Audi Q2 - untaggableV90 CCMercedes-AMG GLC 43 CoupeNezničiteľnýVaše PortfolioImidž nie je na nič!BMW proenviro 740LeP3008 je COOL!Amarok V6 AventuraPickUp Test  2017Slobodná jar - mesačný testSQ7 - King of The Urban JungleThorove kombiDarwinov odkazEbajk Test
Úvod / Auto/Moto / LifeStyle / Specialized Turbo Levo FSR Comp – A predsa sa točí!

Specialized Turbo Levo FSR Comp – A predsa sa točí!

Keď sa v talianskej Pise 15. februára 1564 narodil chlapec, ktorý o 69 rokov neskôr pred inkvizičným súdom vykríkol: „A predsa sa točí!“, nikto vtedy nevedel, že dnes bude existovať bicykel, ktorý by onen výkrik mohol pokojne aplikovať do reálií modernej cyklistiky. Galileo Galilei, taliansky matematik, fyzik, astronóm a zakladateľ súčasnej experimentálno-teoretickej prírodovedy vtedy netušil, že dnes budeme využívať definície mechaniky, ktorej základy popisuje vo svojom najslávnejšom diele Dialóg.
 
Vziať do testu bicykel (ďalej bajk, pretože tak sa patrí vravieť v tejto branži), bol nápad z čistého nerozumu a sklonu k utajovanému sadomasochizmu. Kladná stránka veci pojednáva o tom, že u testera vyvstala obrovská chuť spoznávať krásy hôr a lesov, podporiť svoje zdravie a v neposlednom rade dostať do motoristického magazínu netradičný prvok, v príncípe, priamo spojený s motoristickou tématikou. Posmelený nedávnym eko testom s elektrickým Golfom, som sa rozhodol pokračovať v ochrane ovzdušia a skúmaní ďalšieho sektoru súčasnej, modernej mobility. Z 21 rokov fungujúcej predajne Kaktus Bike v Bratislave som si vyzdvihol aktuálne elektrické delo od značky Specialized s označením Turbo Levo, kúpil trenky s plienkou, infantilnú prilbu a vydal sa vyskúšať, či vo mne niečo, čo som kedysi v praveku dokázal, ešte zostalo.

Pokiaľ vás v závere predošlého odseku zarazilo slovo „elektrické“, vedzte, že to nie je mýlka. To, čo mi na moju žiadosť kaktusáci ponúkli, bol elektrický bajk od Mikea Sinyarda, zakladateľa značky Specialized, na ktorej v súčasnosti jazdí aj náš majster sveta v cyklistike a hlavný hrdina Telekomu, Peter Sagan. Späť k tej elektrine. Ebajk je aktuálny trend, ktorý sa čím ďalej, tým viac rozmáha aj na Slovensku a okrem ortodoxných bajkerov, trhajúcich rekordy na Strave a lesných trailoch sa postupne dostane ku každému hobbitovi, ehm, hobby cyklistovi. Ebajk Turbo Levo sa minimálne svojím typovým označením, zároveň krásne hodil k motoristickej tématike. Je tam turbo? Je!

Nie som profesionálny bajk tester. Nie som ani pretekár v horskej cyklistike, ani cyklo mechanik, dokonca ani zjazdový teoretik. A nie som Sagan. O bicyklovaní viem toľko, ako väčšina z vás, ktorí čítate tento článok. Dnes už možno viac vďaka novým skúsenostiam a naštudovanej teórii. Chcem preto svoj text upriamiť na reálne skúsenosti, zážitky a dvojtýždňové intenzívne žitie s aktuálnym bajkovým fenoménom. Nebudem rozoberať technické dáta a spomeniem iba pár čisiel. Autá v redakcii testujeme už roky. A stále sme neskĺzli k literatúre faktu. Opisujeme pocity a vnemy a snažíme sa vám čo najviac priblížiť, „aké to bolo“, aby ste mali presnejšiu predstavu, či toto naozaj chcete. Dáta a čisla nájdete úhľadne usporiadané na stránkach výrobcov a predajca Specialized má technické informácie o bajkoch rovnako dostatočne dobre opísané na svojich internetových profiloch. Takže, lenivci nech si čítajú, my ostatní ideme do hory.



Specialized Turbo Levo FSR Comp v tej jedovatej zelenej je jednoducho strašne cool. Krikľavé farby letia a v lese vás aspoň rýchlo nájdu, keď si hodíte prvé salto alebo dáte body check so stromom. Osobne mi veľmi sadol celoodpružený rám a predná vidlica s vysokým zdvihom. Jednoducho som vždy tajne pokukával po borcoch, ktorí na týchto „kroskách“ lietali dolu kopcom a skákali ako kamzíky na kokaíne. Tento lesný freestyle mi bol vždy blízky, ale nikdy som nemal odvahu ísť sa dobrovoľne dolámať. S plášťami o šírke 3 palce sme v medzitriede bajkov, ktorá nesie titul Plus a tento kompromis medzi štandardným rozmerom plášťov horského bicykla a fat bajku (veľmi tučné kolesá, vhodné na expedície na snehu alebo piesočných dunách) je pre mňa ideálnym variantom na spojenie účelu pri stúpaní a zábavy pri zjazdoch. A okrem toho sa mi to nesmierne páči.

Masívna spodná a stredná časť rámu ukrýva vyberateľnú batériu (môžete si ju vziať do obývačky a nabiť ako telefón) a samotný elektromotor. Toto je srdce celého ebajku a jediná časť, ktorá definuje bláznivý pocit radosti, keď vás zalieva pot aj počas ťažkého výšľapu a napriek tomu sa smejete. Jednoducho preto, že to funguje. Poznáte Mc Drive, však? Miesto kam sa pohodlne doveziete, aby ste si z okna auta vzali jedlo, ktoré vám vybičuje cholesterol  a množstvo tuku v tele do červených čísiel. A čo je najlepšie? Ešte za to zaplatíte a odchádzate s dobrým pocitom. Ebajk je z emocionálneho hľadiska niečo podobné s pridanou hodnotou zdraviu prospešnej aktivity. Potíte sa ako prasa, makáte, ale teší vás to a vo výsledku vám telo a myseľ naplní spokojnosť.


 
Pozóóór elektrika“, alebo „krypel“. A niekedy len skúmavé pohľady okolobicyklujúcich. Takto ma častovali niektorí bajkeri bez motorov a takto na mňa pozerali tí, ktorých som v strmých stúpaniach obiehal podivne vysokou rýchlosťou. Spočiatku som mal výčitky z toho, že mám medzi pedálmi ukrytú pomoc, ktorú Turbo Levo veľmi dobre maskuje a nebyť svietiacich LED diód naboku, indikujúcich stav nabitia batérie, málokto by rozoznal, že sa jedná o elektrický bajk. Neskôr som ebajk pochopil a bol naopak pyšný na novú technológiu, ktorá aj bežným ľuďom umožní vybrať sa ďalej, ako by dúfali a vidieť viac, ako by čakali. A presne o tom to je! Pokiaľ vám bicykel nie je cudzí, ebajk je riešenie dnešnej uponáhľanej doby pre moderného človeka. A neberiem argumenty, že si treba zaslúžiť výhľady po výšľapoch, že bude v lese veľa ľudí a ostatné závistlivé hodnotenia. Chvalabohu, že tam bude viac ľudí na bicykloch, chvalabohu, že ebajky oslovia tých, ktorí by sa inak nerozhýbali a šli radšej do toho odporného Mc Drive-u. Sám som príkladom.

Napriek hmotnosti 22 kg je voliteľná intenzita pomoci motora dostatočne silná, aby ste váhový rozdiel nijak nepociťovali. Prúser nastáva, pokiaľ bývate na 5. poschodí bytového domu, neveríte bezpečnosti svojej pivnice a pokazí sa vám výťah. Toto je jediné mínus, ktoré som zaznamenal počas testu. Pretože vliecť relatívne veľký, neohrabaný a ťažký ebajk po schodoch a na každom medziposchodí vyčerpať slovnú zásobu vulgarizmov, nie je dobrý zážitok. Podobný problém môže nastať, pokiaľ si v kopcoch miniete batériu a ebajk prestane pomáhať. Nie je to tak devastačné ako šliapať po schodoch, ale degresívny rozdiel pocítite okamžite.


 
Jazdiť na ebajku sa samozrejme dá aj bez využitia motora, prípadne na veľmi nízkom stupni pomoci (sú 3 stupne) a potom si pokojne dáte svoju dennú päťdesiatku a na „rezerve“ dôjdete domov. Môj reálny dojazd na jedno nabitie bol 45-50 kilometrov absolvovaných výlučne v lesoch. Viem si predstaviť, že skúsenejší a kondične lepšie vybavený bajker si vie energiu v batérii „ušetriť“ lepšie a zvýšiť dojazd na 60-70 kilometrov. Informácii o dojazde cez 100 kilometrov môžem veriť len v prípade, že idete po rovine na najslabšom stupni pomoci veľmi pomalým tempom a vážite málo. Dôležité je spomenúť, že elektromotor v ebajku pomáha, nie nahrádza vaše snaženie v kopcoch, či na rovine. Ako povedal Galilei, „a predsa sa točí!“ platí aj tu. Krútiť pedálmi je povinnosť preto, aby ste získali nastavený stupeň pomoci. Natíska sa mi ešte jeden feudálny výkrik zo Slovenska, „bez práce nie sú koláče“. Na ebajku jednoducho šliapať musíte, je to stále len bicykel a jeho primárnou činnosťou pre pohyb vpred, je krútenie pedálmi. Takže, predsa sa točí!

Aj na ebajku môžete badať tréningový progres. Kopce, ktoré som na začiatku ledva zvládal na druhom (strednom) stupni pomoci, som po dvoch týdňoch hravo vybehol na jednotke (najslabšom stupni pomoci). 11 ozubených kolies na zadnej kazete a jedno vpredu bohato stačilo na akékoľvek stúpania aj jazdy po rovine. Turbo Levo pomáha len do rýchlosti 25 km/h, ktorú na najvyššom stupni pomoci a najťažšom prevode dosiahnete ihneď, takže 1x11 je v dokonalom poriadku. Aspoň vám na riadidlách zostáva miesto na ovládanie teleskopického sedla, ktoré pri zjazdoch považujem za nevyhnutnosť a na svojom novom bajku ho určite mať budem. Rovnako ako široké riadidlá a pluskové plášte.


 
Osobne mi nebude chýbať aplikácia Mission Control Specialized, ktorá po spárovaní s ebajkom cez bluetooth poskytne množstvo možností nastavenia a plánovania. Viete regulovať silu dopomoci, či akcelerácie priamo zo svojho telefónu. Viete si plánovať trasu tak, aby ebajk sám volil intenzitu pomoci v takom rozsahu, aby ste mali dostatok energie v batérii počas celej cesty až do cieľa. Viete si viesť štatistiky, porovnávať, zlepšovať sa, prípadne si dáta vymieňať s oponentami na Strave (ďalšia nutná aplikácia pre moderného cyklistu). Nie som v tomto app svete príliš interesovaný, tak som radšej len hlúpo krútil pedálmi, aby som sa následne mohol spustiť dolu trailom a užiť si skvelé pruženie a manévrovateľnosť bicykla.
 
Specialized ma oslovil ako značka. Turbo Levo ako produkt súčasnosti a výborný obchodný artikel, ktorý okrem biznisu rieši aj poľudštenie determinovanej spoločnosti. Vracia ľudí do prírody a dáva im možnosť byť spolu. Fyzicky, nie len na sociálnych sieťach. Hoci netvrdím, že sa nenájdu optimisti, ktorí vysolia 4999 EUR a posledný dotyk s ich novým ebajkom bude počas robenia selfie na facebook. Pre tých ostatných, ... vidíme sa na kopci priatelia!


Autor: Marek Varga, Foto: Pavol Gemeiner, Partner testu: Kaktus Bike