AfrikaCupra AtecaAlienAudi Q3RWD = FUNBlack is backSport TurismoTechnokratLord of the RingHra o tróne(N)mancipátorV12 od AMGTemný prízrak
Úvod / Auto/Moto / Motorky / Honda CBR 650R – 220 bpm

Honda CBR 650R – 220 bpm

Zvláštne. Po nedávnom teste CBR 500R som čakal niečo podobné, len silnejšie a rýchlejšie. Toto je však celkom iná motorka. Máme tu do činenia s čistokrvným superšportom.


Okamžite po zasadnutí som si spomenul na svoje okruhové časy. Riadidlá dosť vpredu, nízko, stupačky vzadu a relatívne vysoko – oproti predchodcovi CBR 650F – má R-ko všetky tieto miery posunuté smerom ku športovosti. Na okruhu totiž potrebujete práve to. Aby ste mohli ísť do čo najväčšieho náklonu a nešúchali hneď špičku čižmy a aby sa dalo ľahko zaľahnúť vo vysokých rýchlostiach. Väčšina z nás, motorkárov, ju bude predsalen používať v premávke. Na bežných cestách. Tak sa na ňu pozrime z tohto pohľadu:


V meste je to ľahká, úzka, obratná mrška. Predrať sa medzi autá nie je žiadny problém. Všetko s ľahkosťou a pohodou. Konečne prichádza môj čas a idem na okresky. Tu je priestor, ozrejmiť údaj spomenutý v názve článku: 220 bpm. Takto Vám totiž CBR-ka šesťapolkilo rozbúcha srdce. Odozva na plyn je okamžitá. Ak si tam na konci obce nacvakáte dvojku a zakrútite kohútom doplna, radenie upquickshifterom pod plným plynom sa pre vás stane okamžite návyková záležitosť. Od toho momentu sa mi nechcelo „vozolkať“, ale naozaj športovať. Radový štvorvalec vám dodá naozaj intenzívne zážitky. 


Dovolím si tvrdiť, že v rukách skúseného jazdca nebude mať táto motorka na bežných komunikáciách v rýchlosti konkurenciu. Nepočítam samozrejme nejaké dlhé rovné úseky, kde to 200-koňové litre natrú každému. Točím tu o zákrutkách a kopcoch. O tom, čo majú mnohí z nás najradšej. Nakladať po rovine vie totiž každý blbec. Ja si v premávke, bohužiaľ (alebo vďakabohu) nedovolím toho príliš veľa. Hlavne z dôvodu, že ešte stále sa na tých našich cestách povaľuje štrk zo zimných posypov a tiež kvôli stretnutiam tretieho druhu – auto v protismere.




Šesťapolkilečko je inšpirované priamo jej starším bratom – CBR 1000RR, tak sa niet čo čudovať, že  sa jej chce závodiť a trošku blázniť. Na ukazovateľ rýchlosti je dobré mrkať čo najviac, inak si naozaj každú chvíľu koledujete o pokutu. Predná guma bola požitá opäť v súlade so športovým duchom. Je ľahšia a jej profil je prispôsobený tak, aby motorka doslova ľahla do zákruty. Niekto sa toho môže až zľaknúť. Je to však len zvyk a netreba sa ničoho báť. Pekne ladne a jemne – už pred zákrutou treba vedieť, akou rýchlosťou do nej vojsť a v polovici pomaly a plynulo pridávať plyn. Výjazdy sú tak rýchle, bezpečné a zábavné.




Obrátená predná vidlica Showa SFF je spolu s radiálnymi brzdami výbornou voľbou. Počas prejazdu malými priečnymi nerovnosťami sa síce podvozok javí ako tvrdý, ale poberie všetko tak, ako má a je to príjemné. Žiadne krútenie rámu, či zaváhanie podvozka som ani počas ostrých prejazdov zákrutami nezaznamenal. Jasné, že predok si na nerovnosti odskočí, ale tak – čo má už chudák urobiť? Zadné sedadlo u takejto motorky považujem za „núdzové“. Jednak, ľadvinka (pozn. redakcie: ľadvinka = druhá, živá osoba sediaca za vodičom) je tam poskladaná ako lasagne (stupačky vysoko, aj sedlo), jednak, musí sa držať ako kliešť, aby zvládala aspoň ako tak plné točky a zrýchlenie, ktoré táto motorka ponúka. Nerobme si ilúzie, že „veď sa so spolujazdkyňou dá jazdiť aj jemne“. No nedá. Sorry. Kto si takúto motorku kúpi, prdkať sa na nej nebude.




LED predné svetlo je dostačujúce, po tme sa však aj tak treba krotiť, keďže vám to nesvieti tam, kam smerujete, ale rovno do lesa, či do poľa. To už je daň za celokapotované motorky. Krásny, krátky tlmič výfuku, ktorý máte rovno pod pravou nohou je na konci šikmo zrezaný tak, aby sa jazdcovi dostával zvuk motora priamo do uší. Takýto nápad výrobcu som ešte nepočul, ale funguje to! Ten chraplák po pridaní plynu je naozaj skvelý. Nad 7-8 tis. otáčok je to už rev besného tigra. A práve vtedy jej najviac svedčí radenie nahor bez spojky. Ten quickshifter by mal byť už povinnou výbavou snáď každej motorky. Je to nehorázne skvelá vec, s ktorou vás baví jazdiť ešte viac.




Spotreba? Čo by ste chceli vedieť? Každý, kto pričuchol k takýmto motorkám vie, že sa dá jazdiť aj na 5,5 aj na 9 litroch na sto. To však asi nikoho nezaujíma. Ako som už spomínal, superšport sa nekupuje na spotrebu, ale pre zábavu. Je možné, že na tom niekto bude jazdiť aj denne do práce, lebo je to jeho vysnívaná motorka a na ďalšiu už nezostalo, nevylučujem to. To však každého čoskoro omrzí, lebo predsa len ten predklon k riadidlám je značný. Odporučil by som na tento účel ešte nejaký lacnejší jazdený skúter. Od Hondy, nech to ladí.


Honde môžem opäť len pogratulovať ku skvelému stroju, akým CBR 650R nepochybne je. To naladenie krivky výkonu a krútiaceho momentu im ide čím ďalej tým lepšie. Dávam jej 4 a pol obrubníka (z možných 5).

 


Autor: Hamlet, Foto: Jakub Čajko

Advertisement