Shooting BrakeMadam M.Raptor AirlinesE-lienBMW X7 M235i xDrive Gran CoupéCompetitionMustang a MarilynCAPS LOCKSports TourerKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster NKodiaq RSBaby AMGV ako...
Úvod / Auto/Moto / Motorky / BMW F900 XR – Športovateľ

BMW F900 XR – Športovateľ

#NeverStopChallenging je hešteg, ktorý sa mi páči. Vzal som ho priamo zo stránky bmw-motorrad.sk a myslím si, že to kreatívci zo spolupracujúcej agentúry trafili tak ako mali. BMW na mňa pôsobí ako značka vyrábajúca funkčné a seriózne stroje s pútavým vizuálom, ale vcelku malou mierou človečiny. Dnes je tu športové enduro, ktoré ma takmer každý deň nejako podvedome volalo do sedla a žiadalo výjazd, ideálne – kamkoľvek.

 

Naozaj, na F900 XR sa mi sedelo tak dobre, tak dobre som zapadol, akoby výrez na sedadlo odliali priamo pre mňa (variabilná výška 775 – 870 mm). Optimálne športovo-cestovný posed (rozumej dostatočne vzpriamene a zároveň športovo naklonený) vyvoláva istotu, že na tomto stroji vydržíte cestovať veľa kilometrov. Viem súhlasiť iba v prípade, že jazdíte svižne alebo ... svižnejšie. Jazdiť po okresných cestách kontinuálne s autami pôsobí smutne, pretože to je niečo ako keď si kúpite parádny kávovar a naďalej zalievate instantnú kávu.

 

BMW F900 XR vyzerá k svetu a jej dizajn vyvolá aj v nemotorkároch príjemnú predstavu, že by ju raz mohli vlastniť. Všimnite si výraz „svetlovody“, ktorý BMW použilo pre zdôraznenie novovyvinutého svetlometu. Mne osobne celá predná časť silne pripomína hlavu obrovskej osy a celý testovací týždeň som si fičal na tom, že mám nového domáceho miláčika, v podobe veľkého bodavého hmyzu. Profil vo mne evokuje steroidmi nastreleného dobermana, ktorého obrovský hrudník silne kontrastuje s malým, extra dynamicky pôsobiacim zadkom. Tá sila vyžarujúca zo samotného postoja psa, ehm ... motorky je badateľná už pri prvom pohľade do búdy ... do garáže! Dôkaz o jednoznačnej všimnuteľnosti tejto motorky, mi podali dve dámy v rokoch, rozumej jaré sedemdesiatničky, ktoré vychádzajúc z pumpy s plackou rumu, ešte triezve vyhlásili, že to mám naozaj pekné. Verím, že mysleli motorku!



 

Zadná stavba je akoby predĺžená (celá motorka má 2160 mm), kratšie sedadlo, vyzývavo vypučená zadná pneumatika v športovom rozmere 180/55/17 a jemný nádych retra vytvárali krásny vizuálny súzvuk a ja tento stroj od polovice dozadu hodnotím ako skvostný. Pokiaľ sa ma opýtate na celok, odpoviem – zaujímavo prepojený športovec s cestovateľom, skrátene športovateľ. Pri pohľade na pravý bok zbadáte zariadenie, ktoré niekto odcudzil tej škaredej zubatej žabe z filmu Predátor a inštaloval namiesto výfuku. Pravdou však je, že na pleci bytosti, ktorá obľubovala komplexný skalping (vyzliekala ľudí z kože) to znelo oveľa lepšie ako namontované na F900 XR. V každom prípade oceňujem schopnosť vidieť do budúcna a odhadnúť dizajn, ktorý sa bude zákazníkom páčiť vsádzajúc na heslo – neznie, ale vyzerá!



 

BMW má naozaj vynikajúci infotainment a na farebnom displeji vidno všetko, čo vaša motorka má, dokáže aj potrebuje. Tak napríklad elektronicky ovládaný adaptívny zadný tlmič (Dynamic ESA – Electronic Suspension Adjustment) v rôznych jazdných režimoch informuje váš zadok, či ste na daný povrch zvolili dobre. Jazdný režim Dynamic nastaví reakcie na plyn a kontrolu trakcie tak, že si (nechtiac) dovolíte aj malé powerslide-y pri výjazdoch z kruháčov a rovnako dobre zistíte, či sú vaše pneumatiky dostatočne nahustené. A potom, keď už sa uklikáte k smrti, nastavíte všetky elektronické fičúry a objavíte zákutia múdreho softvéru, príde vám mechanické nastavenie výšky plexi z pohľadu nepatričnosti podobné ako natierať si maslo na chlieb vidličkou. Na strane druhej, tie najlepšie riešenia bývajú zväčša tie najjednoduchšie.





 

Jazdné režimy Road a Dynamic poskytujú badateľný rozdiel v nastavení reakcií na plyn, prejavovanej sily motora a samozrejme nastavení tuhosti tlmenia zadnej časti. Okrem týchto jazdných balíkov bolo možné si tuhosť tlmenia nastaviť aj samostatným tlačítkom s piktogramom tlmiča na ľavej rukoväti a ako ideálna kombinácia na naše cesty sa javilo nastavenie režimu Dynamic a pruženie Road. Tlmenie v nastavení Dynamic sa dá prežiť, ale bude vhodnejšie, pokiaľ s tým zablúdite na alpské priesmyky s dokonalým asfaltom, prípadne pretekársky okruh. Jazdný režim Rain som neskúšal, nepršalo!



 

Ako nástroj na urýchlenie pádu premotivovaného amatéra považujem funkciu merania náklonových uhlov, zvlášť pre pravú a ľavú stranu. Je zaujímavé aké vzrušenie poskytuje chvíľa, keď si po jazde idete pozrieť „koľko ste dali“. Zajazdil som teda, pozrel, opýtal sa kamarátov, koľko majú oni ... (o 10 minút neskôr) ...príjemne vyplakaný som sa vrátil do sedla a šiel motorku odovzdať „dílerovi“, ktorý mi rovno namixoval niečo na upokojenie. A teraz trochu vážnejšie. Meranie uhlov je super. Pre mňa to bola funkcia, ktorá ma posúvala a poskytovala priam edukačné jazdenie. Na rovnakej trati (horské serpentíny) jazdením hore a dolu som postupne pridával stupne až do fázy, pokiaľ to kombinácia rácio a verejná cesta dovoľovala. Viac, v rámci bezpečnosti, skúsim až na uzavretom okruhu a opakujem, že túto funkciu hodnotím ako veľmi prínosnú.



 

F900 XR skvelo brzdí. Páčka brzdy sa dá ovládať takmer jedným prstom a dva predné 320 mm veľké kotúče s radiálnymi 4-piestikovými strmeňmi to nenechávali na náhodu. Zadný 265 mm kotúč je tu v princípe do počtu, ale nebudem ho urážať, pretože iste niečo ubrzdí aj on. Viac cestovateľské ako športové mi prídu zdvihy, kde 170 mm vpredu a 172 mm vzadu by sa mi páčilo aj mimo spevnenú cestu, ale s váhou 219 kg na hladkých cestných pneumatikách to na tráve či šotoline nebolo to, čo by som nejak urputne vyhľadával. Toto je motorka na asfalt, do zákrut, ale pokojne aj na dlhšie cestovanie po spevnenej ceste. Snažiť sa na nej nájsť romantiku v teréne bude rovnako príjemné ako robiť holý kotrmelce na štrku. Akože dáš to, ale ... načo? 



 

Úplne som zabudol na výkonové dáta. Zrejme preto, že nie je dôležité koľko a čoho táto motorka má, ale aký jazdný pocit vytvára. BMW F900 XR je podľa mňa silný, veľmi dynamický a agilný stroj. A mne sa veľmi páči kombinácia možností zajazdiť si športovo a zároveň cestovať. Pretože takto sa vyberieš na 200 km vzdialený horský prechod a užiješ si už cestu tam. Pod kopcom prepneš ESA na Dynamic a pokiaľ vieš, môžeš kolenami vydrať apexy a cez perfektne fungujúci quickshifter trestať  6 rýchlostnú prevodovku. A potom, keď vyzlečieš náhradnú kožu, si na miestnom salaši nakážeš žinčicu, aby si mal dôvod na svižnú jazdu domov. Perfektné!

 

Aha, pardon, tie dáta: dvojvalec, objem 895 cm3, výkon 77 kW (105 k), sila 92 Nm, V max sa udáva, citujem „viac ako 200 km/h“, pojedá benzínovú 95-ku v objeme 4,2 l vraví výrobca, môj celkový priemer bol 5,4 l na 100 km. Užitočný objem palivovej nádrže je 15,5 l a hmotnosť 219 kg. Užite jazdu!

 

 

Autor: Marek Varga, Foto: Roman Zaťko a autor

Advertisement