Ebajk TestŠkoda Octavia RS TDI 4x4SQ7 - King of The Urban JunglePríbeh žralokaImidž je všetkoEurópsky Mustang ...730d - Pani LimuzínaElektrické Leto s e-Golfom - prax a jazdné maniereDarwinov odkazThor na firemnej pártyŠach, ale nie MatClio - Vulgárny testAudi Q7 - Veľa auta, veľa radostiRS3 vs A45 AMGAntitest CTR 2016Päsť na oko!Renault Mégane GT - Mirove Áno!Čaro PriestorRange Rover Evoque TestKevin EspaceElektrické leto s nami!Nejem, nepijem, zo vzduchu žijem!
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / VW Golf GTI DSG vs Manuál - Na pravé poludnie

VW Golf GTI DSG vs Manuál - Na pravé poludnie

Piatok. Zvoní budík. Hodiny ukazujú 04:00. Poslepiačky hľadám vypínač. Snažím sa spomenúť na dôvod prečo mám vstávať pred svitaním. Aha, už viem. Dnes na poludnie ma čaká súboj. Súboj prevodoviek. GTI. Manuál verzus DSG. Chcel som trénovať rozjazdy. No teda dobre. Vstávam. Rýchla ranná hygiena, obliekam sa a o dvadsať minút sedím v GTI s manuálnou prevodovkou. Cieľom cesty tentoraz nie je obľúbená okreska. Dva výjazdy z odpočívadiel majú skoro ráno poskytnúť dostatočne zodpovedný priestor na tréning. Ďalších dvadsať minút, teplota oleja vykazuje príjemných 101st C. Ideme na to.
 
Vypínam ASR, ESP je v režime Sport. Radím za jedna. Tritisíc otáčok, špička pravej nohy uvoľňuje brzdu a pripája sa k päte na akcelerátore. Púšťam spojku, plný plyn. Hm. Tak to celkom nevyšlo. Zimné pneumatiky márne hľadajú trakciu, cítim pach spálenej gumy. Ručička otáčkomeru sa približuje k číslu šesť. Spojka, radím za dva. Plný plyn. Gumy si intenzívne písknu. Rýchlomer po chvíli ukazuje 100 km/h. Uberám plyn a predpisovou rýchlosťou sa presúvam na druhú stranu diaľnice. Druhý pokus. Opakujem postup, pedál akcelerátora približujem k podlahe rozvážnejšie. Lepšie, ale nie dobre. Súboj bude ešte ťažší ako som predpokladal. Po dvoch ďalších pokusoch nechávam spojku oddychovať a rozhodujem sa pre návrat do postele. Onedlho bude zvoniť ďalší budík. Musím odviezť deti do škôlky.

Predpoludním vyrážam smer Trenčín. Cestovanie na tempomat šetrí moju peňaženku pred potenciálnymi pokutami. Na letisku ma už čaká Marek a vyfintené GTI s DSG prevodovkou od importéra. Biela perleťová farba Oryx za nerozumný príplatok 1.025,00 EUR, panoramatické strešné okno zaberajúce polovicu strechy a leštené osemnásťpalcové disky Austin. Môžete smelo zaparkovať pred trendovou kaviarňou v meste a nebudete pôsobiť nepatrične. Druhé GTI v základnom bielom laku a s antracitovými osemnásťpalcovými diskami Rotary vyzerá agresívnejšie. Napriek detským sedačkám vzadu.
 
Obidve autá majú paket Performance, ktorý k základu s výkonom 220 koní pridáva ďalších 10 symbolických plnokrvníkov, niečo málo cez 30 kilogramov hmotnosti tvorených elektronicky ovládananou hydraulickou uzávierkou predného diferenciálu, prednými kotúčovými brzdami s priemerom 340 mm (séria 310 mm) a zadnými odvetrávanými kotúčmi s priemerom 310 mm (séria 286 mm). Tabuľkové hodnoty udávajú pre obidve verzie prevodovky zhodne čas 6,4 s z 0 na 100 km/h.



Súboj. Verím, že Marek stále neprišiel na to, ako aktivovať funkciu regulovaného pálenia pneumatík, Launch Control. Staviame autá vedľa seba. Tri, dva, jedna. ŠTART! Marek skutočne nepoužil Launch Control. Usmievam sa. Prvé odradenie DSG sprevádza hlasné POP! z výfukového potrubia a môj úsmev sa stráca. Pri druhom odradení mi ďalšie hlasné POP! definitívne pripomína, že DSG radí rýchlejšie ako ja. Druhé kolo. Rovnaký výsledok. Priznávam, prestalo ma to baviť. Vystupujeme z áut. Marekov víťazoslávny úsmev a jeho veľavravný pohľad. Nemám ho rád.
 
A keď už sme pri tom, ani DSG nemám rád. Prvú skúšobnú jazdu nového GTI som absolvoval so základnou verziou bez paketu Performance a s prevodovkou DSG. Vtedy ma neuveriteľne hnevalo, že prevodovka si podraďuje v športovom režime pri každom prudšom zošliapnutí plynu a ešte nezabehnutý motor surovo vytáča až do červeného poľa. Hanbil som sa. Ďalšia jazda, tentoraz na vozidle s paketom Performance, môj názor na fungovanie DSG poopravila, ale v tom čase by som každému odporučil manuálnu prevodovku. Spoliehal som sa pritom len na dojmy komunikované Chrisom Harrisom, ktorý zmeny prevodových stupňov manuálnej prevodovky označil jednoznačným slovom „lovely“. Pôvabné neznamená dokonalé. Znamená to, že chod radiacej páky nie je ani hodvábne precízny a ani kovovo presný ako u niektorých konkurentov. Pri radení cítite v strede dráhy malý odpor, v druhej polovici cesty si kulisa radičku pritiahne na presne definované miesto. Čím rýchlejšie a tvrdšie radíte, tým je to lepšie.


 
Manuálna prevodovka pridáva inú formu radosti, umožňuje vám viac prežívať jazdu s GTI. Po chvíli zistíte, že pri podraďovaní si tam viete dať medziplyn a keď sa veľmi snažíte, pri odradení vyčarujete z dvojice výfukov aj hlasné POP! Dvojspojková prevodovka vám takúto zvukovú kulisu poskytne vždy, s manuálom sa musíte snažiť. Musíte si vybrať, ktorý spôsob dosiahnutia výsledku vás viac uspokojí. 

Chcem si osviežiť dojmy a tak v jeden krásny slnečný utorok dopoludnia sadám do GTIčka s DSGčkom. Tentoraz smerujem na našu obľúbenú okresku. Dokonalý asfalt, ostré horizonty, zákruty rôznych polomerov, často cez tie horizonty. Premávka nulová. Jazdu si dokonale užívam. Prevodovka je v športovom režime, volant zvieram obidvomi rukami. Zákruty cez horizont nechávajú vyniknúť dokonale vyvážený podvozok. Samosvor nedovolí autu bezmocne sa hrnúť v nedotáčavom šmyku von, zadok auta pomáha malým úkrokom zmenšiť polomer zatáčania. Nevypínateľné ESP? Ak jazdíte plynule, nevadí, pomáha. Ak však ťuknete do brzdy, vybavené, zásah stabilizácie pocítite. Dlhá rovinka. Plný plyn. Po chvíli šliapem na brzdu, pretláčam ju cez koberček a napriek brutálnemu spomaleniu mám pocit, že zákruta sa blíži nepatrične rýchlo. Ehm. GTI sa bleskovo dostane na rýchlosť, ktorá pri následnom spomalení necháva vyniknúť brzdný účinok zväčšených kotúčov. Výsledok? Pár ostrých kilometrov a začal som mať rád DSG. A začal som chápať aj Marekov úsmev. Minule to nebol výsmech. Úsmev bol prejavom radosti.



Ako bonus si dávam pár ostrých rozjazdov. Launch Control. Režim Sport. ESC Sport. Ľavá noha na brzdu. Pravá noha energicky smeruje akcelerátor na podlahu. Ručička otáčkomeru sa náhli k 3 tisícom. Povolením brzdy odpálite auto vpred. Jednotka. Sedemtisíc otáčok. Pálite pneumatiky. Vlastným zadkom cítite ako vám auto tancuje, prenos výkonu do volantu je neznateľný. POP! Dvojka. Sedemtisíc otáčok. Stále pálite pneumatiky. Stále tancujete. POP! Trojka. Sedem... nie. Stačí. Kabína páchne spálenými gumárenskými zmesami. Usmievam sa od ucha po ucho. Vetráme.
 
Cestu späť si užívam, napriek nedokonalostiam povrchu okresnej cesty tretej triedy. Režim Individual poskytuje možnosť nastavenia športovej odozvy všetkých komponentov pri súčasnom komfortnom režime tlmičov. Na slovenské cesty skoro ideálne. Experimentujem s manuálnym radením páčkami pod volantom. Subjektívne mám pocit, že manuálne radenie je pomalšie ako keď si DSG radí samé. Keď si ale uvedomím, aký dlhý čas mi trvá kým v aute s manuálnou prevodovkou zošliapnem spojku, nebodaj sa pokúsim o medziplyn, zaradím rýchlosť, vyšliapnem spojku a idem... Rozdiel v čase je citeľný, pri radení páčkami okrem pohybu prstami nemáte čo robiť a preto sa ten čas preradenia zdá pridlhý.



Sobota. Veľmi skoré ráno. Po piatkovom náročnom programe ma únava zložila hneď po večerníčku a tentoraz ma nezobudil nezmyselne nastavený budík. Dopisujem pre vás tento text a rozmýšľam nad odporúčaním vyplývajúcim z priameho porovnania prevodoviek. Rozhodnúť sa pre manuál alebo DSG? Redukovať záver odkazom na cenu by bolo príliš jednoduché. Samozrejme, konkrétna konfigurácia je vždy otázkou rozpočtu a osobných preferencií. Príplatok za šesťstupňové DSG pre model GTI predstavuje 2.410,00 EUR. Za tento obnos môžete mať veľkú navigáciu (1.815,00 EUR), cúvaciu kameru (204,00 EUR), stmavené sklá od B stĺpika dozadu za 313,00 EUR (nedávajte fólie, estetický rozdiel je priepastný) a zvyšných 78,00 EUR vám zostane na nákup plnej päťdesiatlitrovej nádrže 100 oktánového benzínu.
  
Ak používate auto prevažne v meste a na diaľnici, okresnú cestu nevyhľadávate, okruh nenavštívite, berte DSG. A možno vám bude stačiť aj základné GTI. V priamke rozhodne nebude poznateľne pomalšie. DSG vám zároveň, prioritne v režime Sport, ponúkne famóznu zvukovú kulisu pri každom odradení a každom podradení. A ak popri nepochybnom komforte radenia túžite aj po komforte tlmenia, nechajte autu jeho základné sedemnástky. V skutočnosti vôbec nevyzerajú zle. Ak však na leto jazdíte do alpských priesmykov, uvažujete o návšteve Zeleného pekla, Slovakiaringu, prípadne iných motoristických kúpeľov (Spa-Francorschamps) alebo len chcete mať to lepšie GTI, zvoľte paket Performance.



Paket Performance skutočne pridáva Výkon. Nemyslím tým výkon motora, ale rozdiel akým auto reaguje pri prejazde zákrutou. Elektronická uzávierka diferenciálu XDS má v základom GTI pribrzďovaním vnútorného odľahčeného kolesa simulovať funkciu mechanického samosvoru a skutočne pomáha potláčať nedotáčavosť. Presadnite do auta s elektronicky ovládaným samosvorným diferenciálom a v prvej zákrute prejdenej pod plynom budete cítiť zásadný rozdiel. Prenos výkonu na vonkajšie zaťažené koleso nielenže umožňuje v apexe zošliapnuť plyn na podlahu, ale v rukách cítite ako auto dychtivo zatáča a znateľne zmenšuje polomer zákruty. Po dlhšej skúsenosti s obomi autami vyhlasujem, že ktorákoľvek prevodovka bude dobrou voľbou. Ak si myslíte, že GTI je príliš dospelým autom, ktorému možno chýba mladícka iskra, zvoľte manuál. Budete mať viac práce, ktorá vás bude baviť. Budete mať viac bezprostrednej kontroly. Budete mať možnosť pokaziť podradenie. Budete silu motora cítiť v pravej ruke pri každom preradení. Budete mať na hlavici radiacej páky čiernu golfovú loptičku. Ak vám však perfekcionizmus GTI nevadí, budete nielen v bežnej premávke spokojnejší s DSG. 



Golf GTI je jedinečným ostrým hatchbackom. Umožňuje aj zodpovedným a racionálne zmýšľajúcim otcom rodiny rozhodnúť sa pre dobre vybavený a cenovo rozumne nastavený kompakt, ktorý bude na jednotku plniť bežné denné povinnosti rodinného auta a keď vám zostane čas, budete hľadať tú dlhšiu cestu do cieľa, aby ste sa ešte mohli vyšantiť.

  
Text: Miro Vilím
Námet: RoadLife
 

P.S.: Vyhlásenie o zaujatosti: Autor textu je hrdým otcom a vlastníkom GTI s manuálnou prevodovkou. Len pre prípad, ak by ste to nezistili z predchádzajúcich riadkov. A preto... 

Čo na to hovoria chalani z redakcie? Ja zostávam pri manuálnej prevodovke.

Marek: „Áno. Od začiatku až do konca. Áno. A neznamená to, že túto automatickú dvojspojku „len“ odporúčam, ale že by som si ju sám vybral ako jediné riešenie. Golf GTI je výborne postavené auto. Je fantastickým kompromisom medzi „žijem v rutine“ a „chcem sa baviť“. Percentuálny podiel týchto dvoch svetov však nie je 50/50. A práve preto DSG. Dovolím si tvrdiť, že bežný, zapálený motorista, ktorý nemá priestor, časový alebo finančný, riešiť viacero áut konkrétneho zamerania potrebuje auto len jedno. A to také, ktoré dokáže naplniť jeho praktické, vizuálne aj jazdné potreby. Pokiaľ napíšem že 80% jazdenia s ostrým hatchbackom je práve tých rodinných, rutinných alebo iných, nudných presunov, možno som napísal málo. Táto časť vyžaduje spôsob, akým čo najpohodlnejšie, najefektívnejšie a najľahšie presunúť svoj zadok z miesta A na miesto B. A popri tom sa súčasný druh človeka, človek pohodlný, nechce zaoberať akýmkoľvek pohybom naviac. A hýbať súčasne ľavou nohou a pravou rukou si vyžaduje príliš veľa úsilia. Jazdenie s DSG je pohodlné, príjemné a majiteľovi sprostredkuje dojem vyššieho štandardu. A zvyšných 20%? Nie je to toľko, aby stálo za to prísť o 80% pohodlia. 20%-nú potrebu radosti za volantom poľahky zvládne aj DSG. Máte športový režim motora, radenia aj podvozka. Všetko poprepínajte, položte obe ruky na volant, ukazovákmi pohladkajte pádla pod volantom a vyrazte niekam do kopca. Radosť, ktorú vám auto ponúkne, bude dostatočná. Bude viac sterilná ako pri jazde s manuálnou prevodovkou, ale osobne si myslím, že tento rozdiel si všimne len málokto. Pre Volkswagen Golf GTI 7. generácie volím jednoznačne DSG. Aj za príplatok 2400€? Áno.“

Laco:  „DSG v GTIčku vnímam ako demokratický prvok, ktorý dáva zákazníkovi slobodu voľby na základe jeho osobných preferencií. Nebolo by správne z mojej strany namietať, že ochudobňuje pilota o bezprostrednosť manuálneho radenia. V Golfe totiž žiadny pilot nesedí, ten sedí v inom vozidle. Moderné GTI má so svojím charakterom bližšie ku kategórií vozov GT (rýchle cestovateľské prostriedky, má to aj v mene, GT+I), ako k ultimatívnym vreckovým športiakom. V daných podmienkach sa automatická prevodovka vyslovene podsúva. Pokiaľ to niekto cíti inak, je tu krásna možnosť voľby. Sám by som dlho dumal v showroome, ale ako sa poznám, zvíťazila by sporivá časť môjho ja (2400 EUR nie je málo za DSG)...“

Rišo:  „Výhody: Na 99,9% určíte pohodlnejšie, rýchlejšie ako manuál. Samozrejme ľudia čo naozaj vedia šoférovať, budú rýchlejší s manuálom, ale to je minorita, ja v nej samozrejme nie som. Nevýhody: Niekedy ma človek chuť iba tak si zajazdiť a manuál ma vtedy svoje čaro. GTI strašne maskuje rýchlosť, keď máš manuál tak vždy vieš akú máš zaradenú rýchlosť a podľa otáčok (zvuku) vieš približne ako rýchlo ideš. To sa dá samozrejme časom naučiť aj na DSG, ale 2400€ je na môj vkus extrémne vysoký príplatok. Keď mi niekto ponúkne, že mi daruje Golf GTI, tak samozrejme by som chcel ten s DSG (od prvých generácií ušla svetelné roky dopredu a na 7čkovom GTI je geniálna), keby som si ho mal kúpiť, jednoznačne manuál, ktorý je výborný (nie ako na mojom šestkovom Golfe). Peniaze by som minul na Performance paket. Silnejšie brzdy a športový diferenciál sa určíte zídu, podľa mňa je to potrebnejšia investícia. Hlavne brzdy! To auto je návykové a rýchle.“