Nové Volvo ...Škoda KodiaqČasopis RoadLife - predplatnéV90 CCMercedes-AMG GLC 43 CoupeChlapi majú radi beštie!Európsky Mustang ...Ebajk TestUrban lumberjackCaravelle Family Test
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Volkswagen Caravelle – Moje auto,moja rodina!

Volkswagen Caravelle – Moje auto,moja rodina!

Profesionálna osobná doprava. Táto krátka veta znie ako z reklamného katalógu Volkswagen Úžitkové Vozidlá. Pochopiteľne, táto veta je z katalógu Volkswagen Úžitkové Vozidlá. Mnohí z nás sa teda na model Caravelle pozerajú ako na malý autobus, vyrobený za účelom prepravovať osoby v príjemnom prostredí, kultúrne a na úrovni. A v konečnom dôsledku je tento pohľad správny.

Ale nebolo by magazínu RoadLife nebyť, pre niekoho, zvláštnych nápadov. Postavili sme Caravelle do role rodinného spoločníka a prepravcu. A pokiaľ to chcete pomenovať úžitkovo, pokojne aj profesionálneho člena rodiny. Po stovkách kilometrov, mnohých situáciach a skúsenostiach v mestách, na diaľniciach, okresných cestách aj v parkovacích domoch, som dospel k jednoznačnému záveru. Priestor je luxus.

Predstavte si, že si kúpite byt s rozlohou 50m2. Taká slušná dvojgarsonka, Objednáte si kľučky na dverách z drahých kovov, ručne tkané koberce, mramorovú toaletu a príslušné zariadenia, v kuchynskom kúte najmodernejšie spotrebiče a v obývacej časti nábytok zo slonoviny. Všetko v najmodernejších dizajnových trendoch, navrhnuté drahým architektom podľa pravidiel Feng Shui a ostatných, principiálnych zbytočností. Pozvete priateľov na kolaudáciu a pár minút potom ako vystúpia z výťahu a pozerajú sa na dvor stojac na malom francúzskom balkóniku s welcome drinkom v ruke, sa vám dostane spätná väzba. "Máš to tu pekné. Také útulné!"
 
Útulné?! Vyhodil som státisíce EUR na zariadenie a oni povedia útulné? Útulná je líščia nora alebo kreslo v knižnici, ale nie zlatom a mramorom vykladaný byt!  Nepomôžete si, pretože je to malé. A pokiaľ je raz niečo malé, nezahrá to žiadne veľké divadlo, môže to byť iba vtipné a také ... „útulné“! Teraz si predstavte, že stojíte pred celkom bežne vyzerajúcim bungalovom. Vojdete do priestranného interiéru (cca 150m2 obytnej plochy, čo zas nie je žiaden rozlohový šok) a prejdete na druhú stranu, kde sa pred vami otvorí 1000 metrová záhrada s krbovým sedením, grilom, záhradným domčekom a malým greenom s jednou jamkou na patovanie. Vtedy majú vaši kolaudační priatelia tendenciu vysotiť zo seba niečo ako, „wau, to je sila“ alebo „ako super to máš vymyslené“ alebo „je to obrovské, závidím“. Vídíte ten rozdiel? Nie je všetko zlato, čo sa blyští, dokonca aj vtedy keď to zlato skutočne je.


 
Volkswagen Caravelle s dlhým rázvorom (ponúka sa aj lacnejší variant s krátkym) je jednoznačným dôkazom toho, že pokiaľ je dostatok priestoru, je dostatok všetkého. Štandardne 7 miestna verzia sa dá rozšíriť až na 9 miestnu, čo je ako stvorené pre košatú rodinu aj s jej prehnane veľkou batožinou. My sme šli traja. Dvaja dospelí a jedno batoľa, ktoré si po dohode so svojou matkou pribalilo dva kočíky a kompletnú zbierku hračiek vrátane skrine oblečenia a ohromného gastro setu. Normálne by som hundral a potil sa pri rozmýšľaní ako upratať v kufri tak, aby mi batožina nezacláňala vo výhľade dozadu. Pri Caravelle som otvoril kufor a nakladal. A nakladal. A stále nakladal! A na konci som jednoducho zavrel dvere a s úsmevom šiel vyzdvihnúť svoje dieťa a ženu.
 
Praktickosť tohto auta je nekonečná a vo väčšine pramení z priestoru, ktorý poskytuje. Nízka nakladacia hrana kufra, variabilné nastavenie zadných lavíc sedadiel, ktoré si viete buď vybrať úplne (potom je kufor tak veľký, že počujete ozvenu) alebo si ich prispôsobíte tak, aby ste vytvorili dieťaťu ihrisko, kde sa môže nerušene presúvať, dvíhať, loziť a je stále v bezpečí kobercom čalúneného kufra. Obrovské zadné dvere vytvoria výborné krytie pred páliacim Slnkom alebo nepriaznivým počasím so zrážkami. A vy si pokojne sedíte v kufri, počúvate klopkanie dažďa na streche, čítate knihu a strážite dieťa spiace v kočíku. Vo veľkom kočíku, ktorý je kompletne celý postavený a ukrytý v kufri bez demontáže poslednej lavice sedadiel. Čože?!



Nové Transportery (T6) opäť vizuálne omladli. Predné LED svetlomety sú dizajnovo veľmi zaujímavé. Okrem spodnej časti (pre denné svietenie) svietia aj dve malé čiarky na každej šošovke. Veľmi moderne pôsobiace. Chválim zadné svetlá, ktorých minimalistický dizajn vytvára kus decentnej, uhladenej a modernej krásy. Béžová Mojave metalíza na našej testovačke vyzerala nekonfliktne a rodinne. Tieto hnedé odtiene sú dnes trendové a vcelku dobre simulujú dojem z luxusnejšej verzie, aj keď ste si mohli vo vnútri zvoliť úplný základ. 28501 EUR je cena za najlacnejší variant Caravelle, ale kto by už chcel základný model?

Vo vnútri je to ako na hrade. Máte výhľad na všetko, dostatočne skoro zbadáte obliehajúceho nepriateľa, sedíte vysoko, vyššie ako v bežnom SUV a čo je hlavné, získate fantastický rozhľad spoza volantu. Odhad na rohy karosérie je geniálny. S takto dlhým a vysokým autom som podstatne ľahšie manévroval v podzemných garážach alebo sa predieral historickým centrom mesta. Veľké spätné zrkadlá poskytnú výbornú kontrolu zadných partií a v kombinácii s parkovacím asistentom sa vám jednoducho nemôže nič stať. Naozaj som zostal príjemne prekvapený ako jednoducho sa s týmto autom jazdí a žije. Z miesta spolujazdca sa vďaka dostatku miesta, matka dostane k dieťaťu aj počas jazdy. Jednoducho sa zdvihne a prejde dozadu. Elektronická komunikácia vodiča so zadnými pasažiermi je riešená cez mikrofón a reproduktory – môžete deťom opisovať trasu po ktorej idete, určite vás budú so záujmom počúvať. Ten záujem sa však bude sústrediť skôr na spôsob, akým počas jazdy otvoriť bočné odsúvacie dvere alebo odtrhnúť výsuvnú, tieniacu roletku zadných bočných okien. Pokiaľ by vás veľmi hnevali, ovládaním na strope, na ktoré nedočiahnu im nastavíte klimatizáciu, tak aby zmrzli. A bude ticho!



Prešli sme za deň viac ako 1000km a v cieli som vystúpil ako čerstvo vyspatý občan Nemecka. Cestovný komfort je bezproblémový, sedadlá a posed za volantom nastavený tak, že aj po dlhej ceste budete mať dostatok energie poletovať okolo vyspatého dieťaťa. Cestovanie po nemeckých diaľniciach v rýchlosti okolo 160-170km/h preverilo slušné odladenie podvozku a hranolka od Volkswagenu sa napriek svojím rozmerom držala výborne. Mám rád tie pohľady vodičov, ktorí si na svojej limuzíne vyššej strednej triedy valia úctyhodných 160km/h a zrazu ho zľava obletí dodávka, s podivne sa škeriacim vodičom. Caravelle – ďalší plusový bod za jazdné istoty a rodinnú stabilitu. K tomu všetkému pripočítajte 2302 kilogramov vážiace auto s celkovou priemernou spotrebou (veľmi rýchlo po diaľnici a výdatné jazdenie po meste) 8,4 litra nafty na 100km. Absolútne vyhovujúce!

Netvrdím, že model Caravelle s predĺženým rázvorom je ideál pre mestské jazdenie. Ale kratší variant, alebo model Multivan ako rodinné auto? Na víkendové výlety, lyžovačky, dovolenky? Začínam uvažovať, či to nie je lepšie riešenie ako kúpa trendových SUV. Pretože čisto z praktického hľadiska je táto koncepcia auta pre rodinu výhodnejšia a v princípe aj komfortnejšia. Oceníte ten, kto vyskúša. Ja som vyskúšal a mnohokrát ocenil. A preto sa mi na jazyk derie parafráza porekadla môj dom, môj hrad – „Moje auto, moja rodina“.



P.S.: Ľudský moč obsahuje iba 20% močoviny, ktorá je súčasťou výfukového systému vašej Caravelle a má za úlohu znižovať množstvo emisií. Nečúrajte do nádrže, nepomôže to! Roztok AdBlue (močovinu) je možné zakúpiť na mnohých čerpacích staniciach a jednoducho doplniť.


Autor: Marek Varga, Foto: Pavol Gemeiner