OsemIndian FTR 1200T5 Focus STX4 M40dProjektil!Najlepšie Tarraco?e-tronCB650R Neo Sports CaféAfrikaCupra Ateca
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Volvo S60 T5 R-Design – Výnimočná alternatíva

Volvo S60 T5 R-Design – Výnimočná alternatíva

Volvo. Kedysi dávno synonymum pre štýlové hranaté kombíky. Od uvedenia aktuálneho XC90 a nasledujúcich modelov si Volvo spájame s elegantným a čistým škandinávskym dizajnom. Súčasný dizajnový jazyk prináša nielen uznanie odbornej verejnosti, ale aj podstatne rastúce predaje. 

V roku 2018 Volvo dosiahlo piaty rok po sebe rast a s počtom 642.253 kusov prvýkrát od svojho založenia v roku 1927 prekonalo hranicu šesťsto tisíc kusov. Najväčším skokanom sa stal americký trh s prírastkom viac ako 20% oproti roku 2017. Samozrejme, podstatnú časť predajov tvorili vozidlá kategórie SUV, najpredávanejším modelom bol nielen v Spojených štátoch amerických, ale aj celosvetovo model XC60. 

Mohlo by sa zdať, že stačí ak sa modelová politika švédskej automobilky zameria výlučne na modely SUV, nakoniec minulý rok predstavené najmenšie SUV XC40 tento rok predbehlo aj etablovaný model XC90. Našťastie tomu nie je tak a Volvo popri nádherných kombíkoch V90, V60 a ich Cross Country derivátoch ponúka prestížnu limuzínu S90 a od minulého roku model S60 ako prémiovú novinku strednej triedy.

Volvo S60 je nielen prvým autom vyrábaným v USA, ale prvým modelom značky, ktorý poháňajú výlučne benzínové motorizácie kombinované s osemstupňovou automatickou prevodovkou. Základom portfólia je prepĺňaný štvorvalcový motor s objemom dvoch litrov, ktorý vo verzii T4 ponúka 190 koní a 300 Nm, vrcholom ponuky je model T8 eAWD, ktorý vďaka spojeniu s elektromotorom ponúka systémový výkon až 408 koní a tomu zodpovedajúce brutálne zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 4,6 sekundy (!). Zlatú strednú cestu predstavuje model T5 dostupný aj s pohonom všetkých kolies.    



V našom teste motor s výkonom 250 koní pri 5.500 otáčkach za minútu a silou 350 Nm (v pásme od 1.800 do 4.800 otáčok za minútu) poháňal výlučne prednú nápravu ako model T5 bez prívlastku AWD. Viac ako slušná porcia výkonu zaručuje zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 6,5 sekundy a maximálnu rýchlosť 240 km/h. V kombinácii so športovým podvozkom verzie R-Design môžeme akceptovať ambíciu výrobcu ponúkať S60 ako športovo koncipovanú verziu prémiového sedanu strednej triedy. Svižná jazda nerobí sedanu problém, lepšie sa však cíti v komfortnej polohe ako diaľkový hltač kilometrov. 

Napriek športovému podvozku a príplatkovým devätnásť palcovým kolesám je komfort jazdy výborný, drobné komplikácie, tak ako pre všetky autá vrátane luxusných limuzín, predstavujú krátke priečne nerovnosti. Vďaka excelentným sedadlám však ani takéto zaváhania neruší celkový komfort.



Spomenuté sedadlá sú vo výbave R Design vyhotovené v kombinácii čiernej kože a tmavošedej látky. V kombinácii s kontrastným bielym prešívaním, šedým antracitovým stropom a hliníkovým dekorom Metal Mesh sedí táto konfigurácia novému sedanu ako uliata. Architektúru a ovládacie prvky palubnej dosky a stredového tunelu poznáme z ostatných modelov značky a po krátkom zoznamovaní predstavujú rozumný kompromis medzi bezproblémovou ovládateľnosťou a čistým, minimalistickým dizajnom.



Exteriérový dizajn obvykle nechávam na oko pozorovateľa, ale v prípade modelu S60 musím aj s odstupom času trvať na mojom vyhlásení komunikovanom na našom FB profile: Volvo S60 je najkrajším sedanom prémiovej strednej triedy. Perfektné proporcie nechávajú zabudnúť na to, že primárne ide o sedan s pohonom prednej nápravy, relatívne krátky predný previs by pokojne mohol patriť zadokolke. Ostré hrany stretávajúce sa v presných líniách, dynamicky modelované veko batožinového priestoru, štíhle predné svetlomety s charakteristickým svetelným podpisom, dominantná predná maska a takmer avantgardne modelované zadné skupinové svietidlá tvoria dynamicky elegantný celok. Výnimočnosť dizajnu zvýrazňuje odvážna červená farba Fusion Red. 



Vyznenie dizajnu vnímam ako pokojnú silu, ktorej zodpovedal aj mnou preferovaný spôsob jazdy. Nastaviteľné jazdné režimy Dynamic, Eco a Individual som dôkladne vyskúšal, aby som sa natrvalo vrátil k režimu Comfort. Jeho odladenie presne zodpovedalo mojej požiadavke na komfortné každodenné jazdenie. V prípade potreby krátkodobej dynamickej jazdy obvykle postačovalo zošliapnutie akcelerátora na podlahu, ak sa mi nechcelo čakať na reakciu prevodovky, podradil som si ľavým pádlom.



Celkovému komfortu pomáhal aj akustický prejav motora, ktorý sa svojim charakteristickým zvukom prejavil až pri dynamickej jazde. Veľmi pozitívnym prekvapením bola pre mňa celková spotreba počas testu. Minimálna spotreba na okresných cestách pri plnom využívaní maximálnej povolenej rýchlosti a občasnom využití dynamického potenciálu pri predbiehaní predstavovala zaujímavých 6,3 litra na 100 km, celkový priemer sa zastavil na čísle 7,9 litra. Na prvý pohľad to možno nie je ohurujúce číslo, ale s ohľadom na poskytovaný výkon a jeho viac než striedme využívanie je to slušná spotreba. A to aj vo vzťahu k výrobcovi udávanému priemeru (podľa metodiky WTLP) 7,3 litra.

Pre úplnosť, S60 T5 začína v slovenskom cenníku ako R-Design na sume 46.700,- EUR, výsledná cenovka nami testovanej konfigurácie s bohatou príplatkovou výbavou posunula cenovku na výsledných 56.075,- EUR.



Hodnotenie: Volvo S60 T5 bolo postavené takmer presne podľa mojich aktuálnych požiadaviek na prémiový sedan strednej triedy. Príťažlivý dizajn, komfort, najviac miesta pre pasažierov v rámci konkurencie tvorenej nemeckou trojkou a talianskou kráskou Júliou, kvalita použitých materiálov a ich spracovania a silný motor s rozumnou spotrebou si spolu s absenciou výrazných nedostatkov vyslúžili hodnotenie 4,5 obrubníka z piatich možných.      

Autor: Miro Vilím, Foto: Pavol Gemeiner     

Advertisement