Nové Volvo ...Škoda KodiaqČasopis RoadLife - predplatnéV90 CCMercedes-AMG GLC 43 CoupeChlapi majú radi beštie!Európsky Mustang ...Ebajk TestUrban lumberjackCaravelle Family Test
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Volkswagen ArteonElegance 2,0 TDI: Úžitkové umenie

Volkswagen ArteonElegance 2,0 TDI: Úžitkové umenie

Volkswagen Arteon je duchovným nástupcom modelu (Passat) CC, v Európe je postavený na vrchol produkcie a plní tak funkciu vlajkovej lode značky. Názov Arteon vznikol spojením slova „Art“ a koncovky „eon“ vypožičanej z názvu limuzíny Phideon dostupnej len na čínskom trhu. Nuž, za mňa tak koncovka, ako aj meno auta, z ktorej je požičaná, skôr evokuje slovo pigeon a možno to bude jeden z dôvodov, prečo som si nový názov ani počas celého testu nedokázal osvojiť a auto som dôverne oslovoval Passat. Našťastie, meno nič nehovorí o kvalitách produktu samotného.

Na prvý pohľad je najsilnejšou stránkou Arteonu dynamický dizajn inšpirovaný konceptom Sport Coupe GTE. Masívna predná maska, ktorá plynule prechádza do agresívne prižmúrených očí predných svetiel, bezrámové okná a nízka silueta pomaly klesajúca k zadnému veku batožinového priestoru tvoria príťažlivý celok. Na rozdiel od predchodcu, Arteon je fastback s prístupom do batožinového priestoru cez plnohodnotné piate dvere, ktoré nahrádzajú malé plechové veko pôvodného CC. V kombinácii s batožinovým priestorom o objeme 563 cm? tak ide po praktickej stránke o benefit, ktorý nemá negatívny vplyv na dizajn. Výrazným štylistickým prvkom je nielen kapota motora zasahujúca do predných blatníkov, ale aj výrazný prelis pod spodnou líniou okien, nad zadným kolesom výrazne vystupujúci, čím opticky rozširuje zadnú časť a prispieva tak k celkovej dynamike exteriéru. Arteon je s dĺžkou 4840 milimetrov od Passatu dlhší o 7,3 cm (rázvor +5 cm), nižší o 2,7 cm a širší o 3,9 centimetra. Pochopiteľne, zabudnite na sedemnásťpalcové disky základnej výbavy (Arteon, R-Line a testovaná verzia Elegance začína na osemnástkach), potrebujete aspoň devätnástky, s nimi je to úplne v poriadku. Exteriérový dizajn skutočne zaujme, s mimoriadne pozitívnym ohlasom som sa stretol aj u majiteľov Audi A7 a CLS Shooting Brake, záujem u nich však opadol s oznámením, že dostupné sú len štvorvalce, obaja majú vo svojich autách tie najsilnejšie naftové šesťvalce. Chápem koncernovú hierarchiu, ale šesťvalcov je jednoducho škoda, aj keď tvorili minimálne percento predajov, nepochybne prospievali imidžu automobilky.


  
V testovanom Arteone bol pod kapotou dvojlitrový turbodiesel s výkonom 150 koní (pri 3.500 až 4.000 otáčkach za min.) a silou 340 Nm (dostupnou medzi 1.750 až 3.000 otáčkach za min.), v kombináciis hladko radiacim sedemstupňovým DSG a pohotovostnou hmotnosťou 1643 kg tomu zodpovedajú aj jazdné výkony: zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 9,1 sekundy a maximálna rýchlosť 220 km/h. Výkony postačujú na komfortnú a pokojnú jazdu, naháňať sa nebudete chcieť a ani môcť. Odmenou je výborná celková priemerná spotreba 6,8 litra pri veľkom podiele jázd v mestskej premávke. Základný naftový motor je teda vhodným fleetovým kandidátom, pre všetkých tých, čo si chcú dopriať motor zodpovedajúci dynamickému zovňajšku sú k dispozícii motorizácie 2,0 TSI s výkonom 280 koní a 2,0 BiTDI s výkonom 240 koní, obidva však len v kombinácii s pohonom všetkých kolies 4Motion. Ponuku motorov časom doplní benzín 1,5 TSI s výkonom 150 koní a benzínový a naftový dvojliter, obidva s výkonom 190 koní. Najslabšie výkonové motorizácie budú postupne dostupné aj s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou.
  
Druhou zásadnou pozitívnou vlastnosťou Arteonu je komfort. Vynikajúci komfort, aj na rozbitých slovenských cestách a bez adaptívneho podvozku. V kombinácii s testovanou motorizáciou adaptívne tlmiče a ich športový režim potrebovať nebudete. Popri komforte jazdy dostanete aj pohodlie spočívajúce vo veľkorysej ponuke vnútorného priestoru, s ohľadom na dynamickú siluetu trochu prekvapivo aj vzadu je dostatok miesta nad hlavami cestujúcich. Priestoru v pozdĺžnom smere môže konkurovať snáď len koncernový súrodenec Superb. Interiér je v zásade bez akýchkoľvek dizajnových zmien prevzatý z modelu Passat. Osobne s tým nemám žiadny problém, čistý dizajn s bezproblémovou funkčnosťou mi vyhovuje, z prestížnych dôvodov to ale k postaveniu vrcholného modelu úplne nepasuje.



Osobitnú zmienku si zaslúži fungovanie sériového adaptívneho tempomatu, ktorý v Arteone upravuje nastavenú rýchlosť jazdy podľa rýchlostných limitov a to nielen na základe rozoznaných dopravných značiek, ale aj na základe mapových podkladov navigácie. V slovenskej realite, najmä v úseku zrejme trvalo provizórnej nediaľnice Bratislava – Trnava, je to o trpezlivosti vodiča, reakcie na rýchlostné obmedzenia sú aj v dôsledku katastrofálneho značenia pomalé, na niektorých úsekoch sa auto dokonca bez zjavného dôvodu rozbehlo aj nad maximálnu povolenú rýchlosť. Naopak, na skúšanom úseku v Rakúsku fungoval systém bezchybne. Na ceste od hraníc smerom na Wolfsthal (a ďalej na Berg) adaptívny tempomat v dostatočnom predstihu plynule spomalí pred známou križovatkou s kruhovým objazdom a zvolí primeranú rýchlosť na jej prejazd, následne zrýchli na maximálnu povolenú rýchlosť a pred vjazdom do obce opäť spomalí tak, aby pri tabuli označujúcej jej začiatok bola zachovaná obmedzená rýchlosť. Na konci obce začne zrýchľovať, opäť v jemnom predstihu pred tabuľou. Ak je v navigácii zadaný cieľ, prispôsobenie tempomatu rýchlostným limitom na aktuálnej trase je ešte o čosi istejšie. Ide o ďalší krok k autonómnemu riadeniu, v tomto konkrétnom prípade si každý sám za seba môže určiť, či mu to vyhovuje, funkcia prispôsobenia rýchlosti dopravnému značeniu a mapovým podkladom sa dá vypnúť. Osobne auto rád riadim sám, ale časom si zrejme budem musieť na vyššiu mieru autonómie vozidiel zvyknúť.



Volkswagen Arteon nielen vyzerá výborne, ale jazdí veľmi komfortne a so skúšanou motorizáciou dostatočne úsporne na to, aby bol zaujímavý aj ako služobné auto. V testovanej motorizácii a výbave začína na sume 41.380,- EUR, Passat Business vo výbave Highline s rovnakou motorizáciou (ale len starším 6 stupňovým DSG) stojí od 34.620,- EUR. Rozhodnutie, či nemalý cenový rozdiel v neprospech Arteonu je opodstatnený vydareným dizajnom, komfortným podvozkom, lepšou priestorovou ponukou v pozdĺžnom smere (a nad hlavami predných cestujúcich), o niečo lepšou základnou výbavou a príslušnosťou k vyššej strednej triede je vecou osobných preferencií potenciálnych kupujúcich.

 
Text: Miro Vilím, Foto: Patrik Tančenko (ImagineMotion)