Sports TourerKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster NSanta1000 kilometrový testKodiaq RSProject CToto auto s vami pohne!Baby AMGRS245Sandman 2V ako...SandmanKia XCeed 1,6 T-GDIRozhodnutieCeed GTNáčelníkFocus STToto nečítajte!
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Volvo V40 Cross Country T5 AWD – Analýza filmu

Volvo V40 Cross Country T5 AWD – Analýza filmu

A svet sa zastavil ... Pokiaľ teraz čakáte scénu z akčného filmu, kde sa ohýbam v gymnastických záklonoch, tak nie. Nie takto bola myslená prvá veta. Narážam skôr na to, že akonáhle sadnete do auta značky Volvo, všetko sa príjemne spomalí, opadne stres, ustane hektický poklus a všetko je akési hodvábne a bezpečné.

Značka Volvo nemá taký komerčný cveng ako nemeckí premianti, ale v princípe je súčasťou tejto komunity. Pokiaľ niekto má, ale nechce to príliš okato vystavovať, jazdí na Volve. Veď stačí nazrieť na politickú scénu a zaspomínať, koľko diskusií vyvolala populárna, čierna XC90.

Testovací týždeň s Volvom V40 T5 Cross Country bol pre mňa ako malý filmový festival. Či už som jazdil, stál a len tak pozeral alebo parkoval a predieral sa mestom, stále som bol súčasťou filmového deja. A aby toho nebolo málo, deja troch filmov dohromady.

 
Doba ľadová
 
Volvo je zo Švédska. A Švédsko je severská krajina. Isté spojenie so zimou tam teda je a iste sa nájde aj kus ľadu. Čo je však absolútne priliehavé je podoba V40 s jednou z hlavných postáv komického animovaného filmu. Sid!

Volvo V40 s tým širokým nosom na prednej kapote a bixenónovými svetlami na okraji vyzerá spredu ako zábavný, šušlavý leňochod. No len sa pozrite! Milá tvár dobrosrdečného hrdinu, ktorý bral všetko s humorom sebe vlastným. Stále nevidíte? Postavte sa mu čelom, teraz si čupnite ... vidíte ako nechápavo žmurká? Spredu naozaj pôsobí trochu tupo, ale nie v intelektuálnom význame.  Je to fyzické. Dôvodom je bezpečnosť chodcov, ktorým Volvo vymyslelo ich vlastný airbag.

Profil auta je už z iného filmu. Výborne strihnuté, dynamické línie doplnené efektnými 18 palcovými diskami Mefitis Dark Grey Diamond Cut vyzerajú naozaj skvelo. Zozadu je to typické Volvo so svojimi zvlnenými svetlami a možnosti akčných scén prezrádzajú dve koncovky výfuku po stranách nárazníka. Cross Country je posadené vyššie ako klasická V40, ale na kráse mu to nijak neuberá. Celé auto pôsobí veľmi kompaktne a z postoja je cítiť, že sa nevzpiera ani drsnejším ne-cestám.




Piráti Karibiku

Spomeniete si na Čiernu Perlu? Tajomná loď obávaných pirátov, ktorá križovala oceán. Bola mohutná, dominantná, rýchla a takmer nikto ju nikdy nevidel. Pôsobila skôr ako legenda a mala okolo seba opar nepoznaného zla. Volvo V40 Cross Country je verejne známe, vôbec nie je zlé a opar v podobe zarosených okien okamžite rieši jeho dvojzónová klimatizácia. Prečo to porovnanie so starou loďou?

Pretože akonáhle začnete s Volvom zatáčať, prudko zatáčať, prípadne parkovať s intenzívnym krútením volantu, cítite sa ako na starodávnej lodi. Auto pracuje celým svojím telom a dáva to hlasno najavo. Je to presne ten zvuk akoby ste kormidlovali na starej, ťažkej, drevenej lodi, ktorej konštrukcia pri manévri pracuje a vy počujete stony unaveného dreva. Na druhú stranu to má svoje čaro a flegmatik to môže vnímať ako iný prejav majestátnej nadradenosti.




Matrix

Sadnete za volant, zavriete dvere a nastane hrobové ticho. Skvelé odhlučnenie V40, ovládanie funkcií interiéru, farebné kombinácie čalúnenia palubovky vám spomalia čas. Skutočne sa cítite akoby okolo vás všetko zastalo a vy ste ten rýchly. Ten najrýchlejší element menom Neo.

Usporiadanie interiéru a jeho ovládacích prvkov je ... naučiteľné. Určite vám to zaberie podstatne viac času a chvíľami zatínate zuby nad kreatívou dizajnéra, ale pokoj! Máte predsa čas, pretože všetko okolo je spomalené. A pokiaľ to nestačí, vyberte jednu z troch vizuálnych tém prístrojovky a zostaňte uvoľnení. Elegance vám prepne budíky do farby auta a bude pôsobiť luxusne. Eco zvolí farbu oceánu a chuť pomôcť rastlinám v Amazónii a režim Sport prehodí otáčkomer do stredovej časti a začervená sa pri myšlienke intímneho splynutia počas športovej jazdy.

Farebná kombinácia kožených sedadiel vás premiestni na alpské lúky, kde v diaľke počujete spokojné bučanie. Áno tak trochu kravička Strakuľa, ale nie je to nič, kvôli čomu by ste pri vystúpení od hanby rýchlo zatvárali dvere. Palubná doska mi evokovala silné príbuzenstvo s prírodou a poctivá hnedá s netradičnou štruktúrou materiálu  pôsobila veľmi upokojujúco a elegantne. Tenký stredový panel zahŕňal všetky ovládače klimatizácie, audia aj bezpečnostných systémov. Jediným problémom bola ťažká dostupnosť k tým najnižšie položeným tlačítkam pokiaľ bola páka automatu zaradená v polohe P.

O váš komfort a v prvom rade bezpečnosť sa stará regiment asistentov, ktorý dohliada na perfektný chod celého systému. A systém podlieha niekomu, kto ho celý ovláda. V Matrixe to bol Architekt, vo Volve je to vodič. Chcete sa pozrieť ako to vyzerá za autom? Zvoľte tlačítko kamery a vidíte detaily. Zvoľte opäť a kamera vám obraz priblíži. Ak parkujete pozdĺžne, nechajte auto aby si vymeralo medzeru a zaparkovalo samo. Adaptívny tempomat v spolupráci s kontrolou jazdných pruhov vám jednoducho nedovolí naburáť. Tempomat dokáže kontrolovať vzdialenosť od pred vami idúceho auta až po úplné zastavenie. V kolóne či prehustených mestských obchvatoch sa nemusíte dotknúť žiadneho pedála. Okrem toho vás auto audiovizuálne varuje pred možnou kolíziou. Na čelné sklo premieta stupnicu vzdialenosti od prekážky a do reproduktorov púšťa výstražné tóny. Pokiaľ nereagujete, systém City Safety dupne na brzdy tak, že si určite rozmyslíte, či to chcete skúsiť opäť. 




Matrix Revolution

Ďalším dielom high-tech thrilleru je samotná podstata auta. Jeho 2,5 litrové, 5 valcové, 187 kW (254 koní) srdce. Benzínový turbo motor má fantasticky zamatový chod. Už na voľnobehu pri prehrabnutí plynu cítite tú vyrovnanosť. Krásny, uhladený a čistý prejav. So 6 stupňovou, automatickou prevodovkou v režime Sport sme so Sid-om pripravili prekvapivé chvíle nejednému premiantovi, ktorý sa so svojím dieslom pokúšal pretekať. Na jednej križovatke po úniku z predošlých svetiel sa mi vodič veľkého sedanu prilepil až na dvere aby si bol istý, že vidím jeho vycerené zuby a zdvihnutý palec. Vraj to nečakal. Milý pán.

Riadenie, okrem zvukov z Karibiku, reagovalo dobre a presne. Napriek vyššej svetlej výške auto zatáčalo veľmi odhodlane. Bola radosť si v sekvenčnom režime prevodovky ťukať do efektne podsvietenej páky a preháňať digitálnu ručičku po otáčkomeri. V zákrutách sa snaží byť donekonečna v stope a pokiaľ vojdete správne, odmení sa pôsobivým prejazdom. Na limite má tendenciu uhnúť zadkom a ak mu v zákrute uberiete alebo pribrzdíte, odlepí sa len veľmi ťažko a do posledného dychu sa snaží byť neutrálne. Brzdy fungujú, ale neprepínajte ich. Pretože potom fungovať prestanú. Trápia sa s hmotnosťou. Zo všetkých síl sa snažia, ale pokiaľ mienite auto týrať na okruhu, tak si preboha kúpte niečo, čo je na to určené. Pri bežnej, aj svižnej jazde na ne riadne zatlačte, poslúchnu.

A ten zvuk. Nebolo to nič ohlušujúce ani sa vám z toho nepostavia chlpy. Ale v každom prípade budete hrdí na prejav, akým Volvo V40 T5 ukáže svoju silu. Ráno po príchode do garáže si pred naštartovaním otvorte okno. Studený motor pustí do výfukov parádny chrapot a verte, že hneď budete mať lepší deň. A potom pôjdete natankovať a ono sa tá priemerná nálada vráti. Ak chcete zvuk bude to za 18,5l benzínu. Presunúť sa dá aj za 8l ale pokiaľ pritlačíte na plyn, spotreba sa poľahky prehupne cez 10. Ono každý špás, niečo stojí.

Volvo V40 Cross Country T5 AWD vo výbave Summum si viem dokonale predstaviť ako auto na denné jazdenie. Pokoj, rozvaha, sila, dôstojnosť, komfort, bezpečnosť, imidž. Má všetko v rozumnom množstve. Ako dobrý film.


Námet a Text: Marek Varga
Advertisement