Kia Sportage 2018Hra o tróne(N)mancipátorV12 od AMGTemný prízrakAgent Myší kožuštekObrubník Poker a ZlatovláskaZlaté KrídloFiesta ST 2018 Srdcová sedmaKráľ horyHaute CoutureSurové železo!Tlačený časopis 2018
Úvod / Auto/Moto / Motorky / Honda Forza 300 - Žihadlo

Honda Forza 300 - Žihadlo

Skútre sú už neoddeliteľnou súčasťou mesta. Vďaka našej "vyhláške", najmä tie s objemom 125. Sú však aj ich nenápadní, silnejší bratia. Dnes si jeden predstavíme z pohľadu motorkára, ale aj z pohľadu človeka, ktorý sa často pracovne presúva po meste, teda z pohľadu mojej maličkosti.

Dizajn, vzhľad a jeho posúdenie je, ako vždy, individuálny. Mne sa Forza páči. Jediná časť, ktorú by som možno riešil inak, sú spätné zrkadlá, resp. ich ramená, ktoré pôsobia dosť masívne a vyčnievajú značne do šírky, vzhľadom k tomu, že skúter je relatívne úzky. Každému musí byť však hneď jasné, prečo – ide o funkčnosť a dobrý výhľad vodiča dozadu (pri parkovaní sa dajú sklopiť aj s ramenami).

Osobne delím skútre, okrem objemu, na dva druhy: s rovnou podlahou a so stredovým tunelom. Forza patrí pod druhú skupinu. Kým na skútre s rovnou podlahou sa prirodzene nastupuje ako sa sadá na stoličku, na Forzu pozerám a chvíľu sa rozhodujem, či mám nasadanie riešiť ako na veľkú motorku, teda prehadzovať nohu cez zadnú časť, alebo cez stredový tunel, ktorý nie je najmenší. Nakoniec som si však zvykol na tú druhú možnosť, aj keď som sa niekedy cítil ako nejaká princezná, ktorá si sadá na koňa a necháva si obe nohy spustené na jednu stranu.



Už Forza 250 mala od roku 2005 bezkľúčový štart. Pochopiteľne, má ho aj nová Forza 300. Veľmi to oceňujem aj v tomto segmente. Otočný ovládač treba zatlačiť smerom dovnútra a otáčať podľa potreby. Funguje iba vtedy, keď je kľúč veľmi blízko skútra. Prístrojový panel je jednoduchý a prehľadný. Vľavo a vpravo analógový rýchlomer a otáčkomer a medzi nimi digitálny infopanel, ktorý sa na ľavej rukoväti prepína dvomi tlačidlami: hore Info A a dolu Info B. Prepínate teda hornú a dolnú časť displeja zvlášť. Sú na ňom všetky potrebné údaje: vonkajšia teplota, spotreba, dojazd, kilometre, atď. Pozerám, že to snáď nie! Forza má elektricky nastaviteľnú výšku predného štítu! Paráda. Síce v hornej polohe nepokrýva, pri mojej výške, celú hlavu, ale aj tak výborná vec.



Naštartujem a idem ho teda preveriť najskôr iba v meste. Pohotovostná hmotnosť 182 kg nie je najmenej, ale po prvých pár metroch môžem konštatovať, že ju vôbec nie je cítiť. Skúter je krásne a ľahko ovládateľný, ako bicykel. Oproti stodvadsaťpäťke zanedbateľný rozdiel. V čom je však veľmi citeľný rozdiel je výkon motora, 25 koní spolu s krútiakom 27 Nm dávajú tomuto žihadlu až neuveriteľné zrýchlenie z 0 na 60 km/h. A to presne skúter potrebuje! S ľahkosťou a obratnosťou sa dostať medzi autá ku svetelnej križovatke až dopredu a potom vyštartovať tak rýchlo, že niektorí vodiči áut nestihnú ani jednotku zaradiť. Lenže Forza 300 má oproti 125-kám ďalšie eso v rukáve a to vám predstavím na zážitku z nášho bratislavského obchvatu: Vychádzam si tak na Prístavný most a smerujem na Galvaniho, hneď z rána čosi firemné vybaviť. Premávka je síce hustá, ale hýbe sa to (autá idú odhadom asi 50-60 km/h). Lenže mne to nestačí a tak sa trochu začínam prepletať premávkou a zrýchľovať. Jasné, že v rámci maximálnej bezpečnosti a vždy sa uisťujem, či ma vodiči v zrkadlách registrujú. Výrazné, usmiate predné LED svetlo mi v tom pomáha na výbornú. Kdesi-čosi sa za mnou objavuje hnedá SQ7. Snaží sa ísť za mnou z pruhu do pruhu a keď sa nezmestí, hľadá si cestu v odstavnom pruhu. Raz som prvý ja, raz on. Mrknem rýchlo na tachometer a tam ...! Fúha, brzdi chlape, vravím si pre seba. Toto už bolo trochu moc. Na Galvaniho odbočuje SQ7 prvá, ale v zákrute sú pomalé autá a ja ho znovu dávam z ľavej strany, kde sa on nezmestí. Pred semaforom dlhá kolóna a ja idem pochopiteľne dopredu medzi autá. Odvtedy som ho nevidel. 



Príjemná chvíľková naháňačka 5 tisícového skútra so snáď 100 tisícovým autom. Forza 300 vás doslova núti porušovať maximálnu povolenú rýchlosť. Tak pozor na to! Ani sa nenazdáte a je tam 80. A tú rýchlosť vôbec nevnímate, pretože podvozok je pevný a stabilný. A to aj na diaľnici! Skúsil som si ju iba raz, lebo ma to príliš nebaví. Trojkilo sa rozkotúľalo na 145 tachometrových. Podarilo sa mi aj na mobile zapnúť GPS tacho a to mi ukázalo 135. Čiže s jedným 90 kg megerom ako som ja Forza 300 rozhodne nebude ani na diaľnici žiadny brzdič premávky a zavadzač. 

Keďže dosť razantne zrýchľujem, snažím sa tiež brzdiť na poslednú chvíľu a využívam brzdy naplno. Často sa aj na suchom asfalte ozve ABS. Vpredu jeden 256mm kotúč a vzadu 240 mm. To sa mne osobne zdá na takto rýchly skúter trochu málo. Na obidve brzdy treba veľmi silno zatlačiť, aby som zabrzdil efektívne. Skútre sú už však také. Dvojkotúč dopredu by vyhnal cenu Forzy zase niekam vyššie a aj tých 5350 EUR sa niekomu môže zdať dosť. 



Forza 300 má tiež variabilnú kontrolu trakcie, ako prvý skúter od Hondy. Možno si poviete: To na čo pre boha na skútri toto?? Tak vás veľmi rýchlo vyvediem z omylu. Ako tak vyrážate z križovatiek a prenášate cez variátor na vozovku max. krútiak, často prechádzate cez naše slávne biele čiary, priechody, pásy označujúce, kde pred križovatkou zastaviť. A všetci asi viete, ako sa na tej bielej farbe šmýka. Nedajbože, že je to len trošku mokré. Kontrola trakcie vám tak krásne a bez príliš veľkého zásahu zachráni papuľu, alebo prinajmenšom zlomenú kľúčnu kosť, či ruku. Ak by toto žihadlo nemalo túto funkciu, určite by som ju nedokázal využiť naplno a pritom v bezpečí.

Spotrebu výrobca udáva 3,2 litra na 100 km, moja priemerka bola 3,7. Táto spotreba je však isto blížiaca sa ku spotrebe maximálnej – okolo 4 litrov. Povedzme, že veľmi často som mal plynovú rukoväť otočenú naplno. Dojazd cez 300 km je, myslím, postačujúci. Každé tankovanie vám vyčarí skôr úsmev na tvári ako hnev, pretože do 11,5 litrovej nádrže veľa EUR nenasypete. Veľa muziky za málo peňazí!



Kolieska sú relatívne malé (15 vpredu, 14 vzadu), ale za to, šírka zadnej gumy (140) naznačuje vyšší objem aj výkon skútra. Vpredu je 120-ka a spolu teda ponúkajú dostatočnú styčnú plochu aj v maximálnom možnom náklone. Jasná vec, že na priečnych nerovnostiach si podvozok občas poskočí, ale nie je to nič hrozné a dá sa s tým počítať.

Najskôr ma prekvapilo, že nemám vzadu príplatkový kufor, ale po odklopení sedadla som pochopil, že ho snáď ani netreba. Pod sedadlo sa zmestia dve veľké integrálne prilby, alebo riadny nákup, či veci na zbalenie sa na víkendový výlet.

Pre Forzu 300 vidím jasného zákazníka, záujemcu: vek od 18-65 rokov, nejaké tie skúsenosti povedzme so 125-kou, alebo s veľkými motorkami, ktorému sa zdá tá 125-ka málo a nemá problém dorobiť si prípadne vodičák A2. Netreba sa jej báť, treba jej ukázať, kto je tu pánom a tiež ukázať ostatným, ako sa dá využívať od jari do jesene takáto alternatívna doprava. A hlavne, namiesto nadávania na zápchy za volantom akéhokoľvek auta, presúvanie na skútri v peknom počasí je vážne zábava! Dávam jej 93%. Super žihadlo!

Autor: Hamlet, Foto: Filip Damé