Audi A6 PHEVSEAT Tarraco FRZOE znamená životPiaty elementAudi Q7 60 TFSIeShooting BrakeOriginálRaptor AirlinesE-lienBMW X7 M235i xDrive Gran CoupéMustang a MarilynCAPS LOCKSports TourerKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster N
Úvod / Auto/Moto / Moto testy / Kawasaki Z650 2020 - Zábeh

Kawasaki Z650 2020 - Zábeh

„Má nula kilometrov, takže, ... jemne s ňou“, boli inštrukcie pred prevzatím motorky do úplne prvého testu tohtoročnej sezóny (2020) a mňa celkom teší, že som začal poctivo a ekologicky. Poctivo, pretože produkty tejto značky za také považujem, trochu starosvetské, trochu pozadu v trendoch, ale s výrazným akcentom na mechaniku, výdrž, spoľahlivosť a jazdu samotnú, ktorú Kawasaki sprostredkúva naozaj výborne! A ekologicky? Pretože som ju dostal vo farbe Candy Lime Green mixnutú s Metallic Spark Black. Kawasaki Z650 modelového roku 2020 už na prvý pohľad sľubovala, že si spolu veľmi príjemne, ... „zabehneme“!

 

Milujem nové a voňavé motorky, či autá. Nula kilometrov na tachometri bolo pre mňa ako rozbaliť si polkilovú Milku a s nikým sa nerozdeliť. Iba ja, motorka, všetky jej náplne, mechanické súčasti a ... niekoľko slnečných dní pred nami. Možno je to obsedantné, ale pred každým testom, motorky, či auta, musím venovať aspoň 15-20 minút kompletnému nastaveniu, prispôsobeniu si stroja na nasledujúce, testovacie kilometre. Nulujem všetky počítadlá, resetujem nastavenia, vymazávam rádio stanice aj spárované telefóny. Mažem posledné ciele v navigáciach, mažem pamäte, mažem úplne všetko ako chalani z MIB so svojím neuralyzérom. Všetko vraciam na nastavenia výrobcu z dvoch dôvodov. Pretože chcem vedieť ako to je nastavené z fabriky a po druhé preto, že ma nesmierne teší, si to celé môžem nastaviť nanovo, presne podľa seba. A teraz dostanete do rúk absolútne novú motorku s nula kilometrami a farebnými pásikmi na pneumatikách. Vravím tomu dotyk užívateľskej nirvány!

 

Z650-ku si môžete vybrať v troch farbách, konkrétne v čiernej Metallic Spark Black, bielej Pearl Blizzard White alebo mojej testovacej zelenej, Candy Lime Green. Pre Kawu je typická zelená, aj keď ja by som ju zrovna cukríkovou nenazval – ono to, akoby trochu zmenšovalo guľky a kombinácia limetkového cukríka na mňa ako slovné spojenie pôsobí, ... nazvime to príliš letne! Kawasaki používa slogan „rafinovane surová“, a tento slovný farebný koktejl sa k tomu nehodí. Na druhú stranu, pokojne by som tú svoju volal familiárne limeta, pretože keď už sa do toho oprie, mnohým dokáže riadne vyštípať oči. 650-ka jasne vraví, že sa tu jedná o bojovníka ľahkej váhy (187 kg), jej proporcie sú štíhle a dynamické, pošepky sa vraví o pútavých tvaroch. Mne osobne sa ako celok páči vďaka nekomplikovanej stavbe a rovnako preto, že priznáva svoju kategóriu. Napríklad rozmer zadnej pneumatiky 160/60/ZR17 je skôr na juniorský tréning než do ringu ťažkej váhy. Ale pozor, kto to vie, vyškolí na tejto ľahkej gymnastke aj oveľa svalnatejších borcov.



 

Kawasaki Z650 poháňa kvapalinou chladený radový, štvortaktný dvojvalec a mňa prekvapilo, že aj dvaja už tvoria rad. Objem 649 cm368 koní64 Nm sú čísla iba, nazvime to nejak po našom, ... z Malej Fatry, ale ich pôsobenie v praxi by sa naozaj nedalo zahanbiť ani na alpských priesmykoch. „Zábeh, zábeh, zábeh, nevytáčaj ešte, pokojne, raď plynule, zaťahuj rovnomerne, nakláňaj bezpečne“ – vravel som si celých, ... 20 kilometrov, aby som potom ihneď mohol oplieskať obmedzovač a v prvej zákrute to položiť na koleno – jasné, možno v rozprávke zo sna, keď mi uspávanku odspieval Rossi. Zodpovedne, veľmi pomaly a postupne som pritláčal niekoľko stoviek kilometrov a v tej chvíli pociťoval akoby bola tá motorka naozaj moja. Príjemná predstava! Limit 4000 otáčok nastavený výrobcom sa na novom farebnom displeji palubného infotainmentu, mimochodom skvele viditeľného aj na priamom Slnku,  ohlasoval farebne a blikaním, ale nebránil ďalšiemu stúpaniu. Túto vizualizáciu otáčok je možné nastaviť v menu, napríklad tak, aby ste radili pri dosiahnutí maximálneho krútiaceho momentu v 6700 otáčkach a tak získali najviac sily. 



 

Pobehovanie po meste ma bavilo asi najviac, pretože toto agilné, ľahké žihadielko a ťahavý dvojvalec nemali takmer žiaden problém. Spočiatku mi vadilo zábehové rozbiehanie, nízke otáčky spôsobovali nechuť valcov, ktoré párkrát vyústilo v škandalózny protest – zhasnutím motora. No a keď sa prederiete cez rad (oveľa viac ako 2) čakajúcich áut na červenej úplne dopredu a na zelenú vám to zhasne, verím, že ľudia za sklami svojich plechoviek sa škodoradostne usmiali! Doprajem im, pretože následne im úškrny skysli predstavou, že si po ceste domov vystoja tých červených ešte niekoľko. So Z650 nestojíte takmer nikde. Zelenú dobehnete, na križovatke sa dlho nezdržujete, na pružné zrýchlenie sa nechytá takmer žiadne auto a manévrovanie je ako na väčšom bicykli. Doplnil by som ešte, nazvem to lahodné brzdy, ktoré v meste nespôsobovali hrozivú predstavu premetu cez riadidlá a na kopci naopak veľmi príjemne tlačili prednú pneumatiku 120/70/ZR17 k asfaltu. Takže svojmu typovému pomenovaniu – duálne poloplávajúce 300 mm športové kotúče s dvojpiestikovými strmeňmi, učinili zadosť.



 

Vo výkonovom celibáte sa nedalo zostať viac ako pár stoviek kilometrov, takže postupne som si dovolil ponúknuť pravému zápästiu viac voľnosti a čo sa nestalo? Dvojvalec začal kričať, zvuk motora aj výfuku sú naozaj perfektné a keď sa riadne nadýchne sanie, motorka zrazu chytí absolútne dospelácky charakter. Zrazu je rýchlejšia a presnejšia, 6 rýchlostí tam zrazu padá ochotnejšie, plyn sa otvára ľahšie, výfuk hrmí tak akurát, do zákrut sa nakláňa odvážnejšie a pri apexe je plyn na doraz a odchádzate po zadnom v miernom uhle s kontrou na riadidlách, ...ehm, prepáčte, to zas ten sen s Rossim. Na výjazde sa mi javila perfektne stabilná, pretože tie kone ju bez profesionálnej pomoci na zadné len cez plyn nepostavia a pneumatika dáva vedieť, že sa blížite ku kraju bezpečnej zóny. Celkovo mi jazdenie v serpentínach prišlo na moje schopnosti akurát vyvážené – akurát výkon, akurát hmotnosť, vhodné pre zábeh nie len motorky samotnej, ale hlavne začínajúceho jazdca.



 

Ekonomická rovina vraví, že tesne pod 7 litrov s DPH máte stroj, ktorý dohromady nič nechce, možno trochu paliva a hygieny. Počas testu som mal priemer 4,5 litra so zábehovými kilometrami aj serpentínami na kopci. A počas dňa kedy som bol výhradne ekologický, sa spotreba dostala na 3,5 litra benzínu. Do 15 litrovej nádrže si natankujete na poctivých 300 kilometrov, ale ako som napísal, pokiaľ to dáte na čopra, potiahnete pokojne cez 400. Dlhonohým sa to však nepodarí, pretože sedlo vo výške 790 mm v kombinácii s tvarovaním nádrže neumožní vhodné uloženie stehien. Z650 je pre štíhlych a dynamických mladíkov, nie prerastených kulturistov. Len tak na okraj, mne sa tam sedelo dobre! 



 

Kawasaki Z650 považujem za výborný zábehový stroj. Aby začiatočník v zdraví pojazdil, aby sa už prvú sezónu aj zabavil, aby vyzeral a aby sa zaradil a aby sa nezabil. Jednoducho, aby sa dobre zabehol. Toto Zko je dobre ovládateľné, príjemne jazdiace, nestraší, nekope, skôr pomáha a vynikajúco slúži. A kto si myslí, že kecám, nech klikne na www.motorent.sk a nech si priamo to moje, konkrétne, testovacie Z vo farbe Candy Lime Green prenajme a vyskúša. Myslím, že sme sa spolu so Z650 dobre zabehli!

 


Autor: Marek Varga, Foto: autor

Advertisement