Stinger GTKonzultantLet na drakovi#HotHatch Track TestIndiánske letoKia Sportage 2018Nová Honda CR-VHra o tróne(N)mancipátorV12 od AMGTemný prízrakFiesta ST 2018 Srdcová sedmaKráľ horyHaute Couture
Úvod / Auto/Moto / Vpred do minulosti / Mercedes-Benz CL70 AMG - Kríza "manažmentu"

Mercedes-Benz CL70 AMG - Kríza "manažmentu"

„Ešte nikdy som nebol tak blízko mafie, ako dnes“. Parafrázoval som. Napísal som to preto, že dnes sa myšlienka z tejto vety (stále) bezprizorne skloňuje na všetkých opozičných tlačovkách. Celé by mi to prišlo vtipné, pokiaľ by to nebolo tak smutné. Republika v historickej kríze a mne sa do rúk, na test, dostane auto, ktoré v 90-tych rokoch vozilo na druhom konci sveta hlavu organizovaného zločinu. „Ešte nikdy som nebol tak blízko mafie, ...“

Yakuza je termín, ktorý definuje nadnárodný kriminálny syndikát, známy aj ako „gokudó“, v preklade, extrémna cesta. Zločinecká organizácia operujúca hlavne v Japonsku je preslávená svojím kódexom a tvrdými prejavmi moci. Yakuza má veľký vplyv na japonské médiá, operuje medzinárodne a dnes združuje cez 100 tisíc členov. A jeden z týchto členov, tak vraví príbeh a aj súčasný majiteľ auta, kedysi vlastnil túto nemeckú loď s označením Mercedes-Benz CL70 AMG„Páni, ja nemám vedomosť o tom, že by ma chcel niekto odstrániť, ale pýtam sa vás, má toto auto dôvod, aby po ňom niekto strieľal?“, bola moja posledná otázka pred prvým naštartovaním. „Neboj sa, žiaden problém nehrozí, ... ale do Číny s tým nechoď!“ (smiech). 

Zväčša test začínam opisom vonkajšieho vzhľadu, ale... ihneď po zaradení D v archaickej kulise automatickej prevodovky a prvom, naozaj miernom zošliapnutí plynového pedálu, na mňa vyskočila rozvášnená kontrolka ESP a zadné kolesá trhli celým autom v tom, ako sa snažili elektronike vysvetliť, že jej procesoríky na 12 valcov a 7 litrov objemu nestačia. A skutočne stačilo len mierne potlačenie plynu! Ten motor je tak masívne ohromný, že nech ste ktokoľvek, okamžite mu vzdáte úctu. Takmer 500 benzínových atmosférických koní a 720 Nm krútiaceho momentu, ktorý musí spracovať iba zadná poháňaná náprava. Tie čísla sa zdajú veľké a silné a oni sú, ale jazdiť s týmto autom preteky, je holý nezmysel. Toto je presne definícia skutočnej slobody, kedy viete, že keď chcete, tak môžete, ale nemusíte. Dať na diaľnici s 26 ročným autom pápá novému AMG v rýchlosti okolo 200 km/h a vyškoliť ho v pružnom zrýchlení je jednoducho, ... generálne!!



Čaro vizuálu je kradnuté despotickou charizmou viac ako 5 metrov dlhého kupé, ktorému absentuje B stĺpik a po stiahnutí všetkých 4 častí okna auto vyzerá ako prezident bez saka a kravaty na večierku v Tropicana bare v Cancúne. Krivky auta sú však nádherné aj po rokoch a tieto veľké kupé, či chcete alebo nie, určujú spoločenský status. Celok dopĺňajú krásne disky Mercedes AMG a viditeľným podpisom týchto strojov bola aj dvojitá hranatá koncovka výfuku na ľavej strane. Otvorte tie veľké a naozaj ťažké dvere a do nosa vám udrie vôňa starej almary z masívu. Hneď potom ako doinhalujete a otvoríte oči, zistíte, že vás do tej drevenej skrine niekto skutočne zavrel. Drevené obklady sú snáď všade a keď som neskôr otváral kapotu motora, ani na chvíľu som nepochyboval, že aj ten bude uložený v drevenom sarkofágu. Nebol, ale bola tam krásna plaketa AMG vyzerajúca ako vrchná časť 12 valca s poradovým číslom a podpisom konštruktéra. Tieto detaily veľmi pozitívne dotvárajú dojem jedinečnosti áut od AMG.



Volant je obrovský, pochopiteľne drevený a posilňovač odvádza svoj prácu až zbytočne horlivo. Myslel som si, pokým neprišlo prvé parkovanie. S 5 metrovým tankom to nemalo byť ľahké, ale práve práca posilňovača a extrémne dobrý polomer otáčania spôsobili, že i s touto kosatkou na kolesách sa parkovalo lepšie ako s hatchbackom z nižšej sociálnej paluby. Sedadlá pôsobili dojmom odladeného tuli vaku, ktorý presne obopol vaše pozadie a vymazal myšlienku na športový posed za volantom. V tomto aute sa chcete rozvaliť, končekmi prstov korigovať riadenie a pustiť si Queen z naozajstnej kazety cez repro sústavu Bose. Zažíval som dokonalosť luxusu histórie. Dnes, v digitálnej dobe kešu.



Na fotkách sa mi páči viac ako súčasná S-Klasse. CL70 má dominantný postoj a počas jazdy zvonku pôsobí naozaj veľmi nadradene. Akonáhle som si zvykol na kormidlo a milión otáčok od dorazu k dorazu, na hmotnosť a kolísavý prejav pri vchádzaní do zákrut, na silu a potenciu motora, začal som si toto veľkolepé kupé naozaj užívať. S vypnutým ESP viete efektne odísť z každej križovatky a verte mi, že keď sa táto masa železa a skla sunie vpred v kontrolovanom šmyku, pôsobí to nesmierne namyslene. Lenže V12 na to jednoducho má právo.



Mercedes-Benz CL70 AMG mi poskytol zážitok, ktorý by som pomenoval ako riešenie krízy manažmentu v zmysle poruchy riadenia moci. Toto veľké kupé demonštruje silu a nadradenosť, ale zároveň dokáže pokorne slúžiť na základe mandátu, ktorý mu bol udelený. Je rázne, ale uhladené, mocné, ale spravodlivé a reprezentatívne, ale nie vulgárne. Dnes môže tvoriť časť automobilovej zbierky s hodnotou prevyšujúcou pôvodnú cenu nového auta. A keďže konkrétne tento kus je na predaj, zberatelia sa môžu hlásiť.

Autor: Marek Varga, Foto: Pavol Gemeiner

Článok bol prvýkrát zverejnený v časopise RoadLife.