INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / LifeStyle / Elektrické Leto s Volkswagen eGolfom - Od prvej skúsenosti až po motoršport

Elektrické Leto s Volkswagen eGolfom - Od prvej skúsenosti až po motoršport

V prvej časti nášho seriálu Elektrické leto som sám seba jemne vystresoval. Osobne predpokladám, že s počiatočnými obavami okolo čisto elektrických aut reprezentujem väčšinovú populáciu. Naša redakcia disponuje eGolfom už dva týždne, čo je dlhšie časové obdobie ako klasický týždňový test iného vozidla. Tento fakt už rysuje relatívne jasné kontúry, s čím to vlastne máme dočinenia.
 
Volkswagen eGolf nepoužíva spaľovací motor v žiadnej forme. K pohonu využíva synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi s maximálnym výkonom 85 kW (3000 – 12 000 ot./min.) a s maximálnym krútiacim momentom 270 Nm (0-3000 ot./min.). Šťavu elektromotoru dodáva 264 článkov Li-Ion batérie v 27-moduloch umiestených medzi nápravami v podlahe, s menovitou kapacitou (maximálna kapacita, ktorú je schopná batéria dodať) 24,2 kWh. Správne tipujete, ľahký komponent to nebude, váži 317 kg. Výsledná pohotovostná hmotnosť 1585 kg nepredstavuje koniec sveta v tejto oblasti. Prevodovka, ak tento komponent môžeme takto hrdo nazvať , má jediný stupeň. Ale k jednému parametru by som sa rád vrátil, 270 Nm k dispozícií v momente štartu vozidla znamená v skutočnosti to, čo na papieri. Vozidlo vyráža z pokojného stavu okamžite, nezrovnateľne s ničím v benzínovom i naftovom svete. To nám vnuklo pološialenú myšlienku. V okamihu prevzatia testovacieho kúsku sme boli oslovení ohľadom mediálnej podpory športovej udalosti Auto Slalom Race zo strany Centra bezpečnej jazdy. No čo iné nás mohlo napadnúť, iba to že eGolf bude štartovať v meraných jazdách na slalome. Súťažnú kategóriu sme mu s ohľadom na absenciu objemu motora ušiť nevedeli, tak štartoval sám ako exotika podujatia, ale do celkového poradia sa jeho časy premietli.


 
Nevyhnutne sme zobrali do ruky kalkulačku. Praktický dojazd variuje medzi 130 a 190 km. Vozidlo má tri jazdné režimy. Normal, Eco a Eco+. Prakticky jazdím podľa potreby buď Normal, čo je plný výkon a fungujú všetky luxusné prvky vozidla a to ich má požehnane (dvojzónová klimatizácia, vyhrievanie sedadiel, navigácia, parkovacia kamera, adaptívny tempomat atď.), alebo v obmedzenom režime Eco+, kde šetrím energiu, ako sa len dá, nie je možné použiť napríklad spomínanú klimatizáciu a maximálna rýchlosť je obmedzená na 95 km/h (je ju možné prebiť v prípade potreby plynovým pedálom). A do toho ešte volič jazdného režimu prepínam do módu B, čo je najsilnejší stupeň rekuperácie energie z bŕzd, čo vlastne znamená, že po pustení plynového pedálu voz neustále brzdí, takouto mágiou si udržiavam pravidelne dojazd vyše 160 kilometrov. Samotná lokalita Driving Academy, kde sa súťaž konala, sa nachádza len nejakých 40 kilometrov z Bratislavy (hneď vedľa okruhu Slovakiaring). Lenže eGolf bude vystavený štyrom jazdám vo veľkom nasadení (jedna tréningová, tri merané), tak sme hľadali možnosti,  ako eGolf predbežne dobíjať. Našťastie areál súťaže disponoval klasickou sieťovou prípojkou 230 V/ 50 Hz, týmto naša odvaha absolvovať event výrazne stúpla.


 
Golf na baterky nie je žihadlo. To si povedzme hneď na rovinu a rozhodne nečakajte, že vás ohúrim prvým celkovým miestom. Ani slovenská futbalová reprezentácia sa nedostala ďaleko na európskom šampionáte, tak sa držme pri zemi. Zrýchlenie z 0 na 100 km / h mu trvá 10,4 s. To nie je veľa. Alebo inak, na športovanie je to zúfalo málo. Ale je tu jeden plusový bodík. Vďaka priebehu krútiaceho momentu absolvuje zrýchlenie z 0 na 60 km / h za 4,2 s, čo sme skúšobne vyskúšali v šprinte s Volkswagenom Golf GTI Performance Pack (230 koní). Elektrika vyhrala o dĺžku vozidla. Len potom nad touto rýchlosťou sa mu akosi veľmi nechce. Hm, reklamný slogan Auto Slalom Race hovorí niečo o najrýchlejšom slalome na Slovensku. A kým väčšina súťažiacich príde s pekne odľahčeným motoristickým náradím, obutí budú do športovým pneumatík, poprípade typu semi-slick a slick, naše kolesá objímajú ekologické balóny v rozmere 205/55R16. To bude šmýkania. Samozrejme, aj bolo.


 
Nebudem zbytočne napínať, mal som jediný cieľ, neskončiť v celkovom poradí posledný. To by som profesionálne nezvládol a neviem, čo všetko by sa dialo na poli vedľa areálu a asi by som mal v ruke kanister s benzínom a zápalky. Toto krajné riešenie nebolo nutné aplikovať. 42. miesto z celkových 57 účastníkov hodnotím možno jemne lepšie, ako som predpokladal. Pod mojím umiestnením skončili dokonca aj športovejšie vozidlá s výkonom motora, ktorý sa nenápadne blížil k hodnote 300 koní.
 

Úžasno-čudným faktorom pretekania bola nízka úroveň hluku v kabíne, takýto fenomén som ešte počas športovania nezažil. Nedá sa však povedať, že tento fakt otupuje postreh, alebo vnímanie rýchlosti. Zrýchlenie cítim telom, zvuk valenia pneumatík tiež robí dobrú službu, rovnako ich piskot. Väčšími rýchlosťami sa zvyšuje intenzita aerodynamického hluku. Bolo to iné. Nedá sa povedať, že nudné. Elektrický pohon problém nerobil, ba naopak, batérie sú rozložené v podlahe, prispievajú k nízkemu ťažisku vozidla, eGolf zatáča relatívne ochotne. Jediným vážnym problémom sú  pneumatiky, ale chápem, pravdepodobne neexistuje majiteľ tohto vozidla nikde na svete, ktorý by zobral tento zázrak techniky na autoslalom. Toto vozidlo sa kupuje za iným účelom. Je to prepravník medzi destináciami v meste, kde jeho najväčšia nevýhoda časovo náročné dobíjanie (rýchlonabíjačkou Combo trvá nabitie 1 hodinu, cez rozhranie Type 2 „Mennekes“ približne 6 hodín, domácou sieťovou prípojkou 10 hodín), je vďaka hustejšej sieti nabíjacích staníc akceptovateľnejšia.
 
Prvá fáza súžitia s elektromobilom nás v redakcii prekvapila. Tak ako si treba zvykať na nejaké špecifiká používania hociktorej technologickej novinky z obchodu, rovnako po pochopení filozofie modelu eGolf a dodržiavania istých pravidiel sme v ňom objavili veľmi príjemného pomocníka. A možno aj zábavného, existujú spôsoby ako šokovať motoristickú verejnosť. Napríklad aj účasťou na slalome. 

Autor: Ladislav Vörös, Foto: Pavol Gemeiner, Slalom Foto: Marek Varga