Q3 45TFSICB650R Neo Sports CaféPani MamkoAfrikaCupra AtecaAlienAudi Q3RWD = FUNBlack is backSport TurismoTechnokratLord of the RingHra o tróne(N)mancipátorV12 od AMGTemný prízrak
Úvod / Auto/Moto / Vpred do minulosti / Mitsubishi Evo 6 RS vs Subaru Impreza P1 – Chlapi a chlapci

Mitsubishi Evo 6 RS vs Subaru Impreza P1 – Chlapi a chlapci

Medzi chlapmi existuje jedno klišé, ktoré je komunikované hlavne v prítomnosti žien. Dôvod je prozaický – vyslovením kúzelnej vety „stále sme ako malí chlapci, len si už musíme kupovať oveľa drahšie hračky“, muži definujú svoju potrebu prisať sa žene na prsník a strategicky to hrajú na materinský cit a zároveň vyzdvihujú svoje postavenie úspešného samca komentovaním vlastných hmotných statkov. Vzniká teda akési dvojité tvrdenie, ktorého cieľom je získať samičku na čas potrebný ku kopulácii. Pretože potom ... príde čas určený výhradne pre hračky.

Vyššie rozvitá definícia je samozrejme subjektívnym pohľadom autora, teda mňa, ktorý som získal na základe pozorovania ... života a na základe personálnych experimentov. Preto viem, že akonáhle sa podarí primäť samičku k rozmnožovaniu a pokus sa vydarí, „veľký chlapec“ sa zrazu stane otcom malého chlapca a v krátkom čase zisťuje, že neživé hračky sú oveľa komfortnejším spôsobom pre mrhanie voľným časom. Pretože je obrovský rozdiel medzi tým, počuť 13 krát za večer „tatino poď sa hrať“ a vlastným zistením, „chcem sa hrať“. So svojím synom sa hrám extra rád, ale viem, že vtedy pravidlá určuje on. A preto si myslím, že každý jeden normálny chlap potrebuje tú svoju chvíľu na hranie, kedy on je chlapcom, ktorý určuje pravidlá a vyberá hračky a zároveň mužom, ktorý udáva tempo a vytvára situáciu. V deň kedy mi na pomyselné pieskovisko pristavili Mitsubishi Lancer Evolution VI RS a Subaru Impreza P1 som potlačil infantilný úškrn a ... šiel sa hrať!

„Ahoj, ty si kto vlastne?“ opýtalo sa čierne Evo 6 koketne postávajúcej modrej P1ky. „Záleží od toho čo by ťa viac potešilo (nasralo)...“ odvetila P1 a zabublala do výfuku. Priamosť Eva je typická a jeho schopnosť presne odpovedať na príkazy je priamo úmerná jeho charakteru. Evo miluje jasné linky a podľa nich nastavuje okamžité reakcie. Podivne istá neistota Subaru ho však dokáže vyviesť z miery natoľko, že na sekundu stratí schopnosť presne predpovedať ďalší vývoj. P1 kontrolovane provokuje okolie svojou presvedčivou hrubosťou a hovie si v polohe, kde do poslednej sekundy nie je možné predvídať približujúcu sa situáciu. „To je čo za nepresnú a hlúpu odpoveď?“, srdí sa Evo 6 a hlasno vyfúkne zlosť cez ventil turba. P1 len mykne zadným krídlom, teatrálne vykrúži široké hodiny a v prachu rozhojdane odchádza z miesta dialógu. 



A toto sa mi ľudia naozaj stalo – bol som súčasťou tvrdého rozhovoru dvoch rally legiend. Áut, ktoré si svoje kvality dokazovali na nespevnenom povrchu niekedy na prelome tisícročí a značky, ktoré rozdelili fanúšikov zaprášeného motoršportu na dva taktické tábory. Mitsubishi Lancer Evolution VI RS a Subaru Impreza P1 – rivali, ktorí vlastne žijú jeden, síce veľmi turbulentný, ale spoločný, pútavý príbeh.

Videl som ju už z diaľky. Subtílna, nízka silueta, šedé pretekárske disky kolies, typická modrá a nekonvečné krídlo. Impreza P1 sa na prvý dojem tvári ako pokorné auto bez náznaku agresie, ale v pozadí cítiť istotu, ktorá pramení z rokov poctivého tréningu. Stála vonku, zodpovedne čakala na svoje vystúpenie a pôsobila veľmi, ... sympaticky. Čierny satan na krásnych bielych rally diskoch s bodykitom hodným bojovníka Star Wars ma čakal o pár metrov ďalej vo vyleštenej garáži. Agresia a rešpekt tvorili okolo Eva 6 päť metrový akčný rádius a ja som sa musel chalanom priznať, že predstava, že toto auto budem riadiť ostro, mi spôsobuje reálnu trému. Fascinovalo ma, že už pri prvom pohľade som medzi autami badal tak neuveriteľný rozdiel. Táto sálajúca charizma ma neskutočne prekvapovala, či už to bol vnútorný pokoj Subaru alebo narcistický postoj Mitsubishi.



„Spojka trochu kope, ale inak sa to riadi ako normálne auto“. Mám veľmi rád tieto pseudoupokojujúce slová, hlavne pokiaľ sa k nim pridá pobavený úškrn ľudí, ktorí vedia o čom je reč. Výborné sedadlá Eva z edície Mäkinen ma prijali bez výhrad a príjemne ma prekvapil aj relatívne hlboký posed za volantom. Dobré nastavenie sedadla voči volantu, pedálom a páke prevodovky vytvorilo dojem, že ma auto objalo a stali sme sa jedným celkom – čo je pre ostrú jazdu veľmi dôležitým zistením. Evo 6 je totiž ako súčasť tela vodiča, alebo inak, lepšie - vodič je ako jedna z mechanických súčastí Eva 6. Pokiaľ by ste to chceli inak, dostanete výstrahu, neskôr pokutu a nakoniec riadnu facku. Variant 2: pokiaľ by ste to chceli inak, prestúpte si do Subaru.



Impreza P1 dáva bezvýhradný priestor na invenciu vodiča. Nediktuje, neprosí, sleduje a pomáha, pokiaľ vidí, že vedenie je správne. Akonáhle však zistí, že ju riadi namyslený idiot, v spolupráci s Darwinou teóriou o čistom genofonde, trestá okamžitou elimináciou, bez výstrahy, bez pokuty, bez facky. Jej 280 koní skvelo sekunduje nízkej váhe a ani v jednom momente som nemal pocit, že by mi chýbal výkon. Boxer pod prednou kapotou typicky duní a na Subaru je pre mňa zaujímavá jeho chýbajúca akustická špička. Impreza akoby nemala rozsah a svoju pesničku si hudia stále v jednom tóne. Na druhú stranu však strašne efektne hvízda na svojej pop-off píštalke, vždy keď prudko uberiete plyn. Duet s Mitsubishi v bratislavskom tuneli Sitina bol nekutočným koncertom pre všetkých účastníkov prejazdu. Flauty pop-off ventilov a kotrabasy výfukov – majstrovská klasika.



Evo 6 je oveľa striktnejším náradím, nepoužiteľným na každý deň. Rally auto na značkách. Skutočne, dáte tam klietku, nasadíte si prilbu a môžete sa postaviť na štart najbližšej erzety. Aktuálnych 320 koní odfukovalo mocnejšie ako P1 a reakcie na všetko sú znateľne ostrejšie. Markantný rozdiel je pri riadení, pokým Evo reaguje ihneď a ide presne tam kam zamierite volantom, Impreza si dovolí malý úkrok, aby sa hodila do zákruty s miernym vlnením zadku. Aj na P1 sa dá ísť presná stopa, ale jednoducho jej musí človek viac veriť. Ja som amatér, ktorému viac vyhovoval presný neurochirurgický Evo štýl, určite viac ako kreatívna ortopédia Subaru. Druhý dôraz na rozdielne povahy oboch áut kladiem na radenie. Tuhá a presná kulisa manuálnej 5 stupňovej prevodovky Mitsubishi sa oproti tej v Subaru chovala ako profesionálny tenista hrajúci zápas s William Webb Ellisom. Evo jednoducho pracuje čistejšie a vo výsledku sa riadi oveľa ľahšie ako Impreza. 



Subaru Impreza P1 je podľa môjho názoru väčšou výzvou. Nie je tak presná, tak priama, tak rýchla a agilná ako Evo, ale má obrovskú porciu svojej osobnej personifikácie. Vášnivá, prítulná, tvrdá, drzá, sviňa, obľúbená, kamarátska, starostlivá a čo ja viem aká ešte. Impreze sa prisudzujú ľudské vlastnosti a nazývame ju ženským menom, Impreza je členom rodiny a chváleným pomocníkom. Skoro som jednu mal, práve preto, že som uveril jej poctivej povahe, ktorú si treba získať, zaslúžiť, ale zasiahla vyššia moc a nepodarilo sa mi to. Napriek všetkému si ju stále nesmierne vážim a dnes už presne viem prečo sa veci udiali tak ako sa udiali. Moje osobné presvedčenie a rozhodnutie pramení z podstaty samotného auta. Subaru poskytuje viac voľnosti a samotného citu. Je emotívnejšia a má mäkšie srdce. A preto ju vyhľadávajú chlapci.



Mitsubishi Lancer Evolution VI RS je mi napriek svojej teatrálnosti technicky bližšie ako Subaru. Presnosť a dynamika samuraja je návyková. Technické prevedenie pohybu je návod na jazdeckú závislosť. Precítenie auta cez ruky na volante, zadok a chrbát vsunutý do sedadla, cez nohy na pedáloch a páku radiacej páky je absolútne skvelé. Riadiť toto auto sa dá rýchlo rýchlo. Teda za relatívne krátky čas si s ním už dovolíte viac ako by bolo slušné. Profesionálny štýl výuky podáva Evo veľmi efektívne a vedome smeruje žiaka k profesorským výkonom. Pri chybách vytrvalo upozorňuje a snaží sa ukazovať ako ďalej, lepšie, rýchlejšie. Funguje naprosto presne a odvďačuje sa za trpezlivosť. Ide o to, že pokiaľ sa nemenia adhézne  podmienky, Evo funguje stále rovnako a dá sa stavať na predošlých skúsenostiach. Kdežto pri Impreze je to ako pri žene – na identické miesto má zvyčajne vždy iný názor. Mitsubishi Evo 6 je surovejšie, priamejšie a jednoduchšie. Je to bitkár, ale bojuje iba za spravodlivosť. Je emotívne plytkejšie, ale má viac prieraznej sily. A preto ho vyhľadávajú chlapi.

Autor: Marek Varga, Foto: Pavol Gemeiner
Advertisement