Audi A6 PHEVSEAT Tarraco FRZOE znamená životPiaty elementAudi Q7 60 TFSIeShooting BrakeOriginálRaptor AirlinesE-lienBMW X7 M235i xDrive Gran CoupéMustang a MarilynCAPS LOCKSports TourerKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster N
Úvod / Auto/Moto / Moto testy / Yamaha T MAX 560 2020

Yamaha T MAX 560 2020

Pozvánka na 3-dňový press launch nového maxi skútru od Yamahy sa niesla v duchu hydrometeorologickej frustrácie. Jednoducho predstava jazdiť na skútri v nádhernej scenérii portugalského pobrežia, v kompozične dokonalých kopcoch nad Lisabonom, v samotnom meste, ktoré aspoň raz v živote treba vidieť, bola silne znetvorená online predpoveďou počasia. 70-90% pravdepodobnosť dažďa počas celých troch dní medzinárodnej prezentácie!

 

T MAX- Krst ohňom

Používa sa ešte aj niečo v súvislosti s neplavcom a hlbokou vodou, ale krst ohňom mi znie oveľa bolestivejšie a drsnejšie ako nejaký neplánovaný kúpeľ. Večerná prezentácia, kde keď japonský inžinier hovorí po anglicky, zavriete oči a prenesiete sa na seminár Kenshinkan Aikido do centra Osaky v Japonsku, pretože ten ich dialekt je jednoducho nezameniteľný a vždy to znie ako bojové príkazy pred útokom. Na druhý deň nasledoval rýchly ranný briefing, prevzatie itineráru a vyhľadanie motorky, pardon, skútru podľa prideleného čísla v pripravenom kŕdli T MAX-ov bolo jednoduchšie, ako prvý kontakt s ovládaním palubného počítača. 

 

Nový stroj, neznáme prostredie, super vlhko na ceste a človek s označením Yamaha Guide, ktorý toho mal už v treťom turnuse novinárov zrejme dosť a nás vyhodnotil ako skupinu vhodnú na veľmi dynamický presun. Prečo sa toto stane vždy práve mne? Hustá hmla, mokro, neznáme serpentíny a ja v strede tlupy horlivých novinárov, ktorí ženú svoje stroje v ústrety bielej stene vyzrážanej vody bez pudových zábran. Jediné, čoho som sa vedel držať boli koncové svetlá skútru predo mnou a jediné na čo som sa nechcel v tom počasí pozerať, bola hodnota rýchlosti na tachometri. Prečo sa mi toto deje? Zrejme preto, že som si to vnútorne skutočne želal!



 

Už prvé metre ma však presvedčili, že T MAX ma podrží. Istota, ktorá z neho aj pre skúter veľmi netradičných polohách, bola cítiť, ma upokojovala.  Dlhý rázvor (1575 mm), vstrebával všetky prípadné chybičky a kontrola trakcie (+ systém pre jazdné režimy D-Mode) sa starala o sucho aspoň v gatiach, keď na cestu sa už nedostalo. Ranný dážď tvrdil, že sa vysekám na prvom kopci a hanba bude medzinárodná. Viete, úprimne, prvé kilometre na mojej prvej novinárskej, motorkárskej akcii ma viedli k domnienke, že toto je jeden zo spoľahlivých spôsobov ako spáchať škandalóznu sebevraždu na interkontinentálnej úrovni. Lenže, ja žijem a celé to bolo absolútne geniálne.



 

T MAX Tech Max

Prvý vizuálny dojem , ... spravil dojem. Dynamika nového T MAXu je badateľná na prvý pohľad a osobne na skútroch preferujem športový dizajn oproti nádychu retra. Rovnako sa mi páčili matné farby, ktoré mu dodávajú trochu militantný nádych, ale ako celok pôsobí vyvážene. A nesmiem zabudnúť na dizajn predných LED smeroviek – výborný.

 

Menu palubného počítača chcelo viac štúdia ako 3 minúty pred odjazdom, okamžite som si však vedel elektricky ovládať plexi, ktorého výšku a odhodlanie privítate hlavne na lisabonskom moste Vasco de Gama v závese za čudne šialenou skupinkou jazdiacou na plný plyn na skútroch od Yamahy. Alebo normálne, keď je horšie počasie. V menu som sa orientoval až po pár kilometroch, treba iba porozumieť spôsobu ovládania a potom idete takmer po pamäti.



 

562 cm3 je objem motora, ktorého výkon 35 kW (48 k) a sila 55,7 Nm bohato postačuje na seriózne dynamické presuny mestom, na zrýchlenie, ktoré prekvapovalo mnohých „veľkých“ motorkárov aj na maximálnu rýchlosť 180 km/h, na ktorej sa zastavila ručička rýchlomera, .... pretože už nemala miesto, kam by sa posunula ďalej. Mojím absolútne najdokonalejším vizuálno-mechanickým zážitkom press tripu, bol práve teatrálny výjazd na most Vasco de Gama. Po estetickom dojatí z nádhernej panorámy a naozaj veľkolepého výhľadu na diaľnicu v strede oceánu,  som bol celých 12 kilometrov, vo výške 148 m nad morom, sklonený za veľkým plexi a držal plný plyn v besnom kŕdli ďalších 15 maniakov. Bolo to fantastické!



 

Stabilita T MAXu aj v týchto rýchlostiach bola ukážková a pramenila z nej príjemná cestovateľská istota. Jedine vysoké plexi sa potýkalo s náporom vetra a občas dalo najavo, že táto forma cestovania nebýva štandardná. 15 palcové kolesá na teleskope vpredu a kyvnej vidlici vzadu v rozmeroch 120/70 a 160/60 odvádzali 2x dobrú prácu, pretože vyzerali príťažlivo a dovolili skútru vážené náklony. Napriek serióznym celkovým rozmerom (2200 x 765 x 1420-1555 mm podľa výšky plexi) si na T MAX privyknite ako na malú 50-ku. Najviac som si zaľúbil manévrovanie mestom. V extra hustej lisabonskej špičke na 3 a viac prúdových cestách sme to s MAXom dávali „na zrkadlá“ s absolútnou ľahkosťou.


 


Sila motora, reakcie na plyn v režime Sport a dobre nastavená automatická prevodovka (variátor) naozaj dovoľovali tvoriť okamžité rozhodnutia. A čo je pri dynamickej jazde v jednej stope dôležité? Byť tak rýchly, aby sa ostatní nestihli ani zľaknúť ... a spraviť zbytočnú chybu. Týmto nenavádzam na prekonávanie maximálnych rýchlostí, na mysli mám rýchlosť manévrovania a ovládania skútru hlavne v mestskej premávke. Takže strelci pozor – neprekladajte si to po vašom!



 

T MAX - Action hero

Kamera, fotoaparáty, servisné auto s plošinou, servisné skútre. Yamaha výborne zvládla tzv. novinársky servis a všetkým nám nakrútila videá a spravila pekné dynamické fotky. Zostávalo sa iba voziť po serpentínach na kopcoch na pobreží, kochať sa scenériou a hrať sa na hercov a akčných hrdinov. Štáb sme potom ponechali osudu v horách a náš Speedy Gonzales aka Yamaha Guide to rozbalil na pokrútenej pobrežnej ceste s takou razanciou, že na fľakatom, mokro-vlhko-suchom povrchu to bol jeden tvrdý tréning mojich jazdeckých skúseností. Našťastie všetko dobre dopadlo a v reštaurácii na pláži, ktorá tvorila klasické pohľadnicové klišé, sme si dali dead fish s osviežujúcim zeleninovo-ovocným šalátom. 








Neboli žiaden pečený býk ani torty, čo som vo výsledku ocenil, pretože s plným bruchom po celom dni jazdenia, by som bol zrelý maximálne na spánok na pláži – inak ten výhľad z nej smerom do nekonečna mi stelesnil moju predstavu o klasickej oceánskej pláži niekde na okraji kontinentu. Celý ten výhľad, celý deň a celé to všetko bolo naozaj nádherné. A na záver by som sa rád poďakoval značke Yamaha za pozvanie na takto dobre zorganizovný trip, za nové skúsenosti a hlavne za to, že postavili jeden vynikajúci "moped".



 

Yamaha T MAX 560 je jeden výborne poskladaný skúter vhodný na pohodlné kľučkovanie mestom, aj na diaľkové cestovanie ak chcete. Je na svoje schopnosti úsporný (4,8l), je aj napriek dospelej váhe (218 kg) veľmi agilný a je ... pekný. Yamahe vlastný sexi športový nádych je pekne viditeľný aj na tomto pragmatickom stroji a myslím si, že tvorí nemalú čať dobrého pocitu, ktorý kúpa a následné užívanie tejto automatickej motorečky dokáže spôsobiť.

 

Autor: Marek Varga, Foto: Yamaha a autor

Advertisement