Audi A6 PHEVSEAT Tarraco FRZOE znamená životPiaty elementAudi Q7 60 TFSIeShooting BrakeOriginálRaptor AirlinesE-lienBMW X7 M235i xDrive Gran CoupéMustang a MarilynCAPS LOCKSports TourerKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster N
Úvod / Auto/Moto / Moto testy / Yamaha TMAX 560 Tech MAX – Emocionálna parabola

Yamaha TMAX 560 Tech MAX – Emocionálna parabola

Povieš si, letecky do Lisabonu, Mercedes shuttle z letiska, hotelík, papanica, pozornosť zástupcov značky, darčeky. K tomu nádherná scenéria portugalského pobrežia, úžasné cesty v kopcoch nad Lisabonom a partia podobne „postihnutých“ týpkov, ktorí si most Vasco de Gama zamenili za odpaľovaciu rampu a snažia sa na najnovších skútroch od Yamahy katapultovať na orbit. Čo to znamená? Že sa máš tak dobre a je ti tak príjemne, že aj keby ti z testovanej novinky odpadlo predné koleso a hodíš papuľu do kaktusov, budeš spomínať aká super akcia to bola, keď ti kolegovia novinári vyťahovali z prdele tŕne a popri tom ste popíjali William Hinton.  

 

Jednoducho, správnym nastavením programu a generovaním dobrých pocitov si organizátor, v princípe, objednáva dobré hodnotenie svojho produktu už vopred. Ako to bolo v Portugalsku naozaj, si môžete prečítať tu. Týždeň dozadu pred písaním tohto testu, bola však situácia iná – Bratislava, pracovné nasadenie, stres, mrzuté tváre spoluobčanov, vírusová  depresia, málo ústretové počasie. Stojím pred novým showroom-om Yamaha na Starej Vajnorskej, preberám kľúče od testovačky a vravím si: „tak a teraz sa ukáže, či si naozaj tak dobrý, alebo ma len opantalo portugalské pohostinstvo!?“

 

JE! Nový TMAX od Yamahy je výborný skúter, ktorému je úplne jedno, kde a koho na sebe vozí, pretože toto je jedna skvelo fungujúca mašinka na každý deň, do mesta, na dovolenku k moru po diaľnici a samozrejme aj na zatočené cesty všetkých tried. 562 cm3 so zvýšeným výkonom má 35 kW (48 k) a silu 55,7 Nm a to sú údaje, ktoré 220 kg plus vašu obezitu bez zaváhaní posielajú na križovatkách dopredu a nestíhajú vám ani strední manažéri na služobných autách z koncernu. Zrýchlenie je absolútne postačujúce, dynamika vynikajúca a o maximálnej rýchlosti sa nebavím. Jazdiť 180 km/h po mestskom obchvate (ani po diaľnici, ani nikde na Slovensku) sa nemá!


 

 

Vždy keď v meste dorazíte do cieľa, máte horu času, pretože s TMAXom, napriek jeho maxi zaradeniu sa prederiete úplne všade a tempo udávate také, že by sa nemusel hanbiť ani Sagan na zjazde z horskej prémie. Tých pár minút nazvyš sa v podstate iba kocháte, čo to máte za športovo vyzerajúci moped, prípadne prijímate chválu okoloidúcich. Napríklad tie predné LED smerovky, ... sú naozaj skvelo integrované! Či sa zlepšilo udávané vystupovanie neviem, ale viem, že je super si elektricky ovládať predné plexi, na tempomat frčať po diaľnici v pohodlnom závetrí a natlačiť do „kufra“ pod sedadlom slušný rodinný nákup, poschodovú tortu a dve mačky (dva z troch uvedených nákladov sú vymyslené a nebolo ublížené žiadnemu cukrárovi).



 

Posed je veľmi pohodlný, bezkľúčové ovládanie (SmartKey operation – štart, stop, sedadlo, nádrž) veľmi príjemné a návykové a vďaka ľahkému hliníkovému rámu a závesu motocyklového typu pôsobí celý skúter obratne a ľahko. Naozaj, absolvoval som s ním tréning, kde som riešil iba mestské manévrovanie – slalom, osmičky, kružnice, zastavenie a rozbeh bez zloženia nôh na zem, brzdné situácie, jednoducho všetky možné akcie, ktoré bežne riešite pri jazdení mestom. TMAX je tak ovládateľný a má tak nízky polomer otáčania, že pri nacvičovaní jazdy do stále sa zmenšujúceho kruhu, mi prišlo mierne nevoľno a chvíľu som sa cítil ako tuha v kružidle v rukách frenetického fanúšika geometrie. D-MODE menil jazdné režimy z T (štandard) na S (šport) a naopak a kontrola trakcie sa dala dokonca úplne vypnúť. Nevypínal som, pretože MAXo mal sily na podkĺznutie zadného kolesa dosť, ale v športovom režime S bolo skvelé cítiť oveľa brisknejšiu odozvu na plyn aj ochotu skútra oveľa razantnejšie zrýchľovať.



 

TMAX je užívateľsky veľmi nenáročný, ale technicky veľmi vyspelý. Vyspelá je však aj jeho 5 ciferná cena, za ktorú najvyšší model TMAX Tech MAX dostanete a to je presne 12.990 EUR s DPH. V testovanej farbe Sword Grey pôsobil určite menej draho ako v mnou preferovanej Tech Kamo, ktorá má parádny armádny nádych a ladí ako k obstarávacej cene, tak k pomenovaniu Tech MAX. Mnohí si poviete, že kto a ako veľmi sa musí zblázniť, aby za skúter dal sumu ako za veľkú, dospelú motorku? Chyba! Skúter nie je motorka a motorka nie je skúter. Ak to chcete porovnávať, buď nemáte dostatok skúseností alebo peňazí a chcete si nájsť zámienku. TMAX a jeho bratranci od iných značiek ponúkajú hlavne jazdný komfort, pohodlnú úžitkovosť a bezstarostnosť v dennej rutine sezónnej mobility. Motorka je viac o voľnosti a zážitku a tí, ktorí ich jazdia, to vedia. Takže minúť 13 litrov za skúter nie je v žiadnom prípade o tom, že mi šibe, ale presne o tom, že to takto chcem a viem si dobre vybrať.

 



Yamaha TMAX 560 Tech MAX je vrcholný model značky v sekcii označenej ako športové skútre a právom si to zaslúži. Parabola je, teda jedna z definícii vraví, že parabola je ako graf špeciálnej bilineárnej kvadratickej formy v karteziánskej súradnicovej sústave určený analytickou rovnicou – vcelku zrozumiteľné nie? Veľmi jednoducho a v reči ľudí, je to oblúk, na ktorom sú pomyselné body a tie sú na každej strane vždy rovnako vzdialené od ohniska – stredu. A ja som na vlastnej koži zažil a potvrdzujem, že je jedno na ktorej strane paraboly ste, či na portugalskom pobreží alebo doma na slovenskom sídlisku. Ak je vašim ohniskom práve Yamaha TMAX, pocity z užívania toho maxiskútru budú vždy úplne rovnaké.

 

 

Autor: Marek Varga, Foto: autor

 

Advertisement