Porsche Panamera STMercedes-Benz S400dRolls-Royce CullinanTlačený časopis 2018i30 Fastback TestMX-5 RF TESTMitsubishi Eclipse Cross TestEčko je vraj droga radosti?Honda Jazz TestLand Rover DiscoveryT-Roc on the Rock"Hello"Karoq vs KaroqSeat Arona – TransshowMazda CX-3 testKTM 1090 Adventure Test
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Volkswagen T-Roc Sport 2,0 TDI 4Motion DSG - On the Rock

Volkswagen T-Roc Sport 2,0 TDI 4Motion DSG - On the Rock

Skôr než rozum stihol premyslieť odpoveď, moje ústa na Paľovu otázku, či by som T-Roc kúpil pre štvorčlennú rodinu, odpovedali „áno“. Zo srdca? Nevylučujem to, po týždňovom teste som však vedel kladne odpovedať aj na základe rozumných argumentov.

Nový crossover od Volkswagenu vyzerá skutočne príťažlivo, nový dizajn prednej masky, zvýraznené predné a zadné blatníky, dynamicky sa zvažujúca línia strechy, jej ohraničenie výraznou chrómovou „hokejkou“, sklonené sklo piatych dverí, výrazné svetlá a šesťuholníkové „prstencové“ reflektory do hmly s kombinovanými dennými a smerovými LED svetlami. Svieži dizajn, ktorý prináša nové prvky do inak vážneho dizajnového jazyka Volkswagenu. K tomu si doplňte možnosť odlišného lakovania strechy v štyroch farbách (biela, čierna, červená a metalizovaná hnedá Black Oak), farebných diskov kolies a na svete je auto, ktoré môže svoj výzor ponúknuť ako hlavný dôvod rozhodnutia pre kúpu. 

Kategória malých crossoverov rastie v predajoch a nemožno sa čudovať, že každá automobilka chce ponúknuť svojho kandidáta v boji o zákazníka. Nemusíme skúmať dôvody pre kúpu crossoveru, sú jednoducho „in“. Dávajú však zmysel aj z racionálnych dôvodov? Volkswagen T-Roc je v koncernovom portfóliu zaradený pod Tiguan a s kľudným svedomím ho môžeme porovnávať s Golfom. T-Roc je rovnako postavený na platforme MQB, od Golfu je však kratší v celkovej dĺžke o 24 milimetrov a aj rázvor má o 30 milimetrov menej. Naopak, základná hodnota batožinového priestoru pre verzie s pohonom predných kolies T-Rocu má 445 litrov oproti 380 litrom päťdverového hatchbacku. S pohonom 4Motion má T-Roc 392 litrov a Golf 343 litrov. Vnútorný priestor je v oboch modeloch porovnateľný, pre štvorčlennú rodinu s dvomi deťmi plne dostačujúci. Na lyže alebo dlhšiu dovolenku v Chorvátsku (alebo kdekoľvek inde, samozrejme...) viete použiť strešný box, T-Roc má výhodu v pozdĺžnych strešných nosičoch. Ďalším dôležitým údajom je informácia o svetlej výške, Golf má 142 milimetrov a T-Roc 157 ako predokolka a 161 milimetrov ako verzia s obomi poháňanými nápravami. Nie je to na vážne jazdenie v teréne, ale nespevnenú príjazdovú cestu na chatu, sneh, vyššie mestské obrubníky a strmé nájazdy zvládnete s prehľadom a bez obáv o predný nárazník. Žiadna irónia, z vlastnej skúsenosti viem, že na niektoré mestské prekážky Golf nestačí, s možnosťami T-Rocu ste v kľude. A s trochou opatrnosti zvládnete aj jazdenie po skalách a mimo komunikácií. Po dizajnovej stránke nemá konzervatívne nakreslený Golf oproti zaujímavému T-Rocu žiadnu šancu, takže spolu s vyššou úžitkovou hodnotou vyzerá T-Roc ako jednoznačne lepšia voľba... alebo? 



Zásadným argumentom pre preferenciu klasickej koncepcie karosérie oproti SUV bývajú dynamickejšie jazdné vlastnosti a lepší komfort jazdy. T-Roc však nie je SUV, ale crossover a teda zvýšená stavba karosérie neovplyvňuje jazdné vlastnosti natoľko negatívne. Golf stále bude jazdiť dynamickejšie, ale pre bežného užívateľa to nie je rozhodujúci parameter. Podvozok T-Rocu je výborný, pohodlný aj na osemnásťpalcových diskoch Grange Hill a veľké kolesá na štandardnom podvozku bez adaptívnych tlmičov nebúchajú a nebránia tak celkovému komfortu. Náš T-Roc poháňal prostredníctvom sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovky (DSG) obidve nápravy motor 2,0 TDI s výkonom 150 koní a silou 340 Nm. V tomto aute dáva tento motor konečne zmysel (pre Tiguan je len dostatočný, v Golfe zbytočný), dynamické parametre 1530 kilogramov vážiaceho crossoveru sú veľmi slušné. Maximálna rýchlosť 200 km/h a zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 8,4 sekundy stačia pre všetky jazdné situácie. Ak by to predsa len nestačilo, dvojlitrový benzín so zrýchlením 7,2 sekundy poskytuje v reálnom svete dynamické parametre v priamke porovnateľné s Golfom GTI s manuálnom prevodovkou. Jazdné vlastnosti profitujú z pohonu 4Motion, nemožno síce povedať, že by T-Roc nepoznal nedotáčavosť, ale pri správne zvolenej nájazdovej rýchlosti sa od apexu vie pekne zaprieť o zaťažené vonkajšie zadné koleso, čo je vskutku uspokojujúce. Rovnako poteší aj spotreba, ktorej týždenný priemer sa pri úplne novom aute (pri odovzdaní malo len 820 km) ustálil na hodnote 6,9 litraAko je to už u mňa obvyklé, s deaktivovaným štart/stop systémom a vysokým podielom mestskej premávky.



Aby bolo povedané všetko, Paľovi a úprimne, ani mne sa nepozdávalo vyhotovenie celej prístrojovej dosky a výplne dverí z tvrdého plastu. Musím s ním súhlasiť, v tomto smere ľudia od Volkswagenu očakávajú kvalitné mäkčené plasty, o to viac, že nové Polo má prístrojovku vo vrchnej časti práve z mäkkých plastov. Spracovanie je však bezchybné, rovnako ako ergonómia. Verzia Sport má už v sériovej výbave Active Info Display s uhlopriečkou 11,7 palca, v našom prípade kombinovaný s príplatkovým navigačným systémom Discover Media, ktorého displej má uhlopriečku 8 palcov. Na rozdiel od Golfu však ani za príplatok nie je zatiaľ dostupný systém Discover Pro (s uhlopriečkou 9,2 palca) a súčasné zobrazenie mapy na oboch displejoch tak nie je možné. Interiér T-Rocu hovorí o tom, že v hierarchii modelov Volkswagenu je štvrť stupňa pod Golfom a to napriek tomu, že základná cena testovanej verzie je 30.120,- EUR (náš kus sa zastavil na cene 33.160,- EUR) a porovnateľný Golf Highline 2,0 TDI 4Motion s DSG stojí od 29.140,- EUR. Volkswagen T-Roc je vďaka príťažlivému dizajnu a vyššej úžitkovej hodnote zaujímavou alternatívou krátkeho Golfu a v čoraz širšej konkurencii sa určite nestratí.

Ak sa vrátim k úvodnej otázke, s kľudným svedomím môžem T-Roc odporučiť mladej rodine s dvomi malými deťmi (ideálne už bez potreby vozenia detského kočíka). Určite odporúčam priplatiť si za elektrické otváranie a zatváranie veka batožinového priestoru, jeho veľkosť, váha a sila plynových vzpier vyžadovala pre zatvorenie dosť sily. Namiesto testovanej konfigurácie sa ako vhodnejšia verzia pre prevažný pohyb v meste a na spevnených komunikáciách javí motor 1,5 TSI s predným pohonom a automatickou prevodovkou. Tento predbežný záver si ale budeme musieť overiť v teste.


Autor: Miro Vilím, Foto: Pavol Gemeiner


PS: ...už som spomínal, že čakáme aj plnohodnotné eRko?