Kia Sportage 2018Hra o tróne(N)mancipátorV12 od AMGTemný prízrakAgent Myší kožuštekObrubník Poker a ZlatovláskaZlaté KrídloFiesta ST 2018 Srdcová sedmaKráľ horyHaute CoutureSurové železo!Tlačený časopis 2018
Úvod / Auto/Moto / Motorky / Honda Monkey - Motorka na banány?

Honda Monkey - Motorka na banány?

Zvláštna vec sa stala. Napriek svojej nezanedbateľnej výške som dostal do testu Hondu Monkey. Mini-motorku s relatívne dlhou históriou, ktorá siaha až do 60. rokov. Vtedy to bola päťdesiatka a volala sa Z50. Išlo o nízkonákladový, ľahký dopravný prostriedok, pripomínajúci skôr detské odrážadlo s tým, že mal motor a bol schválený na používanie na ceste.

Dnes, ako to napísať... pôjde asi skôr o módny výstrelok. Opičiak má vpredu štandardnú USD vidlicu ako skutočná veľká motorka, fešácke kruhové svetlo ako naháč a retro zjav, ktorý je dnes in. Keď sa na tento minibajk pozriete samostatne, bez človeka na ňom, vyzerá naozaj dobre. Motor je vzduchom chladený štvordobý jednovalec s objemom 125 ccm a výkonom niečo málo cez 9 opíc (krútiak 11 Nm), ale pozor! S manuálnou štvorstupňovou prevodovkou, čo vylučuje možnosť jazdiť u nás s B vodičákom.

Kruhový retrobudík po zapnutí zapaľovania odhalí digitálny rýchlomer, ukazovateľ stavu paliva a počítadlo kilometrov. Po jeho obvode štandardné kontrolky ako neutrál, smerovky, diaľkové svetlo, kontrolka motora (riadiaca jednotka) a ABS, ktoré je iba na prednom kolese. Chvála bohu! Totiž, so zadnou brzdou sa dá naozaj zabaviť! K tomu sa dostaneme. Ešte by som spomenul celkom pekné a účelné pneumatiky s vyšším profilom, ktoré zvládnu aj ľahký terén. 



Takže štartujem. Ozve sa príjemný jednoválček, zvukovo dobre naladený. Dokonca má nejaké tie basové frekvencie. Najs. Odozva na otočenie plynu je trochu oneskorená, ale to sa u takéhoto stroja dá očakávať, aj keď pri PGM-FI striekačke by to mohlo byť viac eliminované. Radím za jedna a hneď viem, že na rozbeh bude potrebovať trošku viac plynu. Rozbieha sa pekne a hladko. Rýchlo dvojka, trojka a už sme kamaráti. S tým kratučkým rázvorom sa dá otočiť na veľmi malom kúsku a ak nie, šlapnete na zadnú a predok odhodíte ručne! Áno, to naozaj. Dokonca sa mi podarilo opičiaka celého zodvihnúť zo zeme, do dodávky by som ho ale asi sám nenaložil, dvaja s ľahkosťou. 

Keďže sme v ten deň mali od Hondy aj dva skútre s rovnakým objemom (Forza a PCX), išli sme na spoločné fotenie a teda aj malý spoločný výjazd. V podstate, zrýchlenie bolo takmer identické ako skútre, vo vyššej rýchlosti som im dokonca chvíľku zdrhal. Monkey sa so mnou rozbehol na cca 105 tachometrových a stabilita bola stále dobrá, žiadna neistota.



Fotenie sa pomaly rozbehlo a keďže najskôr každý zvlášť, čo s prebytočným časom na strešnom parkovisku? Idem sa predsa voziť, kľučkovať medzi stĺpmi a skúsiť nejaké parádičky. Jedna, dva, plný, 30-40 km/h, mierne nakloniť na otočku a poriadne dupnúť na zadnú brzdu. Motoročka sa krásne hladko dostane do šmyku, riadidlá do protismeru, rýchlo za jedna a znova. Zábava ako pre malé decko na veľkej hojdačke :-)

Spotrebu môžem len pochváliť. Jeden a pol banánu na sto, čo udáva výrobca, bude reál. Povozil som sa naozaj dosť a pri plnom plyne a nepodarilo sa mi minúť ani tretinu z 5,6 kilogramového košíka. 

Viem si predstaviť takéto približovadlo niekam na chalupu, do kopcov, hlavne pre niekoho, kto chce ušetriť miesto a má väčšie auto, napríklad pickup, alebo dodávku. Tým pádom by mohol mať opičiaka takmer stále so sebou. Napríklad aj na dovolenku, kde by si bežne napríklad požičiaval skúter za nemalé peniaze. Na nákupy zabudnite, jedine do ruksaku na chrbte.

Otáznikom pre mňa zostáva, či cena 3.790,- EUR nie je trochu prestrelená. Snáď by to mohli v Honde používať ako merch a dávať to ako darček k nejakému exkluzívnemu autu:-)

Autor: Hamlet, Foto: Filip Damé