Shooting BrakeMadam M.Raptor AirlinesE-lienBMW X7 M235i xDrive Gran CoupéCompetitionMustang a MarilynCAPS LOCKSports TourerKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster NKodiaq RSBaby AMGV ako...
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Volkswagen Golf GTI TCR – Dôležité rozhodnutie

Volkswagen Golf GTI TCR – Dôležité rozhodnutie

Bol som zvedavý, či ma Golf GTI TCR vytiahne v nedeľu skoro ráno na kopec. Tí, ktorí sledujete náš fejsbúkový profil kladnú odpoveď poznáte a tí, ktorí poznáte mňa sa určite pýtate: „Prečo vôbec tie pochybnosti?“ TCR je predsa doposiaľ najrýchlejší Golf s predným pohonom. To by ešte nič neznamenalo, keby...  

Odhliadnuc od tvrdenia marketingového oddelenia, že „bol odvodený od rovnomenného pretekového špeciálu a dvojnásobného celkového víťaza medzinárodných majstrovstiev cestovných automobilov na okruhoch TCR“ je to v prvom rade GTI, ktoré z motora 2,0 TSI poskytuje výkon 290 koní (v rozpätí od 5.400 do 6.400 ot. za min.) a silu 380 Nm (od 1.800 do 5.300 ot/min.), rovnako bez zaujímavosti nie je hodnota 200 Nm, ktoré motor produkuje už pri 1.000 otáčkach. Ak nepočítame na 400 kusov limitovanú verziu Clubsport S (310 koní), je GTI TCR najsilnejší Golf GTI všetkých čias. 

Prenos výkonu motora na predné kolesá zabezpečuje sedemstupňová automatická prevodovka (DSG) a elektronicky ovládaný samosvorný diferenciál. Vďaka automatu zrýchli TCR z nuly na 100 km/h za 5,6 sekundy (Clubsport S dostupný len s manuálom za 5,8 s, Clubsport s manuálom za 6,0 s ako DSG za 5,9 s). Maximálna rýchlosť má príplatkovú hodnotu 260 km/h.



Suché čísla? Tak skúsme to inak, GTI TCR ide ako je*nuté. S ohľadom na dátum publikácie tohto testu už viete, že TCR rozmetalo konkurenciu v zrýchľovaní a na našom test tracku skončilo druhé veľmi tesne za Civicom Type R a aj to len pre to, že malo pneumatiky, ktoré naň nepatria (Continental Premium Contact 6). Všetci sme si vtedy kládli otázku, či naše auto má „len“ tých 290 koní. Subjektívne malo TCR najviac sily v akomkoľvek okamihu, či to bolo na cieľovej rovinke Slovakiaringu, na test tracku alebo na kopci. A možno je odpoveď jednoduchšia, ako sa zdá na prvý pohľad. 


Podstatnou zmenou oproti verzii GTI Performance je totiž nielen možnosť úplnej deaktivácie ESP, ale aj dodatočná inštalácia dvoch chladičov, umiestnených rovnako ako v prípade Golfu R po stranách predného nárazníka. V porovnaní s mojim GTI ukazovalo TCR rádovo o 10 stupňov nižšie teploty oleja. Pri svižnej jazde to bolo okolo 102 stupňov, pri skutočne ostrej nie viac ako 110... A to už je slušný rozdiel. Keď už som spomenul Golf R, zároveň musím dodať, že aj cenovka Golfu GTI TCR (v nami testovanej špecifikácii niečo cez 43 tisíc EUR) zodpovedá eRku. TCR pôsobí ostrejším dojmom, eRko je zase univerzálnejšie a to aj v prípade, ak na obidve autá obujete príplatkové devätnástky s pneumatikami Michelin Pilot Sport Cup 2. A toto je rozhodne voľba, ktorá na také auto ako je TCR jednoducho patrí. 



Už na mojom GTI je obutie ľahkých diskov so semislickmi veľkou zmenou, nielen v priľnavosti, ale aj v riadení. Už len čerešničkou na torte je skutočnosť, že pri nezohriatych gumách má ESP celkom dosť práce s neposlušným zadkom... aspoň malá satisfakcia za nevypínateľné ESP. Navyše, nové Cup 2 sú už použiteľné aj za mokra a v daždi, treba samozrejme jazdiť s rozumom, ale nie je to žiadna tragédia.   

A to dôležité rozhodnutie? Ako nielen zo záverov našej ankety #HotHatchOfTheYear2019 vyplynulo, správny výber pneumatík (a ich stav) je pri aktuálnych výkonoch ostrých kompaktov zásadný. Z vlastnej skúsenosti potvrdzujem, že už pri výkone 230 koní (toľko má moje pred FL GTI) sú rozdiely ohromné a šetriť sa nevypláca. 

Samozrejme sa ponúka aj druhá otázka. Ak uvažujem o výmene môjho GTI, zvolil by som GTI ako TCR alebo by som išiel do Golfu R? Samozrejme, v jednom, či druhom prípade by som tentoraz chcel DSG.



Ja som GTI. A stále budem... ale podobne ako sa rodič pozerá na svoje dospievajúce deti, aj na najrýchlejší Golf s predným pohonom sa budem pozerať prísne. Golf GTI vnímam od jeho štvrtej generácie a najneskôr od piatej som sa rozhodol, že keď raz budem veľký, GTI si kúpim. Takmer to bola šiesta generácia ako Edition 35, ale na radu jedného skvelého predajcu som počkal na sedmičku. Aj keď boli momenty, kedy som sa pohrával s myšlienkou vymeniť ho za niečo silnejšie, Golf GTI Performance s manuálnou prevodovkou mi už viac ako 5 rokov parkuje v garáži. Vymenil by som ho za verziu TCR? Bez rozmýšľania by som bol schopný okamžite povedať áno. Rozdiel medzi štandardným GTI a verziou GTI TCR je obrovský. Rovnako obrovský je však aj cenový rozdiel a navyše ma na TCR hnevala jedna chýbajúca položka v príplatkovom cenníku. Kde dočerta zostali škrupinové sedadlá dostupné naposledy pre Clubsport?! 



Našťastie som už svoje rozhodnutie nestihol dotiahnuť do konca a prišla ôsma generácia Golfu. GTI TCR a Golf R predstaví Volkswagen už tento rok a ja sa môžem tešiť na ďalšie kolo uvažovania. Zatiaľ mi to veľmi neuľahčuje ani vedomosť o hodnotách výkonov nových ostrých Golfov. Podľa informácií nemeckého AutoBildu (a ďalších overených zdrojov) by najvýkonnejší Golf mal mať až 333 koní. Keďže okrem tejto hodnoty je známa len hodnota výkonu základného GTI (245 koní), množia sa špekulácie, že by TCR mohlo mať rovnaký výkon ako Golf R. Uvidíme, v každom prípade sa v tomto roku máme na čo tešiť.

Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko

Advertisement