OsemIndian FTR 1200T5 Focus STX4 M40dProjektil!Najlepšie Tarraco?e-tronCB650R Neo Sports CaféAfrikaCupra Ateca
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Volkswagen Passat - Biznis ako obvykle?

Volkswagen Passat - Biznis ako obvykle?

Piatok popoludní. Pravidelný exodus obyvateľov hlavného mesta už dávno začal, cesty sú plné áut a ich nervóznych vodičov. Vonku nepríjemne mrholí, je nechutná zima a ja sa teším, kedy sa pred nepriazňou počasia schovám do auta. Beriem kľúče od testovacieho Passatu a hľadám na parkovisku importéra ten svoj. Našiel som ho, hlbokočierny perleťový lak mu náramne pristane. Namiesto toho, aby som sadol do auta, naštartoval a odišiel... zostal som stáť vonku.
 
Dizajn ktoréhokoľvek vozidla obvykle hodnotím slovným spojením „páči sa mi“ alebo „nepáči sa mi“ a ďalej sa nad tým veľmi nerozplývam. Tentoraz som však zostal príjemne prekvapený podstatnou zmenou dizajnu oproti konzervatívnej siedmej generácii. Vďaka posunutiu prednej nápravy vpred došlo k zásadnej zmene proporcií, skrátenie predného (- 67 mm) a zadného previsu (- 13 mm) a predĺženie rázvoru o 79 milimetrov pri zachovaní skoro identickej dĺžky predchodcu (4.767 mm / - 2mm) pridalo siluete vozidla nečakanú dravosť. Ak by mi niekto tvrdil, že poháňanou je zadná náprava, vôbec by som sa nečudoval. Dynamickú eleganciu podporuje aj dlhá kapota a oproti predchodcovi nižšia línia strechy (- 14 mm) pozvoľna sa zvažujúca do zadnej časti trojpriestorovej karosérie. Tvarovanie predných štyroch lamiel masky a predĺženie hornej z nich až do svetiel, pokračovanie spodnej lamely v tvarovaní vnútornej grafiky LED svetlometov a nízko sklonené čelo prednej kapoty pridávajú na optickej šírke a majestátnosti. Zadná časť profituje z pozdĺžneho členenia veka batožinového priestoru a zúženia zadných skupinových svetiel. Funkčnosť zadných LED svetiel podporuje zmena ich svetelného dizajnu pri brzdení. Horizontálna signatúra koncových svetiel sa pri zošliapnutí brzdového pedála mení na výrazné vertikálne usporiadané línie. Zmena svetelného obrazca zlepšuje rozoznateľnosť brzdových svetiel a prispieva tým k zvýšeniu bezpečnosti. Maličkosť, ale poteší jej dômyselnosť. Testovaná verzia stála na len sedemnásťpalcových diskoch z ľahkých zliatin London, ktoré však prekvapujúco nepôsobili v mase plechu nepatrične. Vďaka vysunutiu kolies smerom von z karosérie a k jej krajom je aj triezvy priemer diskov plne dostačujúci a celok pôsobí harmonickým dojmom. Celková optická ľahkosť dizajnu karosérie tak aj navonok prezentuje medzigeneračnú úsporu hmotnosti o 85 kg.


 
Sadám do interiéru, tlmený zvuk zabuchnutia dverí pôsobí dojmom uzatvorenia trezoru. Interiéru dominujú čierne top-komfortné sedadlá v kombinácii čalúnenia kože a alcantary, ergonomicky tvarované ergoComfort sedadlo vodiča s vysúvateľnou prednou časťou a reguláciou sklonu sedáku umožňuje optimálne nastavenie polohy za volantom. Elegantnej prístrojovej doske pristane jednoduchá kombinácia horizontálnych línií zvýraznená pokračovaním troch lamiel výduchov klimatizácie po celej jej šírke. Dekoratívne obklady Aluminium Brushed spolu s tmavou prístrojovou doskou a fantastickými sedadlami pôsobia chladne moderným a zároveň útulným dojmom luxusnej obývačky. Analógovému dizajnu klasických ručičkových hodín v strede palubnej dosky sekunduje digitálny Active Info Display umožňujúci zmenu nastavenia zobrazovaných informácií. Jednoduchá a presvedčivá grafika rýchlomera a otáčkomera môže, ale nemusí byť doplnená ďalšími údajmi palubného systému. V režime navigácie sa rýchlomer a otáčkomer zmenšia a posunú do bočných krajov, aby sa vytvoril väčší priestor na zobrazenie mapy. Zobrazenie mapy a navigačných pokynov je bezchybné, zaujímavosťou je automatické priblíženie mapy po vjazde do každej obce. Ak cestujete v úplne neznámom prostredí, oceníte možnosť súčasného nezávislého nastavenia mierky mapy na osempalcovom displeji navigačného systému Discover Pro.


 
Štartujem. Dvojlitrové TDI s výkonom 150 koní v rozpätí 3.500 – 4.000 ot./min. a krútiacim momentom 340 Nm v rozsahu 1.750 – 3.000 ot./min, v kombinácii so šesťstupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Výrobcom udávaná dynamika, zrýchlenie z 0-100 km/h za 8,7 s a maximálna rýchlosť 218 km/h je slabšia akú by som vo vzťahu k pohotovostnej hmotnosti 1.501 kg očakával. Počiatočné sklamanie z priemerne výkonnej naftovej motorizácie neskôr vystriedal záver o takmer ideálnej voľbe pre nový Passat.
 
Po prvých metroch v premávke zisťujem, že nový Passat bol snáď ušitý na mieru súčasnej, každodennými pracovnými výkonmi vystresovanej populácii. Jazda v ňom svojím pokojom pôsobí ako balzam na dušu. Nemusíte rozmýšľať nad umiestnením ovládacích prvkov, riadenie je príjemne presné s akurátnym účinkom posilňovača, prevodovka radí bez váhania a odraďuje na vyšší prevodový stupeň ďaleko pred dosiahnutím rysky s číslicou dva na otáčkomere. Namiesto najkratšej možnej trasy domov sa teda idem aspoň trochu voziť. V piatkovej popoludňajšej dopravnej špičke, naozaj skvelý nápad. Prejsť devätnásť kilometrov mi trvalo 42 minút. Priemerná spotreba 7,0 l/100 km v čisto mestskej premávke a s deaktivovaným systémom start-stop. Prvý dojem z nového Passatu bol excelentný.


 
Víkend absolvujem čisto mestskými presunmi, spotreba pritom nepresiahne 6,0 l/100 km. Po mojich každodenných benzínových skúsenostiach je tak spotreba sotva polovičná a naftová motorizácia ma začína baviť napriek výraznému zvukovému prejavu motora. V každom momente viete, že auto poháňa dieselový štvorvalec, ale napriek tomu je jeho prejav dostatočne kultivovaný, aby nerušil akustický komfort na palube. Nepočujete žiadne dunenie, zvukový prejav motora pripomína v interiéri pradenie veľmi spokojnej mačky. Obvyklé rodinné prepravné povinnosti, vrátane dopravy pani svokry, zvládam s rovnakým pokojom a pohodou ako prvú etapu. Priestorová ponuka na zadných sedadlách je v oblasti nôh veľkorysá, keď som sedel za sebou, bez problémov som si preložil nohu cez nohu. Priestor na hlavu v sedane je dostatočný, ak však vymeníte prirodzene pohodlný posed za vystretý chrbát vystrašeného žiaka 4.D na hodine biológie, budete cítiť aj pri priemernej výške ako sa účes dotýka stropu. Riešením je normálny posed alebo zvolenie karosárskej verzie Variant. Do batožinového priestoru sedanu o objeme 586 litrov bez problémov zmestíte nielen potreby celej rodiny na týždňovú dovolenku, ale prípadne aj komfortne odveziete šiesteho dospelého pasažiera. 


 
Na utorok som si s potešením naplánoval pracovnú cestu do Prievidze a svoju obvyklú trasu, diaľničný presun a smer Bánovce nad Bebravou mením sa menej frekventovanú cestu smerom na Nitru a ďalej smer Oponice, Bošany, Partizánske a Čereňany. Topograficky zaujímavú trasu dopĺňa dokonalý povrch novučičkého asfaltu na niektorých úsekoch. Passat príjemne prekvapuje svojou agilitou, ochotne zatáča a napriek nevypínateľnej stabilizácii vám zadok auta pomáha zmenšovať polomer zákrut. Za každou obcou zadupávam plyn do koberčeka podlahy a snažím sa plne využiť výkon motora. Prevodovka v bežnom režime radí bezchybne, do sedadla zatláčajúce zrýchlenie sa však nekoná ani v športovom režime radenia. Receptom na dynamickú jazdu je plynulý pohyb bez zbytočného brzdenia. Podvozok je zjavne naladený tvrdšie a síce si úplne nerozumie s rozbitými bratislavskými cestami, ale mimo nich je komfort viac než dostatočný. Verím tomu, že naladenie podvozku musí zodpovedať užitočnej nosnosti 614 kg tak, aby si aj plne naložené auto zachovalo svoje suverénne jazdné vlastnosti. Ak by ste predsa len túžili po väčšom komforte, príplatok za adaptívne tlmiče systému DCC v sume 1.019,- EUR vás určite nezruinuje. 

Agilitu podvozku pri súčasnom zachovaní dostatočného komfortu som ocenil pri spiatočnej nočnej jazde cez Veľké Uherce a Skýcov. Povrch vozoviek na tejto trase má k dokonalosti ďaleko a napriek tomu som si cestu s úsmevom na tvári užíval. Vďaka relatívne nízkej hmotnosti auta a naladeniu podvozka som si tentoraz výlučne v športovom režime prevodovky s občasným manuálnym podraďovaním a plným využitím dostupného výkonu motora vychutnával každú zákrutu. Fantastickým pomocníkom mi bol aj systém Dynamic Light Assist, ktorý nielenže natáčaním svetlených lúčov dokonale osvetľoval trasu, ale takmer bezchybne menil režim stretávacích a diaľkových svetiel a umožnil mi tak plne sa sústrediť na vyhľadávanie potenciálnych prekážok vo forme lesnej zvere. Našťastie som tentoraz žiadneho dvanástoráka na ceste nestretol. Za Zlatými Moravcami som sa napojil na R1, zapol adaptívny tempomat ACC, aktivoval Lane Assist a bavil som sa skoro autonómnym pohybom vozidla vo vyznačených pruhoch. Po návrate domov som auto po viac ako štyroch hodinách čistej jazdy odparkoval v garáži s priemernou spotrebou 5,8 l/100 km. Po splnení rodinných povinností som sa ešte išiel prevetrať nočnou Bratislavou a ráno som ho importérovi odovzdával s celkovou priemernou spotrebou 6,8 l/100 km po najazdených 650 kilometroch. Nakoľko odmietam motor trápiť neustálym štartovaním a systém start-stop som počas testu bez milosti deaktivoval po každom štarte, všetky údaje o spotrebe s pokojným svedomím považujem za hornú hranicu reálnej dlhodobej spotreby.



Cena testovaného vozidla v najvyššej výbave Highline vrátane cúvacej kamery Rear Assist, vyhrievaného čelného skla, automatickej trojzónovej klimatizácie, všetkých asistenčných systémov, navigácie Discover Pro a ďalších prvkov výbavy dosiahla 40.639,- EUR. Samozrejme si viem predstaviť, že „svoj“ Passat by som si nakonfiguroval inak, ale pri triezvom uvažovaní pri zaklikávaní položiek príplatkovej výbavy by cena nemusela ani v prípade vrcholnej motorizácie 2.0 TSI 4MOTION 6st. DSG s výkonom 280 koní presiahnuť sumu 50 tisíc euro. V tejto motorizácii a takej výbave považujem nový Passat nielen za viac ako zdatného konkurenta všetkých prémiových značiek v danej triede, ale myslím, že bude zaujímavou alternatívou aj pre nemálo zákazníkov vyššej strednej triedy. Na druhom konci ponuky stojí základná verzia Trendline s motorom 1,4 TSI a výkonom 125 koní začínajúca už na cene 20.610,- EUR. Testovaná motorizácia 2,0 TDI s výkonom 150 koní v odporúčaniahodnej výbave Highline v tejto chvíli predstavuje za základnú cenníkovú cenu 33.280,- EUR ideálny kompromis medzi poskytovanou dynamikou a prevádzkovými nákladmi. Prejav motora a jeho zladenie s prevodovkou podnecujú k pokojnému a plynulému štýlu jazdy, neprebúdzajú pretekárske chúťky a prispievajú svojimi antistresovými účinkami k celkovej spokojnosti vodiča. Pre tých, ktorí silno nemusia naftové motorizácie bude od marca 2015 dostupná aj benzínová alternatíva ideálnej motorizácie a to prevedenie 1,8 TSI s výkonom 180 koní, navyše so sedemstupňovým DSG vo výbave Highline už za cenu od 31.880,- EUR.


 
Volkswagen Passat ôsmej generácie je vynikajúce auto. K očakávaným vlastnostiam v podobe veľkorysej ponuky priestoru, dokonalej ergonómie ovládania a komfortu pridáva nečakane agilné jazdné vlastnosti a skutočne príťažlivý dizajn. Po veľmi dlhom čase sa mi v danej triede páči sedan viac ako variant s karosériou kombi a skutočne začínam uvažovať, či je naozaj potrebné, aby úlohu prvého rodinného auta plnilo veľké SUV. Teoreticky zostáva argument vyššej bezpečnosti väčšieho auta, ale po päťhviezdičkových výsledkoch nového Passatu v nárazových testoch Euro NCAP dostáva aj tento argument výrazné trhliny.


Text:Miro Vilím, Foto:Pavol Gemeiner  
Advertisement