Projektil!Najlepšie Tarraco?e-tronQ3 45TFSICB650R Neo Sports CaféPani MamkoAfrikaCupra AtecaAlienAudi Q3RWD = FUN
Úvod / Auto/Moto / Motorky / Honda CB500X – Kamzík

Honda CB500X – Kamzík

Na toto päťkilo som sa tešil asi najviac. Jednak preto, že mám rád takéto turistickejšie motorky s vyšším predkom a druhak (ja viem, také slovo nie je dpc) bol som zvedavý, ako si radový dvojvalček poradí s rôznymi povrchmi.


Má to byť motorka všestranného charakteru (krosoverček), na cestu, aj na nespevnené povrchy. Vyskúšal som teda jedno aj druhé. Na ceste samozrejme mesto, aj mimomesto, aj diaľnicu. Hneď prvá, veľmi príjemná vec, je u tejto motorky jej hmotnosť. A s tým súvisiace ťažisko. 197 kg je príjemný udaj. Ale zdá sa pocitovo ešte ľahšia. Ťažisko nie je tak vysoko ako u endura, takže ak ju aj na mieste nakloníte, v pohode ju udržíte. Skvelé.


V meste je Xko ako doma. Výhľad spoza rovných riadidiel je kráľovský. Motorka je úzka a obratná. Predieram sa medzi autami ako žiletka. Dopredu dostala 19ku koleso a vyšší zdvih vidlice, čo je ďalšie pozitívum. Predok je však trochu mäkký, pri prudšom brzdení sa motorka dosť „utápa“ a naváža dopredu. Hodila by sa jej rozhodne obrátená (USD) vidla, ktorá má viaceré možnosti nastavenia.


Medzičasom mrkám na veľmi peknú prístrojovku, ktorú Honda používa takmer na všetkých nových modeloch. Je účelná a prehľadná. Najviac mi vyhovuje veľký ukazovateľ zaradeného prevodového stupňa vľavo vo vnútri otáčkomera a tiež rýchlomer vpravo. Na takejto motorke veľmi nepotrebujete sledovať samotné otáčky motora. Hlavne preto, že motor má výrazný, rapkavý zvuk – ako každý dvojbuch, a jednoducho krásne počujete, ale aj cítite, kedy už stráca dych a treba preradiť. Tie pribúdajúce paličky otáčok by vás aj tak veľmi nebavili. Radšej treba sledovať premávku.




Po chvíli jazdenia zastavujem na kraji a pozerám na ňu. Behám okolo a snažím sa urobiť si obraz, či sa mi páči, alebo nie. Na ten zjav spredu si treba trochu zvykať. Predné svetlo však dokonale vyjadruje jej štíhly charakter, a napriek počiatočným rozpakom sa mi páči. Zboku a zozadu je to moderná a fešná mašina. A tá biela perleť jej neskutočne pristane! Ak by som si vyberal práve túto motorku, tak jedine v tejto farbe. 


Osedlávam Kamzíka znova a tentokrát si to rovno namierim na nespevnený povrch. Prečo som jej vlastne dal takéto meno? No jednoducho preto, lebo sa mi na nej krásne preskakujú obrubníky, veľké betónové spomaľovače a podobné mestské nástrahy. Viete ako nás to učili v autoškole: pred spomaľovačom spomaliť na minimum, pustiť pekne brzdy a prejsť pomaličky, krokom túto umelú nerovnosť. Na CB500X sa to robí takto: Nespomalíš ani prd, postavíš sa do stupačiek a preskočíš toho retarda ako nič. Podvozok Kamzíka to poberie jedna radosť. Takmer ani nevieš, že tam niečo bolo.




Ale naspäť k šotoline. Mám ju neskutočne rád. Týmto sa ospravedlňujem za mračná prachu, ktoré som zodvihol v nemenovanej záhradkárskej oblasti pri pridanom plyne a preklzujúcom zadnom kolese, ale verte mi, nedalo sa inak. Aspoň na chvíľu... Xko je tak krásne čitateľné a ovládateľné, že som si to neskutočne užíval. A dvojnásobné potešenie som mal aj z toho, že som sa nemusel zaoberať kontrolou trakcie. Táto motorka totiž ničím takým nedisponuje. Musím sa však na ňu pozerať s trochu prižmúrenými očami. Je mi jasné, že ide o mašinu, ktorú je možné riadiť od 18 rokov (vodičák A2), mne osobne je teda trochu slabá. 35 kW a 43 Nm sú dostatočné údaje pre jazdu v meste, aj pre jazdu na nespevnenom povrchu. Krivka výkonu a sily je naladená skutočne výborne. Ak však vybehnem na okresky a potrebujem sa rýchlo dostať pred auto, ktoré mi zavadzia, predbiehací manéver trvá trochu dlhšie, ako by som si predstavoval. Ale pozor, nie každý potrebuje byť na ceste stále prvý ako ja!




Mám tu ešte jedno mínusko, ktoré však opäť súvisí iba so mnou, resp. mojou výškou (190 cm). Stupačky má Xko relatívne vysoko a sedadlo nízko. S tým súvisí uhol zalomenia mojich kolien, ktorý je pre mňa diskomfortný. O to viac sa mi však chce každú chvíľu postaviť do stupačiek a rozhliadať sa okolo seba, kam by som vyskočil na obrubník, či na jeden menší schod. Ak by som našiel schodisko s takými nízkymi schodmi, prisahám, že naň vybehnem až hore, nech by malo aj sto metrov.


Ak si na Kamzíka obujete nejaké poloterénne pneumatiky, môžete si smelo trúfnuť aj na stredne ťažší terén, polia, lúky, atď. Po návrate do mesta si potom znova užijete radostné kľučkovanie medzi autami, ktoré táto mrška zvláda fakt bravúrne.


Dávam jej 4 a pol obrubníka (z možných 5) a momentálne je to u mňa číslo jeden v kategórii do 35 kW.


 

Autor: Hamlet, Foto: Filip Damé

 

 

Advertisement