ZOE znamená životPiaty elementAudi Q7 60 TFSIeShooting BrakeOriginálRaptor AirlinesE-lienBMW X7 M235i xDrive Gran CoupéMustang a MarilynCAPS LOCKSports TourerKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster NKodiaq RSV ako...
Úvod / Auto/Moto / Moto testy / Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports - 2x1=2

Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports - 2x1=2

Pearl Glare White – Tricolor a Darkness Black Metallic. To sú celé farebné mená poslednej verzie motorky na cestu, šotolinu, pieskové duny, mongolské stepi, trávu, prales, skalisté hory, Petržalku a mnohé iné miesta, kde sa dá zohnať adrenalín a umocniť zážitky. Na prvý pohľad iné, na pocit z jazdy iné a napriek tomu dvojičky. Čudné? Skôr perfektné!

 

Africa Twin Adventure Sports 2020 – vzali sme obe verzie tohto hyper endura od Hondy a chceli porovnať, či farebné prevedenie, iné kufre, prevodovka a podvozky naozaj vytvoria toľko rozdielov ako sa vraví alebo sa jedná len o plochý marketing? Africu s trikolórou, automatickou dvojspojkovou prevodovkou DCT a elektronicky nastaviteľným podvozkom Showa EERA a prapoctivú čiernu s manuálom a podvozkom, ktorý nastavili iba raz a musel zvládnuť všetko! 

 

Matej sadá na farebný automat, ja prehadzujem nohu cez vysokú sedačku čierneho manuálu a naša spoločná swingers jazda s častou výmenou partneriek a neskôr aj diskusná adventúra sa mohla začať! Prajeme príjemné čítanie! 

 

PEKNÁ?


Marek: S kuframi vyzerá ako pracovitá žena z Konga ovešaná košami banánov a plným džbánom vody na hlave. Výsledkom je, že motorka s nákladom nevyzerá úplne príťažlivo, skôr prakticky a efektívne. Táto nová Africa je však o poznávaní, ktoré potrebuje dlhé výjazdy a tie potrebujú dostatočné zásoby. Pokiaľ kufre zložíte, stojí pred vami jedna pekná, štíhlo vyzerajúca, vysoká motorka s veľmi peknou dynamickou linkou.


Matej: Honda v súvislosti s Africou Twin hovorí o atletickom vzhľade a keď sa na ňu pozriete zboku, „odstrojená“ skutočne pripomína gazelu stojacu uprostred africkej prérie, pripravenú kedykoľvek vyraziť a striasť prípadného predátora. Kufre vo všeobecnosti nepatria k pútavým dizajnovým prvkom, no najmä v hliníkovom prevedení budia dojem (ktorý sme rozhodne netestovali), že okrem Vašej batožiny v prípade pádu dokážu ochrániť aj samotnú motorku.



 

KTORÚ FARBU?


Marek: Na začiatku by som jednoznačne volil reklamne prezentovanú trikolóru, ale po čase a častom pozeraní sa na kombináciu čierneho tela, zlatej vidlice a zlatých ráfov kolies sa mi táto africká kombinácia tak zapáčila, že červeno-modro-bielu fešandu by som poslal maximálne na propagačný event. Tá čierna mi celkovo nejak umocnila samotný kontinent a pôsobila na mňa viac autenticky.


Matej: Ja by som trikolóru volil aj na konci. Okrem toho, že z ponúkaných farebných kombinácií vyzerá bezkonkurenčne najlepšie (a najviac evokuje špeciál, ktorý sa práve vrátil z miest niekde medzi Parížom a Dakarom), jej karoséria sa počas križovania púšte rozpáli o niečo menej, ako tomu bude v prípade jej opálenej sestry (Black Bikes Matter).



 

AKÉ KUFRE?


Marek: Trikolóra s vodotesnými, hliníkovými za príplatok 2440e pôsobila viac vyzdobene a pochopiteľne drahšie. Okrem ceny majú navyše aj schopnosť nevpustiť vodu, takže sú praktickejšie a technicky lepšie. Napriek tomu by som si vybral čierne, plastové za 1990e, pretože mám pocit že boli ľahšie (nevážil som) a pohodlnejšie na užívanie. Možno v nich v lejaku navlhnú náhradné slipiky, ale kto by to už v tejto jazdeckej adventúre riešil?


Matej: Samozrejme hliníkové – ak Vás motorka pri cúvaní dole miernym kopčekom náhodou náhle preváži a položíte ju nabok, nič sa nestane nielen motorke, ale ani kufrom. Kamoš mi hovoril.


  

 

FUNKCIE, INFOTAINMENT?


Marek: Musíte mať čas a byť trpezliví, pretože štartovacia sekvencia infotainmentu ho má určite. Platí pre obe motorky, aj keď tá pekná farebná mala na displeji oveľa viac možností nastavenia vďaka automatickej prevodovke a elektronickému podvozku. Systém nabieha relatívne pomaly, ale pokým si natiahnete prilbu a rukavice, malo by to byť akurát. 6,5 palcový dotykový TFT displej má inak výborné zobrazenie, informácie boli pre mňa zrozumiteľné a ovládali sa ľahko. Za vtipný som považoval druhý, malý, obyčajný nefarebný displej pod tým hlavným, ktorý permanentne ukazoval aktuálnu rýchlosť a zaradený prevodový stupeň. Prečo tam je? Vraj preto, aby ste mali informácie aj keď sa pokazí ten farebný fešák na vyššom poschodí. A vážne, hlavne preto, že pokým si na vrchnom zrkadlíte Apple CarPlay, napríklad s navigáciou, dole stále vidíte dôležité údaje ako rýchlosť, zaradený stupeň a v neposlednom rade aj varovné kontrolky, ak by bolo potrebné ich rozsvietiť. Užitočné!


Matej: Úprimne, infotainment Africy je pre mňa jednou z najväčších záhad tejto motorky. Honda na jednej strane ponúkla pekný farebný TFT displej a dokonca s dotykovou funkciou, čo v tomto segmente ani zďaleka nie je štandard. Na druhej strane mám pocit, ako keby sa japonskí inžinieri až príliš nechali inšpirovať duchom svojich talianskych kolegov – softvér sa nikam neponáhľa a kým sa spustí, v kľude dopije svoje espresso doppio. A následne sa Vás spýta: „Cosa voui?“ Že nerozumiete? No aj mne chvíľu trvalo, kým som ho pochopil. Ale keď sa Vám to už podarí, možnosti nastavenia sú skutočne široké a citeľne menia celkový prejav motorky.



 

POSED?


Marek: Oproti minulej verzii riadne znížený, ale stále dosť vysoký (výška sedla 850-870 mm) a nohy Adi Sklenaříkovej alebo minimálne nášho fotografa Paľa, by sa hodili, aby ste o zem dokázali oprieť obe chodidlá súčasne. Ale inak je posed veľmi pohodlný a na expedičné cestovanie ako stvorený. Mne veľmi vyhovoval aj vďaka pocitu s vynikajúcej manévrovateľnosti, bol som tak viac spojený s motorkou a široké riadidlá len dopomáhali pocitu plnej kontroly. Naozaj veľmi príjemné a rád som sa za riadidlá a do sedla vracal!


Matej: Zníženie posedu sa Honde podarilo pri zachovaní zdvihu 230 mm, a to aj vďaka zúženiu motorky. Posed je vzpriamený, sedíte viac v motorke, ako na nej. Trochu mi vadilo výškové nastavenie plexi štítu -  pri spustení do spodnej polohy som sa pozeral priamo cez jeho okraj. Súhlasím však, že Africa Twin je výborným spoločníkom na dlhé trasy a postará sa o Váš komfort.


 

 

MANÉVROVANIE?


Marek: Geniálne! Prekvapivé! Keď som na Africu sadol prvý krát, vravel som si v duchu, kto tento vysoký a ťažký kolos uriadi, ale po prvých náklonoch a zrýchleniach som vedel, že to bude naozaj kompaktná zábava. Ľahkosť s akou sa Africa podo mnou stáčala bola veľmi uvoľňujúca a aj menej skúsený jazdec tejto mašine rýchlo uverí a začne si jej schopnosti užívať skôr. Rozdiel medzi oboma som takmer necítil.


Matej: Na spevnených komunikáciách je motorka skutočne až prekvapivo obratná a aj pri jazde na šotoline ponúka jazdcovi i vďaka množstvu elektronických asistentov dostatočnú istotu a dvíha jeho sebavedomie. Ak však zablúdite napríklad na piesok, dokáže ukázať svoje kilečká a pripomenúť Vám, že ak nebudete makať, tak (doslova) letíte.


 

 

MOTOR, PREJAV, CHARAKTER?


Marek: 1084 cm375 kW105 Nm – objem vcelku mužný, výkon z pohľadu vnemu čísla normálny a sila ťahu zvykne byť nad 100 Nm hodnotená ako dostatočná. Realita je takáto - to, že zväčšili objem je fajn, ale neviem nijak posúdiť, či je to lepšie ako predtým. Pokiaľ však jeho zvýšenie spôsobilo, že som ani neveril, že to má „iba“ 75 kW, že tá sila s akou motorka vyráža dopredu je doslova oslobodzujúca, že to prdí, šteká, výborne znie aj reaguje na plyn a vo vyšších otáčkach skutočne zaváňa niečím na spôsob pretekárskeho nadšenia, tak potom je naozaj super, že ten objem zvýšili.

  

Matej: Motor pôsobí pocitovo silnejšie, ako sú výrobcom udávané hodnoty. Výkon je síce nižší, ako v prípade talianskych či nemeckých konkurentov, na nespevnenom povrchu je však viac ako dostatočný a aj na ceste ponúka pomerne dynamické zvezenie. Jeho prejav sa v jednotlivých pásmach otáčok mení a rozhodne sa oplatí občas zablúdiť až k obmedzovaču.


 

 

KTORÚ PREVODOVKU?


Marek: Ortodoxní by samozrejme volili manuál, veď sme nejakí chlapi nie? Ja tvrdím, že pre tento stroj sa z pohľadu jeho využitia a schopností, hodí viac automatická dvojspojka. Manuálom si síce frajersky deriete ľavú topánku, ale DCT-čko tam pri akcelerácii kope rýchlosti tak intenzívne, že pokým sa manuálny jazdec nadýchne pre ďalšie preradenie, automatická Africa je už za horizontom. Rovnako na nespevnenej ceste som privítal schopnosť motorky poradiť si sama, pokým ja som sa mohol sústrediť na držanie stopy a riadidiel. A v konečnom dôsledku, v športovom režime je prevodovka natoľko ostrá, že pokiaľ sa do cesty dostane nejaká horská prémia s asfaltovými zákrutami, tak si pokojne viete aj zašportovať.


Matej: Na bežné jazdenie a (v mojom prípade) aj do terénu by som volil DCT, pretože je to skrátka úžasne pohodlné. Na automatickej prevodovke mi však trochu vadilo, že motorku pri pokojnej jazde držala na môj vkus v prinízkych otáčkach, čo som obvykle riešil zmenou režimu z D na S (ktorý sa dá ešte ďalej nastaviť v troch stupňoch „športovosti“). Manuálna prevodovka mi viac vyhovovala len pri dynamickejšom prejazde neďalekého horského prechodu; túto aktivitu však nemožno považovať za primárne zamýšľaný účel využitia Africy Twin.



 

VÝFUK, ZVUK?


Marek: Veľký palec hore. Jednak to dobre znie už od motora, ale keď otvoríte plyn a vyženiete to do vyšších otáčok, výfuk sa odmieňa absolútne perfektnou zvukovou kulisou. Ja by som to ohodnotil tak, že miera intenzity tónu a kadencie „prdov“ je voči tejto motorke dokonalo namixovaná. Dokonca by som povedal, čisto subjektívne, že Africa s DCT znela ešte o chlp lepšie ako manuál – možno práve vďaka rýchlosti preraďovania jednotlivých stupňov.


Matej: Sériový výfuk Africy Twin asi nebude patriť medzi tie najľahšie a možno ani dizajnovo najkrajšie, no rozhodne je to jeden z najlepšie znejúcich sériových výfukov, aké som mal možnosť počuť (a pritom spĺňa normu EURO5). V spojení s vibráciami dvojvalcového motora sa na motorke pri naplno otvorenom plyne cítite mužnejšie ako černoch na koni (z reklamy) a beloch na koni (z východu) dokopy.



 

AKÝ PODVOZOK?


Marek: Tu nemám čo riešiť. Príplatkové elektronické odpruženie Showa Electronically Equipped Ride Adjustment (Showa EERA) pracuje geniálne a dovolil som si na nej byť rýchlejší ako na čiernej mašine, s pevne nastaveným podvozkom – ten bol síce dobrý, ale už po prvom presadnutí na EERA, som musel hodnotenie výborný, zmeniť iba na dobrý. V tomto porovnaní je totiž výborný práve ten elektronicky nastaviteľný. Na druhú stranu, tvrdšie pevné nastavenie na čiernej motorke mi prinášala viac radosti pri dynamickej jazde v zákrutách na našej obľúbenej Pezinskej Babe.


Matej: Elektronický podvozok má jednoznačne navrch. Jeho výhody využijete najmä pri trasách vedúcich rozmanitými povrchmi, keď si vďaka pár klikom na dotykovej obrazovke dokážete motorku prestaviť z húpavého endura na agilnú mašinu slušne držiacu v zákrutách. V súvislosti s podvozkom je potrebné spomenúť aj šesťosovú jednotku na meranie zotrvačných síl, ktorá meria uhol a rýchlosť nakláňania, uhol a rýchlosť pozdĺžneho sklonu a uhol a rýchlosť stáčania a spolupracuje s ostatnými systémami – skrátka zachráni Vám zadok.



 

ASFALT?


Marek: Určite vo veľkej časti áno. Na spevnenej ceste sa mi ako s manuálnou, tak s automatickou Africou šlo veľmi dobre. Motorka vyzerá veľká, ale pocitovo je vcelku obratná a bez akéhokoľvek váhania napíšem aj zábavná. Jednak preto, že vám zvuk výfuku dotvára naozaj dobrý zážitok a aj preto, že oba podvozky poskytli aj dostatočnú mieru atletického nadania. Africa je však určená primárne na povrch nespevnený a ja musím povedať, že tam mi dala zabrať oveľa viac ako na ľahko zvládnuteľnom asfalte.

 

Matej: Africa Twin je do veľkej miery univerzál, ktorý sa však viac pozerá mimo klasických asfaltiek, o čom svedčia aj vypletané kolesá a ich rozmer. Pri správnom obutí samozrejme nemá problém ani s cestnými presunmi, bola by však škoda občas ju nezašpiniť v prostredí, do ktorého sa svojim výzorom, prejavom a schopnosťami priam pýta. 



 

OFFROAD?


Marek: Jednoznačne! Tak ako píšu reklamné materiály, toto je stroj, ktorý potrebuje zliezť mimo krajnice a vydať sa objavovať po priamke, nech už v ceste stojí čokoľvek. A ideálne s DCT prevodovkou, pretože pri nej máte viac času sa kochať okolím, či venovať sa hľadaniu správnej cesty pre svoje predné koleso. Africa je veľmi príjemná na jazdenie a naozaj som z nej mal pocit, že by som zvládol aj viacdňové cestovanie pustinou.


Matej: Kým na bežných cestách bude Africa Twin vďaka nižšiemu „papierovému“ výkonu ťahať za kratší koniec, mimo nich patrí medzi najsilnejších hráčov v segmente. Kombinácia 21 palcového (predného) a 18 palcového (zadného) kolesa, podvozku so zdvihmi 230 mm (vpredu) a 220 mm (vzadu) a správne zvolených terénnych pneumatík sľubuje veľmi dobrú priechodnosť a schopnosť dostať sa prakticky kamkoľvek, kam si s ňou trúfnete. Pri tomto type využitia by som určite nezabudol na vyšší kryt vane motora a ochranný rám.



 

MESTO?


Marek: V zmysle - prechádzam nejakým mestom, ktoré mám po ceste do divočiny, jasné, zvládne bez najmenších problémov. Pokiaľ mám opísať predstavu, že by som s Africou, a je jednou ktorou, jazdil výhradne po meste, napríklad do práce – vnímam to ako trest za neschopnosť sa správne rozhodnúť podľa toho, čo naozaj chceme. Osobne neviem popísať, na čo by mi bola motorka ako Africa Twin Adventure Sports dobrá do mesta?!


Matej: Je asi zrejmé, že Africa Twin nie je primárne určená do mesta. Ale to nie sú ani SUV-čka, napriek tomu ich tam (prinajmenšom v Bratislave) stretnete pomaly viac, ako „bežných“ áut. Na konci dňa je to na Vás, kde na nej budete jazdiť. Mne osobne na nej v meste budete sympatickejší ako fešáci v žabkách na skútroch. Plus je to pre Vás samozrejme bezpečnejšie, keďže Vás určite bude dobre počuť.



 

CENA?


Marek: Čierna mamba stála 17480 EUR. Trikolóra 20430 EUR. Obe aj so svojimi príplatkovými kuframi. Povedzme, že je to veľa peňazí, pretože za „málo“ by to nebolo dostatočne dôstojné. Ja si myslím, že Africa Twin AS je výborná motorka, za dobrú cenu k jej možnostiach a technike, ktorú ponúka. Ak by som sa dal na jednostopé bádateľstvo, vyberal by som si čiernu s automatom a elektronickým podvozkom. Nech už to mám všetko podľa technických aj vizuálnych predstáv, o nič sa nestarám a idem objavovať!


Matej: Cena je subjektívna kategória, ktorú si musí zhodnotiť každý sám. Pri porovnaní s konkurenciou však možno konštatovať, že Honda neprestrelila a výmenou za Vaše peniaze Vám ponúka stroj s viac ako tridsať ročnou históriou, nezameniteľným charakterom a nielen materiálnou hodnotou. V súčasnej dobe rýchlej spotreby a meniacich sa trendov patrí v mojich očiach Africa Twin medzi jednu z mála vecí, ktorá má potenciál zachovať si priazeň svojho majiteľa nielen do uplynutia doby jej účtovného odpísania, no aj počas mnohých ďalších rokov.



 

IMIDŽ?


Marek: Svojský určite. Je to cestovateľ a ešte k tomu taký, čo sa rád zapráši. Takže body za módny lesk a trendovú vôňu by som neudeľoval. Mne sa tá motorka páči ako motorka, nie ako ozdoba pre majetných. 


Matej: V prípade Africy Twin by som skôr použil pojem „štýl“, ktorý rozhodne má – úprimne, odvážne, pre... Prepáčte to som trochu skĺzol. Skrátka Africa sa s tým nepára – niečo ako Igor, verzia 2.0 (t. j. už predseda, ale ešte pred Borisovou bakalárkou).



 

CHÝBALO NIEČO?


Marek: Nie, naopak. Získal som pocit,  že hluku a vibrácií počas cestovania na diaľnici bolo viac, ako by som si prial. Potvrdzuje mi to však, že táto motorka chce na nespevnené cesty. Pretože, čo už sa dá naobjavovať po ceste na diaľnici? Bagety?


Matej: Skrinka na telefón (keď si ho už môžem prepojiť káblom, mal by som si ho mať kam aj uložiť) a podpora pre všetky informačné systémy (len Apple CarPlay – really??).



 

PLATÍ ŽE 2x1=2?


Marek: Nepopierateľne sú to dvojičky. Bleky a Triky. A dokonca jednovaječné, teda sa na seba veľmi podobajú a majú spoločné záujmy. Bavia ich spoločné veci, podobne zvládajú komplikácie a takmer rovnako sa vyrovnávajú so situáciami, ktoré im jazdci pripravia. Len tá jedna poskytuje poznateľne viac užívateľského a jazdeckého komfortu. Prevodovka DCT a podvozok EERA sú zásadné komponenty, ktoré musia prehovoriť každého, kto to s týmto druhom motorky myslí vážne. Takže, áno, s prihliadnutím na detaily, platí že 2x1=2.


Matej: Keď sa nad tým zamyslíte, názov tejto motorky nikdy nedával väčší zmysel ako dnes (ak sa Vám náhodou neponáša na kontinent Afrika), keď dostala svoju mladšiu, užívateľsky príjemnejšiu a ani aj vizuálne atraktívnejšiu sestru Adventure Sports – platí!


 

Autori: Marek Varga, Matej Sedláček, Foto: Andrej Šuhaj (spayza.sk)


Advertisement