokiaľ by mal rovnaké technické podmienky ako Amarok, vlk horko zaplače a zostane niekde visieť na svojich módnych prahových nástavcoch. 

Po poučení a aktivácii potrebných mechanických systémov som s Toyotou prechádzal terén s ľahkosťou srnca. Hilux sa zastavil iba raz, keď som križoval obrovské brázdy a spolovice sadol na brucho. Rady skúseného offroadistu mu však pomohli a jeho systémy fungovali perfektne. Amarok sa medzitým snažil prebrodiť nejakým sniežikom ďaleko za Hiluxom a vodiacim vozidlom. A to je presne ten rozdiel. Amarok je bomba pickup. Vynikajúci! A jeho vodič sa cíti neporaziteľný. A o to v dnešnej postupnej vodičskej degenerácii ľudstva ide. Hilux je stále rovnaký. Všetko vie, ale aj vodič musí vedieť. Všetko dokáže, ale aj vodič musí dokázať. Hilux potrebuje chlapa, Amaroku stačí hipster a Ranger? Kde je zase sakra Ranger?



Amarok /Miro/
Viete, že základom šťastného muža je dobrá guma? V tomto konkrétnom prípade mám na mysli šťastie vodiča Amaroku a skvelé zimné Continentaly obuté na "zimných" osemnásť palcových diskoch, ktoré sa na zasnežených záhoráckych pieskoch ukázali ako optimálna voľba. Sneh na zamrznutom piesku podstatne zmenil podmienky v priestore, ktorý sme spoznali v našom mega SUV teste, ale vďaka nášmu sprievodcovi Emilovi sme si jazdu v teréne aj tentoraz užívali. Až do rozhodujúcej skúšky v kopci mimo vyjazdené cestičky sa všetky autá predierali terénom bez najmenších problémov, ani podsvietené (!) bočné prahy Amaroku nepredstavovali obmedzenie. Súhlasím s Marekom, že Amarok svojim permanentným pohonom, v našom prípade doplneným o mechanickú uzávierku zadného diferenciálu, a výkonným motorom uľahčuje vodičovi prácu, ale nič to nemení na výsledku, že Amarok sa dostal ďalej a vyššie a Hilux prehral, výhovorky, nevýhovorky. Na druhej strane, aj s výbornou technikou Amaroku to bol celkom adrenalín, pretože ten výjazd bol naozaj náročný a v určitých momentoch sa auto začalo kĺzať smerom dolu, ku stromčekom, ktoré by vizáž testovačky veru nevylepšili. Situáciu zachránil plný plyn a výkonová rezerva šesťvalcovej motorizácie a samozrejme, zručnosť toho hipstera za volantom.

FÁZA TRETIA: VÝLET

Ranger /Laco/
Laco sa odmietol voziť po diaľnici v lososovej košieľke a s ružovým Rangerom, ale vzhľadom na charakter vozidla je predpoklad, že jeho úžitková hodnota v týchto priestoroch je podobná ako pri ostatných dvoch.



Hilux /Marek/
Ďalší trest za páchané hriechy. Hilux opäť potvrdzuje, že dokáže absolútne všetko, ale isté momenty treba pretrpieť. Nie je primárne určený na jazdu po diaľnici, aj keď ju zvláda relatívne v pohode. Aj v rýchlostiach nad 130 km/h pôsobí pevne a stabilne aj napriek svojej vysokej stavbe. Technická dokumentácia tvrdí, že spotreba Hiluxu je 6,7 l nafty mimo mesto. Môj výskum potvrdil, že to pravda nie je. Presun diaľnicou a okresnými cestami z Bratislavy do Žiliny ukázal priemer 9 l a verte mi, že sme sa nijak neponáhľali. Späť do Bratislavy sme v Hiluxe cestovali traja, v noci, v mraze -24 stupňov Celzia. Pri diaľničnom povolenom maxime sme sa stále vedeli rozprávať bez potreby po sebe kričať, ale spolujazdcovi začali mrznúť nohy. Automatická klimatizácia podivne pochopila význam príkazu „zakúriť“ a hnala do kabíny teplo len cez horné vetráky. Pozabudla na to, že ľudia majú nohy a tie nie sú primárne určené na amputáciu. Takže sa nám topilo obočie a odumierali palce na nohách. Manuálne zadanie ohrevu a smerovania vzduchu prinieslo vedľa sediacemu kolegovi Peťovi úľavu, ale auto sa ihneď zarosilo ako po súloži Kate Winslet s Leonardom v útrobách Titanicu. Vďaka zabudovanému navigačnému systému s povzbudzujúcim názvom „Go“ sa Toyota v civilizovaných krajinách nestratí, ale oveľa viac by sa jej hodil kompas a papierové vojenské mapy na korbe. 

Amarok je samozrejme kráľom aj na diaľnici, jeho pruženie a pohodlie je bezkonkurenčné a pokiaľ by som chcel pickup, o ktorom viem, že funguje, je veľmi pekný a dá sa s ním denne žiť, beriem Amarok. Opakujem znovu. Hilux treba vybrať vtedy, pokiaľ viete využiť jeho potenciál. Sem tam zvládne bez problémov aj bežné cvičenia v meste, či na diaľnici, ale jeho domov je inde. Ford Ranger popísať neviem, ten zas určite niekde zapadol a na diaľnicu sa ani nedostal. Asi nemá zabudovanú navigáciu.

Amarok /Miro/
Ak sa niektoré pickupy svojimi prevádzkovými vlastnosťami blížia svetu SUV, Amarok sa tam už dostal. Na diaľnici je vďaka komfortu pruženia, luxusným ergonomickým sedadlám nastaviteľným v štrnástich smeroch a potiahnutým exkluzívnou kožou, kvalitne spracovanému interiéru, veľkorysému priestoru a silnému motoru skutočným kráľom. Maximálna rýchlosť 193 km/h je daňou za vysoký aerodynamický odpor, ale zaručujem vám, že Amarok rútiaci sa touto rýchlosťou (na nemeckej diaľnici samozrejme) vie dokonale vyčistiť ľavý pruh od pomalšej premávky. Pohodu vodiča pritom zdieľa aj posádka, ako spolujazdec na prednom sedadle s Lacom za volantom som dospel k záveru, že Amarok je najkomfortnejším zástupcom svojej triedy. Aj na okresných cestách pokrytých snehom a ľadom, podotýkam stále s Lacom za volantom, som mal pocit bezpečnej pohody a dokonca som zaspal. Keď viete ako Laco intenzívne testuje dynamické vlastnosti na okresných cestách, viete si aj predstaviť, čo to znamená.



Posledný deň testu sme si s Marekom vymenili autá a ešte raz sme si dali okruh mestom, okresnými a lesnými cestami. Interiér Toyoty ma prekvapil nielen doslova peknou prístrojovou doskou, ale aj relatívne nízkym posedom a oproti Amaroku, skoro až stiesneným interiérom. Niekde tam vpredu sa nachádzal aj motor, ale jeho výkon bol nedostatočný a radenie automatickej prevodovky zúfalé. Hilux je v zásade zadokolka a na celoročných pneumatikách to na studenej ceste ide bokom bez zásadného presviedčania. A na zasneženej lesnej ceste sa ma Hilux aj s aktivovaným prevodom 4HI snažil zabiť v nedotáčavom šmyku smerujúcom do skalnej steny. Vpredu idúci Amarok mi po pár stovkách metroch zmizol a dokázal svoju nadradenosť. Toyota má možno vďaka jednému britskému motoristickému programu povesť nezničiteľného a spoľahlivého auta, ale treba sa zmieriť s tým, že ide o pracovný nástroj. Nehovorím, že to je zle, aj také stroje sú potrebné, ale skutočne nemožno od Hiluxu očakávať všestrannosť Amaroku.

ZÁVER /Laco/
Popularita pickupov naberá na obrátkach, ba čo je horšie, táto vlna tsunami zmietla aj časť redakcie. Niečo chlapské, silné, veľké a hrubé (občasne ružové) nás k týmto druhom vozidiel priťahuje. Radi by sme napísali, že je to ich komfortom v meste a širokým spektrom ich možností využitia, ale nebojím sa priznať, že v tejto záľube sa odráža aj určitá lifestyle potreba. Je to podobná motivácia, pre akú si kupujeme športové autá. Tieto špecialitky spríjemňujú náš boj s bežnými a často nudnými povinnosťami. Pravdou však zostáva, že tieto stroje, postavené na rámovom podvozku stále disponujú masívnymi terénnymi schopnosťami. Rovnako ich schopnosti alokovať na korbu až tonu nákladu sú využiteľné v reálnom svete. Tieto vlastnosti však vieme abstrahovať už z ich statického postoja. Čo si však uvedomíme neskôr, že vďaka vyhrievaniu sedadiel, automatickej prevodovke, automatickej klíme a navigácií sme schopní fungovať od pondelka do nedele v režime, ktorý nás nijakým spôsobom neobmedzuje. 

Ich využívanie vo veľkom meste, kde sú priestorové kvality vozov skôr na škodu, môže byť problematickejšie, ale pri troche snahy a peňazí (dedikované parkovacie miesto) sa všetko dá riešiť. Nemyslím si, že zakončiť porovnanie áut "šalamúnskym vyjadrením", že každé jedno z nich je dobré a má niečo do seba, je gólom do vlastnej brány. Síce, mohol by som povedať, že mne osobne sa najviac páčil Ford Ranger Wildtrak, lebo som ho ani nemusel testovať, pretože, ako ste sa asi dovtípili, reálne neexistoval. V deň prevzatia vozidla sme dostali informáciu, že sa predal a dostaneme iba veľkú bublinu, ktorú sme si v zlosti namaľovali na ružovo. Vzhľadom na predchádzajúce bohaté skúsenosti s touto triedou vozidiel ma redakční chlapci napriek nepriazni osudu zahrnuli do svojich plánov. Aj na základe nich som sa utvrdil, že keď doslúži môj rodinný kombík, tak si jeden pickup kúpim, reálne nezáleží na značke, všetky sú plus-mínus vynikajúce. Ale páči sa mi červená na Toyote Hilux. Je predsa len menej agresívna ako ružová...


Autor: Ladislav Vörös, Marek Varga, Miro Vilím, Foto: Pavol Gemeiner