ZOE znamená životPiaty elementAudi Q7 60 TFSIeShooting BrakeOriginálRaptor AirlinesE-lienBMW X7 M235i xDrive Gran CoupéMustang a MarilynCAPS LOCKSports TourerKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster NKodiaq RSV ako...
Úvod / Auto/Moto / Moto testy / Kawasaki KLX230 – Viac, ako ty!

Kawasaki KLX230 – Viac, ako ty!

Celé sa to začalo trochu netradične - predával som bicykel. Celoodpružený karbónový rám, kvalitná vidlica aj tlmič, dobrá výbava... Nič mu nechýbalo, no chcel som prejsť na väčšie kolesá. Prišli si ho pozrieť dvaja chalani, jeden jazdil a s druhým som zatiaľ debatoval. Povedal mi, že si kúpil staršiu motorku (nie, toto ešte nie je o Kawe), baví ho na nej jazdiť a bol s ňou aj na neďalekej motokrosovej trati, no vyžaduje si viac údržby, ako očakával. Bicykel napokon nevzali.


Pár dní nato mi na WhatsAppe cinkla správa od Mareka. Bola to fotka, na ktorej vedľa seba pózovali Kawasaki KLX230 a Honda CRF250L a sprievodný text naznačoval špinavé dobrodružstvo. Hodil som na seba veci a vybral sa pre motorku.


„Stojan si musíš sklopiť skôr, ako nasadneš, lebo potom ho už nedáš dole,“ machroval skúsene Marek, ktorý bol Kawu predtým vyzdvihnúť. A skutočne, napriek svetlej výške 265 mm a výške sedadla 885 mm sa KLX230 po nasadnutí učupí a manipulácia so stojanom je pomerne náročná. Po krátkom ochytaní si ovládacích prvkov a nastavení spätných zrkadiel som vyrazil na zoznamovaciu jazdu.


Kto je zvyknutý jazdiť najmä na cestnej motorke, výkon jednovalcového vzduchom chladeného motora 14 kW (19 PS)a krútiaci moment necelých 20 Nm ho na prvé počutie ani na prvé otočenie plynovej rukoväte neohúri. A ak sa k tomu pridá odlišný pocit z jazdy na asfalte vďaka kombinácii 21 palcového predného a 18 palcového zadného kolesa obutých na terénnych štupľových pneumatikách, navyše v daždi, do mysle sa môže začať predierať otázka, koľko toho vlastne táto mašinka zvládne. V tomto prípade však treba ísť na vec trochu inak.




KLX230 sa radí do triedy motoriek „dual-sport“ alebo „dual-purpose“, čo znamená, že je určená ako na cesty, tak aj do terénu. No kým na ceste ponúka skôr základné premiestnenie sa z jedného miesta na druhé (a to aj držiteľom vodičského oprávnenia A2), je to práve terén, kde sa naplno ukáže nielen úžitková hodnota tejto motorky, no začína sa aj naozajstná zábava.




Preto som ešte počas prvej jazdy cestou domov zliezol z asfaltky na nespevnené poľno-lesné cesty (bez zákazu vjazdu či iného obmedzenia) a hneď v prvej zákrute som skoro v praxi otestoval vzorec Fg = m * g.   „Postav sa v stupačkách, lakte von a zabudni na prednú brzdu,“ preblyslo mi hlavou. A Kawa zrazu začala dávať celkom jasný zmysel.




Odvtedy som na nej jazdil po bežných cestách len v rámci nevyhnutných presunov a namiesto nich som vyhľadával všetky druhy nespevneného povrchu od šotoliny cez štrk až po piesok. Prvotný pocit deficitu výkonu sa v teréne aj vzhľadom na nízku hmotnosť motorky 134 kg rýchlo stratil a aj vďaka jej úzkej stavbe a dobrej obratnosti som si na ňu rýchlo zvykal. Keď sme si už ako-tak rozumeli, uvažoval som, kde by som ešte mohol vyskúšať. Áno správne, preto ten úvod – ide sa na MX trať!




Profesionálni jazdci pôsobia na videách z motokrosových tratí veľmi prirodzene a uvoľnene, ich jazda vyzerá plynule a zdá sa, akoby sa ani nezadýchali. Kto však už na takejto trati bol (a nejazdí pravidelne), takisto potvrdí, že naživo to celé vyzerá trochu inak. Ujazdená hlina, brázdy, piesok, blato, mláky, klopené zákruty a „kopce“, na ktoré zo začiatku nechcete ani vyliezť, nieto na nich ešte skákať. Všetko skrátka pôsobí väčšie, náročnejšie a budí prirodzený rešpekt.




Človek je však tvor zvedavý a každé ďalšie kolečko bez pádu mu dodáva odvahu. Ešte väčšiu (mentálnu) odvahu by mi dodala možnosť manuálneho vypnutia ABS aspoň na zadnom kolese, ktorú KLX230 žiaľ neposkytuje, brzdný účinok 2 piestikových bŕzd (vpredu 290 mm, vzadu 220 mm kotúč) v kombinácii so systémom duálneho ABS však bol dostatočný a Kawa vždy bezpečne spomalila. A keď sa napokon (v záujme otestovania odpruženia a podvozku) začali kolesá postupne odliepať od zeme a prišli prvé výlety vzduchom, musel som pred touto mašinkou zložiť pomyslený klobúk.




Nie, KLX230 nie je učená na motokros ani na ťažké enduro. Dokázala sa však vysporiadať so všetkým, pred čo som si ju trúfol postaviť a popri tom ma kráľovsky pobaviť. Je to skrátka nekomplikovaná, na údržbu jednoduchá a pri cene necelých 4 tisíc eur veľmi dostupná motorka, ktorá toho v skutočnosti zvládne omnoho viac, ako ty.




No a na záver ešte odpovede na tri otázky, ktoré zostali otvorené:


1. Predal som bicykel? Áno – v deň, keď som vrátil Kawasaki (náhoda?).

2. Patrili MX topánky jazdcovi na Honde? Nie, patrili jazdcovi na Kawe (tie oderky ma úprimne mrzia). 

3. Kde sa nachádza tá motokrosová trať? Neďaleko ????

 


Autor: Matej Sedláček, Foto: Marek Varga a autor

 

Advertisement