Stinger GTKonzultantLet na drakovi#HotHatch Track TestIndiánske letoKia Sportage 2018Nová Honda CR-VHra o tróne(N)mancipátorV12 od AMGTemný prízrakFiesta ST 2018 Srdcová sedmaKráľ horyHaute Couture
Úvod / Auto/Moto / Motorky / Honda CB1000R – Svalnatý uličník

Honda CB1000R – Svalnatý uličník

Ak má Honda v označení modelu "R", vždy to znamená to isté. Že väčšinu áut aj motoriek, ktoré stretnete na ceste, necháte s prehľadom za sebou. Týka sa to, pochopiteľne, hlavne motoriek vyšších objemov. Tu máme do činenia s veľmi ostrým naháčom, ktorý dá dole aj niektoré staršie supersporty. 

Poďme ale pekne po poriadku: Nová CB1000R ponúka krásne retro kruhové predné svetlo, pripomínajúce staré motorky, od Hondy najmä Horneta z čias prelomu tisícročí. Každopádne, kruhový tvar predného svetla je všetko, čo retro dizajnu nadelili. Vo vnútri svetla sú dve paraboly, horná a dolná, predelené strieborným pásom. Denné svietenie zabezpečuje LED pás po obvode v štýle angel eyes. Veľmi pekné. Keď pokračujeme pohľadom ďalej na bočnú stranu motorky, vpravo je efektný, agresívny, do hora pozerajúci výfuk s dvomi rúrkovými koncovkami. Zvuk, ktorý počuje jazdec je skvelý. Taký ten chraplák. Chrrrrrrrr, super. Zadná časť sa delí na dva svety: horný a dolný. Horný je jednoducho dokonalý. Štíhly, sexi zadok s usmiatym zadným svetlom a decentnými smerovkami. Spodná časť je nutné zlo. Úchyt EČV a zároveň zadný blatník. Keby sme toto mohli dať celé preč, nepochybne je to jedna z najkrajších motoriek zozadu, aké som videl.



Tak poďme ju naštartovať. Prístrojovka je relatívne malá, digitálna. Z môjho pohľadu by si takáto mašina zaslúžila čosi viac. Najmä otáčkomer je takmer neviditeľný počas ostrejšej jazdy. Čiarky nabiehajúce po obvode malého priemeru nemôžu jazdca informovať dostatočne. To je ale jedno. Pretože na litrovú CB-čku si zvyknete rýchlo a budete ju vedieť odhadovať podľa zvuku. Prípadne si môžete sami nastaviť kontrolku nutnosti preradenia na vlastné rozmedzie otáčok. Ak sa vám však zachcelo ešte pár čísel k otáčkomeru, nech sa páči: motor ťahá dosť odspodu, cca od 3 tis. otáčok. Pri bežnej jazde ho využijete tak do 8 tis. Potom nastáva sodoma-gomora, kedy sa treba veľmi dobre držať, aby vás motorka nenechala na asfalte sedieť na prdeli za sebou. Nárast výkonu je extrémny. U naháča je to cítiť o to viac, keď nemáte žiadnu ochranu pred vetrom. Čiže klasika, ide vás odfúknuť. Je to však veľmi vhodné pre tých, ktorým sa nechce ísť do posilky potrénovať ruky. Takto si užijete jazdu, aj posilníte ruky.



Kam sa teda vybrať? Po meste robiť zle, alebo na okresky za mesto? Jedno i druhé je dobrá voľba. V rámci všetkej bezpečnosti, pochopiteľne. Keď sa v Bratislave (či inom meste) trochu zotmie a je menšia premávka, CB-čka sa tu cíti ako doma, všade budete prvý. Ponaháňate večerných ponáhľačov z práce, alebo len tak si dáte nájazdy na mosty, tiahle zákrutky takmer na koleno. Športový duch je cítiť tiež kvôli miernemu predklonu jazdca. Zadné sedadlo je núdzovka. Viem si tam predstaviť 45-kilovú slečnu, ktorú preveziete kúsok po meste. Alebo som možno len trochu starý. Možno si tam naložíte v pohode manželku aj s ruksakom na chrbte a zoberiete sa na víkend do Chorvátska. 

Dávam si podvečerné, krátke výlety na všetky strany takmer každý deň. Vychutnávam si ľahkú manipuláciu v garáži, vyberám a otáčam ju ako bicykel. A to všetko s pocitom, že mám k dispozícii 145 koní a 104 Nm! Vzadu vyslovene superšportová guma s rozmerom 190/55 R17. Motorkári, ktorí idú do väčších náklonov dobre vedia, aký je rozdiel medzi profilom 50 a 55. Päťdesiatka v zákrute stojí na oveľa menšej styčnej ploche ako 55-ka. Plus je možné použiť tzv. podhustenie napr. u pneu Dunlop cca na 1,4 – hlavne na okruh. Bez predného štítu proti vetru to však motorka na okruh nebude. Preveziete sa, aj sa zabavíte, ale na veľmi rýchlych úsekoch treba zaľahnúť a bez štítu je to veľmi nepríjemné.

K brzdám a podvozku veľmi nemám čo dodať. Jedno i druhé je v poriadku, štandard v tejto kategórii. Opäť som vo väčšom náklone a malej nerovnosti zažil zavlnenie celej motorky, to sa však dá poladiť. Totiž, podvozok každej motorky na športovanie by mal byť naladený presne na hmotnosť jazdca. Mojich 90 Kg asi nie je bežný japonský priemer, čiže ja by som si ho určite pritvrdil.



Teraz pár mínusov: za najväčšie považujem spätné zrkadlá. Vidím si v obidvoch lakte. A teraz to nie je len o mne, stavbe tela, dĺžke rúk a pod. Skonzultoval som to totiž aj s iným majiteľom CB1000R, ktorý je podstatne nižší. Tiež tam vidí lakte. Dá sa to vyriešiť iba komplet výmenou zrkadiel, prípadne ramienok. V praxi teda, ak som chcel dobre vidieť dozadu, musel som sa nakloniť na stranu, alebo stiahnuť príslušný lakeť smerom k nádrži.Druhé mínus, ktoré už môže byť iba pre mňa vyššieho človeka je dosť vyčnievajúci pravý kryt motora (spojky). V kraťasoch by som na nej ísť neskúšal, lebo hrozí popálenie. Nie je to horúce ako výfuk, ale horúce to je, pretože za delkom koluje olej, spoločná náplň pre motor, spojku i prevodovku.

Je tu ešte poznámka kamaráta – vlastníka tejto motorky – ohľadom nemožnosti umiestnenia držiaku na mobil, či navigáciu. Snáď by sa dalo niečo vymyslieť po úprave horných úchytov riadidiel.

Ešte som nespomenul jazdné režimy, u Hondy spoločné pre viacero modelov: Sport, Standard, Rain a User. Každý režim nastavuje 3 parametre: palivová mapa, brzdenie motorom a kontrolu trakcie. Sport má pochopiteľne mapu naplno, trakciu a brzdenie motorom na minime. Standard je v strede a Rain ponúka najnižší výkon a najväčší zásah kontroly trakcie. User si môžete nastaviť podľa seba a aj po vypnutí motora nastavenia zostávajú. Toto je u CB-čky zvládnuté na jednotku. Používal som v meste zväčša Standard – počas zvýšenej premávky, večer a vonku mimo mesta samozrejme Sport.



Moje záverečné hodnotenie je opäť veľmi pekných 90%. CéBéčka má všetko, čo môžete od naháča chcieť, či potrebovať. Moja mala tiež príplatkový QuickShifter (pre bezspojkové radenie nahor pod plynom), ktorý rozhodne odporúčam. Je to fešná motorka a znovu sa osvedčilo použitie klasického guľatého tvaru predného svetla, ostatné časti sú moderné a praktické. Len ten zadný držiak ŠPZ-ky, no čo ja viem... to je však len drobnosť. Užil som si ju za ten týždeň v maximálnej možnej miere a môžem ju iba odporučiť.

Autor: Hamlet, Foto: Pavol Gemeiner

Za spoluprácu a výbornú rannú kávu ďakujeme tímu KABLO.