EvoRocknRollaCUPRA PortfolioMercedes-Benz GLE CoupéShooting Brake 2Avantissimo!Shooting BrakeSEAT Tarraco FRPiaty elementAudi A6 PHEVRaptor AirlinesE-lienBMW X7 Mustang a MarilynCAPS LOCKKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster N
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Volkswagen Multivan - "Na ja"

Volkswagen Multivan - "Na ja"

„Má to dosť konzervatívny, až nudný dizajn, 100 rokov robia v podstate to isté!“

„Na ja“. 

„Ale veď to má slabší motor ako hviezda!“ 

„Na ja“. 

„Je to šialene drahé oproti američanovi!“ 

„Na ja“. 

„Volkswagen nikdy, veď to už má každý!“

„Na ja“.

 

„Na ja“ nie je pozdrav kmeňa Navajo, ale nemecký výraz vyjadrujúci nekonfliktný súhlas (no áno, no tak, no teda). V našom prípade je to výraz, ktorý definuje presnú polohu Volkswagenu Multivan v jeho prirodzenom svete a rovnako veľmi presne vystihuje názor na všetky útočné poznámky. 


„Na ja“ je výraz absolútneho, ale spolupatričného flegmatizmu alebo vyjadrenie nulovej relevancie okolitých názorov a vo výsledku, pre tých rozhľadených, definícia vnútorného uspokojenia. V priamej reči by sme to mohli preložiť takto: „Je mi úplne jedno, čo si o mojom Multivane myslíš, ja ho mám, ja ho užívam a ty len kecáš, pretože si v ňom ani nesedel a už vôbec nemal možnosť s ním žiť. Lenže ja už viem, že mám, pre svoje potreby, najlepšiu osobnú dodávku na svete!“

 

DIZAJN ZVONKU

Nepamätám si, že by Volkswagen niekedy vizuálne urazil. Jeho modely majú konzervatívny zjav, ale pozorovaním nových, moderných detailov, cítiť požadovaný progres. Multivan nie je výnimkou a vďaka tomu má aj dnes, spoľahlivo identifikovateľný zjav. Jednoducho, pokiaľ ide po ceste Multivan, viete, že je to Multivan. Na prednej maske vidno prísny pohľad triednej učiteľky spoza tenkého rámu okuliarí a LED svetlá dotvárajú trochu tvrdý, ale moderný imidž. Zadná grafika svetiel je veľmi aktuálna a pekná.



 

Multivan inovuje veľmi opatrne už 70 rokov a súčasná T6.1 hrdo obhajuje tradíciu z 1950 kedy z linky zišiel prvý kus menom Bulli T1. Pokiaľ by ste si to chceli denne pripomínať, zvoľte si doplnenie plakety Bulli, ktorá bude zdobiť spánky vášho Multivanu. Ďalej napríklad zadná nakladacia hrana v kovovom prevedení doslova zušľachťuje nárazník a dekoračné chrómové lišty z Chrom paketu dodávajú autu lesklé, elegantné akcenty. Pre mňa je Volkswagen Multivan jedna veľmi slušne strihnutá dodávka, ktorá vďaka možnostiam doplnkovej výbavy, vie vyzerať veľmi dobre. 



 

NA PALUBE

Funkčná zóna doplnená, podľa výbavy, modernými prvkami dneška. K maximálnej spokojnosti prispeli vynikajúce sedačky a klasický bus posed za volantom, z ktorého vidíte a dočiahnete všade. Pokiaľ sa na víkendový výjazd prihlási rodina  a chce zviezť, poslúžite 7 miestami v sérii a v prípade, že chcete na palube viac džavotu, vyberte pri kúpe verziu Comfortline s dlhým rázvorom a 8 miestami na sedenie. Aj keď to jedno miesto – čo keby si strýko vzal svoje auto? Všeobecne sa však vie, že 40 cm plus je viac ako 0 cm plus mínus a pokiaľ je o tých 40 dlhší práve váš Comfortline, objaví sa priestor hodný leteckej fotografie. (rozumej objemný).



 

Mať v aute vlastné koľajnice, to nie je len tak. Ale s extra porciou fantázie to môže súvisieť s hromadnou dopravou, ktorú samotný Multivan dokáže ponúknuť. Vo vašich koľajničkách však nejazdí vlak, ale samotné sedačky, ktoré sa dajú posúvať, rotovať aj vyberať. A integrovaná detská sedačka má extra červený bod za jednoduchosť myšlienky, pragmatickosť a podporu rodičovskej lenivosti. 

 

Veľkosť kufra? Majte koľko chcete! Vďaka spomenutým koľajničkám si posuniete, či vyberiete sedačky tak, aby ste naložili aj malého slona a v pohodlí odviezli všetko, čo vám po ceste cinkne do strechy – napríklad vchod do podzemných garáží v centre Bratislavy (výška Multivanu je 197 cm). Vo vnútri si viete obložiť panely palubovky dekoračnými lištami a vašu náladu dobrým pocitom z vizuálne uspokojujúcej funkčnosti. Multivan je aj vo vnútri absolútne vyhovujúci a vytvára pre vodiča aj posádku nekonfliktné prostredie.



 

POČAS JAZDY

199 koní z naftového dvojlitra s predponou „Bi“  (BiTDI) predsa nie je úplne málo a sila 450 Nm rovnako slušne potiahne aj 2,5 tonovú hranolku (2529 kg). Vravieť, že by to chcelo silnejší motor a mať to ako argument pre polohu „nekúpiť“ – ok dobre,  ale musíš mať sakra dôvod, akým je napríklad potreba ťahať Abramovičovú jachtu z Petržalky ku Kaspickému moru. Multivan si so svojím najsilnejším motorom dobre rozumie, jazdná dynamika je dostatočná, pokiaľ jazdí vodič aj sám, dokonca zábavná vďaka pohonu všetkých kolies 4MOTION.



 

Kombinácia 2,0 BiTDI a 4MOTION je pre mňa perfektne vyvážená, na prevádzku ekonomicky udržateľná a spoľahlivá. Jednoducho, pokiaľ už kupujem, teda chcem viacúčelové auto, bude mojím zámerom to zhodnotiť na maximum. Rodina, práca, cestovanie, relax, zábava a to všetko v bezstarostne sa tváriacej, ale elegantne vyhotovenej škatuli s historickým odkazom a najväčšom mierou úžívateľskej objektivity. Multivan je sympaťák a tento Volkswagen si viem pokojne predstaviť ako riadneho člena rodiny.

 

 

Autor: Marek Varga, Foto: Pavol Gemeiner