AfrikaCupra AtecaAlienAudi Q3RWD = FUNBlack is backSport TurismoTechnokratLord of the RingHra o tróne(N)mancipátorV12 od AMGTemný prízrak
Úvod / Auto/Moto / Motorky / Honda CBR 500R 2019 – Šarkan

Honda CBR 500R 2019 – Šarkan

Keď som sa dozvedel, že moja prvá testovačka túto sezónu bude dvojvalcové päťkilo s 35 kilowattmi, nebol som dvakrát nadšený. Jednak na menších motorkách vyzerám ako prerastená klobása trčiaca z rohlíka, jednak ten výkon.. no čo ja viem. Žarty bokom a hlavne ego veľkého skúseného motorkára. Kto raz prišiel na okruh ako nováčik na svojom litri ako veľký geroj, rýchlo mu pýcha kvacla do gatí. Väčšinu z nás tam totiž oprášili dvanásťroční chalani na 125-kách. Čiže, ak vieš v zákrutách jazdiť, zabavíš sa a lepší čas urobíš aj s malým objemom a výkonom. Už asi viete, kam mierim.


Ale naspäť na cestu a najskôr ku vzhľadu. Honda vypustila CBR500R do sveta už v roku 2013. Tri roky potom prišiel nový model a ďalší je tu práve dnes. Môj pohľad na dizajn 2019 zhrniem do dvoch slov: takmer dokonalý. Chodím okolo a snažím sa nájsť nejaký kus plastu, ktorý by sa mi nepáčil. Márne. Ostré hrany, špicatá zadná časť, na spodnej kapotáži krídelká ako keby sa motorka chystala niekam uletieť. Aj uletela. A lietala so mnou ako šarkan v silnom vetre. Čierna matná v kombinácii s karbónovými doplnkami a červenými polepmi jej sekne brutálne. Jedinou farebnou „bradavicou“ sú tu snáď iba matice na predných teleskopoch. Výrazne modré. Prečo? So späťákmi by sa dalo tiež trošku pohrať. Sú to také klasické tykadlá ako na starších motorkách. Zrejme by sa však takýmito detailami motorka zbytočne predražovala a to je nežiadúce.


Pred prvou jazdou na jar má asi každý motorkár rešpekt a určité obavy. Sú to skôr však také radostné obavy. Štartujem dvojvalček a hneď ma príjemne prekvapí zvuk, ktorý je celkom dunivý. Výfukový systém bol zmenený k lepšiemu. Z koncovky trčia dve rúry a celý tlmič je dosť objemný. Kopem za jedna a hýbem sa vpred. Cca po 5 metroch jazdy sú všetky drobné kŕče z prvej jazdy preč. Honda mi sadá do rúk okamžite. Na to, že táto motorka pre A2 vodičákových nesie hrdý názov CBR, nesedím príliš v predklone, skôr turisticky. No dobre, je to taká športová turistika. Úplne rovno sa na nej nesedí.




Dvojka, trojka, štvorka a motorka letí ako stuha za paličkou, s ktorou uteká dieťa. Prepletá sa hustou premávkou medzi autá bez problémov, rýchlo a bezpečne. Rozumej tak, aby vždy vodiči áut o mne vedeli. Schmatnem prednú brzdu a skúšam maximálne panické brzdenie. Ono to funguje aj s tým jednokotúčom! Pochopiteľne, na suchom asfalte mi moju radosť trochu kazí nevypínateľné ABS, ale aj tak veľmi slušné. Medzičasom mrkám na relatívne strohý prístrojový panel, ktorý by si zaslúžil väčší otáčkomer, nie tie minipaličky na cibuľovom koliesku. Inak je tam krásne viditeľný rýchlomer a ukazovateľ zaradeného prevodového stupňa. Niekomu to nechýba, mne to chýba všade tam, kde to nie je v sérii a tak som domontovával. Ačko, Bčko trip, celkové počítadlo km, spotreby.. všetko ok. Chýba mi tam však ukazovateľ dojazdu k prázdnej nádrži a teplota okolitého vzduchu.




V podstate, koho by to však zaujímalo, keď sa na motorke tak dobre bavíte! Podvozok stabilný, nič neodskakuje, ani rám sa nekrúti, výjazdy z prehľadných zákrut si môžem dávať na ktoromkoľvek rýchlostnom stupni na plný plyn. To je tá krása 35 kilowattow. Maximálka s mojimi 90 kg živej váhy sa pohybuje teoreticky okolo 175 km/h, koho by to však bavilo. Mňa na ceste rozhodne nie. Do kopca sa aj so mnou šarkan udrží v pohode na 150ke. Fičúriny ako tempomat, či rýchloradenie na tejto motorke nehľadajte. Opäť ide o zachovanie priaznivej ceny. Quickshifter sa dá však vždy domontovať, mňa osobne to na každej motorke poteší.




Na Veľký piatok som si s ňou urobil taký dlhší výlet. Z BA do Bešeňovej s späť v ten istý deň. Niektorí z vás možno o tom čítali krátky post na FB. Takýto trip sa dá na CBR500R zvládnuť za deň úplne v pohode (540 km), bez nejakých riťobôľov a krksizlomov. Takže na záver to najlepšie. Spotreba sa dá udržať aj pod 4 litre! Bežne tak 4,5. Ak jazdíte ako hovado, že stále plný, je to okolo 5. S cenovkou 6450 eúr ide o stroj, ktorý si zamilujete. Je ľahký, obratný, spoľahlivý a krásny. Cieľová skupina budú, pochopiteľne, 18-24 roční chalani, ktorí s motorkami začínajú. Poteší však aj skúseného jazdca, ktorý už vie, že výkon nie je všetko.


Hodnotenie: dávam jej 4 a 3/4 obrubníka za to všetko, čo sa konštruktérom na nej podarilo. Ide hlavne o zladenie úspornosti, ceny, kvality, zábavy a dizajnu.



Autor: Hamlet, Foto: Filip Damé

Advertisement