Rally KucherenkoHore bezEvolúciaRocknRollaCUPRA PortfolioMercedes-Benz GLE CoupéShooting Brake 2Avantissimo!Shooting BrakeSEAT Tarraco FRPiaty elementAudi A6 PHEVRaptor AirlinesE-lienBMW X7 Mustang a MarilynCAPS LOCKKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster N
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Volkswagen Arteon Shooting Brake R Line 2,0 TDI 4Motion - Klasická elegancia

Volkswagen Arteon Shooting Brake R Line 2,0 TDI 4Motion - Klasická elegancia

Moderná doba nám priniesla športovo úžitkové vozidlá všetkých mysliteľných veľkostí, ich podiely na predaji stále rastú. Na druhej strane musia automobilky výrazne znižovať emisie a nezriedka z kombinácie obľúbenosti kategórie SUV a snahy o redukciu emisií vznikajú takmer absurdne pôsobiace výtvory. Alebo si naozaj myslíme, že veľké SUV s výkonom 500 koní je tým správnym bezemisným riešením? Mám rád veľké a výkonné SUV a hoci preferujem benzínové osemvalce (ehm), ani výkonné elektromotory nie sú nezaujímavé. Ak ale chceme reálne znižovať, nielen lokálne, emisie, možno je stále čas pre klasické motory (a syntetické palivá) a tradičné formy karosérie (rozumej, iné ako SUV). 

Volkswagen Arteon ponúka elegantný dizajn nielen ako liftback, po facelifte sa objavuje aj mimoriadne príťažlivé kombi Shooting Brake. Obidve karosárske verzie majú k dispozícii širokú paletu motorizácií, od úplnej novinky Arteon eHybrid v podobe plug-in hybridného modelu so systémovým výkonom 218 koní a 400 Nm až po rovnako nový dvojlitrový benzínový motor s výkonom 320 koní vo vlajkovej lodi modelového radu Arteon R a Arteon Shooting Brake R. A niekde medzitým sú ostatné benzínové a naftové motorizácie. 

Základný benzínový štvorvalec 1,5 TSI má 150 koní a 250 Nm, poháňa len predné kolesá a je dostupný výlučne s manuálnou prevodovkou. Nasledujú motory 2,0 TSI s výkonmi 190 koní (a 320 Nm) a 280 koní (350 Nm je dostupných od 1.700 do 5.600 otáčok za min.). Naftová ponuka je tvorená dvomi motormi 2,0 TDI s výkonmi 150 a 200 koní. A práve silnejší z nich sme mali aj v našom teste. 



Motor, prevodovka a vynikajúca spotreba

Arteon Shooting Brake mal pri prevzatí na počítadle celkovo prejdených kilometrov číslo „15“. Úplne nové auto a zimné podmienky nedávali nádej, že v rámci testu dosiahneme výrobcom udávanú kombinovanú spotrebu 5,8 litra na 100 kilometrov (podľa normy WLTP). Mýlil som sa. Prvých sto kilometrov som prešiel s priemernou spotrebou 5,4 litra na sto kilometrov, celkový priemer po skončení testu a nájazde viac ako tisíc kilometrov skončil na hodnote 5,9 litra. Fantastické! Najmä s ohľadom na veľkosť (4.866 mm dĺžka, 2.127 mm šírka so spätnými zrkadlami a 1.447 mm výška) a EU hmotnosť (1.726 kg). 



Motor 2,0 TDI s výkonom 200 koní (pri 3.500 ot./min.) a silou 400 Nm (od 1.750 ot/min.) je nielen mimoriadne úsporný, ale veľkému štýlovému kombíku poskytuje aj slušnú dynamiku. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá 7,4 sekundy, maximálna rýchlosť 230 km/h je dostatočná aj pre nemeckú diaľnicu.     

Prenos výkonu na obidve nápravy zabezpečuje sedemstupňová dvojspojková prevodovka (DSG), ktorá v našom prípade radila bezchybne a motor ani v Eco režime zbytočne nepodtáčala. Pri bežnom tempe na okresnej ceste pokojne nechala zaradenú šestku, dokonca si podradila, ak som tam nasilu odradil najvyšší prevodový stupeň. 



Hoci pred testom by som túžil po najsilnejšej benzínovej motorizácii alebo rovno po eRku, po týždňovom spokojnom užívaní konštatujem, že dvojlitrové TDI s výkonom 200 koní je ideálnou motorizáciou pre Arteon. Ak denne najazdíte viac ako 50 kilometrov, často jazdíte dlhé trasy a diaľnicu, naftový motor bude mať nižšiu spotrebu ako eHybrid a konštantne vysoký výkon. Reálny dojazd viac ako 1000 kilometrov na jednu 66 litrovú nádrž je komfortom, ktorý dokáže v dlhodobom horizonte vyvážiť aj väčšiu počiatočnú príťažlivosť vrcholných benzínových motorizácií. 



Pochvalu zasluhuje aj vynikajúce odhlučnenie motora a podvozka, napriek bezrámovým oknám je interiér príjemne tichý aj pri rýchlostiach nad 160 km/h. Akustický komfort je na vysokej úrovni zodpovedajúcej vyššej strednej triede, kam Arteon svojou veľkosťou a kvalitou spracovania nepochybne patrí.    

Podvozok a jazdné vlastnosti

Arteon Shooting Brake ponúka zásluhou adaptívnych tlmičov DCC výborný komfort podvozka, vďaka dlhému rázvoru aj skvelú smerovú stabilitu. Automobilka uvádza, že podvozok bol oproti technicky príbuznému modelovému radu Passat vyladený športovejšie, bez negatívnych následkov na jazdný komfort. Potvrdzujem, komfort je aj na devätnásťpalcových kolesách Montevideo výborný, avšak k športu má, našťastie, ďaleko. Od takéhoto typu auta a motorizácie očakávam najvyššiu možnú mieru komfortu a túto požiadavku Arteon plní bez výhrad. 



Jazdné vlastnosti sú v každom jazdnom režime dokonale predvídateľné a vzhľadom na zameranie auta dostatočne agilné. Príliš vysoká nájazdová rýchlosť do zákruty obvykle končí nedotáčavosťou, v prípade Arteonu Shooting Brake zadná časť dokáže pomôcť so zatáčaním pri ubratí plynu, v hraničných situáciách sa auto jemne posunie cez všetky štyri kolesá von zo zákruty.   

Interiér

Obrovský. Vďaka rázvoru 2.840 milimetrov je v pozdĺžnom smere dostatok miesta aj v druhom rade, vo verzii Shooting Brake majú zadní pasažieri o 48 milimetrov viac priestoru na hlavu ako v prípade Arteonu liftback (883 milimetrov), vpredu je rozdiel v prospech kombi symbolických 11 milimetrov (1.019 mm). Poteší aj vnútorná šírka kabíny, vpredu je to 1.500 milimetrov, vzadu 1.481 mm. Batožinový priestor má objem 565 litrov (eHybrid 455 litrov), po sklopení operadiel zadných sedadiel a naložení po strechu 1.632 litrov (eHybrid 1.497 litrov). Pre porovnanie, Passat Variant je na tom s hodnotami 650, resp. 1.780 litrov výrazne úžitkovejšie. Arteon Shooting Brake je jednoducho štýlovka a tým ponecháva priestor aj klasickému kombíku s tradičným menom. 



Spracovanie interiéru a použité materiály si zasluhujú pochvalu, interiér pôsobí podstatne hodnotnejšie ako pred faceliftom a v určitých detailoch dokonca lepšie ako prémiové Audi A6 (výduchy klimatizácie a spojovacie plasty sú v prípade Audi napohľad lacnejšie). Kvalitne pôsobiace mäkčené plasty sú dokonca na stredovej konzole, takže dlháni si môžu koleno pohodlne oprieť. Bez výhrad ku kvalite spracovania sú aj výplne všetkých štyroch dverí, hoci tie predné sú o kúsok lepšie.



Arteon pri modernizácii dostal multifunkčný volant novej generácie s digitálnymi dotykovými plochami s haptickou odozvou, v kombinácii s asistenčným systémom „Travel Assist“ obsahuje veniec volantu kapacitné senzory.  



Podobne, aj ovládací panel klimatizácie dostal dotykové ovládanie. Ja sa neovládnem a opäť musím konštatovať, že nové riešenie vyžaduje viac pozornosti vodiča, aj pri ovládaní multifunkčného volantu som musel zrakom kontrolovať, či stláčam to, čo chcem a nezriedka som si nechcene aktivoval vyhrievanie volantu. Áno, z vizuálneho hľadiska možno ide o čistejšie riešenie, ale z funkčného je to jednoznačný krok späť. Nehovoriac o tom, že čierny lesklý plast dotykových plôch bude neustále zapatlaný a častým čistením doškriabaný. Dúfam, že VW tento prístup v budúcnosti prehodnotí podobne ako nemenované francúzske značky.  



Záver

Volkswagen Arteon Shooting Brake je dôstojným zástupcom značky vo vyššej strednej triede. Ponúka veľmi dobrý priestor pre posádku, dobrý priestor pre batožinu, výborný komfort a v nami testovanej verzii vynikajúci motor a prevodovku. Pohon všetkých kolies prináša bezchybnú trakciu aj na zimných cestách a nepochybujem o tom, že vás s prehľadom odvezie aj na lyžovačku. 



Skúste porozmýšľať, či naozaj chcete to SUV... Môže sa totiž stať, že Arteon skončí bez nástupcu a podobný otáznik visí aj nad Passatom vo verzii sedan. Bola by škoda, keby klasické formy karosérie prevalcovali (elektrické) SUV.

Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko

P.S. Úplný cenník nájdete na stránkach importéra TU